Tom Vandendriessche: huisideoloog die VB-lijnen uitzet

De mainstream media kon daar ook totaal niet mee overweg.
Apache is geen mainstreammedia.
Het enige wat je van het gebruik van dat teken door TVD kunt zeggen is dat hij blijkbaar het soort rechtse trol is dat mee wil doen aan het misleiden en diskredieten van de media. Hoe meer je de media diskrediteert, hoe meer je met antidemocratische bagger weg kunt komen.

De oorsprong is operation O-KKK. Hilarisch hoe echt alles aangegrepen word en "verbrand" is vanaf rechts er mee te maken heeft.

Doet me een beetje denken aan de "It's okay to be white" en "Islam is right about women" troll campagnes.
De mainstream media kon daar ook totaal niet mee overweg.
Ja, de oorsprong ligt bij een troll post. Maar als je dan de lijst met voorbeelden op wikipedia leest.
  • In April 2017, right-wing blogger and political commentator Mike Cernovich made the gesture while posing for a picture at the White House
  • In March 2019, Idaho Lt. Governor Janice McGeachin received considerable criticism for posing with members of the 3 Percenter right-wing militia group outside of her office who made the palm-inward gesture.[
  • In January 2020, the perpetrator of the Bærum mosque shooting flashed the Nazi salute and the OK hand sign during a court hearing.[95] He repeated the use of the sign at the start of his trial.[96]

Als right wingers/extremisten dat symbool dan daarwerkelijk ook beginnen gebruiken, kan je toch niet ontkennen dat dat ondertussen wel een andere betekenins heeft? Imo is het gewoon een heel laffe manier om dat te tonen: eerst wat uitlokken en dan beginnen met "het was maar een meme" of "ik maakte maar het oké gebaar". Kom zeg alsof zo'n figuren niet beter weten, die willen gewoon wat provoceren.

En dat maakt het zo kut want in de lijst met voorbeelden staan er ook een paar die ik precies het voordeel van de twijfel zou geven.

En welke betekenis zou dat dan zijn?
Alle proud boys stonden zo op foto’s. Dát is het symbool gewoon. Net zoals hun ‘clublied’ ook een Disneyland was. Net zoals de Pepe geadopteerd is (eerst niet, dan ironisch, dan gewoon wel) en net zoals allerlei bijnamen worden geadopteerd. Dat is toch niet zo raar, dat dingen 2 betekenissen kunnen hebben. Waarom moet dat ontkend worden?

Alle proud boys stonden zo op foto’s. Dát is het symbool gewoon. Net zoals hun ‘clublied’ ook een Disneyland was. Net zoals de Pepe geadopteerd is (eerst niet, dan ironisch, dan gewoon wel) en net zoals allerlei bijnamen worden geadopteerd. Dat is toch niet zo raar, dat dingen 2 betekenissen kunnen hebben. Waarom moet dat ontkend worden?
Je verwart denk ik enkele zaken.
Je hebt het feit dat het symbool door trolls gelanceerd werd als WP om linkse/ progressieve media op de hak te nemen.
Dan heb je drie scenario’s die eruit voorkomen:

1) Mensen die effectief het gebaar maken en daar effectief WP mee bedoelen.
2) Mensen die het gebaar gebruiken met de insteek om de media te provoceren en het doen om biased media aan te klagen. Maar niet effectief WP bedoelen.
3) Mensen die het gebaar gebruiken die noch willen provoceren en noch WP bedoelen. Maar het gebruiken voor wat het effectief wilt zeggen.

Je snapt toch zelf ook dat scenario 2 en 3 volledig los staan van scenario 1. Maar dat de mediakanalen net iedereen in het hokje van scenario 1 zetten.

Datzelfde geldt voor alles: je kunt ook een Che Guevara-print dragen om alle drie die redenen. Een hitlergroet uitbrengen om die redenen. Of nazimemes op een Discord zetten om die redenen. Maar is het heel belangrijk welke van die drie het is om te vinden dat het een bedenkelijk idee is dat erachter zit? Kan best dat er ongenuanceerd over bericht wordt door sommigen. En genuanceerd door anderen. Dat maakt het nog niet erg kies.

Datzelfde geldt voor alles: je kunt ook een Che Guevara-print dragen om alle drie die redenen. Een hitlergroet uitbrengen om die redenen. Of nazimemes op een Discord zetten om die redenen. Maar is het heel belangrijk welke van die drie het is om te vinden dat het een bedenkelijk idee is dat erachter zit? Kan best dat er ongenuanceerd over bericht wordt door sommigen. En genuanceerd door anderen. Dat maakt het nog niet erg kies.
En als ik morgen naar mijn werk een Che Guevara print draag (wat ik bewust niet doe, voor alle duidelijkheid), dan is het duidelijk dat ik dat omwille van de politieke connotatie doe.

Wie in een Europees parlement een bepaald teken doet, weet ook dat als een politiek teken zal gelden en niet als een "hey, ik wil even zeggen dat het eten hier perfect is". Ook al is het dan provocatie, je verwijst LETTERLIJK naar een signaal dat anderen als neonazistisch zien, dat doe je niet zonder daar enige duiding bij te geven als je het teken bewust anders zou willen gebruiken.

Ik denk dat jullie te veel zoeken achter dat handgebaar. Als het al bewust was, dan toch eerder om linksen op stang te jagen.
met een teken die geen nut heeft behalve het verwijzen naar een gebaar die, ook al was het oorspronkelijk niet de bedoeling, extremistische gewelddadige connecties heeft.

Ik zie niet in hoe dat dat minder erg maakt. Want anders is het maken van een hitlergroet naar een groep joden ook misschien enkel om linksen op stang te jagen.

Een Hitlergroet heeft onnoemelijk meer gewicht en is ook véél helderder dan een obscuur memegebaar waarvan amper iemand de betekenis van kent. Laat staan de intentie.
dus het is ok als je een teken wat obscuur kan interpreteren. Beetje zoals dat van de Club Brugge supporter die het 2 keer na elkaar doet.

Ik denk dat jullie te veel zoeken achter dat handgebaar. Als het al bewust was, dan toch eerder om linksen op stang te jagen.
Mja, als het "enkel" daarvoor is, is het ook wel een welgekomen aanleiding om mist te spuien rond wat nu wel of niet werd bedoeld. Je zou bijna denken dat het een nuttig afleidingsmanoeuvre is om wanneer de vuile was buiten hangt je daarop te gaan concentreren om zo de bron/journalist aan te vallen. Exact wat hier gebeurt.

Ik zie niet in hoe dat dat minder erg maakt. Want anders is het maken van een hitlergroet naar een groep joden ook misschien enkel om linksen op stang te jagen.

Totaal wel iets anders natuurlijk.
De groet heeft een duidelijke achtergrond en een zeer breed bekende betekenis.
In zeer veel landen is het ook verboden, en is het strafbaar deze uit te brengen.
De vergelijking daarmee maken is dus totaal belachelijk en zeer hard bij de haren getrokken. Het is gewoon de stelling van Godwin ten voeten uit.

In zeer veel landen is het ook verboden, en is het strafbaar deze uit te brengen.
De vergelijking daarmee maken is dus totaal belachelijk en zeer hard bij de haren getrokken. Het is gewoon de stelling van Godwin ten voeten uit.
Je stelling van onduidelijkheid en brede betekenis zou kunnen kloppen als er twijfel nou zijn waarom extreem rechtse figuren plotseling dat teken gebruiken en een andere reden geven . Dat is er niet.

Maar nee, dat is het punt niet! Ik zeg niet dat beiden hetzelfde zijn. De verdediging was dat het ook iets anders wil zeggen en we dus de reden erachter niet kunnen weten. Dat het evenzeer gewoon op stang jagen kan zijn. Ik zeg gewoon dat die reden niet hoeft uit te maken om het problematisch te maken, want veel symbolen hebben meerdere betekenissen (ik gaf zelfs voorbeelden), en dat is een bekend gebruik: symbolen die je ook op een andere, onschuldige manier kunt uitleggen, om verwarring te zaaien, en kunt knipogen en lachen onder de ‘weters’ en te doen alsof je van niets weet tov de ‘niet-weters’. Zo ging het ook met Pepe, de ((())), de glazen melk (of wat was het?)… zo veel van die altrightcultuur werkt zo. Dries deed het ook. Je gaat die toch niet uitvlakken door te zeggen dat hij het niet echt meende, maar gewoon racistische memes zette om niet-racisten op stang te jagen? Terwijl dat wrs wel gewoon zo was, maar dat maakt niet veel uit over hoe wenselijk dat is?

Terug
Bovenaan