Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik moet nog 27j werken en ik betrap me er nu al op dat ik denk: “fck, weer een wijziging”.
Ik werk in de IT: en het is elke dag het hart vasthouden, dat bij upgraden van 1 van de zoveel onderliggende componenten niet weer een groot deel van de applicatie moet herschreven worden. Of dat zoveel objecten deprecated staan.
Het is nu letterlijk elke dag wel iets. Heel die IT-wereld is zijn eigenlijk leven gaan leiden. En steeds meer de focus op security en privacy.
En met die AI shit op komt wordt het nog erger gegarandeerd.
Ik zie me dat niet tot mijn pensioen volhouden, ik moet ook nog +- zolang als u.
Veel passie kan je niet aan uw beroep hebben, waarbij alles vervalt in dagelijke pruts en prullekes die opeens niet meer werken, en niemand weet nog waarom.
Niet IT-mensen frustreren zich al aan onhebbedingetjes, een update van een appke, ergens niet kunnen inloggen, pincode vergeten...
Voor een IT'er zijn het die onhebbedingetjes in het kwadraat geworden.
Ik zit nog relatief goed bij een overheid met veel van de vooroordelen en clichés erbij.
Bij velen is het werken onder hogere druk, certificaten behalen na de uren, non-stop teamevents uiteraard na de uren en zelfs in het weekend. Na al dan niet een paar uur in de file gestaan te hebben.
Voor zo'n leven pas ik helemaal of je vindt me aan de lopende band, eet ik wel choco van everyday elke dag opnieuw.
--
Maar wij overleven nog wel in die wereld. Na ons 55ste zullen we nog enige overlevingsstrijd in ons hebben, omdat we een deel van de kennis hebben, al zal het allemaal wel stroever gaan.
Maar die er nooit mee zijn opgegroeid, die flippen mentaal. WIllen heel de meuk tegen de muur kapot gooien.
Inloggen met een EID:
-eerst de juiste drivers installeren
-werkt nog niet, moest eerst windows nog eens herstarten
-certificaat installeren, werkt niet
-andere browser genomen, certificaat installeren werkte wel
-pincode ingeven, waar is mijn pincode?
-ik kan de code niet intypen, eerst het certificaat aanklikken in het venstertje bovenaan!
Haha, als de kinderen niet bijstaan, is het voor de meesten al hopeloos.
--
Ene die in een computerwinkel werkt.
Die ziet het ook niet meer zitten.
Vroeger kwamen mensen nu en dan eens af met een vraag van waarom werkt dat niet, en dan was het nog vrij eenvoudig op te lossen.
Nu is het een waterval en hij kan er zelf niet meer aan uit, het is ook gewoon te veel en je hebt alles niet meer in de hand.
--
Een systeembeheerder bij een groot IT bedrijf dat de meesten kennen.
De hele nacht door permanentie om de zoveel weken.
8 uur achter dat schermke zitten al, dan 4 keer op een nacht wakker gebeld worden is de norm.
's nachts beginnen de banken en luchthavens etc hun updates te doen, en dus gaat er telkens wel iets mis, en is het telefoon.
Een deel van zijn collega's waren ook al met een burn-out gevallen, zelfs van ene waar ze het niet van zagen aankomen.