Statutaire aanstelling

Heroixx

Well-known member
Dag iedereen,

ik sta op het punt om een directeursfunctie aan te nemen binnen een lokaal bestuur. Ik kom van de privé, dus een statutaire aanstelling is nieuw voor mij. Blijkbaar onderteken je geen contract maar gaat dit via een besluit met startdatum? In hoeverre is zoiets rechtsgeldig als verbintenis? Ik zie er geen graten in, maar voor ik mijn ontslag indien bij mijn huidige werkgever bevraag ik me liefst eens.

Dag iedereen,

ik sta op het punt om een directeursfunctie aan te nemen binnen een lokaal bestuur. Ik kom van de privé, dus een statutaire aanstelling is nieuw voor mij. Blijkbaar onderteken je geen contract maar gaat dit via een besluit met startdatum? In hoeverre is zoiets rechtsgeldig als verbintenis? Ik zie er geen graten in, maar voor ik mijn ontslag indien bij mijn huidige werkgever bevraag ik me liefst eens.
Als het om een statutaire betrekking gaat, word je benoemd middels een besluit van het college van burgemeester en schepenen (cf. art. 184 Decreet over het Lokaal Bestuur). De rechtspositieregeling van de gemeente bevat al de rechten en plichten die gelden voor het personeel van de gemeente. Je zal ook een eed moeten afleggen tegenover de burgemeester (of een schepen of algemeen directeur, bij delegatie).

Uiteraard is een benoeming door het college rechtsgeldig als verbintenis.

Let wel, het is niet omdat je een aanstelling bij een lokaal bestuur hebt dat dat een statutaire is. Als het een contractuele tewerkstelling is is dat met een gewoon arbeidscontract zoals in de privé. De meeste lokale besturen doen zelden of nooit nog statutaire aanstellingen.

Bedankt! Op mijn loonschaal staat toch "vastbenoemd", en men heeft mij toch verteld dat het over een statutaire aanstelling gaat via een besluit. Ik vermoed dat we toch over hetzelfde praten dan?

Dag iedereen,

gaat het om een decretale graad? In dat geval is het aan de gemeenteraad om aan te stellen.

In ieder geval best om de effectieve aanstelling af te wachten voor je ontslag te geven.

gaat het om een decretale graad? In dat geval is het aan de gemeenteraad om aan te stellen.

In ieder geval best om de effectieve aanstelling af te wachten voor je ontslag te geven.
Wordt behartigd door de algemeen directeur van het lokaal bestuur, niet via de gemeenteraad. Ik moet mijn begindatum doorgeven om aan de aanstelling te werken. Beetje een raar gevoel om zonder "contract" ontslag te geven idd.

Bedankt! Op mijn loonschaal staat toch "vastbenoemd", en men heeft mij toch verteld dat het over een statutaire aanstelling gaat via een besluit. Ik vermoed dat we toch over hetzelfde praten dan?
als directeur is dat toch eerder mandataris?

Ja, je bent nog 1 van de gelukkigen :)

Als iemand die in de (semi-)publieke sector werkt: het is echt een vooroordeel dat "statutair" zijn nog een voordeel is. Zeker als je nog redelijk jong bent en de pensioendatum nog een heel eind weg is, ben je op termijn misschien nog wel beter af met een serieus pensioenplan i.p.v. de onzekerheid dat tussen nu en je pensioen de overheid nog een hele hoop verlagingen gaan 'invoeren' voor ambtenarenpensioenen.

Het pensioen op zich zie ik inderdaad gezien mijn relatief jonge leeftijd niet als primair voordeel. De "bescherming" tegen ontslag daarintegen...

Het pensioen op zich zie ik inderdaad gezien mijn relatief jonge leeftijd niet als primair voordeel. De "bescherming" tegen ontslag daarintegen...

Is natuurlijk allemaal subjectief, en een tweesnijdend zwaard. Dat je sneller ontslagen kan worden houdt ook wel vaak in dat je omgeving gemiddeld genomen meer z'n best zal doen. Statutair beschermt idd vooral tegen ontslag in besparingsrondes (wat vooral in de privé wel voor stress kan zorgen, in de publieke sector is er dan gewoon een vacaturestop + mensen op pensioen niet vervangen), maar zeker in sommige FODs, lokale overheden, ... zit je nog echt wel met een "liever lui dan moe"-mentaliteit onder vastbenoemden dat toch ook niet erg aangenaam is als je tenminste over een beetje motivatie bezit.

Als iemand die in de (semi-)publieke sector werkt: het is echt een vooroordeel dat "statutair" zijn nog een voordeel is. Zeker als je nog redelijk jong bent en de pensioendatum nog een heel eind weg is, ben je op termijn misschien nog wel beter af met een serieus pensioenplan i.p.v. de onzekerheid dat tussen nu en je pensioen de overheid nog een hele hoop verlagingen gaan 'invoeren' voor ambtenarenpensioenen.

Er bestaan nog voordelen dat contractuelen niet hebben.

Bijvoorbeeld de beperking tot schalen.

Federaal begin je bijvoorbeeld als:
Als statutair blijf je periodiek stijgen in schaal tot NA16
Als contractueel is de maximum NA13.
Op lange duur is dat wel een serieus verschil als je een lange carrière beoogt als ambtenaar. I

Ik weet niet hoe dat dat nog regionaal/lokaal/politie/leger/leerkracht/... in elkaar steekt.

Maar het verschil is ondertussen wel een stuk kleiner geworden tussen nieuwe contractuelen en nieuwe statutairen dus dat is niet dat de "win for life" is zoals vroeger.

Dat is toch nu ook pro forma? Twee slechte evaluaties in vier jaar tijd en beiden liggen even rap buiten.
Moet al toeren lappen zoals stad Gent tegen dat men besparingsrondes doet. Dat is toch uiterst zelfdzaam. Ik kan mij anders niet herinneren dat een federale/regionale/lokaal overheidsorgaan naakte ontslagen heeft uitgevoerd wegens budgettaire redenenen.

Het pensioen als Statuair zal niet slechter zijn dan als contractueel bijdezelfde werkgever denk ik

Als Jambon zijn pensioenhervormingen volledig zijn doorgeraakt, dan gaat men
compensatie-groepsverzekeringen voor statutairen aanmaken om ervoor te zorgen dat die van een jonge statutair evengoed is als die van een contractueel.

Iedere "jonge" statutair zal men compenserende groepsverzekeringen moeten geven zodat het minstens gelijk is aan contractueel + groepsverzekering.

Enfin, daar is het laatste woord nog niet over geschreven want enorm curieus hoe ze dat gaan uitrekenen. Dat is geen kattepis. Daar zijn ze ook ingeslaagd om een ongelooflijk complex iets van te maken.
Maar ik zie jobs (Vlaanderen bijvoorbeeld) waar een contractueel ambtenaar een getrapte 5% groepsverzekering voor loon onder 30.000 + 8% groepsverzekering voor het loon boven de 30k krijgt. Dat is toch niet niks.

Bonus, je zal in de privé alles uitbetaald krijgen van vakantiegeld, etc.. En dan krijg je in je nieuw bestuur gewoon (pro rato) terug al je vakantie voor 2026.

De dag dat je van vastbenoemd terug naar privé zou gaan er wel rekening mee houden dat je dan 0 vakantierechten hebt opgebouwd. Maar bon, dat is nu niet aan de orden.

Bonus, je zal in de privé alles uitbetaald krijgen van vakantiegeld, etc.. En dan krijg je in je nieuw bestuur gewoon (pro rato) terug al je vakantie voor 2026.

De dag dat je van vastbenoemd terug naar privé zou gaan er wel rekening mee houden dat je dan 0 vakantierechten hebt opgebouwd. Maar bon, dat is nu niet aan de orden.
Klopt, wist ik ook niet. Viel wat van mijn stoel haha. Compenseert voor de opzegvergoeding van mijn leasefiets die ik helaas moet betalen... Net mijn besluit gekregen, nu volgende week mijn ontslag indienen... :) Thanks iedereen!

Terug
Bovenaan