The Wheel of Time

The Wheel of Time

Is me ook opgevallen. Decors, omgeving, .. ziet er met momenten soms echt brak uit.

Soit, ik blijf wel verder kijken. Allesbehalve een wauw gevoel, maar voldoende interessant om verder te kijken.

Veel personages lijken Indische roots te hebben qua uiterlijk. Is dat iets dat overeenstemt met de boeken of gewoon toeval?
Dat is 2021 wokeness

Wat maakt de achtergrond/uiterlijk van de acteurs nu uit? Ik kom deze vraag/opmerking echt zo vaak tegen. Ik vind dat tot zover die acteurs de personages goed neer zetten. Alleen met Thom ben ik niet zo overtuigd.

t maakt de achtergrond/uiterlijk van de acteurs nu uit? Ik kom deze vraag/opmerking echt zo vaak tegen. Ik vind dat tot zover die acteurs de personages goed neer zetten. Alleen met Thom ben ik niet zo overtuigd.

Op zich is daar niets mis mee. Het valt hier gewoon op omdat Edmonds Field, waar de groep vandaan komt, in die wereld gelijk is aan een gehucht tussen twee deelgemeenten van een uithoek in West Vlaanderen. Het houdt dan ook niet bijzonder veel steek dat de cast even multicultureel is als Brussel.

Dat zal later minder opvallen eenmaal de groep de wereld in trekt.

Gek genoeg vind ik Thom net wel goed gecast

Op zich is daar niets mis mee. Het valt hier gewoon op omdat Edmonds Field, waar de groep vandaan komt, in die wereld gelijk is aan een gehucht tussen twee deelgemeenten van een uithoek in West Vlaanderen. Het houdt dan ook niet bijzonder veel steek dat de cast even multicultureel is als Brussel.

Het is een fantasy serie Er is magie, vreemde wezens en monsters etc... Maar het is mensen met verschillende huidskleuren/etnische achtergronden die samen in een klein dorpje wonen waar mensen moeite mee hebben? En dan de uitleg 'ja maar dat is niet logisch' maar magie en halve beestmannen is dan wel logisch?

Komaan he 🙄.

Het is een fantasy serie Er is magie, vreemde wezens en monsters etc... Maar het is mensen met verschillende huidskleuren/etnische achtergronden die samen in een klein dorpje wonen waar mensen moeite mee hebben? En dan de uitleg 'ja maar dat is niet logisch' maar magie en halve beestmannen is dan wel logisch?

Komaan he 🙄.

Ah, fijn, iemand die het principe van 'suspension of disbelief' nog niet kent! In een fantasywereld is alles logisch en mogelijk zolang het binnen de logica en mogelijkheden valt van die fantasywereld. Het is niet omdat een wereld magie en beestmannen kent, dat daarom zomaar alles kan.

Nu, het is een verandering ten opzichte van het boek, dus dat maakt het voor ons boekenlezers altijd wat moeilijker, maar op zich kan het wel binnen de context van de wereld (gezien de breaking). Het is wel op het randje van de suspension of disbelief, gezien de eeuwenlange isolatie en kleinschaligheid van de Two Rivers. En het houdt ook geen steek dat ze de Aiel dan wel een meer uniform uiterlijk geven. Maar soit, dat is muggenziften en ik ben van de meerderheid van de main cast helemaal weg.

Thom heeft me nog niet helemaal overtuigd, ik had die in mijn hoofd nog wat grootvaderlijker ingebeeld :unsure:. Aram lijkt me goed gecast voor de toekomst, maar ik vind hem nu al wat te veel crazy eyes ...

Aram met zijn dreadlocks lijkt mij ook weer zo moeilijk te accepteren. Heel die Tinkers eigenlijk. Dat zijn zigeuners die continue wandelen doorheen velden en bossen, maar toch zijn die eigenlijk heel proper en schoon. En dreadlocks lijken mij toch ook niet echt te passen.

Maar goed, dat kan uit onwetendheid zijn.

Nochtans wordt er in de boeken redelijk duidelijk gehint naar dat zowel Egwene als Nynaeve niet blank zijn. Rhand is in de boeken zelfs niet "blank blank".

Aram met zijn dreadlocks lijkt mij ook weer zo moeilijk te accepteren. Heel die Tinkers eigenlijk. Dat zijn zigeuners die continue wandelen doorheen velden en bossen, maar toch zijn die eigenlijk heel proper en schoon. En dreadlocks lijken mij toch ook niet echt te passen.

Maar goed, dat kan uit onwetendheid zijn.

Dreadlocks passen toch echt net heel goed? Dat is deels net niks met uw haren doen...

Nochtans wordt er in de boeken redelijk duidelijk gehint naar dat zowel Egwene als Nynaeve niet blank zijn. Rhand is in de boeken zelfs niet "blank blank".

Dreadlocks passen toch echt net heel goed? Dat is deels net niks met uw haren doen...

Wat deadlocks betreft, geen idee, zoals ik al zei het kan uit onwetendheid zijn. Mij lijkt dat een hoop werk om die te maken EN om schoon te houden alszijnde iemand die continue in de wildernis rondloopt.

Rhand niet blank blank?

Hij is de zoon van Tigraine en een Aiel. Aiel zijn Ieren en Tigraine, en bij uitbreiding het ganse Trakand koningshuis, zijn ook heel blank en lichtkleurig van haar. Rhand werd toch ook beschreven met lichte ogen en lichte haarkleur, een echte Aiel. Veel blanker dan een Ier kan je niet zijn.

Ah, fijn, iemand die het principe van 'suspension of disbelief' nog niet kent! In een fantasywereld is alles logisch en mogelijk zolang het binnen de logica en mogelijkheden valt van die fantasywereld. Het is niet omdat een wereld magie en beestmannen kent, dat daarom zomaar alles kan.

😂 Ik weet wat dat wil zeggen.

Uiteindelijk heeft de tv serie ook nooit gezegd dat mensen die daar wonen allemaal een kleur hadden. Manethren waar ze van afstemmen kan divers geweest zijn. Daar wordt niet over verteld.

En uiteindelijk zouden we diversiteit juist moeten aanmoedigen inplaats van het in vraag te stellen.

De wiki vermeldt daar afaik niks van. En heel Tweewater is redelijk uniform. Rand (en bij uitbreiding de Aiel ) als Ier (blank met ros haar) steekt ook niet teveel af van de rest van Tweewater aangezien niemand erg veel vragen bij hem stelt. Arad Doman en Tarabon zijn eerder naar het midden-oosten en Tuon was afaik zwart.

Komaan he 🙄.

Mja, ik probeer je wat meer achtergrondinformatie te geven gebaseerd op wat er in de boeken staat, meer niet. Geen idee waar je precies naartoe wil met je posts maar je toon kan wel wat aangepast worden.

De wiki vermeldt daar afaik niks van. En heel Tweewater is redelijk uniform. Rand (en bij uitbreiding de Aiel ) als Ier (blank met ros haar) steekt ook niet teveel af van de rest van Tweewater aangezien niemand erg veel vragen bij hem stelt. Arad Doman en Tarabon zijn eerder naar het midden-oosten en Tuon was afaik zwart.

In één van de eerste hoofdstukken van Eye Of The World wordt er over Egwene bvb letterlijk gezegd dat haar huid even donker is als die van Nynaeve.

When the Two Rivers characters are being introduced, Egwene is described as being "Of a height with Nynaeve, and with the same dark coloring". (EotW, Chapter 3)

Wat deadlocks betreft, geen idee, zoals ik al zei het kan uit onwetendheid zijn. Mij lijkt dat een hoop werk om die te maken EN om schoon te houden alszijnde iemand die continue in de wildernis rondloopt.

Rhand niet blank blank?

Hij is de zoon van Tigraine en een Aiel. Aiel zijn Ieren en Tigraine, en bij uitbreiding het ganse Trakand koningshuis, zijn ook heel blank en lichtkleurig van haar. Rhand werd toch ook beschreven met lichte ogen en lichte haarkleur, een echte Aiel. Veel blanker dan een Ier kan je niet zijn.

Over Rand ben ik inderdaad fout.

Elaida haalt in Caemlyn aan dat zijn huidskleur niet is als die van Two Rivers. Ik ging uit van donkerder, maar het is lichter. (wat overigens ook wel wijst dat de Two Rivers folk niet zo licht van huid zijn.

Nu qua het doortrekken naar alle Aiel ben ik niet overtuigd. Als je wat gaat rondzoeken, kom je ook dikwijls de formulering "tanned Irishmen" tegen. De vergelijking met de Ieren lijkt vooral over hun haarkleur en ogen te gaan. Lijkt me ook logisch gezien ge witter dan wit mensen wonen niet in een omgeving waar het overdag enorm warm is gaat tegenkomen

In één van de eerste hoofdstukken van Eye Of The World wordt er over Egwene bvb letterlijk gezegd dat haar huid even donker is als die van Nynaeve.

Over Rand ben ik inderdaad fout.

Elaida haalt in Caemlyn aan dat zijn huidskleur niet is als die van Two Rivers. Ik ging uit van donkerder, maar het is lichter. (wat overigens ook wel wijst dat de Two Rivers folk niet zo licht van huid zijn.

Nu qua het doortrekken naar alle Aiel ben ik niet overtuigd. Als je wat gaat rondzoeken, kom je ook dikwijls de formulering "tanned Irishmen" tegen. De vergelijking met de Ieren lijkt vooral over hun haarkleur en ogen te gaan. Lijkt me ook logisch gezien ge witter dan wit mensen wonen niet in een omgeving waar het overdag enorm warm is gaat tegenkomen
Afaik gaat dat over haarkleur en ogen, waar het verschil zit met de rest van Andor. Als de huidskleur al een verschil is, is het eerder Zuid-Europees dan echt donker, aangezien dat wel iets meer zou opvallen.

Bij echte nog donkere huidskleuren wordt dat ook opgemerkt, Tuon bv. En afaik is er ook een verschil tussen Tweewater en de oosterse tinten van Arad Doman. Die opmerking wordt eens gemaakt als Tweewater wat vluchtelingen begint te herbergen.

En Aiel blijven redelijk pale, enkel de delen die in de zon komen niet, bv. Aviendha "She stood in one smooth motion, surprisingly pale where the sun had not touched her"

Brutal :unsure:.

Dat de serie niet van dezelfde kwaliteit is als GoT (verhaal buiten beschouwing gelaten): volledig akkoord. Voor de rest is mevrouw wel zeer streng :tongue:.

Eerlijk gezegd weinig op aan te merken. Als boeklezer vind ik het soms al te snel gaan met te weinig expositie, wat zou dat dan zijn voor zij die de boeken niet gelezen hebben. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat men niet 10 of 12 afleveringen per seizoen hanteert. WoT is net een serie die wat meer tijd nodig heeft om de finesses aan bod te laten komen. Het is hallucinant hoe je 1 boek (zeker de latere boeken) in 8 episodes kan proppen, maar ze gaan dus ongeveer 1,5 a 2 boeken per seizoen aan bod willen laten komen. Op dat vlak gaan we waarschijnlijk teleurgesteld worden in de toekomst.
Ook die kostuums en de "schoonheid" van personages werd al opgeworpen hier als weinig realistisch.

Het enige waar ik niet akkoord mee ga, is dat de CGI 20 jaar terug al versleten beschouwd werd. Sommige dingen zien er niet uit zoals ik het zou willen, maar goedkoop of slecht zijn nu niet de adjectieven die ik zou gebruiken om het te omschrijven.

Wat wel goed nieuws is, is dat de serie de best bekeken premiere had op Amazon Prime dit jaar en in de top-5 all time staat. Ik ben echter niet bekend met de series op Prime, dus ik weet niet of er echt veel/sterke concurrentie was.
Men spreekt alleszins over "tens and tens of millions of viewers".

Terug
Bovenaan