Trage download

Genius

Well-known member
Crowdfunder FE
Dag iedereen,

Even situatie schetsen:

- Nieuwbouw woning van 2022, telenet modem (Eurodocsis 3.1 modem) in de garage.
- 2 AP's van Telenet (7465ce-tn) waarvan 1 beneden achter mijn TV en 1 op mijn bureau

De ps5 beneden haalt vlotjes 850-900 mbps, mijn computer boven op mijn bureau schommelt de download tss de 40 en 80 mbps.

In de instellingen van mijn computer staat dat hij alleszins tot 1000 mbps aankan.

Ik had hier nog een gigabyte switch liggen dus dacht het te gevonden hebben

Ik steek een Cat 6 kabel uit de wanddoos van de muur in de switch, cat 5e kabel van de switch naar de computer
Cat 5e kabel van de switch naar de AP voor de wifi.

Wifi is prima op de iphones en tablets, als ik wifi instel op mijn computer dan haal ik ook niet meer dan 30 mbps.

Ik doe uiteraard iets verkeerd, maar geen idee wat.

Ik heb ook is alles uitgetrokken van AP's en switch en een cat 5e kabel rechtstreeks van de muur in de pc gestoken, verandert niks.

Het zou mij verbazen moest dat aan de kabels in de muur liggen?

:help:

Al eens de computer rechtstreeks met kabel verbonden met de modem en snelheid getest?
Of een andere computer/laptop op de kabel aangesloten waar de trage computer op is aangesloten?

Al eens de computer rechtstreeks met kabel verbonden met de modem en snelheid getest?
Of een andere computer/laptop op de kabel aangesloten waar de trage computer op is aangesloten?

Geen laptop in huis die ethernet verbinding heeft, enkel notebook van de vrouw en werk laptop maar zonder ethernet dus.

Ook al aan gedacht om computer beneden in de garage te verbinden maar zo veel werk :p Dat spel gaan afkoppelen, naar beneden sleuren naar de garage, scherm aansluiten... :D Maar zal dat straks is proberen te doen

Geen laptop in huis die ethernet verbinding heeft, enkel notebook van de vrouw en werk laptop maar zonder ethernet dus.

Ook al aan gedacht om computer beneden in de garage te verbinden maar zo veel werk :p Dat spel gaan afkoppelen, naar beneden sleuren naar de garage, scherm aansluiten... :D Maar zal dat straks is proberen te doen
Heeft de PS5 geen ethernetpoort (ken niks van consoles) die je eventueel op de kabel boven kan aansluiten waar uw computer normaal aanhangt?

Heeft de PS5 geen ethernetpoort (ken niks van consoles) die je eventueel op de kabel boven kan aansluiten waar uw computer normaal aanhangt?

Dat gaat wat gemakkelijker zijn, die heeft idd een ethernet poort.

Nog een uurtje werk en dan is testen.

Ondertussen ff tijd gevonden.

Ps5 aangesloten op de ethernetkabel van de switch in de ps5 = 80 mbps

Ps5 aangesloten via de wanddoos in de muur, 80 mbps…

Beide zijn cat 5e kabels.

zijn op de switch alle lichtjes groen? of sommige geel?
bij mij was er een kabel van een switch gecapped op 100 ipv van 1000 lang geleden

Het zou mij verbazen moest dat aan de kabels in de muur liggen?
<>
De ps5 beneden haalt vlotjes 850-900 mbps, mijn computer boven op mijn bureau schommelt de download tss de 40 en 80 mbps.

Mijn gok is dan toch kabel in de muur. Of de aansluitingen ervan. Lijkt mij dat je daar ofwel met signaalverlies zit of dat de sockets in de wanddozen niet goed zijn aangesloten.

Hoe zit het met die kabel naar boven, rechtstreeks ingeplugged in de modem in de garage? En dan naar de wandcontactdoos boven?

Ondertussen ff tijd gevonden.

Ps5 aangesloten op de ethernetkabel van de switch in de ps5 = 80 mbps

Beide zijn cat 5e kabels.
Dan toch kabel in de muur precies... Waar komt die aan de andere kant uit of waar is die langs de andere kant aangesloten?

En wat zegt de computer van snelheid als je de pc rechtstreeks in de muur steekt zonder switch?

Het gemakkelijkste is de kabel uitmeten met een toestelleke.

zijn op de switch alle lichtjes groen? of sommige geel?
bij mij was er een kabel van een switch gecapped op 100 ipv van 1000 lang geleden

Die zijn allemaal groen

<>

Mijn gok is dan toch kabel in de muur. Of de aansluitingen ervan. Lijkt mij dat je daar ofwel met signaalverlies zit of dat de sockets in de wanddozen niet goed zijn aangesloten.

Hoe zit het met die kabel naar boven, rechtstreeks ingeplugged in de modem in de garage? En dan naar de wandcontactdoos boven?

Alle kabels van elke kamer zitten blijkbaar in een switch in de garage.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan, foto genomen.

1 geel/oranje lampje

IMG_0584.jpeg

Maar daar komt dus ook de kabel uit in de wanddoos waar de ps5 aanhangt en die haalt wel vlotjes 850 mbps

Dan toch kabel in de muur precies... Waar komt die aan de andere kant uit of waar is die langs de andere kant aangesloten?

zie hierboven

En wat zegt de computer van snelheid als je de pc rechtstreeks in de muur steekt zonder switch?

Het gemakkelijkste is de kabel uitmeten met een toestelleke.

Idem, niet hoger dan 80 mbps

het oranje lampje is 100mbps normaal gezien dacht ik. Naar waar gaat die kabel? als die naar boven gaat dan weet je dat de kabel of aansluitingen defect is, of dat er een 100mbps dingen ergens hangt aan de andere kant.

Alle kabels van elke kamer zitten blijkbaar in een switch in de garage.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan, foto genomen.

1 geel/oranje lampje

Dus, als ik het goed voorheb: Telenet modem -> switch garage. Dan van die switch verdeeld naar rest van het huis. Je hebt max snelheid in de living maar niet boven.
i.v.m. je foto, is dit de SG116? Is de kabel naar boven degene in poort7? Brandt/pinkt daar enkel de gele led? Dan is het maar 100Mbit.
KQ39tQe.png

Dus:
  • Geen probleem met modem
  • Geen probleem met kabel tussen modem en switch garage
  • Geen probleem met kabel naar living
Mogelijkse problemen dus:
  • Kabel zelf in de muur tussen garage en boven
  • Aansluiting wandcontactdoos boven
  • Plug die op die kabel genepen is in de garage
  • Poort op de switch in garage
  • Gebruikte kabel tussen wandcontactdoos boven en desktop/switch/ps5 daar
Voorlatste is het makkelijkste te testen, versteek de kabel eens in een andere poort.
Laatste ook makkelijk te testen of kan je zelfs schrappen als je daar al een andere kabel gebruikt hebt.
De eerste 3 puntjes zijn trial & error.

Dus, als ik het goed voorheb: Telenet modem -> switch garage. Dan van die switch verdeeld naar rest van het huis. Je hebt max snelheid in de living maar niet boven.
i.v.m. je foto, is dit de SG116? Is de kabel naar boven degene in poort7? Brandt/pinkt daar enkel de gele led? Dan is het maar 100Mbit.
KQ39tQe.png

Dus:
  • Geen probleem met modem
  • Geen probleem met kabel tussen modem en switch garage
  • Geen probleem met kabel naar living
Mogelijkse problemen dus:
  • Kabel zelf in de muur tussen garage en boven
  • Aansluiting wandcontactdoos boven
  • Plug die op die kabel genepen is in de garage
  • Poort op de switch in garage
  • Gebruikte kabel tussen wandcontactdoos boven en desktop/switch/ps5 daar
Voorlatste is het makkelijkste te testen, versteek de kabel eens in een andere poort.
Laatste ook makkelijk te testen of kan je zelfs schrappen als je daar al een andere kabel gebruikt hebt.
De eerste 3 puntjes zijn trial & error.

Dat is idd de SG116, geen idee of die kabel diegene is naar boven, staat er niet op.

Als ik die in poort van 1 tot 6 steek blijft dat een gele led.

Helemaal rechts waar groen lampje brandt is diegene die in de modem steekt.

Als er van de 4 paren in een UTP kabel van de 2 data paren één draadje slecht contact geeft kan je op 10/100 zitten ipv 1000. Het kan idd aan de UTP kabel of connector in de muuraansluiting liggen. Veel voorkomend probleem bij slechte aansluiting op de connector in het wanddoosje of aan de male fiche op de kabel aan de switch.

Of iemand die vergeet dat er een 10/100 switch ergens tussen zit, of probleem met switchpoort (oa config in een managed switch).

De nr1 test is altijd de losse UTP van je toestel naar de muur eens vervangen als het op 1 of bepaalde poortjes maar is.
Dan een Gigabit ethernet capabel toestel rechtstreeks aan de switch (nabij modem) of modem hangen op de juiste poort, en de DL snelheid testen.

@the_fox haalt die problemen aan

ps. Als het de kabel is, kan het zijn dat als je hem op de switchpoort ernaast steekt die ook oranje voor 10/100 aangeeft ipv groen.
Dan weet je al dat het niet de switch poort zelf was.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan