Tour de France 2024

Het is toch logisch dat Visma deze tour veel defensiever koerst. Wat een rotjaar hebben zij al gehad met crashes van hun renners.
De tijd zal toch moeten uitwijzen of het de juiste keuze was. Als Vingegaard straks Pogacar en de rest achter zich laat in de bergen, dan hadden ze gelijk.
Maar als Evenepoel in de bergen nog steeds voor Vingegaard blijft en Roglic misschien ook nog voorbij Vingegaard gaat, dan zal Jumbo toch eens moeten terugdenken aan deze rit...

Ik ben in feite ook niet zeker dat Vingegaard alleen zou bij Pogacar kunnen blijven zijn, hij had hier toch ook wel hulp van zijn ploegmaten gekregen. Zonder zijn ploeg moest hij zelf alle gaten dichtrijden. Stel dat Vingegaard , Pogacar en Evenepoel samen weg zijn en het is man tegen man, dan kon een ontketende Pogacar daar toch van wegrijden denk ik.

Het is toch logisch dat Visma deze tour veel defensiever koerst. Wat een rotjaar hebben zij al gehad met crashes van hun renners.
Heeft toch weinig te maken hun crashes? Vingegaard koerst quasi nooit mee met Pogacar. Hij koerst naar zijn kwaliteiten, en die liggen enkel bergop. Dat kan je hem dus niet kwalijk nemen.

Waarom Jorgenson niet mee koerste kan ik toch moeilijker begrijpen. De zwaarste stroken lagen toen achter hen.
Dat is puur uit schrik om lek te rijden en tijd te verliezen. Liever tussen de ploegmaats zitten en geen tijd pakken op Evenepoel/Roglic.

Even iets anders, ik vraag mij af of Vanthourenhout alsnog Van Aert laat starten aan de olympische spelen als die zijn vorm zo dramatisch blijft gewoon omdat het Van Aert is. Zeker als bijvoorbeeld De Lie nog een etappe ofzo zou winnen of misschien kan je dan beter een Campenaerts meepakken en alles inzetten op Evenepoel als die zijn vorm zo goed is

Ik denk dat je de discussie in een bredere context moet zien. Dat Vingegaard gisteren niet meewerkte is nog te begrijpen maar hij werkt natuurlijk nooit mee en dat nemen de kijkers natuurlijk mee. Bv in de rit over de San Luca als hij daar 2x overneemt in de laatste kms dan pakken ze 10" op Evenepoel. Remember ook die slotrit in Parijs met van Hooidonck hoe die ook niet mocht overnemen.

Er is bij Vingegaard/TVL geen ruimte voor improvisatie en dat is als kijker natuurlijk spijtig. De rit van gisteren was leuk omdat Pogacar op 100km van de streep even doortrekt en omdat Evenepoel wat verder het zelfde doet. Neem die 2 weg en de klassementsrenners (Vingegaard en Roglic) rijden gewoon een ganse dag handje in handje.

Even iets anders, ik vraag mij af of Vanthourenhout alsnog Van Aert laat starten aan de olympische spelen als die zijn vorm zo dramatisch blijft gewoon omdat het Van Aert is. Zeker als bijvoorbeeld De Lie nog een etappe ofzo zou winnen of misschien kan je dan beter een Campenaerts meepakken en alles inzetten op Evenepoel als die zijn vorm zo goed is
Als Van Aert voelt dat hij minder is dan zal hij wel knechten vermoed ik, zoals je gisteren zag is hij dan nog altijd waardevol.

Tis niet alleen Healy hé, Healy rijdt nu eenmaal altijd. Maar wat Gee en Lutsenko doen is ook onbegrijpelijk: gaan, kijken, zien dat iedereen mee is en DAN nog eens 100m doorvlammen, wtf eigenlijk.

GR5XtWSXUAABLWk

Als Van Aert voelt dat hij minder is dan zal hij wel knechten vermoed ik, zoals je gisteren zag is hij dan nog altijd waardevol.
Idd, daarbij had gisteren echt wel weer een veel betere dag denk ik… als je zag hoeveel kopwerk die deed en hoe vaak hij terugkwam van achter naar voor… was echt sterk gisteren

Zo'n rustdag in de Tour is toch een hel voor een sportliefhebber zoals ik... Afschaffen die rustdagen!
Zelfs geen EK vandaag om naar af te dwalen...

MVDP inderdaad niet goed genoeg. Tegenvaller natuurlijk.
Hij heeft nog wel kansen maar ik vrees ervoor dat dit persoonlijk geen top tour voor hem zal zijn.
Opnieuw geen top-Tour... Ik begrijp dat niet goed om eerlijk te zijn. Als ik dan Adrie gisteren hoor vertellen over de ingesteldheid van VDP dan lijkt het er haast op dat de Tour hem gewoon niks interesseert omdat hij nooit een trui kan winnen in zijn eigen ogen? Gewoon een rit winnen kan hem precies gestolen worden.

Echt straf dat die sponsors daar niet meer over klagen.

Goh vorig jaar was hij toch wel OK in de tour, als de leadout voor Philipsen.

Nu valt het echt wel op hoe iemand die zo het voorjaar domineerde er gewoon niet meer aan te pas komt. Toch een beetje een alles-of-nikscoureur VDP.

Je zou denken dat VDP de koersen kort na elkaar minder goed verteert. De enigste keer dat hij niet erboven uit stak in het voorjaar was in Gent-Wevelgem, 2 dagen na de E3.

Als er zoveel alles bijzit zou ik in ieder geval ook wel een alles of niks coureur willen zijn.

Komt goed hoor, gaat op OS top zijn.

Al is het wel zo dat de tour een rare koers is om als training te gebruiken maar het is niet anders.

Laatst bewerkt:
Dat VDP bij Alpecin alles mag is zowel een zegen als een vloek denk ik. In de eerste rit laat hij het al vroeg lopen, uiteindelijk eindigt daar 50 man in het peloton. Ofwel ben je écht slecht ofwel heb je geen goesting.

Ik kan me niet inbeelden dat ze hier bij Alpecin tevreden mee zijn. Ze betalen hem dik om resultaten te rijden, niet om 3 weken aan te modderen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar, om dan in een Oranje truitje op de Spelen te schitteren.

Je zou denken dat VDP de koersen kort na elkaar minder goed verteert. De enigste keer dat hij niet erboven uit stak in het voorjaar was in Gent-Wevelgem, 2 dagen na de E3.
Het zou best kunnen dat van der Poel niet zo goed tegen de warmte kan en/of dat hij dat volume gepaard met die intensiteit gewoon niet goed verteerd. Het alleszins opvallend dat dit zijn 5de optreden is in een GT en buiten 2 keer een rit in het openingsweekend is hij voor de rest altijd (vaak ver) onder zijn intrinsieke niveau gebleven. Aan de andere kant: je kan beter een renner zijn die 100% voor de klassiekers gemaakt is en daar hard scoren dan zoals Van Aert die eigenlijk een ronderenner is gevangen in het lichaam van een klassiek renner. Dan ben je dus overal goed, maar nergens de beste.

Dat VDP bij Alpecin alles mag is zowel een zegen als een vloek denk ik. In de eerste rit laat hij het al vroeg lopen, uiteindelijk eindigt daar 50 man in het peloton. Ofwel ben je écht slecht ofwel heb je geen goesting.

Ik kan me niet inbeelden dat ze hier bij Alpecin tevreden mee zijn. Ze betalen hem dik om resultaten te rijden, niet om 3 weken aan te modderen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar, om dan in een Oranje truitje op de Spelen te schitteren.
Een renner wordt eigenlijk niet betaald om resultaten te rijden. Een renner wordt betaald om de sponsors in de picture te zetten. Vaak is dat hetzelfde maar niet altijd. Als de sponsoren hier moeten kiezen tussen een top Tour zonder OS goud OF een draak van een Tour maar nadien Olympisch goud ik denk niet dat het close is...
De commerciële waarde van Olympische goud, zeker in een mondiale sport als het wielrennen is nauwelijks te overschatten, net als de waarde van die regenboogtrui overigens. Dat die titels behaald worden in het Oranje doet er nauwelijks toe. De ploegsponsoren hun websites en sociale media pagina's zullen er gretig gebruik van maken.

Ik denk dat je de discussie in een bredere context moet zien. Dat Vingegaard gisteren niet meewerkte is nog te begrijpen maar hij werkt natuurlijk nooit mee en dat nemen de kijkers natuurlijk mee. Bv in de rit over de San Luca als hij daar 2x overneemt in de laatste kms dan pakken ze 10" op Evenepoel. Remember ook die slotrit in Parijs met van Hooidonck hoe die ook niet mocht overnemen.

Er is bij Vingegaard/TVL geen ruimte voor improvisatie en dat is als kijker natuurlijk spijtig. De rit van gisteren was leuk omdat Pogacar op 100km van de streep even doortrekt en omdat Evenepoel wat verder het zelfde doet. Neem die 2 weg en de klassementsrenners (Vingegaard en Roglic) rijden gewoon een ganse dag handje in handje.
In die rit naar Bologna rijdt Vingegaard wel gewoon mee, misschien niet zo fanatiek als Pogacar graag zou gehad hebben maar hij reed wel mee. Juist de laatste kilometer (zonder s) bleef hij in het wiel zitten maar is dat niet een beetje standaard tegen iemand die sneller is in de sprint? Ok, Evenepoel rijdt daardoor dat gaatje nog dicht maar Vingegaard koerst niet tegen Evenepoel, Vingegaard koerst tegen Pogacar. En tot op vandaag (zeker met de Galibier in het achterhoofd) is dat nog steeds de meest aangewezen strategie.

Evenepoel rijdt een ander koers uiteindelijk: die zijn doel was rit+podium. Die rit heeft hij al, als die move met 3 gisteren door was gegaan nam hij toch al stilaan een kleine optie op dat podium ook. Als je de Tour al 2 keer gewonnen hebt dan is podium geen doel meer, zeker niet in deze fase van de Tour... dan neem je vooral beslissingen in functie van geel. Pogacar had er, op terrein waar hij man VS man de bovenhand had, baat bij van Vingegaard te isoleren en hem mogelijks verder te droppen. Vingegaard had vooral baat bij Laporte & Jorgenson in de buurt te houden. De diepe finale heeft ook aangetoond dat Vingegaard gelijk had van niet mee te rijden want zonder Jorgenson & Laporte had hij hier gisteren waarschijnlijk tijd verloren VS Pogacar. Het is dus zelfs niet eens kwestie van afwachten en zien of het wel de juiste beslissing was want dat weten we nu al.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan