Tijdsregistratie - praktische aanpak

Wij hebben Emprova. Intikken met badge, via de app of PC kan.

Thuiswerk intikken via app of pc. Thuiswerk is bij ons gunst, geen recht en bij misbruik kan die dag afgenomen worden.

Intikken via app is altijd met locatie, collega had het geweldige idee om in te tikken via app als ze bij haar thuis vertrok met de auto en tikte pas uit als ze terugkwam thuis. Is mogen vertrekken.

Kunnen we onder de middag dan niet meer padellen tijdens ons thuiswerk? :(

Alle gekheid op een stokje, mensen die van thuis werken kunnen nog altijd hun strijk doen tijdens de uren. En ze kunnen ook nog altijd uren en uren vertoeven op dit forum. Iets wat een arbeider bij McDonalds niet kan. Dus wees blij. De wereld vergaat niet.

Niet elke job kan je toch uitdrukken in werkuren? Als ik vlotter werk dan een collega en ik ben klaar, moet ik dan naar mijn scherm gaan staren zoals een konijn naar een lichtbak?
Tevens hangt mijn werk sterk af van de bouwconjunctuur, dus periodes kalm, periodes druk. Waar ben je dan met je flexibiliteit?
Ik zorg dat mijn werk klaar is, hoe ik het doe maakt mijn manager echt niet uit.

Niet elke job kan je toch uitdrukken in werkuren? Als ik vlotter werk dan een collega en ik ben klaar, moet ik dan naar mijn scherm gaan staren zoals een konijn naar een lichtbak?
Of je nu 1u doet de hele dag, of 15u maakt niet uit, zolang het maar geregistreerd is.
Het verschil tussen fulltime uren en jouw effectieve uren blijft iets tussen jou en je baas.
En als er daar discussie bij ontstaat, dan heb je de registraties om jouw/zijn standpunt bij te staan.
Althans zo begrijp ik het.

Dus in dat geval, als jij eerder klaar bent en je baas vindt dat geen probleem, dan verandert er niets voor jou.
Je moet enkel registreren wanneer je start en eindigt.

Ik hoop dat het bij ons bij een excel ofzo blijft, waarop je dan invult wanneer je gestart en gestopt bent.
Ik heb echt geen zin in zo'n elektronisch systeem. Ik doe dat nu al met timesheets voor de klant, alle uren die ik doorheen de dag doe plak ik samen in 1 geheel. Dat hoeft van mij niet op papier te staan dat ik soms in heel vroeg of heel laat aan het werken ben.

We werken vooral thuis en hier is dat met Quinix. Niet waterdicht en faalt met momenten. Als werknemer zijnde nog geen last gehad met loon en alles kan ten allen tijde netjes aangepast worden.

Kunnen we onder de middag dan niet meer padellen tijdens ons thuiswerk? :(

Alle gekheid op een stokje, mensen die van thuis werken kunnen nog altijd hun strijk doen tijdens de uren. En ze kunnen ook nog altijd uren en uren vertoeven op dit forum. Iets wat een arbeider bij McDonalds niet kan. Dus wees blij. De wereld vergaat niet.
En de mensen op kantoor kunnen nog altijd uren op toilet doorbrengen, uren staan roddelen aan de koffiemachine, nutteloze meetings bijwonen en gewoon uren rondslenteren om een praatje te doen met mensen. En ook nog eens uren en uren vertoeven op dit forum.

In beide situaties gaat wel of geen tijdsregistratie daar weinig aan veranderen. Je kan met tijdsregistratie ook onder de middag gaan padellen uiteindelijk, als mensen misbruik willen maken gaan ze dat met of zonder tijdsregistratiesysteem wel doen.

Ik snap jouw focus en afkeer voor thuiswerk niet die hier doorsijpelt in je reactie, want is in deze discussie irrelevant.

Op zich zijn dit toch discussies in de rand die nergns toe leiden? Wie er de kantjes wil vanaf lopen (via thuiswerk, met die tijdsregistratie, op het werk ...) die zal dat doen. Wij gebruiken die tijdsregistratie al veel langer dan verplicht en is bij ons wel gewoon fijn en makkelijk. Mijn weekdagen zijn zelden 9 to 5 maar vaak avondafspraken met klanten die ik op voorhand niet per sé kan definiëren als halfuur of uur. Dan is zo'n app wel handig om in en uit te klokken en perfect je (over)uren bij te houden.

Ik snap jouw focus en afkeer voor thuiswerk niet die hier doorsijpelt in je reactie, want is in deze discussie irrelevant.
Waarom zou ik een afkeer hebben voor thuiswerk, ik werk als zelfstandige zélf alle dagen van thuis :rofl: voor de zoveelste keer een misverstand

Op zich zijn dit toch discussies in de rand die nergns toe leiden? Wie er de kantjes wil vanaf lopen (via thuiswerk, met die tijdsregistratie, op het werk ...) die zal dat doen. Wij gebruiken die tijdsregistratie al veel langer dan verplicht en is bij ons wel gewoon fijn en makkelijk. Mijn weekdagen zijn zelden 9 to 5 maar vaak avondafspraken met klanten die ik op voorhand niet per sé kan definiëren als halfuur of uur. Dan is zo'n app wel handig om in en uit te klokken en perfect je (over)uren bij te houden.

Bij ons zijn overuren niet betaald, vrees dat een prikklok daar niks aan zal veranderen…
Dacht dat de prikklok verplicht werd om in geval van discussie met je werkgever een bewijs van gewerkte uren te hebben. Het is niet zo dat het invloed moet hebben op bvb je loon (kan als bediende ook niet echt denk ik).

Bij ons zijn overuren niet betaald, vrees dat een prikklok daar niks aan zal veranderen…
Dacht dat de prikklok verplicht werd om in geval van discussie met je werkgever een bewijs van gewerkte uren te hebben. Het is niet zo dat het invloed moet hebben op bvb je loon (kan als bediende ook niet echt denk ik).
Ik krijg ze ook niet uitbetaald, maar kan ze wel opnemen in recup.

Wat is tijdsregistratie? Ik moet al 15 jaar timesheets ingeven. Gaan ze daar nog een klok naast zetten?
Dat is hier al lang. Timesheets + prikklok ( Syntegro) voor medewerkers (in loondienst)
Timesheet voor billable.
Prikklok voor totale werkduur/overuren/recup/vakantieaanvraag/...

Beide zijn gelinkt, afwijkingen op dagbasis (denk 15 min) en maandbasis (x-aantal uur) toegestaan.

Voor zover ik lees moet er gewoon tijdsregistratie zijn: software, badge, app of gewoon op papier... tenzij: google zit te halucineren OF dat België weer lekker speciaal wil doen en papieren/excel registratie niet toe laat.

Ik doe mijn tijdsregistratie gewoon in Excel en op het eind van de maand zet ik alles over in het systeem zodat alles aan de juiste projectnummers wordt gelinkt in SAP. Kans dat dit het algemeen systeem gaat worden in een 90k EU multinational acht ik ongeveer 0. Ze zullen wel weer het warm water willen her-uitvinden hier. Al die werknemers met een mix van de meeste verscheiden profielen, dagtaken en arbeidsregimes waarvoor men 1 globaal systeem gaat willen gebruiken en dat voor iedereen goed werkt. Kans op een debacle dat vooral veel geld gaat kosten en veel ergernis en frustratie gaat opleveren? ongeveer 100%.

* Enkel 's morgens in-/'s avonds uitprikken? Wat houd mensen tegen van om 8u te badgen en om 16u30 uit te badgen en tussendoor iets anders te doen? Meerwaarde 0...
* Constante aanwezigheid achter laptop vereist? Moeilijk met hybride rollen die overdag verplaatsingen maken naar klanten, site visits, meetings waar geen laptop nodig is...
* Je vertrekt 's morgens van thuis recht naar ne klant: eerst inprikken op de laptop? Dat gaat lang duren voor dat vergeten wordt
* Ons arbeiders die nu al gewoon elke dag moeten badgen voor RSZ/Checkin@work en er verschillende zijn waar ze wekelijks wel eens moeten gaan zeggen "Ge hebt niet gebadged vandaag".

Met een beetje meeval geven ze de departementen hier autonomie in hoe ze hiermee willen omgaan maar ik vrees er voor :frown:

Of je nu 1u doet de hele dag, of 15u maakt niet uit, zolang het maar geregistreerd is.
Het verschil tussen fulltime uren en jouw effectieve uren blijft iets tussen jou en je baas.
En als er daar discussie bij ontstaat, dan heb je de registraties om jouw/zijn standpunt bij te staan.

Dus in dat geval, als jij eerder klaar bent en je baas vindt dat geen probleem, dan verandert er niets voor jou.

Ik hoop dat het bij ons bij een excel ofzo blijft, waarop je dan invult wanneer je gestart en gestopt bent.
Ik heb echt geen zin in zo'n elektronisch systeem. Ik doe dat nu al met timesheets voor de klant, alle uren die ik doorheen de dag doe plak ik samen in 1 geheel. Dat hoeft van mij niet op papier te staan dat ik soms in heel vroeg of heel laat aan het werken ben.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik vermoed dat veel bedrijven dan gewoon een Excel maken, met daarop de diensturen voor iedereen identiek :D. Who cares...

Heel die verplichte tijdsregistratie is juridisch geïnspireerd, het heeft dus wel degelijk belang, zeker in ons Belgisch systeem met sterk afgebakende werkuren. Als jij daar 15 uur invult kan je werkgever veroordeeld worden.

Bedankt voor de vele reacties die de App/dienstverlener delen, bedoeling was echt om praktisch de opties te weten te komen.

Voor de discussie over het al dan niet nut hebben van thuiswerk en pro's/contra, die kan nogmaals hier herkauwd worden:

Ik heb nog timesheets moeten maken voor Europese projecten. Dat is een tijdje in ProjectInsight geweest. Een tijdje in Excel in blokken van 4h, blokken van 1h, blokken van 8h.

ProjectInsight, redelijk duur. Excel, redelijk brak om foutloos te doen. Zeker als je met 10 in 1 excelleke zit te brielen. Als iedereen aparte excellekes heeft, dolle pret om dat allemaal samen te nemen/tellen.

Er was 1 constante. De timesheet moest aangepast worden aan wat wenselijk was. Als het nodig was, wat mensen die er totaal niks op gedaan hadden wat uren prikken om aan de volumes te raken. Jarenlang, nobody bats an eye.

En ja, voor veel mensen is dat maar 5 min per week wat getalletjes invullen. Maar sommigen zijn dan als een idioot een uur per dag bezig. En voor wie of wat ? Geen mens die het weet. En de output daarvan samenvatten of iets meedoen, uren en uren en uren werk voor wat ??

Heel die verplichte tijdsregistratie is juridisch geïnspireerd, het heeft dus wel degelijk belang, zeker in ons Belgisch systeem met sterk afgebakende werkuren. Als jij daar 15 uur invult kan je werkgever veroordeeld worden.

Ja, dan vul je er geen 15h in maar iets anders, he. Ik heb veel de instructies gekregen "8h invullen". :cautious: Of whatever nummertje de CFO zei.

Ik vraag me echt af welk probleem ze hier proberen op te lossen als zowel werkgever als werknemer geen vragende partij zijn...

Ik vermoed dat het bij ons (+300 werknemers) ook excel zal worden met min of meer vaste uren. Wat een gigantische onzin ook van de vakbonden. Kinderachtig gedoe.

weet ook nog niet hoe we het gaan doen in de bouw hoor....

werknemers gaan naar een wisselende werf, waar geen badgeterminatals ofzo staan... geen idee hoe dit dan in z'n werk zal gaan.

voorlopig schrijven die hun uren op een blaadje, en geven dit af. (laten aftekenen door de werfleider).

zou dit volstaan?

voor de chauffeurs stelt dit probleem zich niet, die hebben een digitale tachograaf, die hun start en stop registreert. das wel makkelijk, en zal denk ik toch wel volstaan?

Terug
Bovenaan