Tips voor thuiswerken

Ik werk nooit van thuis. Alhoewel ik wel mag en kan.
Ik heb nood aan “naar het werk gaan”. Opstaan, scheren, hemd kiezen en schoenen etc, met auto naar werk en parkeren aan bedrijf.

Het hele “naar het werk gaan”-ritueel zeg maar.
Idem. Ik heb ook collega's nodig, voor mij is de helft van het plezier van te gaan werken om collega's te hebben. Ik werk soms wel eens thuis op vrijdag, maar dat is dan ook al wat om uit te bollen naar het weekend...

Ik heb een tijdje geleden een aanbieding gekregen die 100% remote bleek te zijn. Voor sommigen zou dat een droom zijn maar dat full remote is een van de redenen dat ik uiteindelijk heb geweigerd.

OT, bij 100% remote lijkt het mij essentieel dat je voldoende sociaal contact hebt zonder collega's. Er is je partner maar ik zou inderdaad erg inzetten op hobby's etc savonds. En een aparte ruimte om werk en privé toch wat gescheiden te houden.

Voor wie nog tips zoekt voor thuiswerk:

Sociale contacten onderhouden:
  • Ga regelmatig kaarten op café
  • Restaurant - zeker als je elke middag gaat heb je vaak dezelfde mensen, meestal 65+ met veel levenservaring en anekdotes
  • Boogschieten, duiven houden, paardrijden, knutselen .. veel zaken die vaak overdag worden ingericht
  • Bezoek aan familie, vrienden, opendeurdagen
  • Zorg dat je aanwezig bent bij team -events, maandelijkse drinks met personeel, ..
  • Vrijwilligerswerk
  • ...
Beweging: In plaats van te sporten doe je beter iets nuttig:
  • Kuisen, werken in de tuin, strijken, koken, dakgoten reinigen, wagen wassen, boodschappen doen
  • Start een bijberoep en ga gras maaien/hagen scheren in de buurt
  • ...
Omgeving: Belangrijk is om op je omgeving te letten - je moet immers gemotiveerd blijven:
  • wissel van locatie: last minutes zijn niet duur, center parcs ...
  • veel cafés hebben tegenwoordig ook wifi
  • stadspark
  • ...
Rust en mentaal welzijn:
  • meditatie
  • middagdutje
  • forest bathing
  • petanque
  • ga vissen
  • ...
En tot slot: probeer ook af en toe te werken en stel regelmatig vragen aan collega's

Voor wie nog tips zoekt voor thuiswerk:

Sociale contacten onderhouden:
  • Ga regelmatig kaarten op café
  • Restaurant - zeker als je elke middag gaat heb je vaak dezelfde mensen, meestal 65+ met veel levenservaring en anekdotes
  • Boogschieten, duiven houden, paardrijden, knutselen .. veel zaken die vaak overdag worden ingericht
  • Bezoek aan familie, vrienden, opendeurdagen
  • Zorg dat je aanwezig bent bij team -events, maandelijkse drinks met personeel, ..
  • Vrijwilligerswerk
  • ...
Beweging: In plaats van te sporten doe je beter iets nuttig:
  • Kuisen, werken in de tuin, strijken, koken, dakgoten reinigen, wagen wassen, boodschappen doen
  • Start een bijberoep en ga gras maaien/hagen scheren in de buurt
  • ...
Omgeving: Belangrijk is om op je omgeving te letten - je moet immers gemotiveerd blijven:
  • wissel van locatie: last minutes zijn niet duur, center parcs ...
  • veel cafés hebben tegenwoordig ook wifi
  • stadspark
  • ...
Rust en mentaal welzijn:
  • meditatie
  • middagdutje
  • forest bathing
  • petanque
  • ga vissen
  • ...
En tot slot: probeer ook af en toe te werken en stel regelmatig vragen aan collega's
Maar probeer vooral niet om dat in een simpele berichtje te sturen. Stuur gewoon "tijd om te bellen".

Dit idd.

En @Karton ook.

Visibiliteit is belangrijk op de werkvloer alsjeblieft hogerop wil.
Oké , je kan dan wel inhoudelijk hetzelfde werk doen van thuis of op het werk zelf, maar de kracht van effectief gezien te worden, informele gesprekken of ontmoetingen op de gang, het dan ook soms meegenomen worden in een vergadering waar je eerst niet in voorzien was maar door een toevallige ontmoeting op het werk en beginnen babbelen toch een invite krijgen etc,.. niet te onderschatten.
Om het bij tips over thuiswerk te houden: Dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Dat hangt volledig af van hoe je thuiswerk is ingericht en hoe je bedrijf omgaat met dat thuiswerk. Welke parameters er zijn, hoe meetbaar je werk is en hoe je relatie met je collega's en je manager is, en hoe hun relatie met het thuiswerk is.

Het hoeft je helemaal niet af te schrikken op dat vlak, meer dan genoeg informele momenten en ook irl ontmoetingen binnen het (quasi-) 100% thuiswerk om zowel het sociale vlak maar ook het "carrièrevlak" te onderhouden als je daarin geïnteresseerd zou zijn. Indien je bedrijf het goed voor elkaar heeft. En als ze al hun werknemers erg veel laten thuiswerken, is dat meestal wel zo.

Mijn bureauruimte thuis galmt enorm tijdens het bellen. Er staat naast een bureau en boekenkastje verder niets in, het gaat om ongveer 11 m².

Heeft iemand een goeie manier om de akoestiek wat te verbeteren?

Wat meer meubelen/tapijt hou ik liefst als plan B. Ik zoek naar iets wat ik eventueel op de muur voor mij kan hangen, een akoestisch paneel zonder dat dit te permanent aan de wand hangt. (De ruimte is voorlopig nog niet volledig afgeerkt dus we willen wat flexibilitiet houden)

Ik dacht evenuteel aan zoiets, werkt dit echt? Bureauscherm

Hoe zit de akoestiek bij jullie?

Mijn bureauruimte thuis galmt enorm tijdens het bellen. Er staat naast een bureau en boekenkastje verder niets in, het gaat om ongveer 11 m².

Heeft iemand een goeie manier om de akoestiek wat te verbeteren?

Wat meer meubelen/tapijt hou ik liefst als plan B. Ik zoek naar iets wat ik eventueel op de muur voor mij kan hangen, een akoestisch paneel zonder dat dit te permanent aan de wand hangt. (De ruimte is voorlopig nog niet volledig afgeerkt dus we willen wat flexibilitiet houden)

Ik dacht evenuteel aan zoiets, werkt dit echt? Bureauscherm

Hoe zit de akoestiek bij jullie?
Ik heb foto's met kaders opgehangen. Gewoon 'iets' is al een grote verbetering. Een paar van de kaders staan ook op de grond tegen de muur, en ook dat helpt al.

Terug
Bovenaan