Moest je eens wat meer lezen en wat minder roepen zou je zien dat dit helemaal geen waar is. Er zijn mogelijkheden om halal te slachten en toch verdoofd te slachten. En dit wordt ook meer en meer gedaan en geëist door moslims want als men de lijn die de koran voorschrijft doortrekt is halal vlees vlees van dieren die niet geleden hebben.
![]()
GAIA weerlegt 10 mythes over onverdoofd slachten | GAIA
De indianenverhalen over onverdoofde (rituele) slachtingen zijn legio. GAIA wil daarom de tien meest hardnekkige mythes ontkrachten en benadrukken dat het voor ons niet over religie gaat, maar wel over dierenleed.www.gaia.be
![]()
Vlees eten? Volgens een groeiende groep moslims is dat haram
Halal vlees, dat is toch vlees waarbij het dier onverdoofd is geslacht? Veel verder dan dat komen veel mensen niet. Daarom vroegen we Maurits Berger, hoogleraar Islam in het Westen aan de Universiteit Leiden, hoe het zit.www.quest.nl
Wacht wacht...
Ik zeg: (A) halal vlees is per definitie ritueel geslacht vlees.
En jouw tegenargument is (B) "ah, neen! Halal kan ook verdoofd geslacht zijn!"?
Wel, proficiat, je hebt gelijk hoor. Hele landen in het Midden-Oosten en daarbuiten slachten inderdaad verdoofd én halal, Saudi-Arabië, Maleisië is onveroofd slachten perfect aanvaard. De weerstand in België tegen verdoofd halal slachten kwam vooral omdat men voor de traditie naar Marokko en Turkije keek (bron).
In de raad hebben vooral behoudsgezinde imams het voor het zeggen. Voorzitter is de Antwerpse theoloog Taher Tujgani. Een ander lid is zijn neef Mohamed Tujgani, bekend van de documentairereeks ‘Molenbeek’ van Erik Goens. De Marokkaanse imams houden vast aan de traditionele interpretatie van de islam, zoals ze die van oudsher kennen uit Marokko. In Marokko en ook Turkije is onverdoofd slachten de norm.
Maar als je mij nu eens uitlegt hoe (B) (A) weerlegt, dan zou ik dat toch appreciëren, want dat zie ik niet.
Het is het einde van de maand, weet je wat: als je mij een link stuurt naar waar ik vlees kan kopen dat wél halal is, maar niet ritueel geslacht, dan stort ik € 10 aan een goed doel van jouw keuze.
. Over wat gaat dit nu eigenlijk? Halal vlees is per definitie ritueel geslacht, anders is het niet halal. Er is discussie binnen de islam of verdoving al dan niet halal is, maar of een dier nu onverdoofd of verdoofd ritueel geslacht wordt doet niets af van het feit dat het ritueel geslacht geweest is.