Start Wielerseizoen 2025

Stel dat hij terug valt in de E3 - GW of DDV en niet kan deelnemen aan de Heilige Week.
Wat gaat hij dan beslissen volgend jaar? Een stage plannen tijdens die koersen om zeker te zijn dat hij al niet het risico loopt op een valpartij in die koersen en alleen nog maar kan vallen of pech hebben in de RVV?
Ik ben al blij dat hij het openingsweekend rijdt en niet pas begint in de E3. Kritiek zou een pak groter zijn en terecht.
Het is op het randje imo. Strade kan ik begrijpen, wie houdt Pogacar daar tegen? M-S niet. Er moet er maar eentje twijfelen als je dertig meter hebt en je kan winnen. Dat is een verdubbeling van je monumenten door een kwartier lang te koersen.
Hij rijdt MSR toch niet om niet te vallen? Hij (en zijn ploeg) vindt het gewoon aangewezen om dan een stage in te lassen om top te zijn in de heilige week. Op training kan je ook vallen hé, kijk naar Remco.

Buiten hier, heb ik nog niet veel kritiek gelezen precies. Zal ook niet komen, want er staan nog altijd wel 6 klassiekers op zijn programma dit voorjaar, allemaal in Vlaanderen (allé en Noord Frankrijk). Het Vlaamse publiek zal tevreden zijn.

En vooral: hij rijdt daarna ook nog 2 grote rondes, dus lijkt het mij logisch om het aantal koersdagen in het voorjaar toch beperkt te houden. En na die 2 grote rondes is het seizoen ook nog niet gedaan natuurlijk.

Stel dat hij terug valt in de E3 - GW of DDV en niet kan deelnemen aan de Heilige Week.
Wat gaat hij dan beslissen volgend jaar? Een stage plannen tijdens die koersen om zeker te zijn dat hij al niet het risico loopt op een valpartij in die koersen en alleen nog maar kan vallen of pech hebben in de RVV?
Ik ben al blij dat hij het openingsweekend rijdt en niet pas begint in de E3. Kritiek zou een pak groter zijn en terecht.
Het is op het randje imo. Strade kan ik begrijpen, wie houdt Pogacar daar tegen? M-S niet. Er moet er maar eentje twijfelen als je dertig meter hebt en je kan winnen. Dat is een verdubbeling van je monumenten door een kwartier lang te koersen.

Hoezo? Omdat hij VDP dan gemist zou hebben?
Mocht hij begonnen zijn in 2013 op de weg, dan stond Visma (Belkin) zo ver niet als ze nu zijn.
Anderzijds, hij zou wrs opgepikt geweest zijn door Quickstep en dan zat je met de factor Boonen. Dan had hij op een diefje moeten spelen zoals Devolder, wat tot zijn mogelijkheden behoort.
De Boonen van 2013 was al op zijn retour, maar da had wel een leuke tandem geweest.

Als ik me niet vergis stond de Giro vorig jaar ook op zijn programma en is een volledig voorjaar en de Giro op top moeilijk combineerbaar.

Hoezo? Omdat hij VDP dan gemist zou hebben?
Mocht hij begonnen zijn in 2013 op de weg, dan stond Visma (Belkin) zo ver niet als ze nu zijn.
Anderzijds, hij zou wrs opgepikt geweest zijn door Quickstep en dan zat je met de factor Boonen. Dan had hij op een diefje moeten spelen zoals Devolder, wat tot zijn mogelijkheden behoort.
De grote doorbraak op de weg kwam er in 2019, toen Boonen en Cancellara al enkele jaren gestopt waren. Die eerste legde zich in zijn laatste seizoenen ook enkel toe op die vijfde kassei. Van 2014 tot 2020 had je niemand die echt domineerde.

Hij rijdt MSR toch niet om niet te vallen? Hij (en zijn ploeg) vindt het gewoon aangewezen om dan een stage in te lassen om top te zijn in de heilige week. Op training kan je ook vallen hé, kijk naar Remco.
We zullen zien of de hoogtestage goed uitpakt. Ik duim er in ieder geval voor dat hij met gelijke wapens kan strijden in de Heilige Week.
Komt hij er niet aan te pas en breekt hij op een heuvel / kasseistrook, dan heb je M-S laten liggen en een extra monumentkans.
Als ik me niet vergis stond de Giro vorig jaar ook op zijn programma en is een volledig voorjaar en de Giro op top moeilijk combineerbaar.
Dan kan hij evengoed de Amstel laten vallen om extra te rusten en M-S meepakken :tongue:.

Ik ga toch ook niet mee in het idee dat MSR 'makkelijker' te winnen is voor Wout. Hij deed daar al 5x mee en zijn slechtste plek was een 8e plek. Toch kon hij nog maar 1x winnen.

In MSR moet het toch ook allemaal meezitten hoor. Freire was in 2010 de laatste winnaar die het al eens eerder had gewonnen. Sindsdien allemaal nieuwe, verschillende winnaars.

In MSR staat ook ene Tadej aan de start die er alles aan zal doen om die blinde vlek op zijn palmares op te vullen.

Nee, ik vind het geen gemiste kans van Wout. Hij ligt alleen wakker van RVV en P-R, en daar moet hij gewoon vol voor gaan. Mislukt het, dan is dat maar zo. Er kan er ook maar één winnen natuurlijk.

Je kan perfect MSR rijden en de RVV winnen , de laatste 10 jaar heeft iedere RVV winnaar die combinatie gemaakt (behalve Terpstra)
Idem voor Roubaix , 2 PR-RBX winnaars hebben die combinatie niet gemaakt. (Terpstra en Hayman (die toen geblesseerd was)).

Iedere kans op een monument is een gemiste kans in mijn ogen.
Zeker omdat er zoveel kan fout lopen in wielrennen, zelf al zit je in topvorm.
Ik denk dat Wout van Aert daar zelf het allerbeste voorbeeld is dat rondfietst.

2020 - milimeterssprint / geen Roubaix
2021 - niet goed genoeg
2022 - RVV (Covid) / zonder verwachtingen wel 2de dan in roubaix
2023 - RVV op waarde geklopt / Lekke band
2024 - valpartij niet gestart

Hij moet zelf niet op en top zijn in MSR om hem te winnen, gewoon de juiste koersomstandigheden/situatie

Tuurlijk is de combinatie MSR en RVV geen enkel probleem.
Maar goed, Wout en Visma beslissen dat het beter is om dan op hoogtestage te gaan... Ze zullen er wel hun reden voor hebben hé, in tijden waarin alles gewogen en gemeten wordt.

Keuzes moeten gemaakt worden. De andere toppers maken die keuzes ook. Pogacar reed vorig jaar ook geen RVV.

Misschien wil Visma Kooij ook wel eens uitspelen in MSR?

Soit, ik vind het geen gemiste kans voor MSR. Een aantal hier duidelijk wel :tongue:

Landa gaat blijkbaar voor de Giro dit jaar om voluit te gaan voor zichzelf ipv de Vuelta. Want ik veronderstel dat hij Remco's luitenant zal zijn in de Tour weer dit jaar.

Kooij is idd kopman voor MSR. En ook toen Van Aert MSR won , werd dit door sommigen als een halve kermiskoers aanzien. En nu is het precies heiligschennis om hem niet te rijden...

Tuurlijk is de combinatie MSR en RVV geen enkel probleem.
Maar goed, Wout en Visma beslissen dat het beter is om dan op hoogtestage te gaan... Ze zullen er wel hun reden voor hebben hé, in tijden waarin alles gewogen en gemeten wordt.

Keuzes moeten gemaakt worden. De andere toppers maken die keuzes ook. Pogacar reed vorig jaar ook geen RVV.

Misschien wil Visma Kooij ook wel eens uitspelen in MSR?

Soit, ik vind het geen gemiste kans voor MSR. Een aantal hier duidelijk wel :tongue:

Je haalde zelf aan dat Pogi een probleem is voor WVA om MSR te winnen , maar dat zou dan voor Kooij niet het geval zijn ? 😅

Kooij is geen Ewan normaal gezien.

En over Ewan gesproken die staat niet op de website van Jayco, en zou al voor de start van het seizoen vertrekken bij Jayco volgens roddels op X.
Ik vrees dat we die nooit nog op zijn beste niveau gaan zien

Het is nu ook niet dat MSR zo'n uitputtende koers. Is een trainingsritje van 280k en dan een kleine 20k voluit gaan. Snap persoonlijk ook niet zo goed dat je die kans laat liggen. Het is en blijft nu eenmaal een klassieker.

En over Ewan gesproken die staat niet op de website van Jayco, en zou al voor de start van het seizoen vertrekken bij Jayco volgens roddels op X.
Ik vrees dat we die nooit nog op zijn beste niveau gaan zien
Staat nu ook op sporza. Zouden die hier dat opgepikt hebben of stond dat al op andere wielersites?

Je haalde zelf aan dat Pogi een probleem is voor WVA om MSR te winnen , maar dat zou dan voor Kooij niet het geval zijn ? 😅

Kooij is geen Ewan normaal gezien.
Ik weet niet waar je mij op probeert te pakken :unsure:

Ik zei gewoon dat Visma Kooij als kopman gaat uitspelen. Niet dat die meer kans maakt dan WVA. En verder dat Tadej ongetwijfeld zéér hard met MSR in zijn hoofd zal zitten en er weer alles aan zal doen om te proberen winnen, en MSR verre van een evidente koers is om te winnen (zie dus de verschillende, unieke winnaars van de afgelopen 15 jaar)

Waardeloos dit natuurlijk. MSR is al altijd als de minste van de monumenten aanzien... Dus zeer bizar dat het nu onverstaanbaar is dat hij opnieuw alles op RVV en PR zet...

Zeker niet altijd , voor de oorlog stond MSR zelf los boven RVV , ze werden zelf op dezelfde dag gereden. Waarbij RVV dan een locale Vlaamse wedstrijd was en de toppers naar MSR gingen.

1. Omdat het een wedstrijd is dat Wout zeer goed ligt.
2. Combinatie MSR - klassiekers is perfect mogelijk , volgens de statistieken rij je hem zelf het best om de kassei monumenten te winnen (statistieken zeggen niet alles natuurlijk).
3. Er zijn in koers zoveel factoren dat je een koers niet kan winnen , als hij weer ziek is , of valt , of pech is zijn voorjaar opnieuw naar de vaantjes.
Wout is zelf daar het beste voorbeeld van.

4. MSR is misschien de minst zware van de monumenten maar wel de moeilijkste om te winnen omdat er heel wat renners in het pak hem kan winnen. Vraag maar aan Sagan, Pogi , Gilbert, Cancellara, Boonen,...
Dat is wat MSR zo mooi maakt net en ik hem persoonlijk wel hoog zet. (Maar dat is een persoonlijke mening)
Het is het spannendste kwartier van het ganse voorjaar, Omdat er net zoveel kan gebeuren. Je kon de afgelopen jaren vrij makkelijk voorspellen wie de andere monumenten ging winnen (meestal was dat een van de topfavorieten) , bij MSR is dat niet het geval.

Ik weet niet waar je mij op probeert te pakken :unsure:

Ik zei gewoon dat Visma Kooij als kopman gaat uitspelen. Niet dat die meer kans maakt dan WVA. En verder dat Tadej ongetwijfeld zéér hard met MSR in zijn hoofd zal zitten en er weer alles aan zal doen om te proberen winnen, en MSR verre van een evidente koers is om te winnen (zie dus de verschillende, unieke winnaars van de afgelopen 15 jaar)

Was niet persoonlijk op u bedoeld , eerder op Visma met een reden dat je zelf ook aanhaalde.
Dat als je als ploeg hem wilt winnen dat dat het beste is met Wout

2. Combinatie MSR - klassiekers is perfect mogelijk , volgens de statistieken rij je hem zelf het best om de kassei monumenten te winnen (statistieken zeggen niet alles natuurlijk).
Hoe ver terug ga je met die statistieken? Das toch wel een cruciaal gegeven... het is toch eigenlijk pas de laatste ~5 jaar dat we een enorme omschakeling gezien hebben naar super-picky zijn kwa wedstrijden. Daarvoor reden renners gewoon alles zonder veel nadenken.

Van Aert heeft ook al vaak aangegeven dat hij liever vinkjes zet dan koersen meerdere keren winnen als hij moet kiezen. In dat opzicht is MSR skippen dus niet zo vreemd. Dat gezegd zijnde, moest ik in zijn plaats zijn, ik zou toch ook gewoon rijden. MSR is dé koers bij uitstek als je een dikke koers wil winnen zonder per sé de beste te zijn.

@Reverz

voor RVV-winnaars sinds het nieuwe parcours, iedereen behalve Terpstra

Idem voor Roubaix-winnaars
De afgelopen 20 jaar geleden had iedereen hem gereden met uitzondering opnieuw van Terpstra en ook Hayman (omdat die dan geblesseerd was).

Zei Boonen niet altijd je hebt de kilometers van San Remo nodig voor het voorjaar ? 😊

Fun fact
Backstedt heeft in zijn carrière maar 2 keer MSR gereden (Zijn neoprof jaar)
De ander keer was dan het jaar dat hij Roubaix won.

Zijn 2 grootste doelen zijn ook de wedstrijden waar je het meeste pech kunt hebben. Om daar dan je volledige voorjaar op te zetten vind ik tricky.

Terug
Bovenaan