The Wheel of Time

The Wheel of Time

Hier de boeken nooit gelezen maar ik vond ieder seizoen beter en beter worden, en 3de seizoen zelfs echt heel goed. Ik ga het dus wel missen.

Seizoen 3 is toch er toch ook meer dan anderhalf jaar na S2 gekomen?
Ik zou nu kunnen gaan neuten en zeggen dat 17 maand geen anderhalf jaar is.... Maar goed :) . De realiteit is denk ik dat het onrealistisch is dat ze zo'n mega producties op zo'n korte tijd in elkaar steken. Programma's met een vaste set (genre big bang , ...) hebben voor alle seizoen enkel nood aan een script en steeds dezelfde locaties en betrekkelijk weinig special effects.

Kijken we naar een ander voorbeeld:
- White lotus:
S1 07/21
S2 10/23
S3 04/25
Toch ook telkens meer als een jaar.

Ik zou nu kunnen gaan neuten en zeggen dat 17 maand geen anderhalf jaar is.... Maar goed :) . De realiteit is denk ik dat het onrealistisch is dat ze zo'n mega producties op zo'n korte tijd in elkaar steken. Programma's met een vaste set (genre big bang , ...) hebben voor alle seizoen enkel nood aan een script en steeds dezelfde locaties en betrekkelijk weinig special effects.

Kijken we naar een ander voorbeeld:
- White lotus:
S1 07/21
S2 10/23
S3 04/25
Toch ook telkens meer als een jaar.

Ik zou inderdaad niet gaan neuten, gezien ge fout zit :oi22:
Seizoen 2 release: 01/09/2023
Seizoen 3 release: 13/03/2025
Ofte: 560 dagen. Ofte 18 maanden en 13 dagen. Ofte: meer dan anderhalf jaar.

Maar ik wil niet neuten, dus zand erover.

Ik kijk weinig TV, dus kan niet echt vergelijken met andere series vandaag de dag. Ik vergeleek het met de laatste grote Fantasy show die ik keek, Game of Thrones 10 jaar geleden. En daar ging het wel elk jaar.
in het geval van Wheel of Time was 2 jaar, zeker met dat gebrek aan sociale media presence en reclame, gewoon teveel gezien de kost van de serie.

Ik zou inderdaad niet gaan neuten, gezien ge fout zit :oi22:

Ik kijk weinig TV, dus kan niet echt vergelijken met andere series vandaag de dag. Ik vergeleek het met de laatste grote Fantasy show die ik keek, Game of Thrones 10 jaar geleden. En daar ging het wel elk jaar.
in het geval van Wheel of Time was 2 jaar, zeker met dat gebrek aan sociale media presence en reclame, gewoon teveel gezien de kost van de serie.
Ik wil niet neuten, maar ge zit eigenlijk ook fout :oi22:

GOT release dates werden ook al langer naar het einde toe, met zowel minder episodes per seizoen alsook meer dan anderhalf jaar tussen seizoen 7 en 8

• Season 1: 10 episodes, premiered April 17, 2011.
  • Season 2: 10 episodes, premiered April 1, 2012.
  • Season 3: 10 episodes, premiered March 31, 2013.
  • Season 4: 10 episodes, premiered April 6, 2014.
  • Season 5: 10 episodes, premiered April 12, 2015.
  • Season 6: 10 episodes, premiered April 24, 2016.
  • Season 7: 7 episodes, premiered July 16, 2017.
  • Season 8: 6 episodes, premiered April 14, 2019.

DIt lijkt mij dan ook een gevolg van de steeds hogere productiekwaliteit met meer uitgebreide shoots, movie grade cgi en andere (post)productie die het moeilijk maakt om nog veel sneller te werken.

Lief van u :) .

Het punt dat ik vooral wou maken is dat het voor zulke mega producties niet meer haalbaar (lees betaalbaar) is om dat op zulke korte periodes allemaal gedaan te krijgen.

Ik vind het jammer dat WOT plots stopgezet is. Ik ben zo geen lezer (of toch geen fictie) en zulke series zijn voor mij toch een manier om epische verhalen te beleven zonder hiervoor veel tijd in boeken te lezen te moeten steken.
Tuurlijk zal een serie altijd wat shortcuts nemen, maar toch...

Ge kunt natuurlijk niet zoals de Lord of the rings films alles in 1 keer filmen dat gaat jammer genoeg niet bij zulke grote series, wou eraan beginnen maar nu het stopt geen behoefte meer aan dan maar eens de boeken lezen.

Kben alvast serieus pissed. Seizoen 3 was ZO goed....
Echt doodjammer dat we zoveel coole dingen nu niet in beeld gaan krijgen.

Kben alvast serieus pissed. Seizoen 3 was ZO goed....
Echt doodjammer dat we zoveel coole dingen nu niet in beeld gaan krijgen.
Dumai's Well :cry: Met de snelheid waarmee ze door de boeken vlogen en heelder verhaallijnen knipten zou dit waarschijnlijk volgend seizoen al aan bod komen...

Dumai's Well :cry: Met de snelheid waarmee ze door de boeken vlogen en heelder verhaallijnen knipten zou dit waarschijnlijk volgend seizoen al aan bod komen...

Pas het hoofdstuk gelezen waar Egwene door de oorlogsverklaring aan Elaida de macht volledig in handen neemt. Zo een fistpump-moment en we gaan dat nooit zien :cry:

Seizoen 3 helemaal uitgekeken en nu ook de thread ingehaald. Spijtig om te horen dat het minder is voor de mensen die de boeken gelezen hebben. Toch hoop ik dat ook zij de stijgende lijn van kwaliteit ervaren. De cast lijkt nu veel meer en beter op elkaar is afgestemd, de nieuwe toevoegingen weten direct indruk te maken, zelfs het budget ligt schijnbaar hoger oftewel hebben ze gewoon geleerd veel meer met minder te doen. En dan het belangrijkste; ook het verhaal en de vele exotische locaties waar het doorheen loopt zijn gewoon veel interessanter dan wat het 1ste seizoen te bieden had.

Ik lees hier dat voor velen de episode in Rhuidean de uitschieter was en dat was ook voor mij het geval, vandaar ook die vorige post, die aflevering blies me zodanig omver dat ik hier niet langer kon wegblijven. 😅 Maar eerlijk elke aflevering van de eerste tot de laatste hield me aan het scherm gekluisterd en zaten vol momenten die serieus indruk maakten. Vaak ook gewoon door vrij straf acteerwerk zoals daar idd Rand die dat meisje terug tot leven probeert te roepen. In het 1ste seizoen vond ik die ondermaats maar die gast lijkt wel mee te groeien in zijn kunnen en zo ook in zijn rol als dragon met de seizoenen.
Boekenlezer hier. De Rhuidean scenes kwamen vrijwel recht uit de boeken (ze zijn daar nog iets uitgebreider en beter; Matt was er ook bij) en vele fans van de boeken vinden dit de beste hoofdstukken van de hele reeks (en het boek waarin ze voorkomen, "The shadow rising", het beste dat Jordan geschreven heeft). Ik was heel blij die scènes tot leven te zien komen, tot Mierin Sedai en de crash van de Sharom (dat zwevende toestel) toe.

De meningen over de adaptatie lopen bij boeklezers sterk uiteen, zoals anderen geschreven hebben. Sommige haten het, andere zien goede stukken maar vinden het "overall" niet alles (zoals onze eigen Generaal Zantas), nog anderen vinden het meer 50/50 (ik val daar eerder onder) en sommigen zijn uiterst enthousiast.

De boeken zelf hebben trouwens ook hun minpunten, zo kwamen Jordan's fetishes zeker in de wat latere boeken sterk naar voren en van ongeveer boek 7-8 tot boek 11 of zo lijkt het verhaal tot stilstand te komen als hoofdpersonages ter plaatse lijken te trappelen en er grote aantallen quasi identieke nevenpersonages (zoals hopen Aes Seda, die bijlange na niet zo interessant zijn als Moiraine of Verin) opduiken. Deze periode staat soms bekend als "the slog" bij boeklezers. Daar staat tegenover dat zeker de eerste 6 boeken zeer de moeite waar zijn. In tegenstelling tot velen vind ik ook het eerste boek trouwens geweldig, als avonturenverhaal leest het geweldig vlot en Jordan op zijn best kan je als geen ander in een wereld onderdompelen. Hij is misschien beter dan GRR Martin in dit specifiek aspect.

De manier waarop Jordan vrouwen integreert in deze reeks is ook enigszins controversieel; aan de ene kant spelen ze geen bijrollen (het contrast met Tolkien is zeer groot), aan de andere kant geeft hij veel vrouwen dezelfde karaktertrekken en dat niet altijd heel positief. Anderzijds zijn met name Verin en Moiraine zeer goed uitgewerkte karakters.

Het lotsvuur/balefire en Taveren concept vond ik ook geweldige vondsten. Het eerste een wapen met terugwerkende kracht, het tweede letterlijke integratie van het concept "plot armor"/"(on)gelukkig toeval" in de wereld van de boeken.

Ik zou zeggen, probeer de boeken. Het einde werd geschreven door Sanderson (deels op basis van notities van Jordan), en ondanks enkele schoonheidsfoutjes (Matt werd erg anders geschreven in het eerste door hem geschreven boek, wordt later terug beter) deed hij dat best goed.

Kwam volgens mij grotendeels door covid. Productie van S1 is meermaals stilgelegd waardoor alles moest herpland worden meerdere malen. Hierdoor kwam meteen ook de planning voor S2 in de problemen.
Covid had in elk geval grote impact op de finale van S1, al heeft Rafe Judkins daar ook de volgens mij foute keuze gemaakt Rand niet miraculeus het Trollok leger te laten vernietigen. De scene met Egwene en Nynaeve daar is mislukt. Het wegvallen van Barney Harris als acteur van Matt heeft ook grote gevolgen had, dat was de reden dat hij niet meeging in de Saidinwegen en dat hij zogezegd "darkness" had.

Ik heb recent seizoen 3 gezien, en over het algemeen was het weer een verbetering tov het vorige seizoen. Spijtig wel dat het mijns inziens slecht begonnen was, wat de vroege actiescenes betreft ben ik het eens met Generaal Zantas: te veel Ninja Sedai en het kwam belachelijk over hoe vaak Liandrin (en later Alanna) zonder problemen meerdere zwaardsteken en pijlinslagen incasseerden. Ook de keuze om Matt openlijk met de hoorn door Tar Valon te laten paraderen vond ik apart, zelf boek 1 Matt zou dat niet gedaan hebben.
Verder vond ik de introductie van Morgase van huis Frey-Lannister (eerder dan Trakand) niet geslaagd, die executies (vooral de manier waarop) waren wreed en idioot.

Verder vond ik het wel een geslaagd seizoen. De casting van de hele serie is eigenlijk geweldig geweest, met een zeer goede Rand, Moiraine, Egwene, Elayne, Thom,...
Ook de verzakers waren eigenlijk schittered gecast, Fares Fares was een intrigerende Ishamael (voor mij beter dan Ba'alzamon in de boeken), Lanfear was goed en "evil Bjork" Moghedien was ook een schitterende aanwinst ondanks haar afwijkend gedrag tov de boeken. Zelf hun versie van Rahvin was cool.

De compulsie scène met Moghedien, Elayne en Nynaeve vond ik trouwens geweldig, zeer goede interpretatie van de boeken. Elayne is ook echt Elayne, en de relatie met Thom werd mooi opgebouwd.

De scène waarin Nynaeve haar block kon breken vond ik ook geslaagd, ik had er een wat emotionele reactie op. Wat stom dat ze Liandrin moest laten gaan (al is die keuze van de show misschien gerechtvaardigd), maar het visuele aspect was zeer geslaagd en de reactie direct nadien sterk geacteerd.

Ook de laatste conversatie tussen Rand en Moiraine mocht er zijn, gaf de vibe van de boeken waar hun relatie uiteindelijk ook op dit punt kwam.

Spijtig dat het afgelopen is. Ik vind dit veel beter dan Rings of Power.
Grootste vergissing van de showrunner was waarschijnlijk om zo te focusen op de warder/zwaardhand bond. Dat had veel minder gemogen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan