The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Daar loopt toch redelijk wat volk rond? Tenzij heel vroeg of laat/nacht.
Ik word bij momenten zelfs gek van al die nieuwe voice overs die constant ratelen rond mij :biglaugh: (toch in het market deel van imperial city).
Als ik in het begin uit de riolen kwam in de Imperial City heb ik daar ff wat rond gelopen en indd daar staan wat wachters maar voor de rest 1 npc tegen gekomen daar voor ik de stad ben uitgegaan om naar het klooster te gaan

Iemand op PC al mods geprobeerd? Ik begreep dat deze remaster de standaard Oblivion engine is, waarbij alle graphics via Unreal engine lopen. In die mate dat je nog altijd met de originele creation kit kan werken blijkbaar.
Zou dat kunnen betekenen dat mods van weleer gewoon draaien?

Hoe ziet het er uit? Op de screens die ik heb gezien lijkt het gras soms wat aan de dorre kant, terwijl dat in mijn herinnering voornamelijk weelderig groen was.

Ik lees hier ook weer dat het slecht geoptimaliseerd zou zijn, dat is dan toch een ripoff om daar >50 euro voor te vragen. Ik zou dit spel enkel kopen na enkele patches en wanneer het in de budgetbakken komt (of gewoon via game pass spelen en zien).

Zelfs op mijn 4090 schommelen de FPS tussen 40 -100 als ik hardware ray traced lumen aanzet.
Disable ik deze en enable ik software lumen met high settings, dan haal ik constant 120-130 FPS (in 4K, alles op ultra buiten hardware RT).

Ben helemaal geen fan van ray tracing tbh, buiten Cyberpunk eigenlijk nog geen enkele game gezien waar RT echt een meerwaarde is.

Ik lees hier ook weer dat het slecht geoptimaliseerd zou zijn, dat is dan toch een ripoff om daar >50 euro voor te vragen. Ik zou dit spel enkel kopen na enkele patches en wanneer het in de budgetbakken komt (of gewoon via game pass spelen en zien).
Tis ook weer niet bij iedereen/alle hardware blijkbaar.
Ik heb nog niets van performantie issues opgemerkt.

En ik speel in ultra settings @1440p op een 4070 kaart. Met Dlss op graphics, frame gen en RT lumen actief (low).
En ik heb 120+ fps in bvb dungeons, en nog altijd 85-95 in open world.

En voorlopig nog geen bugs, al heb ik er wel al heel wat gezien tijdens streams van andere spelers. :)

Met mijn 4070ti, 32GB RAM en AMD Ryzen 5 5600X. Alles op 4K, ultra en dlss op performance mode haal ik quasi altijd meer dan 120 fps. Geen RT, zie daar ook niet altijd de meerwaarde van.

Amuseer mij wel kosteloos, het voelt soms wel wat oubollig aan maar dat is te verwachten met een remaster. De rijke lore waar je weer in gedumpt wordt is fantastisch.

Voor mensen met performantie issues, blijkbaar is er ook een bug wanneer je settings aanpast ingame.
Dus settings aanpassen in het main menu EN dan nog eens spel herstarten voor je het spel zelf inlaad.

Zal misschien niet bij iedereen daar een oorzaak van zijn, maar tis te proberen.
Ik deed het sowieso al op die manier uit ervaring van andere games waar je moet herstarten, zeker met frame gen en RT settings.

Ondertussen ben ik zelf deftig equipped op heel laag level (ben nog altijd maar level 5 maar wel al shadow armor en een goeie boog.)
Maar blijkbaar is het beter om nog geen unique items te looten omdat enkel de main stats scalen maar niet de unique extras...
Dus maw je bent beter eerst te levellen en dan pas te gaan questen. (wat sucked imo)
Ik lees dat er veel spelers zijn die om die reden vanaf begin van het spel constant arena doen, tot ze hoger level zijn.
Zodat ze die items van quests pas op later level krijgen en dus met hogere unique stats.

Voorbeeld van zo een item, geloot op level 3 en geloot op level 25.
Die stats onder 'effects' scalen dus niet mee als je dat item op level 3 al in je bezit hebt.

free image hosting

Word hier ook uitgelegd onderaan het artikel met een ander item als voorbeeld.

zal wel per generatie zijn, zeker?
voor mij was het een flauw afkooksel van Morrowind, wat voor mij ook een meer fantasy-wereld is. Bij TESO was het eerste ras dat ik speelde ook een dark elf, omdat die morrowind als startgebied hadden.

en die prijs valt toch mee? gewone prijs voor een nieuwe game, wat het voor de meeste moderne gamers wel gaat zijn.
Zo herinner ik me Oblivion vooral ook. Heel veel consessies die gemaakt werden om de game op consoles te krijgen, zoals de hoofdstad van het hele continent dat ongeveer 20 huizen had verdeeld over 7 apart te laden maps omdat XBOX360 anders niet genoeg RAM had. Het contrast met steden als Balmora en Vivec in Morrowind was schrijnend.

Voor de rest extreem repetitief. Na een tijdje was het een wedstrijd om die Oblivionpoorten binnen de halve minuut te speedrunnen.
Dat levellingsysteem ook: Vijanden die meelevellen wat betekende dat levellen iets was waar je tegenop keek gezien het enige netto-effect was dat je gear telkens achterhaald werd. Morrowind had meer dan tien facties waar je lid van kon worden, elk met een uitgebreide questlijn, en die in zeldzaam geval ook conflicten gaf met de andere facties.

Oblivion heeft ongeveer 5 stemacteurs gebruikt voor de volledige wereld, tot belangrijke personages toe die geen eigen stemacteur kregen maar gewoon dezelfde stemacteur hebben als de boer die je net daarvoor ontmoette.

That being said: Ik heb wel veel tijd gespendeerd in de game: sommige quests waren leuk, de exploratie was vaak fun als je niet teveel repetitieve mijnen deed, en de vrijheid die je had om bepaalde builds te maken zonder vast te zitten in een specifieke klasse was tof.

Gezien ik toch gamepass had om Avowed te spelen, heb ik Oblivion Remastered nog eens een kans gegeven en ben me toch wat aan het amuseren.

Op PS5 aan het spelen en voor mij is het gewoon een dikke nostalgiatrip. Visueel is het zeer fijn om opnieuw door Cyrodil te gaan, maar de framerate laat af en toe toch te wensen over. Als ze zeggen dat de originele engine het skelet vormt en UE5 erover hangt, geloof ik het wanneer ik zie hoe snel npc's vastlopen of de gezichtsanimaties nog vrij "beperkt" zijn voor een moderne game.

Gelijk elke deftige Oblivion-genieter heb ik natuurlijk direct iemand in zijn huis vermoord en geslapen in de dichtstbijzijnde schuur om een bezoekje te krijgen van meneer Lachance. :love: Een paar arena-wedstrijden gedaan zodat de maitre D me al iets minder scheef bekijkt. Ziet er ook uit als een heel simpele plat run. Enkel de main quest, arena, thieves guild, dark brotherhood, mages guild en fighters guild doen -> velen zouden ook argumenteren dat dit de beste content is in de game.

De vele optionele caves en dergelijke weet ik niet of me gaan bekoren... in 2006-2007 had ik er nog de tolerantie voor, maar het feit dat de in- en uitgang niet naar elkaar lopen zoals in Skyrim, maakt het ook wat irritanter in combinatie met de redelijke saaie layouts voor de meeste van deze dungeons.

Veel van de oude exploits zijn nog bruikbaar. Benieuwd of ze hier nog iets van gaan patchen of niet. Kga er waarschijnlijk toch heel wat fijne uurtjes uithalen en dan kan ik hoppen naar Clair Obscure.

Laatst bewerkt:
De vele optionele caves en dergelijke weet ik niet of me gaan bekoren... in 2006-2007 had ik er nog de tolerantie voor, maar het feit dat de in- en uitgang niet naar elkaar lopen zoals in Skyrim, maakt het ook wat irritanter in combinatie met de redelijke saaie layouts voor de meeste van deze dungeons.
Kunde niet fast travel doen naar de ingang via de map?

Gelijk elke deftige Oblivion-genieter heb ik natuurlijk direct iemand in zijn huis vermoord en geslapen in de dichtstbijzijnde schuur om een bezoekje te krijgen van meneer Lachance.
Pardon!!! Ik heb betaald voor een vers opgemaakt bedje in het eerste dorpje xD

Had ik nog niet door, merci!

Gij hebt nog geld over? Ik zit in de pharmacy/apothecaries alle ingrediënten op te kopen zodat k zo snel mogelijk alchemy kan levellen :D
TIs lang geleden bij mij, atm koop ik niet echt iets en loop ik gewoon rond met men zwaard en schild en klop klop xD

Vlak na het werk gekocht en download/installatie gestart, zodat ik - zodra kinderen in bed staken - er aan kon beginnen, tot nu.

Hier direct even rond gehost in Imperial City om te herontdekken. En dan eerste beste dakloze vermoord aan water front om DB quest line te beginnen. Holy shit wat tof. Ah zo'n trip down memory lane.

Direct wel duidelijk waarom ik, na Oblivion te spelen 19j terug, Morrowind probeerde en daar ook pak langer in bleef plakken. Alles voelt erg vanilla; weinig "in-world" karakter. En dé hoofdstad van Cyrodiil past in m'n achterzak. In m'n herinnering was dat allemaal minder kaal.

Ma bon, is toch echt tof om die questjes te doen, en back in time gegooid te worden. In dat tweede gesprek met Lucien Lachance zegt ie de naam Ocheeva, en onmiddellijk weet ik wie dat was en hoe die klonk, van >15 jaar geleden.

Spel doet me wel oud voelen.

Alez als positieve noot ze brengen al patches uit maar de patch van gisteren heeft ervoor gezorgd dat de DLSS opties verdwenen zijn uit de Gamepass versie... zucht.

Tis opeens heel wat minder frames. vond het al raar dat het begon te regenen ingame en mijn fps ineens met 20+ fps dropt.

Laatst bewerkt:
Vlak na het werk gekocht en download/installatie gestart, zodat ik - zodra kinderen in bed staken - er aan kon beginnen, tot nu.

Hier direct even rond gehost in Imperial City om te herontdekken. En dan eerste beste dakloze vermoord aan water front om DB quest line te beginnen. Holy shit wat tof. Ah zo'n trip down memory lane.

Direct wel duidelijk waarom ik, na Oblivion te spelen 19j terug, Morrowind probeerde en daar ook pak langer in bleef plakken. Alles voelt erg vanilla; weinig "in-world" karakter. En dé hoofdstad van Cyrodiil past in m'n achterzak. In m'n herinnering was dat allemaal minder kaal.

Ma bon, is toch echt tof om die questjes te doen, en back in time gegooid te worden. In dat tweede gesprek met Lucien Lachance zegt ie de naam Ocheeva, en onmiddellijk weet ik wie dat was en hoe die klonk, van >15 jaar geleden.

Spel doet me wel oud voelen.
Morrowind had ook die vervelende levelscaling niet van Oblivion, ik vond dat het toch ook meer indruk op mij gemaakt had destijds.
Oblivion heb ik ook wel 90+ uren ingestoken, zonder het spel ooit uit te spelen.

Terug
Bovenaan