The Wheel of Time

The Wheel of Time

Mijn man die de boeken nooit heeft gelezen, noch iets kent van de WoT, gokte wel direct juist en zei dat volgens hem Rand de Dragon Reborn is. Dit na afleveringen twee. Dus volgens mij werkt hun "wie ooh wie is de Dragon Reborn" spanning niet zo goed.
Het is al even geleden dat ik de boeken van WoT nog gelezen heb, maar dat was toen toch al na een paar hoofdstukken duidelijk? Ik had niet eens door dat dat een verrassing moest zijn. Verbaast me ook niet dat ze dat in de series ook niet verpakt krijgen als een verrassing.

Iemand is Martin's liberale gebruik van deus ex machina's die nergens geïntroduceerd worden vergeten precies.

Zelfs in het eerste boek van WoT zitten er verwijzingen die maar 10 boeken later naar boven komen. Die worldbuilding was er toen al, zelfs voor hij wist dat de serie erdoor zou komen. Hoedje af daarvoor.

Het is al even geleden dat ik de boeken van WoT nog gelezen heb, maar dat was toen toch al na een paar hoofdstukken duidelijk? Ik had niet eens door dat dat een verrassing moest zijn. Verbaast me ook niet dat ze dat in de series ook niet verpakt krijgen als een verrassing.

In het boek wel maar de tv reeks laat uitschijnen dat ze dat toch wat langer een mysterie willen houden.

zeker omdat er ook gezegd wordt dat het een vrouw kan zijn

Straddle wel gekke dingen aan het zeggen hier :laugh:

Smaken zijn subjectief, daar kan iedereen het over eens zijn. Niemand is verplicht om iets goed te vinden. Zo vind ik LOTR echt een van de mindere fantasy boeken die ik ooit gelezen heb. Ik respecteer ze omdat ze nu eenmaal bij "de eersten" waren en ze gewoon de absolute grondlegger zijn voor veel dingen die we nu krijgen, maar op basis van die boeken ben ik toch echt niet de fantasy fan geworden die ik nu ben. ASOIAF boek 4 is bij de slechtste fantasy boeken die ik ooit gelezen heb (boek 5 vond ik dan wel weer een pak beter) en Dark Tower? Ja, ik ga het nog eens een kans geven, maar ik heb nog nooit een serie zo vlug opgegeven al die serie. NIks daarvan komt in de buutr van WOT voor mij. Ze zien zelfs de stofwolken van WOT niet. Maar dat is nu eenmaal smaak.

Maar die referenties naar YA of zelfs kinderversies zijn te zot voor woorden. Net zoals het verheven gedoe van "als ik dat op mijn 13de gelezen had" of "na deze kwaliteit gelezen te hebben" gewoon ronduit flauw is. Houd het op "mij doet het niet veel", leg desnoods uit waarom ge het niks vindt maar ga geen belachelijke redenen verzinnen om liefhebbers neer te halen en uzelf beter te doen voelen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de boeken niet gelezen maar ik vind het toch maar niets hoor.
Veel te weinig personages waar ik voeling mee krijg.
En bij de scenes die indrukwekkend moeten overkomen heb ik toch ook de adrenaline rush niet van andere grote series met fantasy elementen.
Zal wellicht nog wel kijken, maar tis niet dat ik het in mijn agenda moet aankruisen omdat ik op hete kolen zit.

Thread mag eigenlijk wel wat beter gemodereerd worden vind ik. Dat kinderachtig gedoe tussen WoT en GoT brengt hier helemaal niets bij.

Enigste minpunt dat me opviel in de 1ste afl was de cgi. Vb de rotsblokken dat naar de trollocks gegooid werden door Moraine.
Voor de rest weinig op aan te merken.

Als er mensen geinteresseerd zijn, op reddit geeft Brandon Sanderson feedback over de episodes omdat hij als consultant mee aan de show werkte. Er komen boekspoilers voorbij, maar geen al te grote (alleszins niet in de posts van Brandon, de enige die ik gelezen heb, ik kan niet oordelen over de comments). Het gaat voornamelijk over de veranderingen, etc.

Dit forum integreert de gehele reddit post als een soort van foto hier, dus je zal creatief moeten wezen en de twee delen telkens aan mekaar moeten plakken om het te openen.

https://ww w.reddit.com/r/WoT/comments/qxt9h5/some_thoughts_from_brandon_episode_one/
https://ww w.reddit.com/r/WoT/comments/qy2r52/some_thoughts_from_brandon_episode_two/

Eerste aflevering eens bekeken en nog niet echt overtuigd (als niet-boekenlezer).

Voelde voor met momenten wat aan als een 'teenager-show' en deed mij wat denken aan the Shannara Chronicles/Shadowhunters (die ik beide matig tot echt wel bagger vond) en misschien omdat ze +- zelfde uitgangspunt kennen: één of meerdere tieners die blijkbaar één of andere uitverkorene zijn.

Goed, een aflevering zegt uiteraard niet alles. Ik geef het dus wel nog een kans, zeker nu de overall kwaliteit voor het overige best wel OK lijkt (ivm voornoemde series).

Eerste aflevering eens bekeken en nog niet echt overtuigd (als niet-boekenlezer).

Voelde voor met momenten wat aan als een 'teenager-show' en deed mij wat denken aan the Shannara Chronicles/Shadowhunters (die ik beide matig tot echt wel bagger vond) en misschien omdat ze +- zelfde uitgangspunt kennen: één of meerdere tieners die blijkbaar één of andere uitverkorene zijn.

Goed, een aflevering zegt uiteraard niet alles. Ik geef het dus wel nog een kans, zeker nu de overall kwaliteit voor het overige best wel OK lijkt (ivm voornoemde series).

Shannara was wel echt een dramatische verfilming en Shadowhunters is gewoon qua DNA een YA serie. Bij WOT heb je dat gevoel idd aan het begin wel wat (net zoals de LOTR vergelijkingen), maar dat verdwijnt wel redelijk vlug. Eigenlijk vanaf boek 2 begint er meer en meer volwassen verantwoordelijkheid bij de hoofdrolspelers te komen.

Shannara was wel echt een dramatische verfilming en Shadowhunters is gewoon qua DNA een YA serie. Bij WOT heb je dat gevoel idd aan het begin wel wat (net zoals de LOTR vergelijkingen), maar dat verdwijnt wel redelijk vlug. Eigenlijk vanaf boek 2 begint er meer en meer volwassen verantwoordelijkheid bij de hoofdrolspelers te komen.

Dat is correct, maar daar heb je als niet-boeklezer die enkel de TV show kijkt, niet veel aan :P

Ik zou zeggen, @ns_man , de eerste aflevering is inderdaad wat matiger. Afleveringen 2 en 3 zijn al beter, en volgens reviewers die al toegang kregen tot latere episodes, ligt het zwaartepunt tegen episode 6 aan (van de 6 die ze konden kijken). De kwaliteit gaat volgens de meeste reviewers met elke aflevering omhoog.

Als je de tijd hebt, geef het nog enkele afleveringen een kans om te zien of het je kan bekoren.

Mij lijkt het wel echt een fout dat ze de proloog uit het boek niet in de eerste aflevering hebben gestoken (wel als extra, maar dat zijn enkel de fans die die extra's gaan bekijken).

Mij lijkt het wel echt een fout dat ze de proloog uit het boek niet in de eerste aflevering hebben gestoken (wel als extra, maar dat zijn enkel de fans die die extra's gaan bekijken).

Akkoord, maar dat heeft te maken met die zwakke verfilming van de proloog enkele jaren geleden. Men wou daar geen associaties mee hebben.

Volgens de cast listing komt LTT in episode 8, dus ze zullen dat middels een flashback wel regelen. Misschien geen EotW-scenario maar een flashback aan de Draak als apotheose.

Dat is correct, maar daar heb je als niet-boeklezer die enkel de TV show kijkt, niet veel aan :p

Ik zou zeggen, @ns_man , de eerste aflevering is inderdaad wat matiger. Afleveringen 2 en 3 zijn al beter, en volgens reviewers die al toegang kregen tot latere episodes, ligt het zwaartepunt tegen episode 6 aan (van de 6 die ze konden kijken). De kwaliteit gaat volgens de meeste reviewers met elke aflevering omhoog.

Als je de tijd hebt, geef het nog enkele afleveringen een kans om te zien of het je kan bekoren.

Wetende dat ge dat gevoel max één seizoen van 8 eps hebt, lijkt me toch wel heel handig ;)

Kijk, en daar wil ik toch nog eens de vergelijking met GoT bij maken. Het eerste seizoen van GoT had 10 afleveringen, ook allemaal van rond het uur. WoT doet het met 8. Dat wordt toch heel erg moeilijk om het verhaal deftig te vertellen.

Sanderson beschrijft de tv-reeks als een nieuwe spinning van het wiel, met dezelfde personages en dezelfde grote lijnen, maar dus geen echte adaptatie van het boek. En dus eigenlijk een volledig nieuw verhaal. Gaat toch moeilijk worden om niet te vergelijken, maar laat ons hopen dat de serie effectief mooi op zichzelf staat. In de eerste drie afleveringen zaten alvast een pak zaken die ook gewoon goed waren.

Episode 1 was gewoon teleurstellend, ik ben blij dat ze er drie in 1 keer gedropt hebben want als je na episode 1 een week moest wachten dan was je iedereen die de boeken niet gelezen heeft kwijt. Episode 2 en 3 zijn gewoon goed imo.

Ik was zeer skeptisch, maar tot nu toe ben ik niet teleurgesteld.

Kijk, en daar wil ik toch nog eens de vergelijking met GoT bij maken. Het eerste seizoen van GoT had 10 afleveringen, ook allemaal van rond het uur. WoT doet het met 8. Dat wordt toch heel erg moeilijk om het verhaal deftig te vertellen.

Sanderson beschrijft de tv-reeks als een nieuwe spinning van het wiel, met dezelfde personages en dezelfde grote lijnen, maar dus geen echte adaptatie van het boek. En dus eigenlijk een volledig nieuw verhaal. Gaat toch moeilijk worden om niet te vergelijken, maar laat ons hopen dat de serie effectief mooi op zichzelf staat. In de eerste drie afleveringen zaten alvast een pak zaken die ook gewoon goed waren.

En toch verwacht ik dat de core intact blijft.

Rhand zal wel The Dragon Reborn blijven.
Egwene zal uiteindelijk Amyrlin worden.
Nynaeve en Lan zal een item worden.
Nynaeve zal een blok moeten doorkomen.
Elayne zal de koningin worden.
Mazrim Taim zal er wel inkomen en de slechterik blijven.
Er zullen Ashaman komen.
Saidin zal gezuiverd worden.
Bepaalde Forsaken zullen gereïncarneerd worden.
Falme, Stone Of Tyr, Rhuidean, Dumais Wells zullen wel blijven gebeuren.
De Seanchanen zullen hun rol wel krijgen

Ik heb de boeken nooit gelezen, ik heb totaal geen idee waar dit eigenlijk over gaat. Heb wel de eerste aflevering gezien, was wel redelijk. Maar ik heb véél meer context nodig om ook maar een beetje mee te zijn met het verhaal en de personages. Wsl vanavond de volgende 2 afleveringen bekijken, ziet er toch veelbelovend uit imo.
Ik lees totaal geen boeken, helemaal niets, maar ben wel fan van het genre. Had bijvoorbeeld hetzelfde gevoel bij Game of Thrones. Na die eerste aflevering en zonder het verhaal te kennen vd boeken, was het toch ook nog een paar afleveringen aftasten

Terug
Bovenaan