Thermomix - ervaringen en recepten

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Bon, zoals de titel zegt, een thread voor de Thermomix (ik vermoed dat er wel een paar zijn op het forum die er eentje hebben?).

Wij hebben net ene cadeau gekregen als geboortecadeau van mijn familie, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers, must do recepten, dingen die te vermijden zijn,.. afin, vanalles dus :)

Ik heb hier dit jaar er een paar posts over gemaakt in het kooktopic, daar staan wat voorbeelden van gerechten die ik er mee gemaakt had. Mijn ouders hebben een TM6 die ik een dikke week heb mogen lenen. Mijn ervaringen:

Ik heb 'm nu een week intensief gebruikt op allerlei manieren. Volledige gerechten, soepen, sauzen, desserts, rijst, sous vide,... Vanavond ga ik er pulled pork in maken en dan gaat hij terug naar m'n ouders. Ik denk dat er twee groepen van mensen zijn waarvoor het een nuttig toestel is.

Enerzijds mensen die graag eten maar minder graag koken of er weinig tijd voor hebben. Er zijn heel veel functies die ok werken maar minder zijn dan als je het op de traditionele manier doet of met een specifiek toestel ervoor, zoals bijvoorbeeld sous vide koken. Maar veel mensen hebben liever één toestel dat alles kan in plaats van 10 verschillende toestellen, ook al doet dat ene toestel het niet even goed. Voor zo'n mensen is het Cookidoo abonnement ook bedoeld omdat je dan zelfs niet moet nadenken wat je gaat eten.

Anderzijds mensen voor wie koken een serieuze hobby is en waarbij het toestel bepaalde specifieke taken kan overnemen. Ik behoor eerder tot deze groep. Zo'n kookmachine is vrij geniaal voor alles wat te maken heeft met wat ik zal omschrijven als "al dan niet verwarmd vloeibaar eten". Sauzen, puree, soep, smoothies (vermoed ik, niet zelf geprobeerd),... Allemaal echt heel nice. Gisteren nog speciaal een frambozencoulis gemaakt omdat de vorige saus zo moeiteloos was. Voor deze groep kan de kookmachine gewoon een extra helper zijn in de keuken terwijl je iets anders bereid. Ik denk dat dat me persoonlijk zou aanzetten om zelf wat meer te experimenteren.

Blijft dan nog de prijs over. Na het een week geprobeerd te hebben, blijf ik €1500 veel geld vinden (zeker omdat mijn keuken al vol speelgoed steekt). Ik ben nu eerder aan't kijken naar de Magimix Cook Expert die een heel pak goedkoper is, op een paar vlakken beter lijkt en ook nog een volledige foodprocessor erbij levert (die ik al heb en vrij veel gebruik maar dan zou verkopen). Alleen is die iets minder gebruiksvriendelijk, daarmee heb je geen guided cooking die je stap voor stap zegt wat je moet doen. Voor mij is dat alvast niet nodig. Als ik de zekerheid had dat die even goed is in sauzen, soepen, puree etc., zou ik 'm meteen in huis nemen.

Daarbij aangevuld: lijkt me met mijn beperkte ervaring ook een fantastisch toestel voor jonge ouders. Enerzijds omdat je er heel gemakkelijk groente- en fruitpapjes mee gaat kunnen maken, anderzijds omdat het je in alle drukte soms wat kookwerk gaat kunnen ontnemen.

Ik ga hier even inpikken. Ik was eerst heel sceptisch opgesteld tegen het toestel, mijn vrouw moest er eentje hebben. Wij hebben ons exemplaar aangeschaft in Polen omdat het toen daar veel goedkoper was en daar het product ook veel populairder is.

Uiteindelijk toch gekozen om er eentje te kopen en ik (als man) heb er geen moment spijt van gehad dat het in huis staat. Wij hebben een abonnement op cookido en afhankelijk van het land dat je kiest heb je meer of minder recepten om te koken. Het Belgische platform heeft maar 1700 + recepten, terwijl het Poolse platform ongeveer 6300 recepten heeft.

Ik ga hier even inpikken. Ik was eerst heel sceptisch opgesteld tegen het toestel, mijn vrouw moest er eentje hebben. Wij hebben ons exemplaar aangeschaft in Polen omdat het toen daar veel goedkoper was en daar het product ook veel populairder is.

Uiteindelijk toch gekozen om er eentje te kopen en ik (als man) heb er geen moment spijt van gehad dat het in huis staat. Wij hebben een abonnement op cookido en afhankelijk van het land dat je kiest heb je meer of minder recepten om te koken. Het Belgische platform heeft maar 1700 + recepten, terwijl het Poolse platform ongeveer 6300 recepten heeft.
Heb je favoriete recepten of aanraders?

TM6 hier gekocht voor de 30ste verjaardag van mijn vrouw een aantal jaar geleden. Mijn vrouw is een hobby-kok en dit toestel is eigenlijk een holy grail voor haar. Ik heb er mee leren koken en moet eerlijk toegeven dat dit wel een sjiek machien is. Gewoon volgen wat het recept is en een half uur later hebt ge lekker eten. Laatste creatie was een Duvel sabayon... 🤤

Sinds kort ook de Monsieur Cuisine in huis (Lidl-variant). Ben wel op zoek naar tips of lekkere gerechten. Gebruiken jullie die intensief @Kloefkapper & @horste ?
Ik heb hem nog niet zo heel lang, maar tot nu toe wel al veel gebruikt om beetje te zoeken waar hij goed voor is en waar niet.

Top zijn soepen, sauzen, etc. Pureepatatjes vond ik ook heel lekker. Om te stomen ook al paar keer gebruikt.

Risotto vond ik niet slecht, maar zelf gemaakt is wel beter.

't is een extra paar handen waar ge niet bij moet nadenken 🤷‍♂️ dus tot nu toe heel content, maar als ik hem zelf zou moeten kopen weet ik niet of ik het zou doen door het hoge prijskaartje.

Ik ga binnenkort wel eens deeg ook proberen maken, als dat lukt is het ook weer een machine in de kast die niet meer nodig is.

Ik zal hier tijdens de feesten wel eens uitgebreid mijn ervaring neerschrijven :p

Ik heb hem nog niet zo heel lang, maar tot nu toe wel al veel gebruikt om beetje te zoeken waar hij goed voor is en waar niet.

Top zijn soepen, sauzen, etc. Pureepatatjes vond ik ook heel lekker. Om te stomen ook al paar keer gebruikt.

Risotto vond ik niet slecht, maar zelf gemaakt is wel beter.

't is een extra paar handen waar ge niet bij moet nadenken 🤷‍♂️ dus tot nu toe heel content, maar als ik hem zelf zou moeten kopen weet ik niet of ik het zou doen door het hoge prijskaartje.

Ik ga binnenkort wel eens deeg ook proberen maken, als dat lukt is het ook weer een machine in de kast die niet meer nodig is.

Ik zal hier tijdens de feesten wel eens uitgebreid mijn ervaring neerschrijven :p
Voor deeg ben ik persoonlijk niet zo'n fan om eerlijk te zijn. Een deeghaak (bv. van de Kitchenaid) is veel beter om deeg te maken. Voor de heel eenvoudige degen (met lage hydratatie) lukt het nog redelijk, maar van zodra je met wat hogere hydratatie werkt komt die toch wel tekort.

Ik zie wel dat er een aparte thermomix deeghaak bestaat, deze heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Terug
Bovenaan