Klopt, dat kun je inderdaad objectief zeggen. En daarom dat ik ook zeg, je hebt ongetwijfeld nooit iemand brutaal en gewelddadig verkracht. Niemand noemt je zo'n smeerlap of beticht jou of 'veel mannen' daarvan. Ook Soundos niet. Maar je maakt het probleem véél enger dan wat er bedoeld wordt, waardoor jij er zeker niet in valt. Terwijl mensen aangeven dat het net die bredere definitie is waar ze ook problemen mee hebben.
Omdat aan jouw "bredere definitie" bij momenten hier zo 'extreem' wordt, en dat beweren/doen sommigen hier effectief blijkbaar, ik aan de andere kant van de straat zou moeten gaan wandelen/lopen indien ik in 's avonds op straat alleen een vrouw kruis. Want wie weet wat die denkt... Ik kan inderdaad net als de meeste mannen hoop ik zeggen dat ik nooit een vrouw heb verkracht, maar ik heb zelfs nooit een vrouw een ongewenste tik op de billen gegeven... ergste zaken dat je mij van kan betichten zijn zaken als een vrouw die effectief klaagde over het leven alleen onhandig mee uit eten vragen maar dan bleek die toch een lief ('it's complicated') te hebben (oké, een neen volstond eigenlijk) ...
De vergelijking is dan ook niet of je onbedoeld te hard hebt gereden, wat niets te maken heeft met perceptie en bijzonder vast omlijnd is. Het gaat erom dat je ook kunt denken: Ah, zooo komt dat binnen! Zo had ik er nog niet over nagedacht, omdat ik dat zo nooit bedoeld heb en zo nooit zelf ervaar. Goed om te weten, ik hou er rekening mee.
In plaats van: Ah, zo komt dat binnen bij jou? Ja, dat telt niet, want ik bedoelde het anders en ik ben geen verkrachter en anderen doen veel erger, en je sleurt er iets bij wat niet helemaal hetzelfde is en je geeft niet eens een oplossing en het is misschien niet altijd waar want valse aangiftes zijn ook wel een probleem en soms zijn vrouwen de agressor en mannenzelfmoord en je cijfers zijn niet juist en je zegt het te cassant.
Ja, en net zoals ik met 'redelijke' mensen nog gerust wil meedenken, trek ik een heldere lijn bij niet meedenken met paranoïde gedachten.
Of mag ik met jouw logica ook eisen dat wanneer ik schrik zou hebben van honden, dat die mensen niet meer met hun hond aan dezelfde kant van de straat komen wandelen?
Oh en hondeneigenaars kunnen in dit debat misschien ook best zwijgen...
Valse aangiftes zijn in deze kwestie bij uitstek relevant, gegeven het onderwerp. Ik ben overigens gerust voor zwaardere straffen voor mannen die bewezen feiten plegen, al kan ik niet in andere vrouwen hun namen maanden/jaren na de feiten daartoe nog aangifte gaan doen natuurlijk.
Waar heb ik het over zelfmoordcijfers gehad? Dacht van niet...
Je hebt al vaak geluisterd naar verhalen in het echte leven, schrijf je, maar mijn voorbeeld blijft. Elk aanbod om het perspectief te veranderen sla je af. Dan kun je nog zo veel introspectie doen als je wilt, dan blijft het vooral iets zelfbevestigends. Elk ander perspectief probeer je neer te sabelen. Dan heb je misschien wel vaak geluisterd naar verhalen in het echte leven, maar heb je het gehoord? En heb je dìt gehoord wat er gezegd wordt, oa in die anekdotes?
Ben in mijn leven al over meerdere zaken van perspectief veranderd, in deze zie ik niet in waarom het nodig zou zijn, zeker niet als ik de 'anekdotes' herlees die ik hier heb aangebracht.
Herbevestiging als je bepaalde zaken leest eerder. Net zoals degenen die het luidst roepen dat ze meedoen aan tournée minerale, de rest van het jaar of in het verleden een problematische relatie met alcohol hadden.
En wat die andere anekdotes op die site betreft: ik heb er tientallen gelezen die basically erop neerkomen van: man laat penis aan mij zien om mij te shockeren, en ik keur dat in géén enkel opzicht goed... zo'n man verdient een straf voor zo'n daad, maar wat lees ik vanochtend in het nieuws:
Een vrouw uit Dentergem is door de rechter vrijgesproken voor exhibitionisme. Tijdens een ruzie met haar buurman toonde ze plots haar borsten, om de man te provoceren. De man legde klacht neer, maar de rechter oordeelde dat borsten geen geslachtsdelen zijn. En er dus geen sprake is van...
www.vrt.be
Tja, ik kan de logica van de rechter deels volgen... maar deels ook niet (al is het maar omdat bij de definitie van exhibitionisme op Wikipedia effectief een vrouw staat die haar borsten ontbloot). Dubbele standaard dus ergens (alweer) wel.