spanplafonds

Bompaization

Active member
Iemand ervaring mee - kosten, kwaliteit, ... ?

Ik heb momenteel nog planchetten en zou dit binnenkort willen vervangen.

Ik ken 2 koppels met spanplafonds en op zich is dat mooi en strak en een makkelijke oplossing om niet meer te moeten kappen, schuren, egaliseren of breken dan nodig, maar ik hoor hen wel regelmatig "pas op van mijn plafond" zeggen wanneer de gastjes aan het spelen zijn of er pakweg een flesje wordt ontkurkt.

Laatst bewerkt:
Ik ken 2 koppels met spanplafonds en op zich is dat mooi en strak en een makkelijke oplossing om niet meer te moeten kappen, schuren, egaliseren of breken dan nodig, maar ik hoor hen wel regelmatig "pas op van mijn plafond zeggen" wanneer de gastjes aan het spelen zijn of er pakweg een flesje wordt ontkurkt.
is dat niet vooral uit "angst"?

Wij hebben 2 spanplafonds (omdat er een balk door de living gaat) en zijn daar heel tevreden over, ondanks een kind dat wel af en toe eens het spanplafond raakt. Je zal natuurlijk niet moeten met een mes jongleren, dan zal je wel een gat hebben, maar een (weliswaar zachte) voetbal, véél pingpongballetjes en wat jongleerballen hebben het spanplafond geen problemen bezorgd.

Wél was bij installatie de installateur van de verlichting onzorgvuldig geweest en heeft hij vetvlekken achtergelaten. Dat is toen héél vlot hersteld, op kosten van de electricien natuurlijk, maar was vlug én naar het schijnt nog niet zo duur (ik onthou vaag een bedrag van 1000 euro voor zo'n 17m²). Het is vooral de kost van het aanleggen van de rand enzo die geld kost, het doek zelf is ca va, dus als er eens een accidentje zou gebeuren of er moet iets extra gelegd worden, zal het geen zo'n dure affaire zijn.

Let wel op dat je geen goedkoop doek neemt, er zijn er die snel verkleuren (PVC?) en minder snel (Polyester). Die laatste (die wij hebben) zijn ook minder gevoelig voor scheuren.

is dat niet vooral uit "angst"?

Wij hebben 2 spanplafonds (omdat er een balk door de living gaat) en zijn daar heel tevreden over, ondanks een kind dat wel af en toe eens het spanplafond raakt. Je zal natuurlijk niet moeten met een mes jongleren, dan zal je wel een gat hebben, maar een (weliswaar zachte) voetbal, véél pingpongballetjes en wat jongleerballen hebben het spanplafond geen problemen bezorgd.

Wél was bij installatie de installateur van de verlichting onzorgvuldig geweest en heeft hij vetvlekken achtergelaten. Dat is toen héél vlot hersteld, op kosten van de electricien natuurlijk, maar was vlug én naar het schijnt nog niet zo duur (ik onthou vaag een bedrag van 1000 euro voor zo'n 17m²). Het is vooral de kost van het aanleggen van de rand enzo die geld kost, het doek zelf is ca va, dus als er eens een accidentje zou gebeuren of er moet iets extra gelegd worden, zal het geen zo'n dure affaire zijn.

Let wel op dat je geen goedkoop doek neemt, er zijn er die snel verkleuren (PVC?) en minder snel (Polyester). Die laatste (die wij hebben) zijn ook minder gevoelig voor scheuren.
Wat was het plafond voor je het spanplafond liet plaatsen?

Wat was het plafond voor je het spanplafond liet plaatsen?
Betongewelf (afgewerkt). Maar omdat we met een grondige renovatie zaten zonder dat de vloer eruit kon, moest alles via het plafond. We hadden dan de keuze tussen een gyproc plafond en spanplafond, zag geen reden om een gyproc plafond te nemen, dat kost meer tijd én meer geld. En als we ooit willen renoveren, dan is het gewoon een nieuw doek hangen, zal nog altijd minder kosten.

Betongewelf (afgewerkt). Maar omdat we met een grondige renovatie zaten zonder dat de vloer eruit kon, moest alles via het plafond. We hadden dan de keuze tussen een gyproc plafond en spanplafond, zag geen reden om een gyproc plafond te nemen, dat kost meer tijd én meer geld. En als we ooit willen renoveren, dan is het gewoon een nieuw doek hangen, zal nog altijd minder kosten.
Heb je een specifieke spanplafond leverancier gebruikt of via aannemer?

Hier ook al jaren spanplafond omdat we na onze renovatie geen gedoe meer wilden met gyproc en opschuren en barsten, ..
Spanplafond komt net als bij @JPV van bij Mona Visa Spanplafonds- en wanden in polyester | MonaVisa.
Hetgeen je wel rekening mee moet houden is dat je best ook al direct je lichten laat inbouwen en afwerken, zij monteren daar allemaal houders voor.
Moest ik het opnieuw doen kies ik direct weer voor spanplafond.

Hier ook al jaren spanplafond omdat we na onze renovatie geen gedoe meer wilden met gyproc en opschuren en barsten, ..
Spanplafond komt net als bij @JPV van bij Mona Visa Spanplafonds- en wanden in polyester | MonaVisa.
Hetgeen je wel rekening mee moet houden is dat je best ook al direct je lichten laat inbouwen en afwerken, zij monteren daar allemaal houders voor.
Moest ik het opnieuw doen kies ik direct weer voor spanplafond.
En weet je nog wat het jou gekost heeft ongeveer?

En weet je nog wat het jou gekost heeft ongeveer?
Bij ons, prijs van 2019

rekening houdend met:
- geen korting gekregen wegens met interieurarchitect (die kreeg het percentje, was zo hoe hij zijn ereloon kreeg)
- er moest een ruime gordijnnis gemaakt worden, niet echt eenvoudig
- strakke timing, dus wss daar ook wel nog wat extra qua prijs.

Denk dat je voor de prijs vooral de omtrek van de 2 ruimtes als referte moet nemen als je met jou wil vergelijken.

1722413575062.png

Denk overigens dat het aantal inbouwspots niet klopte, hebben ze achteraf niet moeilijk over gedaan. Verplaatsing was zo'n 30 minuten enkele rit.

Hier ook spanplafond laten zetten, iets minder dan een jaar geleden, in de woonkamer.
36 vierkante meter, 2 grote plafondlampen en 4 ingebouwde plafondspeakers.
Dat kwam toen neer op net geen 8.000 euro
Wel belangrijk om te weten:
- de installateur heeft zelf de speaker encapsulaties gemaakt en ingebouwd op het bestaande betonplafond
- het is een akoestisch transparant spanplafond, geluid gaat er recht door by design
- donkere kleur want woonkamer doet dubbel dienst als home cinema

Voor de rest ziet dat er zeer strak uit en is de plaatsing vooral heel gemakkelijk en vlot gebeurd.

bij cemes: https://www.cemes.be/realisaties/

En waarom zou je een spanplafond doen en geen gyproc? Ik heb 20 euro per m2 betaald voor gyproc, voor 36m2 zou dat op 720 euro komen. Voor de 55m2? van JPV op 1.100 euro.

En waarom zou je een spanplafond doen en geen gyproc? Ik heb 20 euro per m2 betaald voor gyproc, voor 36m2 zou dat op 720 euro komen. Voor de 55m2? van JPV op 1.100 euro.
In ons geval:
- plafond is betongewelf, dus gyproc plaatsen is niet zo eenvoudig (allez, het gaat natuurlijk, maar met mijn eigen boor in de praktijk niet)
- Los van de gyproc moet je ook nog het plamuren/schilderen bijrekenen, wat toch ook al een kost is (en ook lastig als je het zelf doet bij een plafond)
- we gingen cm's verloren hebben van ons plafond (als je gyproc én OSB-platen erop wil, dan zit je toch al met 3 cm extra?)
- bij gyproc is OSB een must wat mij betreft, kan je nooit aan 20 euro/meter geplaatst krijgen.
- het gaat gewoon héél veel vlugger en oogt imho ook mooier

Ik denk als je gyproc + OSB + schilderen/plamuren wil, je toch niet meer aan 20 euro/m² komt. Hier spreken ze over prijzen tussen de 55 en 70, zonder afwerking: https://www.heyman.be/gyprocwerken-kosten/ pak nu nog dat je aan 70 euro/m² komt inclusief btw en afwerking zit je in mijn geval ook al aan zo'n 3500 euro. Ik vermoed dat mijn werken voor het spanplafond alleen (met aftrek van de MDF-bekisting + % interieurarchitect) aan zo'n 4000 euro zal komen.

Een simpel plafond in een slaapkamer doe ik zonder probleem in gyproc, maar hier oogt dat toch wel héél wat mooier.

Voor mij oogde het mooier, was het snel geplaatst en het akoestisch transparante gedeelte is vrij moeilijk te realiseren met gyproc.
gyproc voegt dan nog eens een reflectie toe aan je kamer, wat de akoestiek niet bevordert, meestal in tegendeel.
lampen en andere zaken (speakers of beamers) worden op maat in het plafond berekent en geplaatst, quasi naadloos.
bekabling gebeurt via een gleuf, allemaal heel netjes, niks kappen, niks stof, niks rommel achteraf.
enkel die hitte bleef enkele dagen in de kamer, maar das bijzaak eens je het resultaat ziet.

interessant topic. ik zit hier ook met een home cinema in de living en zou graag 4 speakers hebben. gebruik nu upfiring atmos en das toch maar rommel.

enige probleem is dat ons vloer al verhoogd is door onze renovatie.... we hebben nog 2.5 m over? zou dat voldoende zijn?

interessant topic. ik zit hier ook met een home cinema in de living en zou graag 4 speakers hebben. gebruik nu upfiring atmos en das toch maar rommel.

enige probleem is dat ons vloer al verhoogd is door onze renovatie.... we hebben nog 2.5 m over? zou dat voldoende zijn?

Spanplafond wordt maar paar centimers bovenop uw huidige plafond geplaatst dacht ik dus zal geen probleem vormen.

Spanplafond wordt maar paar centimers bovenop uw huidige plafond geplaatst dacht ik dus zal geen probleem vormen.
voor die speakers moet je wel een 10-15cm inbouwhoogte hebben nee? omvang is rond de 10 cm diep van degene die ik zou willen.

Terug
Bovenaan