Spotify / Apple Music / Google Music / Deezer / Tidal / Qobuz

Welke streamingdienst gebruiken jullie?

• Apple Music

Stemmen: 18 9,5%
  • Deezer

Stemmen: 6 3,2%
  • Google Play Music

Stemmen: 8 4,2%
  • Qobuz

Stemmen: 3 1,6%
  • Spotify

Stemmen: 157 82,6%
  • Tidal

Stemmen: 7 3,7%
  • Iets anders

Stemmen: 6 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    190
wel, als het effectief 'evolution' is, dan verdwijnt het wel als er geselecteerd wordt: 'natural selection'.
heel die uitleg over evolution en dan het argument 'The world didn’t just randomize into these auto-playing cards.'
dan moet em evolution nog eens googlen.

Met welke app kan je nieuwe muziek ontdekken die past bij jouw smaak? Ik heb al jaren YouTube premium maar als ik op Play duw, hoor ik altijd de muziek waar ik het meest naar luister.

Ok tof, maar ik had graag nieuwe muziek ontdekt, die dus past bij mijn playlist (bv je luistert veel naar Solomun, dan wil ik automatisch de nieuwe muziek van Solomun beluisteren, van zodra deze uit is)

Kan dat?

Daarom zag ik ineens Boef tussen m’n scrobbles staan… Schobbejakken!
Hoe lang moet dat dan spelen om een scrobble te krijgen? Ik dacht altijd de helft van de duurtijd van het nummer en als het langer dan 10min duurt is sowieso een scrobble?

Hoe lang moet dat dan spelen om een scrobble te krijgen? Ik dacht altijd de helft van de duurtijd van het nummer en als het langer dan 10min duurt is sowieso een scrobble?

Geen idee vrij instant vermoed ik of het moet een bug zijn die gefixt is, kan het niet meer simuleren.

Ondertussen een oplossing gevonden voor Apple Music op de stereo, Airplay doet CD kwaliteit dus dat is beter dan Spotify al aanbood. Enige nadeel dat ik dan enkel met de iPad muziek kan kiezen.

Heb nog maar een paar zaken via Apple Music gedaan en ik heb het gevoel dat hun algoritme me iets beter ligt.

Bijkomende min-puntje, geen last.fm scrobbles tenzij de muziek in je Library zit. Geen idee of ik dat een grote dealbreaker vind, tegenover de verschrikkelijke UX van Spotify :thinking:

Ik ben Apple Music eens aan’t testen. Via de Shazaam app kun je nu drie maanden gratis krijgen.

Eerste indrukken zijn positief! De UI is wat cleaner dan die van Spotify, zeker nu die app veranderd is in Steve Buscemi met een skateboard. Apple Music is misschien wat moeilijker om muziek mee te ontdekken maar voor mij is dat niet erg want ik ken alle goede muziek toch al.

Lossless kwaliteit valt toch wel op als duidelijk beter vergeleken met Spotify. En het grootste voordeel: een aantal artiesten die niet op Spotify staan maar hier wel! Neil Young! Joni Mitchell! Joanna Newsom! Jim O’Rourke! Shellac! Shellac staat op Apple Music!

Tidal is leuk, maar je kan blijkbaar enkel naar 1 artiest zoeken en luisteren. Ik wou eerder 100 liedjes op basis van mijn historiek. Zoals YouTube. Of als ik bv luister naar Nirvana dat hij dan automatisch afkomt met Alice in Chains…

Ik ben Apple Music eens aan’t testen. Via de Shazaam app kun je nu drie maanden gratis krijgen.

Eerste indrukken zijn positief! De UI is wat cleaner dan die van Spotify, zeker nu die app veranderd is in Steve Buscemi met een skateboard. Apple Music is misschien wat moeilijker om muziek mee te ontdekken maar voor mij is dat niet erg want ik ken alle goede muziek toch al.

Lossless kwaliteit valt toch wel op als duidelijk beter vergeleken met Spotify. En het grootste voordeel: een aantal artiesten die niet op Spotify staan maar hier wel! Neil Young! Joni Mitchell! Joanna Newsom! Jim O’Rourke! Shellac! Shellac staat op Apple Music!
En meer alternatief aanbod? In mijn hoofd had Spotify al altijd de meeste keus (maar niet alles). Maar misschien is de combo Apple + Bandcamp (+ misschien ook nog YouTube) voldoende?

Verder had ik begrepen dat Spotify Connect wel pakken beter werkt dan de Apple connectivity mogelijkheden, waar ze vooral willen pushen dat je instapt in het eigen ecosysteem? Daar al indrukken van je?

Tidal is leuk, maar je kan blijkbaar enkel naar 1 artiest zoeken en luisteren. Ik wou eerder 100 liedjes op basis van mijn historiek. Zoals YouTube. Of als ik bv luister naar Nirvana dat hij dan automatisch afkomt met Alice in Chains…
Fervent Tidal fan hier.
De gehele Tidal ervaring is vooral gericht naar (audiofiele) muziekliefhebbers, die muziek niet consumeren, maar willen beleven zoals bij fysieke aanschaf op CD of vinyl.
Daarom dat Tidal altijd meer volledige albums zal promoten, in plaats van individuele tracks, zodat je als muziekliefhebber nog steeds de volledige albums (inclusief onbekende albumtracks) beluistert.

Ik vind dat ze daar redelijk goed zijn in geslaagd.
Toen ik jaren geleden ben overgestapt van Spotify naar Tidal is mijn manier van beluisteren in elk geval positief veranderd.
Bij Spotify had ik een gigantische lijst met favoriete individuele tracks (een vuilbak eigenlijk), terwijl ik bij Tidal vooral favoriete albums bewaar.

Ze zijn intussen wel een beetje de vraag tegemoet gekomen voor losse track aanbevelingen, want op basis van jouw luisterhistoriek zetten ze op de homepage wel 8 'mixes' met suggesties, gesorteerd op genre.
Deze worden continu up-to-date gebracht.

Maar focus ligt echt wel op de albums, wat ik alleen maar kan toejuichen.

Verder had ik begrepen dat Spotify Connect wel pakken beter werkt dan de Apple connectivity mogelijkheden, waar ze vooral willen pushen dat je instapt in het eigen ecosysteem? Daar al indrukken van je?

Dit is de reden waarom ik met hangende pootjes terug naar Spotify gegaan ben, er is geen "Apple Connect", enkel als je in het Apple ecosysteem zit kan je Airplay doen maar dus niet met Android.

Ik ben wel blij dat spotify die vreselijk TikTok gui terug weg gedaan heeft want dat was reden nr 1 om weg te gaan.

Tidal vond ik weinig aan, te klein aanbod voor m'n smaak (destijds) en ze zijn al net iets te vaak in het nieuws geweest met shady praktijken mbt tot geluidskwaliteit. De focus op albums vind ik dan weer wel mooi, ik heb niets met playlists of luisteren van losse nummertjes.

Hier vermelden ze 3 maand, maar als je doorklikt kom je maar op 1 maand terecht?
Toen ik op de aanbieding klikte, kwam er ook te staan dat het voor 1 maand was maar mijn trial loopt nu tot 7/9/23. Dus toch 3 maanden.
En meer alternatief aanbod? In mijn hoofd had Spotify al altijd de meeste keus (maar niet alles). Maar misschien is de combo Apple + Bandcamp (+ misschien ook nog YouTube) voldoende?

Ik denk dat het op zich allemaal dicht bij elkaar ligt, Apple Music heeft 100 miljoen nummers, Spotify 80 miljoen ofzo. Zou niet zeggen dat Apple Music alternatiever is. Maar dit zijn nu toevallig een paar grote namen die ik al langer op Spotify mis. Ben Frost en Bonnie "Prince" Billy zijn nog twee voorbeelden, staat ook op Apple Music. Ik ga dus 3 maanden mijn fix van die artiesten proberen te halen.

Tot nu toe nog niet veel problemen met connectivity gehad. Kan op dezelfde manier streamen naar mijn Nest en Google producten en naar mijn Teufel speaker op mijn werkplaats, zowel via iPad als android smartphone. Allemaal gewoon via bluetooth.

Ondertussen ook al een hoop Dolby Atmos of spatial audio nummers op Apple Music beluisterd. Daar zijn de resultaten nogal gemengd, gaande van "whoa dit klinkt echt wel beter" over "gek, deze mix klinkt helemaal anders" naar "oef dit klinkt veel slechter". Weet niet of ik die optie geactiveerd ga houden.

Ik vind het persoonlijk ook wel tof dat je je eigen bibliotheek kan aanleggen, zoals iTunes vroeger. Op die manier scrobble ik nu ook via last.fm, enige vervelende is dat je manueel scrobbles moet scannen via de last.fm app.

Ik swap hier om de paar maanden tussen Spotify en Apple Music. Coole aan AM is vooral dat het imo meer album-oriented lijkt dan Spotify, dat imo meer playlist-oriented is. Of zo ervaar ik het zelf toch. De UI van Apple Music is superieur aan die van Spotify, de geluidskwaliteit imo ook, MAAR WAAROM IS ITUNES TOCH ZO KUT OP WINDOWS. Er is een browserversie van AM, maar die is imo inferieur aan die van Spotify.

Toen ik jaren geleden ben overgestapt van Spotify naar Tidal is mijn manier van beluisteren in elk geval positief veranderd.
Bij Spotify had ik een gigantische lijst met favoriete individuele tracks (een vuilbak eigenlijk), terwijl ik bij Tidal vooral favoriete albums bewaar.

Ze zijn intussen wel een beetje de vraag tegemoet gekomen voor losse track aanbevelingen, want op basis van jouw luisterhistoriek zetten ze op de homepage wel 8 'mixes' met suggesties, gesorteerd op genre.
Dat moest ik hebben, thanks!

Toen ik op de aanbieding klikte, kwam er ook te staan dat het voor 1 maand was maar mijn trial loopt nu tot 7/9/23. Dus toch 3 maanden.
Intussen ook 3 maanden op proef. Vanuit Shazam op iPad lukte het wel. Bedankt! 😉

Eerste conclusies wat geluidskwaliteit betreft zijn zeer positief.
Kan Apple music enkel beluisteren op mijn portable Fiio die ondersteuning biedt voor high resolution tot het maximale 32bit-384kHz.
Ik was uiteraard al gewoon aan de TidalMasters, maar Apple hoeft zeker niet onder te doen.
Om één of andere reden klinkt Apple iets warmer (misshien andere masters of hun manier van comprimeren die toch nog 'anders' is dan de concurrentie), wat ik heel aangenaam luisteren vind.

Enige nadeel is dat ik Apple Music niet op een directe manier kan streamen naar mijn BlueSound node.
Maar voor de rest tot nu toe zeer aangenaam verrast.

Ik heb Apple Music nu een dikke 10 dagen gebruikt en kan er ondertussen wel een oordeel over vellen.
  • Kwaliteit is beter dan bij Spotify. Voor veel mensen zal dat niet zo belangrijk zijn.
  • Dolby Atmos/Spatial Audio bij Apple Music is soms leuk, soms overbodig en soms raar.
  • Aanbod is beter dan Spotify maar het verschil is niet zo heel groot. Voorlopig niks op Spotify gevonden dat niet op Apple Music staat, andersom zijn er wel een hoop namen te vinden: Neil Young, Joni Mitchell, Shellac & Big Black, Joanna Newsom, Bonnie "Prince" Billy, Jim O'Rourke, Ben Frost, Coil,...
  • Ik vind het een groot voordeel dat je een persoonlijke bibliotheek kan aanleggen bij Apple Music. Ik luister bijna exclusief naar albums en het is veel makkelijker om eens door die lijst te scrollen als ik niet meteen weet wat op te zetten.
  • Connectivity en streaming is beter bij Spotify. Apple Music heeft vrij basic bluetooth connectivity maar dat is het dan met de meeste toestellen. Terwijl ik met Spotify heel vlot kan switchen tussen smartphone en tablet en met allebei muziek die op een device gestreamd wordt besturen. Voor mij geen dealbreaker, het werkt op de toestellen die ik gebruik.
  • Wachtlijst/playlist: voor mij beter bij Apple Music. Ik gebruik de diensten veel op mijn werk en had dan bij Spotify de gewoonte om aan het begin gewoon een aantal albums in de wachtrij te smijten. Maar als ik al iets aan't beluisteren was, moest ik eerst de rest van dat album in de wachtrij zetten want anders zou het eerste toegevoegde album meteen beginnen te spelen. Apple Music heeft dat probleem niet door een simpele 'voeg op het eind' toe knopje. Dwaas dat Spotify dat niet heeft, zo'n simpel idee... Ook nummers wissen in een playlist is veel makkelijker bij Apple Music. Spotify zet meer in op playlists maar die gebruik ik zelden tot nooit.
  • scrobblen naar last.fm: dit zou niet zo belangrijk moeten zijn maar mij irriteert het hoe slecht Apple Music met Last.fm werkt. Zoals hier reeds gezegd gaat dat sowieso alleen met muziek die in je bibliotheek zit. Dus telkens eerst elk album daar toevoegen. Als ik vanop mijn iPad muziek afspeel, wordt er niet automatisch gescrobbled maar moet ik om de zoveel tijd via de last.fm app de scrobbles manueel scannen. Als ik via mijn smartphone luister, gaat het wel automatisch maar heel buggy. Vaak dat één nummer 2-3 keer gescrobbled wordt en het volgende dan niet.
  • Apple Music betaalt de artiesten meer en gooit geen geld weg aan Prince Harry en Joe Rogan
Ik denk dat ik zelf eerder voor Apple Music zou kiezen maar ik deel een Spotify account met andere mensen dus dan zal ik die maar houden...

die connectivity is toch een groot gemis bij Apple Music.
je zegt bijvoorbeeld dat je die dolby atmosfeer hebt getest, maar dan heb je een Apple TV of dolby atmosfeer enabled Headphone?
ik kreeg dat dus niet connectie met Nvidia shield om eens op surround sound systeem te testen, op gewone headphones klinkt dat gewoon slechter voor mij.

die connectivity is toch een groot gemis bij Apple Music.
je zegt bijvoorbeeld dat je die dolby atmosfeer hebt getest, maar dan heb je een Apple TV of dolby atmosfeer enabled Headphone?
ik kreeg dat dus niet connectie met Nvidia shield om eens op surround sound systeem te testen, op gewone headphones klinkt dat gewoon slechter voor mij.
Yup, zowel op mijn headphones (Sony WH1000-XM4) als bij iemand in een surround opstelling getest, omdat ik dat zelf niet heb. Die heeft inderdaad alles van Apple dus dan ging dat wel vlot. Ik kan ook wel vrij eenvoudig streamen naar mijn google audio die op mijn versterker aangesloten is maar heb vaak gelezen dat de bluetooth connectivity met veel systemen niet optimaal is. Daar is Spotify dus inderdaad beter in.

Op gewone headphones klinkt die spatial audio vaak als een vreemdere mix. Omdat ik meestal met goedkope shitty oortjes tijdens het lopen of enkel via mijn twee speakers luister, heb ik het ondertussen standaard af staan.

Terug
Bovenaan