Als iemand die in de (semi-)publieke sector werkt: het is echt een vooroordeel dat "statutair" zijn nog een voordeel is. Zeker als je nog redelijk jong bent en de pensioendatum nog een heel eind weg is, ben je op termijn misschien nog wel beter af met een serieus pensioenplan i.p.v. de onzekerheid dat tussen nu en je pensioen de overheid nog een hele hoop verlagingen gaan 'invoeren' voor ambtenarenpensioenen.
Er bestaan nog voordelen dat contractuelen niet hebben.
Bijvoorbeeld de beperking tot schalen.
Federaal begin je bijvoorbeeld als:
Als statutair blijf je periodiek stijgen in schaal tot NA16
Als contractueel is de maximum NA13.
Op lange duur is dat wel een serieus verschil als je een lange carrière beoogt als ambtenaar. I
Ik weet niet hoe dat dat nog regionaal/lokaal/politie/leger/leerkracht/... in elkaar steekt.
Maar het verschil is ondertussen wel een stuk kleiner geworden tussen nieuwe contractuelen en nieuwe statutairen dus dat is niet dat de "win for life" is zoals vroeger.
Het pensioen op zich zie ik inderdaad gezien mijn relatief jonge leeftijd niet als primair voordeel. De "bescherming" tegen ontslag daarintegen...
Dat is toch nu ook pro forma? Twee slechte evaluaties in vier jaar tijd en beiden liggen even rap buiten.
Moet al toeren lappen zoals stad Gent tegen dat men besparingsrondes doet. Dat is toch uiterst zelfdzaam. Ik kan mij anders niet herinneren dat een federale/regionale/lokaal overheidsorgaan naakte ontslagen heeft uitgevoerd wegens budgettaire redenenen.
Het pensioen als Statuair zal niet slechter zijn dan als contractueel bijdezelfde werkgever denk ik
Als Jambon zijn pensioenhervormingen volledig zijn doorgeraakt, dan gaat men
compensatie-groepsverzekeringen voor statutairen aanmaken om ervoor te zorgen dat die van een jonge statutair evengoed is als die van een contractueel.
Iedere "jonge" statutair zal men compenserende groepsverzekeringen moeten geven zodat het minstens gelijk is aan contractueel + groepsverzekering.
Enfin, daar is het laatste woord nog niet over geschreven want enorm curieus hoe ze dat gaan uitrekenen. Dat is geen kattepis. Daar zijn ze ook ingeslaagd om een ongelooflijk complex iets van te maken.
Maar ik zie jobs (Vlaanderen bijvoorbeeld) waar een contractueel ambtenaar een getrapte 5% groepsverzekering voor loon onder 30.000 + 8% groepsverzekering voor het loon boven de 30k krijgt. Dat is toch niet niks.