Tips voor thuiswerken

Tanuki_

Crew Member
Maandag start ik een nieuwe job (🥳). Deze job is vanop afstand dus 100% thuiswerk. Ik werkte tijdens Corona wel al eens een paar maanden aan een stuk van thuis maar nog nooit effectief permanent full-time. Alhoewel ik normaal wel redelijk gedisciplineerd ben ik toch wat bang om gemakkelijker afgeleid te geraken (hondjes in huis en mogelijkheid om een dutje te doen rond 15u aka klopkestijd) en ook wel schrik voor een eventuele sleur als gevolg van dag in dag uit thuis te zijn. Ik heb ook het nadeel dat mijn bureau in de living staat, al ga ik wel proberen om door middel van een rekje of een kamerscherm ofzo toch een beetje een eigen afgezonderd hoekje te maken. Co-working kantoor is momenteel geen optie. Een groot nadeel is ook dat een paar van de hobby's die ik vaak doe ook op de computer zijn, waardoor ik hier dan 's avonds ook soms zit.

Ik heb me al ingeschreven voor Franse les, wilde dat al lang terug doen en is dan toch al wekelijks eens buitenkomen en wat mensen zien. Kan ook bij wijze van pauze eens tien minuutjes naar buiten gaan met de hondjes (als compensatie voor eens een klapke te doen aan't koffie machien). Ik doe aan sport maar de sporten die ik doe zijn solitair (gaan lopen en gymmen in de garage). Al eens gekeken voor eventuele groepssporten in de buurt maar vallen nogal duur uit.

Zijn hier nog mensen die 100% of zo goed als thuis werken? Ik ben voornamelijk op zoek naar tips om de werkdag af te sluiten van de rest van de dag, omgaan met veel minder sociaal contact, omgaan met net geen 24-7 in dezelfde ruimte te zitten. Algemene tips en tricks van mensen die dit al langer doen zijn meer dan welkom.

Voor en na het werk een wandeling maken helpt om de start en het einde van de werkdag beter af te bakenen, en mentaal de switch te maken vind ik.

Maandag start ik een nieuwe job (🥳). Deze job is vanop afstand dus 100% thuiswerk. Ik werkte tijdens Corona wel al eens een paar maanden aan een stuk van thuis maar nog nooit effectief permanent full-time. Alhoewel ik normaal wel redelijk gedisciplineerd ben ik toch wat bang om gemakkelijker afgeleid te geraken (hondjes in huis en mogelijkheid om een dutje te doen rond 15u aka klopkestijd) en ook wel schrik voor een eventuele sleur als gevolg van dag in dag uit thuis te zijn. Ik heb ook het nadeel dat mijn bureau in de living staat, al ga ik wel proberen om door middel van een rekje of een kamerscherm ofzo toch een beetje een eigen afgezonderd hoekje te maken. Co-working kantoor is momenteel geen optie. Een groot nadeel is ook dat een paar van de hobby's die ik vaak doe ook op de computer zijn, waardoor ik hier dan 's avonds ook soms zit.

Ik heb me al ingeschreven voor Franse les, wilde dat al lang terug doen en is dan toch al wekelijks eens buitenkomen en wat mensen zien. Kan ook bij wijze van pauze eens tien minuutjes naar buiten gaan met de hondjes (als compensatie voor eens een klapke te doen aan't koffie machien). Ik doe aan sport maar de sporten die ik doe zijn solitair (gaan lopen en gymmen in de garage). Al eens gekeken voor eventuele groepssporten in de buurt maar vallen nogal duur uit.

Zijn hier nog mensen die 100% of zo goed als thuis werken? Ik ben voornamelijk op zoek naar tips om de werkdag af te sluiten van de rest van de dag, omgaan met veel minder sociaal contact, omgaan met net geen 24-7 in dezelfde ruimte te zitten. Algemene tips en tricks van mensen die dit al langer doen zijn meer dan welkom.
Proficiat met de nieuwe job!

Ik werk zo goed als 100% van thuis uit. Ik heb eigenlijk nooit veel last gehad van dat gebrek aan contact, ik zoek mijn contact op andere manieren. Voor mij is het virtuele contact met collega's wel heel belangrijk, en bel ik met andere collega's. Dat is voor mij een prima vervanging. Wat wel speelt, is dat ik zeker in het begin soms op het einde van de week dacht: nu heb ik zo goed als met niemand echt gepraat deze week. Daar moet ik wel voor opletten. Maar een Teamskanaal voor informele gesprekken, dm's en sociale media kunnen evengoed een alternatief zijn voor echt contact. Ik weet dat sommige collega's ook 1x in de week samen lunchen achter de webcam, of 1u een koffiekletsje doen. Op een week is dat uurtje altijd wel ergens te vinden als je wilt.

Een hond in huis zorgt dat je wel naar buiten moet. En wat mij ook enorm helpt, is 's middags of 's ochtends gaan lopen. Dan heb ik echt wel meer het idee dat ik weer onder de mensen ben :D En het helpt ook met het afbakenen van de werkdag, want dat is de voornaamste tip die ik zou geven. Voor jou (dat je niet te vroeg begint of te laat doorwerkt) en voor je omgeving (dat ze niet constant beslag op je leggen, "want je bent toch thuis").

In het begin dacht ik hetzelfde als jij, dat ik te snel zou afgeleid zijn en te weinig werk zou verzetten. Mijn werk is wel enorm telbaar, dus ik kan gewoon zien of ik goed of slecht produceer per uur. Maar de valkuil lag bij mij zonder enige twijfel in de andere richting: 's Ochtends een uurtje meer om wat vooruit te werken, 's middags dan toch weer drukker dus eten achter de computer, 's avonds niet de tijd om dat 1,5u vroeger te stoppen en dan maar een halfuurtje langer om dat stukje nog af te krijgen, en plots heb je 2u overuren per dag. Dat telbare zorgde er ook voor dat ik telkens beter wou, en uiteindelijk erg vroeg ging opstaan, en dus echt veel te veel aan het werken was.

Er zijn bij ons mensen die daarvoor een klokje gebruiken. Elke 50min 10min pauze om eens rond te wandelen, en als je exact weet wat je op 1u moet presteren, kan dat rust bieden. Mij joeg dat enorm op :D Nu ben ik daar veel beter in. Ik heb een bureau, en op een niet-werkdag probeer ik daar heel weinig te zijn. De deur kan ook dicht, dus een kamerscherm lijkt me zeker niet gek. Zeker als je alleen zit buiten de uren, is de verleiding anders groot om toch nog iets te doen. Het biedt ook een enorme vrijheid om een halfuurtje hier of daar te schuiven, dus een was is snel gedaan, de soep is snel gemixt. En dan weer verder.

Ik vind dat ook echt de uitdaging.

Ik had eerst een vaste computer, maar dat maakte dat ik echt op dezelfde plaats gekluisterd zat in huis. Ik heb mijne vaste PC verkocht, en een laptop gekocht en sindsdien wissel ik wel regelmatig eens van zitplaats gedurende de dag. Dat helpt wel bij mij.

Het afbakenen van mijn dagen (wanneer start ik, wanneer stop ik) is iets dat ik al jaren heel moeilijk vind. Ik vind het ook heel moeilijk om inderdaad kleine dingen er bij te pakken tijdens mijne werkdag. In principe kunt ge inderdaad efkes een machine insteken, of efkes wat dingen voorbereiden voor het eten 's avonds maar in de praktijk merk ik toch wel dat ik een soort van tunnelvisie heb op mijne werkdag. Vind het dus moeilijk om veel te genieten van de voordelen die thuiswerk met zich biedt, en ik functioneer aan de basis denk ik beter wanneer ik overdag ergens heen ga, en dan 's avonds weer thuiskom.

Ik denk dat het hebben van hondjes wel een goeie zaak is, omdat ge in zekere mate wel verplicht zijt om een paar keer per dag naar buiten te gaan, dat doet al enorm veel.

Persoonlijk ben ik voorstander van werk en vrije tijd zoveel mogelijk te scheiden op vlak van tijd en ruimte. Dus ik probeer ook bij thuiswerk vooral vast te houden aan logische werkuren, en doe dat enkel op een zolderkamer die als bureau dient.

Aangezien een aparte ruimte hier geen optie lijkt zou ik toch proberen om inderdaad een of andere afscheiding te maken. In geval van een laptop zou je dan effectief kunnen verhuizen, of je moet zoals hier al aangeraden je werkdag mooi afbakenen met een soort ritueel.

Hier is het een aparte privé en werk pc, zelfde schermen en bureau maar ander keyboard en mouse. Dat maakt de "switch" mentaal duidelijk (werk laptop toe, switch keyboard en mouse). Als je privé en werk pc dezelfde is kan je bv onder 2 accounts werken en je bureaublad achtergrond etc anders zetten zodat er een duidelijk onderscheid is.

Voor de rest eerlijk zijn met uzelf hoeveel uur je effectief hebt gewerkt* en dan moet je je niet schuldig voelen om werk af te sluiten als de dag voorbij is (het loopt nooit weg), wat ik soms doe op het einde van de werkdag is een brain dump met waar ik mee bezig was/wat ik nog moet doen (in text file/email/notities/...) zodat ik de context niet verlies voor de volgende dag. Mentaal kan ik dan met een gerust hart de werkdag afsluiten; de rest is voor morgen en ik kan het niet vergeten. Sporadisch gebeurd het dat ik een uur later nog (plots) aan iets denk en dan stuur ik van privé nog een email naar werk (vooral om het uit mijn hoofd te hebben), de werk laptop blijft onder elke omstandigheid dicht (been there done that...).

Afhankelijk van je werkuren kan je het einde van de werkdag ook laten samenvallen met beginnen eten maken of, zoals coldplayke al aanbracht, een wandeling/sport/... zodat er een breuk is tussen werk en privé.

tl:dr; zorgen dat er mentaal een (voor u) duidelijk verschil is tussen werk en privé, en je mag hier strikt in zijn (zeker in het begin)

(in de ander richting, te weinig werken, is meer persoonlijk wat je zelf ok vindt. Als je wilt kan je altijd foefelen, up to you. Als je last hebt met je te concentreren geldt hetzelfde als teveel werken, mentaal duidelijk verschil tussen werk en privé maken + (te grote) afleidingen elimineren. Ik zet bv alle notificaties uit: teams/outlook/...)

*aangenomen dat je niet per commissie/resultaat/... te werk gesteld wordt, maar zoals de meesten gewoon uren kloppen. Indien dat wel het geval is denk ik dat je (er zelf op moet letten/toezien/afdwingen) meer de drukke periodes moet afwisselen met kalmere

Laatst bewerkt:
Merci voor de tips iedereen!

Bijna eind van week 1 nu en het is nog allemaal zeer nieuw en spannend dus nog niet veel gemerkt van eventuele nadelen behalve dat ik het wat moeilijk heb om te socializen online en de leegte wel een beetje voel. Ik ben van nature wel introvert dus normaal kan ik daar wel goed tegen maar ik kom van een drukke retail job dus het ander uiterste qua sociaal contact. Ik mis wel wat volk om tegen te zwanzen, ik voel nog niet aan in welke kanalen/ tegen welke mensen dat kan en niet kan. Maar iedereen is tot nu to wel vriendelijk en open dus denk dat dat wel goed komt.

Verder moet ik zeggen dat de hondenwandelingen voorlopig niet enorm veel helpen op het werkafbaken-vlak, ik denk aangezien die elke dag gebeuren ook op vrije dagen en in het weekend. Wat ik wel ga doen is terug sporten 's ochtends, en dan eventueel kort gaan lopen na het werk, wat geen kwaad gaat kunnen nu want bureaujob. Ik had op m'n vorig werk ook het ritueeltje van eerst en vooral een koffietje te halen (klinkt standaard maar deed ik vroeger enkel pas in de namiddag) en moet zeg dat dat wel helpt 's om die werkdag te beginnen.

Het is me wel al heel duidelijk dat ik hetzelfde probleem ga hebben als andere mensen hier, ipv afgeleid te geraken ga ik er ook echt op moeten letten dat ik gewoon vooral op tijd stop. Ik was bang dat ik niet vlot zou werken omdat tijdens Corona dat ook soms een probleem was, maar ben het intussen zo gewoon om UREN aan een stuk door te werken aan 3D projecten dat mijn lichaam er precies vanuit gaat dat we gaan doordoen tot middernacht
😅 Ik ben nu ook nog helemaal in de wolken over het feit dat ik dit gewoon kan doen als job, wat ook niet helpt op dat vlak. Bon het zal nog een beetje gewend worden zijn en zoeken.

Edit: Heb mij ook een grote elektrische bureau gekocht en moet zeggen, dat is echt een must! Geen klein gammel Ikea plankje op 4 poten meer maar een professioneel ding, goed voor lichaam en geest :)

Laatst bewerkt:
Beetje speciaal misschien maar ik rij iedere morgen met de auto naar de sporthal hier in het dorp, op 500 meter van thuis..

Daar parkeer ik. En dan wandel ik met de hond naar huis en begin de werkdag.

En 's avonds stop ik, en dan ga ik met de hond de auto terug halen.

Beetje speciaal misschien maar ik rij iedere morgen met de auto naar de sporthal hier in het dorp, op 500 meter van thuis..

Klopt. Beetje speciaal.

Merci voor de tips iedereen!

Bijna eind van week 1 nu en het is nog allemaal zeer nieuw en spannend dus nog niet veel gemerkt van eventuele nadelen behalve dat ik het wat moeilijk heb om te socializen online en de leegte wel een beetje voel. Ik ben van nature wel introvert dus normaal kan ik daar wel goed tegen maar ik kom van een drukke retail job dus het ander uiterste qua sociaal contact. Ik mis wel wat volk om tegen te zwanzen, ik voel nog niet aan in welke kanalen/ tegen welke mensen dat kan en niet kan. Maar iedereen is tot nu to wel vriendelijk en open dus denk dat dat wel goed komt.

Verder moet ik zeggen dat de hondenwandelingen voorlopig niet enorm veel helpen op het werkafbaken-vlak, ik denk aangezien die elke dag gebeuren ook op vrije dagen en in het weekend. Wat ik wel ga doen is terug sporten 's ochtends, en dan eventueel kort gaan lopen na het werk, wat geen kwaad gaat kunnen nu want bureaujob. Ik had op m'n vorig werk ook het ritueeltje van eerst en vooral een koffietje te halen (klinkt standaard maar deed ik vroeger enkel pas in de namiddag) en moet zeg dat dat wel helpt 's om die werkdag te beginnen.

Het is me wel al heel duidelijk dat ik hetzelfde probleem ga hebben als andere mensen hier, ipv afgeleid te geraken ga ik er ook echt op moeten letten dat ik gewoon vooral op tijd stop. Ik was bang dat ik niet vlot zou werken omdat tijdens Corona dat ook soms een probleem was, maar ben het intussen zo gewoon om UREN aan een stuk door te werken aan 3D projecten dat mijn lichaam er precies vanuit gaat dat we gaan doordoen tot middernacht
😅 Ik ben nu ook nog helemaal in de wolken over het feit dat ik dit gewoon kan doen als job, wat ook niet helpt op dat vlak. Bon het zal nog een beetje gewend worden zijn en zoeken.

Edit: Heb mij ook een grote elektrische bureau gekocht en moet zeggen, dat is echt een must! Geen klein gammel Ikea plankje op 4 poten meer maar een professioneel ding, goed voor lichaam en geest :)
Klinkt al haast geroutineerd ;)
En klopt wel, hoor. Die ritueeltjes heb ik ook. M'n koffie zetten is een zenmomentje, even een podcast op hij het opruimen van de keuken, koffie naar het bureau en vanaf dan begint de dag. De dagen dat ik 1. niet ga uit werken en 2. dat ritueeltje niet heb, begint m'n dag knorrend en grommend.

Als het werkt, waarom niet :)

Tijdens corona ook thuis gewerkt vanop mijn appartementje, zat dus gans de dag in mijne living en had het daar ook moeilijk mee.

Tijdens de middag ging ik met mijn lunchpakket tot bij ons moeder die op wandelafstand woont, gewoon om even uit mijn werkomgeving te zijn.

Vaak ook voor of na het werk gaan wandelen om de switch te kunnen maken tss werken en op uw gemak thuis zijn.

Ondertussen huis en specifieke bureau ruimte maar werk nog zelden van thuis.

Ik probeer tijdens de middagpauze eventjes te sporten hier in de sporthal in het dorp. Laatste maanden helaas niet veel meer kunnen gaan want al de parkeerplaatsen zijn ingepalmd door auto’s die er een ganse dag geparkeerd staan, maar zelf niet in de sporthal moeten zijn.

hier hielp en helpt:

- grote bureautafel (2m op 1m)
- verschillende PCs voor werk en voor vrije tijd
- verschillende schermen voor werk en voor vrije tijd
- verschillende keyboard en mouse voor werk en voor vrije tijd
- na of voor het werk een douche of buitenactiviteit zoals postbus uithalen was voldoende voor mij
- met het daglicht werken, zeker in de wintertijden niet langer werken dan het licht is
- alle vensters sluiten en pc van werk afsluiten op het einde van de dag

nu, als introvert geen last gehad van gemis aan contact, kan ik niet mee helpen.

omgekeerd, sinds een paar weken werk ik full time vanop een kantoor ipv quasi full time thuis. woon werk verkeer helpt voor mij niet om de dag te scheiden, tis ook maar 10 minuten fietsen, das niet genoeg om het van mij af te zetten of er in te komen. 15 minuten douchen deed het beter. op kantoor heb ik ook totaal geen gevoel van efficientie of voortgang want je wordt telkens gestoord en moet er terug inkomen. ieder tzijne, natuurlijk.

Ik werk nooit van thuis. Alhoewel ik wel mag en kan.
Ik heb nood aan “naar het werk gaan”. Opstaan, scheren, hemd kiezen en schoenen etc, met auto naar werk en parkeren aan bedrijf.

Het hele “naar het werk gaan”-ritueel zeg maar.
Same here, wij mogen ook thuis werken, maar ik doe het bijna nooit. Je mist ook veel (bij ons toch) als je niet op de werkvloer bent qua besprekingen of gesprekken in de gang die spontaan plaats vinden.

En de hond vindt het ok om de nacht door te brengen bij de sporthal?

Terug
Bovenaan