Ik heb 'm nu een week intensief gebruikt op allerlei manieren. Volledige gerechten, soepen, sauzen, desserts, rijst, sous vide,... Vanavond ga ik er pulled pork in maken en dan gaat hij terug naar m'n ouders. Ik denk dat er twee groepen van mensen zijn waarvoor het een nuttig toestel is.
Enerzijds mensen die graag eten maar minder graag koken of er weinig tijd voor hebben. Er zijn heel veel functies die ok werken maar minder zijn dan als je het op de traditionele manier doet of met een specifiek toestel ervoor, zoals bijvoorbeeld sous vide koken. Maar veel mensen hebben liever één toestel dat alles kan in plaats van 10 verschillende toestellen, ook al doet dat ene toestel het niet even goed. Voor zo'n mensen is het Cookidoo abonnement ook bedoeld omdat je dan zelfs niet moet nadenken wat je gaat eten.
Anderzijds mensen voor wie koken een serieuze hobby is en waarbij het toestel bepaalde specifieke taken kan overnemen. Ik behoor eerder tot deze groep. Zo'n kookmachine is vrij geniaal voor alles wat te maken heeft met wat ik zal omschrijven als "al dan niet verwarmd vloeibaar eten". Sauzen, puree, soep, smoothies (vermoed ik, niet zelf geprobeerd),... Allemaal echt heel nice. Gisteren nog speciaal een frambozencoulis gemaakt omdat de vorige saus zo moeiteloos was. Voor deze groep kan de kookmachine gewoon een extra helper zijn in de keuken terwijl je iets anders bereid. Ik denk dat dat me persoonlijk zou aanzetten om zelf wat meer te experimenteren.
Blijft dan nog de prijs over. Na het een week geprobeerd te hebben, blijf ik €1500 veel geld vinden (zeker omdat mijn keuken al vol speelgoed steekt). Ik ben nu eerder aan't kijken naar de
Magimix Cook Expert die een heel pak goedkoper is, op een paar vlakken beter lijkt en ook nog een volledige foodprocessor erbij levert (die ik al heb en vrij veel gebruik maar dan zou verkopen). Alleen is die iets minder gebruiksvriendelijk, daarmee heb je geen guided cooking die je stap voor stap zegt wat je moet doen. Voor mij is dat alvast niet nodig. Als ik de zekerheid had dat die even goed is in sauzen, soepen, puree etc., zou ik 'm meteen in huis nemen.