Steam Deck | handheld van Valve

Ik zou graag een handheld kopen omdat ik geen game pc meer heb, maar ik twijfel tussen Switch of steamDeck...
Kunnen mensen die zelf hebben getwijfeld of beide systemen hebben/hadden me wat advies geven?

Steamdeck all the way. Ik heb de afgelopen weken afwisselend op een steamdeck van men kameraad en de Switch van men neefjes kunnen gamen.

Zelda ToTK is op zich een goede game, maar of het nu op het mooie oled-schermke van de switch of mijn grote tv is, de ouderdom is wel merkbaar op graphics-niveau en de framedrops die toch niet zo zeldzaam zijn. Zelfs als ge het argument maakt van "ja, maar graphics zijn niet alles en games gelijk Mario Odyssey zijn tijdloos" -> gaat ge dan alsnog €300-€350 uitgeven voor een console die elk moment een opvolger aangekondigd kan krijgen? Tweedehands is natuurlijk ook een optie, maar ga je alsnog vloeken binnen een jaar gok ik dat je net zo goed kan wachten.

Of ik nu Hades, Doom Eternal of Witcher 3 speel op switch, de ports zijn altijd gewoon "ok" op zijn best. Op de deck moet je misschien een beetje tweaken met settings, maar ik had steeds een betere ervaring ondanks het ordinaire lcd-scherm op de deck.

En dan heb ik nog niet eens "emulatie op steamdeck" vermeld, maar mits dat een grijze zone blijkt te zijn qua regelgeving hier, laat ik het aan jou over om zelf even te googelen. :p

Ik zou graag een handheld kopen omdat ik geen game pc meer heb, maar ik twijfel tussen Switch of steamDeck...
Kunnen mensen die zelf hebben getwijfeld of beide systemen hebben/hadden me wat advies geven?
Hangt af van welk type games je graag speelt en of je belang hecht aan de grafische kracht.

De meeste third party Switch-games vind je ook op PC en je hebt inderdaad veel meer keuze, maar als je graag Zelda, Mario, ... speelt, dan moet je natuurlijk voor een Switch gaan. Daarnaast is het ook eenvoudiger om de Switch aan te sluiten op een TV.

Maar zoals Sheldon aangeeft, is de Swich inderdaad bijna end of life en weet ik niet of het nu nog echt de moeite loont om te investeren in een Switch (tenzij je genoegen neemt de komende jaren met diens catalogus).

Qua nieuwe handhelds is bang 4 buck de Deck moeilijk te kloppen. Maar het zal vooral afhangen van wat ge wilt spelen. Een 2ehands 3DS of Vita is zelfs een interessante aankoop als je bvb enkel wat ol skool jrpg's, platformers en metroidvania's wilt spelen.

Switch end of life.. ik betwijfel het, of toch zeker in de traditionele zin. De opvolger zal denk ik toch ook wat langer op zich laten wachten gezien Nintendo de gewoonte heeft om te floppen na elke megahit, en de Switch eigenlijk nog steeds goed verkoopt. Er is ondertussen ook heel wat competitie op de handheld markt.

De Switch zal volgens mijn nog lang in omloop blijven(5 jaar?) en evengoed veel van de indies zien die je op de Deck vind. Ik verwacht wel een nieuwe prijsdaling elk moment, ten laatste september voor de feestdagen.

Maar de Deck ligt beter in de handen. Draait alles wat de Switch heeft beter(behalve Switch games). Emuleert bijna alles wat ooit relevant was in gaming land.
Heeft super sexy "config alles naar uw goesting" opties die dan gedeeld worden met de grootste gaming community ter wereld. Bied games vele malen goedkoper aan via legitieme bundle shops, zie Fanatical, GreenManGaming en Humble Bundle.
https://www.humblebundle.com/games/must-play-metroidvania
14euro voor 9 retegoede games vind je dus nooit op de Switch.

En dan kunt ge met mij vriendjes worden op Steam. I mean..

Daar is zelfs geen twijfel tussen. Steam deck ga je veel meer plezier van hebben. AAA games met mooie gfx. Emulatie (ps1 ps2 gamecube wii wiiu sega consoles), noem maar op hij speelt het. En switch games draaien ook op de deck. Af en toe zul je eentje vinden dat niet draait maar die zijn zeldzaam, de toppers zijn allemaal speelbaar.
Steam games zijn ook een pluspunt. Er zijn zoveel sales in de steam store heel de tijd.
Xbox gamepass werkt ook heel goed op de deck dus die games heb je ook nog eens.
Switch ga je snel op uitgekeken zijn. Steam deck ga je geen genoeg van krijgen. Ik installeer wekelijks nieuwe games. Re4 en hogwarts zijn de meest recente. En die zien er dan ook nog eens top uit op de deck. Ligt supergoed in de hand. Knoppen voelen aan als een echte controller. Prijs/kwaliteit kan hier niks tegenop.
Ik heb meer een next gen gevoel bij de deck dan bij de ps5 of xbx omdat zo een krachtige handheld er gewoon nog niet was

@Hellsdinner, alhoewel ik ook van mening ben dat de Steam Deck beter is (voor uzelf, niet voor eventuele kinderen), moet ge wel geen objectief antwoord verwachten in de "Steam Deck" thread :laugh:.

met wat tinkering kan je gwn switch games emuleren op de SD....
+ SD kan pc games EN daarnaast switch games emuleren terwijl een Switch alleen switch games speelt...
Dus eigenlijk een no brainer.

Heb er mij ook ene besteld in de summer sale.
Degene die hem al langer hebben, wat zijn jullie meest gespeelde games eigenlijk? En iemand Diablo al getest?

Degene die hem al langer hebben, wat zijn jullie meest gespeelde games eigenlijk? En iemand Diablo al getest?
Alles eigenlijk van shooters, platformers, metroidvania, retro games. Je weet niet waar eerst te beginnen.
Ze spreken van next gen ps5 en xbx maar voor mij is dit meer next gen gamen. Een console in je hand die zo krachtig is.

Ik gebruik hem in bed om Slay the spire te spelen. Met de helderheid redelijk laag gaat de batterij enorm lang mee.
Diablo 4 draait eigenlijk ook heel goed, nog geen enkele crash gehad. Het is wel een 15a30 min werk om het er op te krijgen.
Zet je settings wel laag en de fps op 40 om de batterij wat te sparen. Doet imo weinig af aan de ervaring.

Alles eigenlijk van shooters, platformers, metroidvania, retro games. Je weet niet waar eerst te beginnen.
Ze spreken van next gen ps5 en xbx maar voor mij is dit meer next gen gamen. Een console in je hand die zo krachtig is.

Valve verdient de lof voor de Deck. Als je ziet hoeveel Chinese fabrikanten zoals Anbernic, Powkiddy, Ayn, Aya Neo, ... zoveel geld vragen (+ vaak hoge verzendkosten) voor een (retro)handheld die zelden zo krachtig zijn als de steamdeck. Plus ge moest niet een of andere kickstarter backen en wachten op updates / vertragingen.

De kracht voor de prijs gecombineerd met de officiële/ community-ondersteuning en de effectieve beschikbaar is voor mij ook veel indrukwekkender/interessanter dan de ps5/XBX.

Ik ben superbenieuwd om te zien wat ze in de volgende versie zullen leveren en of Nintendo hun Switch 2 specs-gewijs een beetje zal kunnen volgen.

De kracht voor de prijs gecombineerd met de officiële/ community-ondersteuning en de effectieve beschikbaar is voor mij ook veel indrukwekkender/interessanter dan de ps5/XBX.
Dat blijft voor mij ook wel het sterkste punt om de Deck in huis te halen. En het gemak van emulatie natuurlijk. Als pure "handheld" vind ik hem eigenlijk niet fantastisch in de hand liggen.

Alez hij ligt wel goed in hand, maar zoals verwacht weegt dat ding gewoon belachelijk veel en zitten de schouderknoppen te dicht op elkander. Een Sekiro of eender welke "hardcore" game zie ik me alleszinds niet spelen. Qua ergonomisch design vind ik zelfs dat de Deck het moet afleggen tegen de Switch, Vita, Wii U en zelfs de knullige 3DSXL.

Maar het ding speelt bijna letterlijk alles. Je kan er vrijwel elke type controller of keyboard op aansluiten. Je hebt altijd wel community controls bij niche games en hopen guides waardoor je gewoon ook meer gaat gamen. Als de Deck wel iets heeft bewezen bij mij is dat ik ook niet echt graag achter mijn PC zit, maar voor bepaalde shooters en TBS games blijft ge natuurlijk trouw aan dat ding. Ik zie Valve na dit succes binnen een jaartje of 5 wel hun eigen console/PC hybride launchen eens 4K echt de norm is. Met zo'n userbase moet je bijna wel.

Meest gespeelde games hier totnutoe Tetris Connected, Dead Cells, Chrono Trigger en MK8. Maar het allermeest is natuurlijk al de games preppen, die ik nog zal spelen. Eens beginnen met Victor Vran gezien ik niet wil plooien voor D4 en D3(switch) emuleren toch niet zo vlot gaat. Right ik heb D3 ook op PS4 en zou die kunnen streamen.. hmmm.

De meeste spelen die hier genoemd wordne lijken me wel low graphic, indie achtige toestanden?
Zijn games zoals bvb Assassins Creed, Fallout New Vegas, Skyrim, Dragon Age, Mass Effect ook goed te spelen?
Vermoed van wel door de leeftijd van voorgenoemde games, maar zie hier dat soort precies niet voorbij komen.

Spelen allen goed tot zeer goed, buiten de Assassin's Creed serie, zit heel wat verschil op per titel. En je zal de Ubisoft launcher moeten gebruiken. Mass Effect ook mogelijk de nieuwe EA launcher. Meestal vind je op YouTube guides en ervaringen van games op de Steam Deck.

De meeste spelen die hier genoemd wordne lijken me wel low graphic, indie achtige toestanden?
Zijn games zoals bvb Assassins Creed, Fallout New Vegas, Skyrim, Dragon Age, Mass Effect ook goed te spelen?
Vermoed van wel door de leeftijd van voorgenoemde games, maar zie hier dat soort precies niet voorbij komen.
Indie games speelt de deck zeer goed.
Zelf had ik ME Legendary edition ook erop staan. Speelde ook zeer goed.

Spelen allen goed tot zeer goed, buiten de Assassin's Creed serie, zit heel wat verschil op per titel. En je zal de Ubisoft launcher moeten gebruiken. Mass Effect ook mogelijk de nieuwe EA launcher. Meestal vind je op YouTube guides en ervaringen van games op de Steam Deck.
Horizon Zero Dawn speelde dan wel slecht, op low haalde amper 30 fps en stutters.
Spider-man speelde dan zeer vlot.
De AAA titels zijn dus hit or miss denk ik.
Zelfde met Days gone ziet er goed uit en speelt ok maar hier en daar stutters.

Terug
Bovenaan