The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Het is niet dat Jackson al zo'n fabelachtig palmares had toen hij aan LOTR begon.

Het grootste probleem van het script is imo dat er te veel gerushed is, te veel tijd gecomprimeerd en dat het te gedisneyficeerd is.

Hopelijk hebben ze wel van iemand anders eindes leren schrijven. Maar het eerste seizoenseinde belooft niet veel goeds op dat vlak.

JJ Abrams is goed voor een actiefilm zoals Star Trek, maar het schrijven enzo doet ie best in samenwerking met iemand die meer inhoud en rationaliteit kan bijbrengen. Voor mij is het doorgaans te veel 'we doen maar wat, zo lang we vooruit kunnen gaan'.
Het is geschreven als een typische JJ Abrams film, dit zie je heel hard.
Mystery boxes en het plot dat gewoon gebeurd en niet vooruit gaat omwille van beslissingen of acties van de personages is de template voor hem.

Ik wil ze het voordeel van de twijfel geven omdat inderdaad zoals @Sir.Killalot zegt, Jackson ook geen grote meester was destijds. Als je me toen had gezegd dat de maker van Braindead / Deadalive een LOTR trilogy ging maken had ik ook wat bevreemdend gekeken denk ik haha.

Maar zien dat het proteges van JJ Abrams zijn maakt hier en daar wel wat duidelijk over de serie.
JJ Abrams... *shudders*

Ik krijg hier kritiek om te negatief te zijn over deze serie, maar als ik dan de posts lees van degenen die er nog wél grotendeels positief over zijn, vraag ik me toch echt af hoe ze tot hun buikgevoel cijfers komen.
Ik kan uit de commentaren me niet van de indruk ontdoen dat daar niet veel meer overblijft dan:
  • Verblind zijn door visuals, ik kan het niet anders verwoorden.
    Dit is een gamingforum van oorsprong (lang geleden) en ik herinner me daar nog de tijd dat toen graphics echt grote schreden vooruit maakten, dat de consensus tenminste nog was dat goede visuals een slechte game niet konden redden. De serie tot een 6 of zelfs 7 op 10 tillen louter omwille hiervan, is gewoon dieptriest om zeker hier te lezen.
    Bovendien zijn heel wat setstukken ondanks het monsterbudget ondermaats, zie je overduidelijk waar personages stil staan in een nepomgeving (dat dit anders kan: zie andere recente series o.a. op Disney+ waar men toch ook gelijkaardige technologie gebruikt).

• Soundtrack dat kan ik al iets meer begrijpen, dat schept hier inderdaad een goeie sfeer, maar kan andermaal de rest niet compenseren.
    Een goeie soundtrack is iets wat in een goed geheel opgaat, als ze eruit springt zit je doorgaans met twee zaken: een uitzonderlijk goede ten opzichte van de rest, of een uitzonderlijk slechte. In dit geval: gegeven dat de rest zo bric-à-brac is, springt ze er uiteraard uit.

• Mensen die (zoals toegegeven ik ook) geïntrigeerd waren door de "mystery boxes", maar die mystery boxes zijn tegelijkertijd zeer "on-Tolkien-esque": want Tolkien was zeer direct in z'n schrijfstijl, en bovendien zijn er geen échte verrassingen uit gekomen: Hallbrand is Sauron, #SurprisedPikachu, en de Stranger? Dat zal wel Gandalf zijn - met dank aan leentjebuur spelen bij de Peter Jackson filmtrilogie - ook al kan dit volgens de lore nauwelijks/niet en noemen ze hem niet zo... Bezos heeft betaald voor herkenbaarheid, f*** de lore die zegt dat Gandalf pas in de volgende age per schip arriveert. Enige redding daar zou nog zijn als het één van de blue wizards zou blijken, maar ik betwijfel het.

• Valse herkenbaarheid, want net zoals de Amazon marketing machine z'n hobbits moest hebben, willen ze gewoonweg ook een herkenbare Gandalf. Daarom dat je nu een stuk fanfictie hebt met harfoots als pseudo-hobbits - missie geslaagd voor de marketing want ook hier noemen velen ze gewoon hobbits, terwijl ze het niet (kunnen) zijn -, is de "tovenaar" Gandalf ook al noemen we hem niet zo.
    Wat ze met Galadriel gedaan hebben (en haar man/dochter) is al genoeg over gezegd. Wat voor aanfluiting dit allemaal is voor de lore van de boeken, kan sommigen maar weinig schelen, maar mij net veel (zie m'n volgende post/video-link).

• Een traag tempo vind je in het begin van de boeken ook terug, maar daar had het verhaal tenminste nog een verstandige richting, geen domme beslissingen die je reinste tijdsverspilling waren. Vergelijk met hoe ver je op 10h in de boeken geraakt, of zelfs in de Peter Jackson filmtrilogie, en je kan dit trage tempo, zeker voor een visueel medium - zelfs wanneer je in rekening brengt dat televisie trager mag/kan gaan dan film - niet meer rechtvaardigen. Het belangrijkste van het eerste seizoen? Gerushed op 20 minuten in de laatste aflevering. Ter compensatie? Een hele hoop nutteloze scenes die je er zo uit zou kunnen snijden en de serie zou er zelfs nog op vooruitgaan.

• Een paar interessante personages (vnl. Adar, in mindere mate Arondir) maar niets uitzonderlijk qua karakteropbouw: welk personage is effectief geëvolueerd dit seizoen op dat vlak? "Galadriel" liegt in het begin, ze liegt op het einde. Ik zie vooral personages aan wie afbreuk gedaan wordt ten opzichte van boek of films (Galadriel, Sauron/Annatar (want ze hadden de nodige rechten natuurlijk weer niet))

Zesjes-cultuur is een pest, wordt véél te gemakkelijk gegeven om niet gewoon te durven kiezen voor de radicale keuze en zaken die een dikke onvoldoende verdienen, gewoon ook te buizen.

Als ik een cijfer op deze serie moet kleven is het best case een 4/10, omwille van een paar goeie stukjes (de stukjes met de dwergen, het smeden van de ringen in de laatste aflevering maar dan helaas rushed en in foute volgorde). Laat de beschuldiging van review bombing maar komen, een spectrum van 0 tot 10 verdient het om volledig gebruikt te worden, en een serie waar ik de eerste afleveringen herhaaldelijk in slaap viel, waarin de lore van één van m'n favoriete boeken ooit gewoon mismeesterd wordt, verdient gewoonweg geen voldoende resultaat.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook eerlijk gezegd bijna geen YouTube-critici tegengekomen die voornamelijk positief zijn over deze serie, en ik volg er een behoorlijk aantal. Een van de beste kritieken op de laatste, finale aflevering over al de gemiste kansen/fouten wat de lore betreft:

Ik bleef de laatste aflevering toch ook een beetje op mijn honger zitten. Ben wel overtuigd genoeg om een 2e seizoen te zien, daar niet van.

Mensen die wandelen naar de horizon, dat blijft toch het makkelijkste einde om een seizoen/film af te sluiten :p
Een echte cliffhanger had leuker geweest. Nu had ik zoiets van 'goh ja, ... we zien wel waar ze zich volgend seizoen mee gaan bezighouden'

Echt spectaculaire zaken zijn er ook niet gebeurd. Dat 'effect' van de reveal van Sauron kwam toch raar over bij mij. Van de LOTR films ben je gewoon dat Sauron iets abstract, goddelijk of monsterlijk is en nu krijg je te maken met een Sauron in een zeer menselijke, charmante gedaante. Toen Halbrand uiteindelijk Sauron bleek te zijn, gaf dat dan ook maar een flauw gevoel bij mij (en daarnaast was het hier ook al gehint door mensen, dus ook niet zo verrassend).
De Sauron van de Third Age en dus van de LOTR-films van Jackson heeft geen vorm, die van de Second Age net wél en dat speelt een belangrijke rol in het charmeren van zowel Elfen als Dwergen als Mensen. Dat is dus wel consistent met de lore.

De Sauron van de Third Age en dus van de LOTR-films van Jackson heeft geen vorm, die van de Second Age net wél en dat speelt een belangrijke rol in het charmeren van zowel Elfen als Dwergen als Mensen. Dat is dus wel consistent met de lore.
Ja, ik geloof best dat het een reden heeft. Gewoon nogal 'raar' over, is even wennen.

Neen, want die vorm is een elf met als naam "Annatar". Dat we hier met een nieuwe creatie zitten genaamd Halbrand heeft natuurlijk meerdere oorzaken: enerzijds het rechten-issue waardoor je een soort van gedrocht van serie krijgt waarbij bepaalde zaken gewoonweg niet gerefereerd kunnen worden, en anderzijds arrogante schrijvers die pretenderen beter te kunnen dan Tolkien zelf en willen "verrassen" (niet dat je het niet zag aankomen).

Zeggen dat dit consistent is met de lore, is een houten plank met vier wielen aan, een sportauto noemen.

De manifestatie van Sauron als een letterlijk brandend oog is ook gewoon een creatie van Jackson.

Dat klopt, maar dat was tenminste wel een geslaagde adaptatie naar het zilveren doek, niet volledig in tegenspraak met de lore, maar een metafoor die plots wel héél letterlijk genomen werd. Persoonlijk had ik misschien liever gezien dat de scene waarin Sauron toch nog tegen Aragorn vocht, het wél gehaald had tot de final cut maar na het zien van deze Amazon-serie, mogen we onze polletjes kussen voor de kwaliteit van de Peter Jackson films.

Ik geef het een 8 dan.

Dan vraag ik me oprecht af, wat voor cijfers jij nog aan andere series geeft?
Als Rings of Power in jouw ogen al een acht krijg, dan ben je wat mij betreft aan het evalueren op een spectrum dat hooguit kan lopen van 7/10 tot 10/10. Je mag gerust tegenvoorbeelden geven.

Even op korte termijn geheugen, enkele voorbeelden voor dit jaar (2022):
  • 9/10: The Sandman (Netflix), The Old Man (Disney+), Better Call Saul (Netflix)
  • 8/10: House of the Dragon (HBO) [wordt wrs nog een 9/10 na een geslaagde finale], Andor (Disney+)
  • 7/10: The Boys S03 (Amazon), Moon Knight (Disney+) The Orville S03 (Disney+), Ms Marvel (Disney+) [Verdient wrs zelfs meer, maar ik ben niet het doelpubliek en haakte daardoor wel een beetje af]
  • 6/10: Kenobi (Disney+) [vooral omwille van de overbodige Reva arc]
  • 5/10: ...
  • 4/10: The Watcher (Netflix)
  • 3/10: Rings of Power (Amazon)
  • 2/10: She-Hulk [voor ik stopte met kijken]
  • 1/10: tja, dit cijfer zullen we maar reserveren voor een zwart scherm zeker?

Ik krijg hier kritiek om te negatief te zijn over deze serie, maar als ik dan de posts lees van degenen die er nog wél grotendeels positief over zijn, vraag ik me toch echt af hoe ze tot hun buikgevoel cijfers komen.
Ik kan uit de commentaren me niet van de indruk ontdoen dat daar niet veel meer overblijft dan:
    Dit is een gamingforum van oorsprong (lang geleden) en ik herinner me daar nog de tijd dat toen graphics echt grote schreden vooruit maakten, dat de consensus tenminste nog was dat goede visuals een slechte game niet konden redden. De serie tot een 6 of zelfs 7 op 10 tillen louter omwille hiervan, is gewoon dieptriest om zeker hier te lezen.
    Bovendien zijn heel wat setstukken ondanks het monsterbudget ondermaats, zie je overduidelijk waar personages stil staan in een nepomgeving (dat dit anders kan: zie andere recente series o.a. op Disney+ waar men toch ook gelijkaardige technologie gebruikt).

• Soundtrack dat kan ik al iets meer begrijpen, dat schept hier inderdaad een goeie sfeer, maar kan andermaal de rest niet compenseren.
    Een goeie soundtrack is iets wat in een goed geheel opgaat, als ze eruit springt zit je doorgaans met twee zaken: een uitzonderlijk goede ten opzichte van de rest, of een uitzonderlijk slechte. In dit geval: gegeven dat de rest zo bric-à-brac is, springt ze er uiteraard uit.

• Mensen die (zoals toegegeven ik ook) geïntrigeerd waren door de "mystery boxes", maar die mystery boxes zijn tegelijkertijd zeer "on-Tolkien-esque": want Tolkien was zeer direct in z'n schrijfstijl, en bovendien zijn er geen échte verrassingen uit gekomen: Hallbrand is Sauron, #SurprisedPikachu, en de Stranger? Dat zal wel Gandalf zijn - met dank aan leentjebuur spelen bij de Peter Jackson filmtrilogie - ook al kan dit volgens de lore nauwelijks/niet en noemen ze hem niet zo... Bezos heeft betaald voor herkenbaarheid, f*** de lore die zegt dat Gandalf pas in de volgende age per schip arriveert. Enige redding daar zou nog zijn als het één van de blue wizards zou blijken, maar ik betwijfel het.

• Valse herkenbaarheid, want net zoals de Amazon marketing machine z'n hobbits moest hebben, willen ze gewoonweg ook een herkenbare Gandalf. Daarom dat je nu een stuk fanfictie hebt met harfoots als pseudo-hobbits - missie geslaagd voor de marketing want ook hier noemen velen ze gewoon hobbits, terwijl ze het niet (kunnen) zijn -, is de "tovenaar" Gandalf ook al noemen we hem niet zo.
    Wat ze met Galadriel gedaan hebben (en haar man/dochter) is al genoeg over gezegd. Wat voor aanfluiting dit allemaal is voor de lore van de boeken, kan sommigen maar weinig schelen, maar mij net veel (zie m'n volgende post/video-link).

• Een traag tempo vind je in het begin van de boeken ook terug, maar daar had het verhaal tenminste nog een verstandige richting, geen domme beslissingen die je reinste tijdsverspilling waren. Vergelijk met hoe ver je op 10h in de boeken geraakt, of zelfs in de Peter Jackson filmtrilogie, en je kan dit trage tempo, zeker voor een visueel medium - zelfs wanneer je in rekening brengt dat televisie trager mag/kan gaan dan film - niet meer rechtvaardigen. Het belangrijkste van het eerste seizoen? Gerushed op 20 minuten in de laatste aflevering. Ter compensatie? Een hele hoop nutteloze scenes die je er zo uit zou kunnen snijden en de serie zou er zelfs nog op vooruitgaan.

• Een paar interessante personages (vnl. Adar, in mindere mate Arondir) maar niets uitzonderlijk qua karakteropbouw: welk personage is effectief geëvolueerd dit seizoen op dat vlak? "Galadriel" liegt in het begin, ze liegt op het einde. Ik zie vooral personages aan wie afbreuk gedaan wordt ten opzichte van boek of films (Galadriel, Sauron/Annatar (want ze hadden de nodige rechten natuurlijk weer niet))

Zesjes-cultuur is een pest, wordt véél te gemakkelijk gegeven om niet gewoon te durven kiezen voor de radicale keuze en zaken die een dikke onvoldoende verdienen, gewoon ook te buizen.

Als ik een cijfer op deze serie moet kleven is het best case een 4/10, omwille van een paar goeie stukjes (de stukjes met de dwergen, het smeden van de ringen in de laatste aflevering maar dan helaas rushed en in foute volgorde). Laat de beschuldiging van review bombing maar komen, een spectrum van 0 tot 10 verdient het om volledig gebruikt te worden, en een serie waar ik de eerste afleveringen herhaaldelijk in slaap viel, waarin de lore van één van m'n favoriete boeken ooit gewoon mismeesterd wordt, verdient gewoonweg geen voldoende resultaat.
Goh een cijfer is altijd wel een buikgevoel als het over entertainment gaat toch? Ale, ik zit persoonlijk niet met een scoresheet voor de tv zoals een leerkracht een test verbeterd.

Ik denk dat de serie voor jou is: ik vind de serie slecht maar dit en dit is goed.
Terwijl het voor mij eerder neigt naar: ik vind de serie goed maar dit en dit is slecht.
Het overweldigend gevoel is nog positief, en dan is een 6 of een 7 gewoon correct.
Voor jou is het overweldigend gevoel waarschijnlijk negatief dus dan klopt een 4 voor jou ook gewoon toch?

Ik vind veel van de commentaar toch neerkomen op: "de lore wordt niet gerespecteerd". Maar hoeveel van de kijkers gaan de boeken hebben gelezen en hoe groot is de subset die daarvan wakker ligt? Ik vind ook niet elke aanpassing even geslaagd, en hoop nog altijd dat de "Istar" niet Gandalf is, maar anderzijds: je wil je duur gekochte rechten optimaal laten renderen. Wie spreek je dan aan: het brede publiek dat bv. ook alles van Marvel consumeert, of de "echte" fans, die soms dan ook nog niets goed genoeg vinden en in een soort puriteins "eigenaarschap" vervallen?

Je kan dat zesjescultuur noemen, maar dat lijkt me eerder weggelegd voor zaken met objectieve criteria, niet van die subjectieve zaken zoals "ik geef een 6/10 aan een streamingserie", waar een andere reviewer dan een 3/10 of een 9/10 voorstelt. Dit lijkt me louter een commercieel gegeven: zaken moeten hapklaar genoeg zijn.

Als Rings of Power in jouw ogen al een acht krijg, dan ben je wat mij betreft aan het evalueren op een spectrum dat hooguit kan lopen van 7/10 tot 10/10. Je mag gerust tegenvoorbeelden geven.

• 9/10: The Sandman (Netflix), The Old Man (Disney+), Better Call Saul (Netflix)
  • 8/10: House of the Dragon (HBO) [wordt wrs nog een 9/10 na een geslaagde finale], Andor (Disney+)
  • 7/10: The Boys S03 (Amazon), Moon Knight (Disney+) The Orville S03 (Disney+), Ms Marvel (Disney+) [Verdient wrs zelfs meer, maar ik ben niet het doelpubliek en haakte daardoor wel een beetje af]
Als ik naar mijn persoonlijke ratings zou kijken (kijk niet zo bijster veel series):
10/10: Band of Brothers, Chernobyl, True Detective S1, Haunting of Hill House
9/10: The Sandman, True Detective S3, Midnight Mass
8/10: The Pacific, Generation Kill, The Boys, Severance, Haunting of Bly Manor
7/10: Rings of Power, Taboo, The Terror, Euphoria S1, Arcane, Squid Game, Loki
6/10: The Midnight Club, Yellowjackets, True Detective S2, Euphoria S2, Falcon and the Winter Soldier
5/10:
4/10: Uncoupled
3/10: Boo Bitch, The Woman in the House Across the Street
2/10:
1/10:

Goh een cijfer is altijd wel een buikgevoel als het over entertainment gaat toch? Ale, ik zit persoonlijk niet met een scoresheet voor de tv zoals een leerkracht een test verbeterd.

Ik denk dat de serie voor jou is: ik vind de serie slecht maar dit en dit is goed.
Terwijl het voor mij eerder neigt naar: ik vind de serie goed maar dit en dit is slecht.
Het overweldigend gevoel is nog positief, en dan is een 6 of een 7 gewoon correct.
Voor jou is het overweldigend gevoel waarschijnlijk negatief dus dan klopt een 4 voor jou ook gewoon toch?

Ja & nee. Ik bekijk zo'n zaken altijd langs twee kanten. Ik heb bijvoorbeeld naar Ms Marvel gekeken, qua gevoel was die serie niet helemaal mijn ding, en zegt mijn buik 7/10, maar mijn verstand zegt: héél knappe visuals, goeie casting, paar aangename verrassingen...
deze serie verdient meer: dus als ik een score sheet zou moeten invullen zou ik eerder op 8/10 uitkomen. Misschien zelfs een 9/10 maar dan denk ik aan series die ik zonder enige twijfel een 9 of zelfs 10/10 zou geven, bijvoorbeeld Band of Brothers waar jij naar refereert, en dan vind ik dat weer écht te veel.

Net zoals ik een gamerecensie over een goeie racinggame of horrorfilm kan lezen, die mening goed onderbouwd vinden, maar zelf toch niet die game ga kopen of naar die film gaan kijken omdat dat mijn genres niet zijn (ironisch genoeg gisteren wel naar Smile gaan kijken in de cinéma).
Maar ik kan wél begrijpen waarom anderen daar tot onderbouwde, hogere scores komen.

Bij Rings of Power is mijn gevoel inderdaad overweldigend negatief, maar ik zie veel te weinig onderbouwing waarmee anderen tot dermate goeie scores komen, buiten de zaken die ik al heb aangekaart, die verdomd povere excuses zijn (visuals/soundtrack/sfeer) ten opzichte van wat bij een medium als film/televisie-adaptaties toch belangrijker zou moeten zijn (verhaal/lore).

Het is niet dat Jackson al zo'n fabelachtig palmares had toen hij aan LOTR begon.

Het grootste probleem van het script is imo dat er te veel gerushed is, te veel tijd gecomprimeerd en dat het te gedisneyficeerd is.
Langs de andere kant, hij had tenminste al een palmares :), hoe beperkt het ook moge zijn, zowel in regisseren als schrijven.

1996The Frighteners
1995Forgotten Silver (TV Movie)
1994Heavenly Creatures
1992Braindead
1989Meet the Feebles
1987Bad Taste

Van de anderen is het beperkt tot
Star Trek Beyond (writer - uncredited)

Daar heeft Amazon toch een giga-risico mee genomen. En afgaande op de commentaar is het grootste probleem momenteel toch het script/pacing.

Gebrek aan palmares maakt pas uit als we het over iets hebben dat kak is. Bij PJ had iemand blijkbaar het gevoel dat hij een 'chosen one' te pakken had, al is het ook wel het gehele productieteam dat enorm belangrijk is bij LotR en niet enkel de regisseur. Bij de films waren de CGI, costumes, muziek, casting én adaptation stuk voor stuk complete voltreffers. Dat is bijna niet na te bootsen.

Hier steekt de writing er gewoon heel lelijk 'boven' uit.

Maar als ik dit lijstje zie, ben ik er nog meer van overtuigd dat jij RoP aan het evalueren bent op zaken die je niet in rekening brengt bij al die andere reeksen.

Heb ik mij gestoord aan de goedkope plotdevices, soms kinderlijke dialogen, de manier waarop Galadriel (en de reveal van Sauron) uitgebeeld wordt en bepaalde aanpassingen aan de lore? Absoluut. Vind ik het jammer dat de serie nog veel meer potentieel had, maar dat niet gehaald heeft? Zeker en vast. Maar ik onthoud vooral dat ik desondanks erg genoten heb van de reeks, dat ik het geweldig vond om beelden te zien van Valinor, Numenor en Khazad-Dum voor de val, dat de sfeer van Tolkien én Jackson er naar mijn gevoel goed in zat, dat ik na elke aflevering uitkeek naar de volgende en dat ik ook heel hard uitkijk naar het nieuwe seizoen. En dat de reeks me weer helemaal heeft doen indompelen in de magische wereld van Tolkien. Ik ben veel meer geneigd om nog eens zijn boeken te lezen na het zien van RoP dan ik had na het zien van The Hobbit films. Misschien is een 7.5 accurater, maar goed.

Langs de andere kant, hij had tenminste al een palmares :), hoe beperkt het ook moge zijn, zowel in regisseren als schrijven.

Daar heeft Amazon toch een giga-risico mee genomen. En afgaande op de commentaar is het grootste probleem momenteel toch het script/pacing.
Ja, mee eens hoor. Met WoT hebben ze dat ook gedaan, en dat was echt een fiasco. Maar ik wil maar zeggen, op't moment dat Jackson werd gekozen was dat ook een enorm risico.

Ja & nee. Ik bekijk zo'n zaken altijd langs twee kanten. Ik heb bijvoorbeeld naar Ms Marvel gekeken, qua gevoel was die serie niet helemaal mijn ding, en zegt mijn buik 7/10, maar mijn verstand zegt: héél knappe visuals, goeie casting, paar aangename verrassingen...
deze serie verdient meer: dus als ik een score sheet zou moeten invullen zou ik eerder op 8/10 uitkomen. Misschien zelfs een 9/10 maar dan denk ik aan series die ik zonder enige twijfel een 9 of zelfs 10/10 zou geven, bijvoorbeeld Band of Brothers waar jij naar refereert, en dan vind ik dat weer écht te veel.

Net zoals ik een gamerecensie over een goeie racinggame of horrorfilm kan lezen, die mening goed onderbouwd vinden, maar zelf toch niet die game ga kopen of naar die film gaan kijken omdat dat mijn genres niet zijn (ironisch genoeg gisteren wel naar Smile gaan kijken in de cinéma).
Maar ik kan wél begrijpen waarom anderen daar tot onderbouwde, hogere scores komen.

Bij Rings of Power is mijn gevoel inderdaad overweldigend negatief, maar ik zie veel te weinig onderbouwing waarmee anderen tot dermate goeie scores komen, buiten de zaken die ik al heb aangekaart, die verdomd povere excuses zijn (visuals/soundtrack/sfeer) ten opzichte van wat bij een medium als film/televisie-adaptaties toch belangrijker zou moeten zijn (verhaal/lore).
Mja ik denk dat hier het probleem wat zit he. Jij gaat niet overtuigd worden door redenen die verhaal gerelateerd zijn (zoals bij mij bvb de Harfoots, De Dwergen, Arondir, Adar, Elendil/Numenor) als deze redenen door jou niet zo ervaren worden. Ale tis niet alle visuals/soundtrack sfeer die goed zijn en niks goed aan verhaal/lore, sommige dingen erger ik mij aan in het verhaal/lore en andere dingen vind ik juist zeer leuk.

Terug
Bovenaan