teambuilding en telewerk

Op kantoor zijn er verschillende teams. Mijn team en andere team zijn samengesmolten. De 2 teams moeten dus wat wennen aan elkaar. Normaal gezien zou je elke dag naar kantoor gaan en elke dag met iedereen goedendag zeggen of een korte babbel doen. Door telewerk zien we sommige collega's 1x maand. Policy hier is: minimum 1 dag naar kantoor. Als ik maandag naar kantoor kom en een andere op dinsdag.....tja elkaar gemist dus. Ik merk dat het wat langer duurt dan normaal eer je het gevoel hebt van "1 team". Er zijn reeds teambuildingsactiviteiten gebeurd. Maar toch is het gevoel van "1 team" er niet. Veel collega's ergeren zich hieraan. Nu denken ze eraan om niet 1x/maand maar 2x/maand een verplichte overleg te hebben. Het zullen dan 2x korte zijn ipv 1x lang. Maar ik vind het maar niks, ik ben pro telewerk gewoon(al erken ik wel het probleem).
Zijn er nog andere mensen die in deze situatie zaten of tips hebben?

1 dag per week naar kantoor is nu eenmaal nefast voor de teamsfeer. Als dat effectief iets is waar je je als team aan ergert, ga je toch naar ofwel meer visibele dagen op kantoor, of een vaste dag waarbij een groot deel aanwezig is. Ik heb op verschillende projecten gezeten de afgelopen jaren en het verschil in samenhorigheid en collegialiteit is gigantisch tussen teams waar er amper thuiswerk is vs. teams waar er veel thuiswerk is.

Dat hoeft geen probleem te zijn vind ik als uw team daar mee kan leven, maar denken dat je zoiets gaat oplossen door een extra overleg van een uur per maand is nogal naief.

Je gaat toch een gezamenlijke vaste kantoordag per week moeten vastleggen.

-2 keer per maand "een kort overleg" is niks en niemandal.
Waarschijnlijk heb je dan teamleden dat je 1 keer om de drie maand ziet :p

Je gaat toch een gezamenlijke vaste kantoordag per week moeten vastleggen.

-2 keer per maand "een kort overleg" is niks en niemandal.
Waarschijnlijk heb je dan teamleden dat je 1 keer om de drie maand ziet :p
Het zal dan 2x 1,5u zijn ipv 1x 3u.
Al bij al niet slecht, want na 3u ben ik overprikkeld en heb ik hoofdpijn in dat suffe kleine zaal.

Een bedrijf waar ik solliciteerde deed ook een gezamenlijke kantoordag in de week per team, en maandelijks (denk ik) met het hele department, dus teams van verschillende locaties. Die laatste werd dan om beurt in de verschillende kantoren gedaan. Leek mij wel een goede oplossing en op basis van mijn gelimiteerde ervaring leek dat echt een hecht team. Ze vertelden ook dat ze dan, zeker op die department dagen, afspraken om met wie wilde na het werk nog ietske te gaan eten of drinken in een lossere sfeer.

Als het niet lukt om 1 dag te vinden waar iedereen akkoord mee is kan je misschien ook proberen afwisselen om de week ofzo

Bij ons ook 1 vaste teamdag, soms gaan we dan tijdens de middag eens een hapje eten in de buurt. Sinds de teamdag is ingevoerd, is het groepsgevoel wel verbeterd.

Terug
Bovenaan