Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor mij iemand die weinig heeft om aan te herinneren. Ander en beter denk ik dan.Exit Trudeau. Toch ook het einde van een tijdperk.
Volg jij de Canadese politiek dan? Want ik herinner me nu ook wel niets van zijn voorgangers.Voor mij iemand die weinig heeft om aan te herinneren. Ander en beter denk ik dan.
Ik denk dat dat eerder het opvallende is, zijn voorgangers kwamen amper in het nieuw hier terwijl Trudeau wel heel populair was in de media (of althans was, die aandacht is ook al even weg) zonder dat daar eigenlijk een heel duidelijke reden voor was. Een beetje zoals met Ardern in New Zeeland, een vrij onbelangrijk land waar we anders nooit iets over horen qua politiek maar wel even op de voet gevolgd werd door de media omwille van een mediagenieke eerste minister.Volg jij de Canadese politiek dan? Want ik herinner me nu ook wel niets van zijn voorgangers.
Niet op de voet. Voornamelijk negatieve berichten via Twitter.Volg jij de Canadese politiek dan? Want ik herinner me nu ook wel niets van zijn voorgangers.
Dat is het probleem hé. Supergroot land, maar de overgrote meerderheid (+80%) woont enkel in de metropolen Vancouver, Toronto & Montréal.Niet op de voet. Voornamelijk negatieve berichten via Twitter.
Onbelangrijk op wereld toneel lijkt me.
Bv:
Waar haal je je informatie om deze beweringen te maken, precies?Hopelijk komen de Conservatieven met PP snel aan de macht in Canada.
Dan kan de enorme (veelal laaggeschoolde en cultureel incompatiebele) migratiekraan eindelijk dichtgedraaid worden. Dat gaat al veel problemen verhelpen.
Trudeau's beleid heeft het land armer, vuiler en gevaarlijker gemaakt. In lijn met wat er in de EU en het VK is gebeurd in diezelfde periode (en nog steeds aan het gebeuren is).
Worst case scenario is dat de Liberalen in de volgende verkiezingen toch nog voldoende stemmen halen om opnieuw samen met de ND (en eventueel met de Groenen erbij) aan de macht te blijven. Canada heeft dringend nood aan verandering.
Toch telkens interessant om te waarnemen op dit forum hoeveel experts er hier zitten. Dat men als Belg goed op de hoogte is van de situatie in de Verenigde Staten kan ik zeer goed geloven. Dat het hier toevallig ook vol zit met experts die haarfijn weten wat er allemaal misgaat in een land als Canada, dat vind ik al wat minder geloofwaardig.
Ook ik ben niet voor massamigratie en overdreven "woke" gedoe -al moet men wetenschappelijke feiten die je persoonlijk niet zinnen bijvoorbeeld niet verwarren met "woke"- maar men moet nu ook niet elk probleem in landen hier duizenden kilometers vandaan gaan toeschrijven aan migratie. Zo simpel zit de wereld niet in elkaar he mensen.
Dat er veel migratie is, klopt als een bus. Maar een groot deel daarvan is belachelijk rijk.Huh, Canada is 1 van de Westerse landen die procentueel het grootst aantal migranten heeft verwelkomt over de laatste decennia.
Dat is gewoon feitelijk.
Hieronder een artikel van de CBC zelf, de Canadese publieke omroep
"Total population grew by a record 1.05 million people to 39.57 million in the 12 months to Jan. 1, 2023, and about 96 per cent of the rise was due to international migration, the statistics agency said."
The increase, which helped Canada retain its position as the fastest-growing G7 country, translates to a population growth rate of 2.7 per cent and such a rate would lead to the population doubling in about 26 years, the agency said.
"In 2022, Canada welcomed 437,180 immigrants and the number of non-permanent residents increased by a net 607,782 people. Both figures are the highest levels on record and reflect "higher immigration targets and a record-breaking year for the processing of immigration applications," StatsCan said.
The rise in international migration could "represent additional challenges for some regions of the country related to housing, infrastructure and transportation, and service delivery to the population," the agency also said."
"Under a three-year plan announced in November, the Trudeau government wants to continue increasing annual immigration targets, with a goal to grant permanent residency to 465,000 people in 2023 and increasing that goal to 500,000 people by 2025."
----
De situatie in Belgie is al bijzonder zorgwekkend, maar Canada (onder Trudeau) is/was nog een paar gradaties erger geworden.
Ter vergelijking: Stel je voor dat Belgie ELK JAAR tot 250,000 (veelal) niet-Europese migranten zou verwelkomen. Netto immigratie. Dat is het equivalent met wat er in Canada aan het gebeuren is. Compleet van het padje en niet houdbaar. Dat zorgt voor duurdere huisvesting, zware druk op publieke diensten zoals gezondheidszorg en uiteindelijk ook voor fricties tussen gemeenschappen.
immigration.ca
Dat klopt. Er is al lang een aanzienlijke stroom van Chinese migranten. Maar de aantallen waren begin jaren 2000 een stuk hoger.Dat er veel migratie is, klopt als een bus. Maar een groot deel daarvan is belachelijk rijk.
![]()
Canada Among Top 5 Countries In Attracting Millionaires In 2024 | Canada Immigration and Visa Information
Learn how Canada has emerged as a top destination for millionaire migrants, currently ranking number 4 globally in terms of projected net inflows of millionairesimmigration.ca
Dit filmpje bvb is al 8j oud.
En voor de reality tv liefhebbers: Er is op youtube zelfs (ondertussen oude maar veelbetekende) superschrale show "Ultra Rich Asian Girls"
Niet iedereen is zo, maar schetst wel een idee van sommige immigranten in Vancouver
Je snapt toch zelf hoe België vergelijken met Canada totaal niet opgaat op vlak van landoppervlak, bevolkingsdichtheid, economische context en/of arbeidsmarktbehoeften. Van misleiding gesproken...De situatie in Belgie is al bijzonder zorgwekkend, maar Canada (onder Trudeau) is/was nog een paar gradaties erger geworden.
Ter vergelijking: Stel je voor dat Belgie ELK JAAR tot 250,000 (veelal) niet-Europese migranten zou verwelkomen. Netto immigratie. Dat is het equivalent met wat er in Canada aan het gebeuren is. Compleet van het padje en niet houdbaar. Dat zorgt voor duurdere huisvesting, zware druk op publieke diensten zoals gezondheidszorg en uiteindelijk ook voor fricties tussen gemeenschappen.
Je snapt toch zelf hoe België vergelijken met Canada totaal niet opgaat op vlak van landoppervlak, bevolkingsdichtheid, economische context en/of arbeidsmarktbehoeften. Van misleiding gesproken...
Je probeert te insinueren dat immigratie de directe oorzaak is van duurdere huisvesting. Opnieuw mega misleidend. Het TD-rapport benadrukt dat het bouwtempo niet gelijke tred houdt met bevolkingsgroei. Het probleem ligt dus vooral bij beleid en infrastructuurplanning, niet uitsluitend bij immigratie.
![]()
LISTEN: Beata Caranci speaks on CBC about Canada's cost of living
LISTEN: Beata Caranci speaks on CBC about Canada's cost of livingeconomics.td.com
![]()
TD Economics on the Canadian housing market | TD Stories
TD Economist Rishi Sondhi reflects on the Canadian housing market in the first half of 2023. Read more on TD Stories.stories.td.com
Stijgende huizenprijzen in Canada zijn niet nieuw... Die zijn er al LANG voor de huidige hoge migratiestromen zijn begonnen.
Trouwens, mooi staaltje selectief quoten. Andere delen van je artikelen die wijzen op de voordelen van immigratie quote je natuurlijk niet.
Kijk eens aan, meteen al laten zien waarom fact-checken handig is.
Een terugdraaien van de immigratie politiek. 97% bevolkingsgroei zuiver door immigratie is echt wel bonkers. Is dat nu uit een economische realiteit of een politieke realiteit (populariteitsverlies) laat ik nog in het midden wegens langs beide zijden biased bronnen.The average house price in Canada when Mr Trudeau took over as prime minister in November 2015 was $446,000 Canadian.
Nine years later, the average cost of a house soared to $732,000 Canadian after peaking at $834,000 in March 2022. Prices rose for reasons including supply failing to keep up with the growing population, partly attributed to immigration.
En last but not least hij heeft, ondanks hij het correct ingeschat heeft, de verarming van canada niet kunnen terugdraaien. Die was wel al tanende voor hij aan de macht kwam.The vast majority of Canada’s population growth last year - about 97% - was driven by immigration, according to federal data.
Justin Trudeau once understood that Canada’s long-term growth challenges were an important problem for Canada. In fact, slow growth under Stephen Harper was one of Trudeau’s most effective critiques during the 2015 federal election campaign. Trudeau blasted Harper as having “the worst record of any prime minister on economic growth since R.B. Bennett in the depths of the great recession.”
And economic growth during the Harper years was indeed slow. The Harper government suffered through the 2008/09 global financial crisis and subsequent weak recovery, particularly in Ontario with its hobbled manufacturing industry. Per-person annual economic growth when Harper was prime minister was much lower than his predecessors—just 0.5 per cent annually (adjusted for inflation) under Harper compared to, for example, 0.8 per cent under Mulroney and 2.4 per cent under Chretien.
So Trudeau was right in arguing that slow per-person economic growth was one of Canada’s most pressing economic challenges during the Harper era. However, he misdiagnosed its causes, and since his government took power things have gone from bad to worse.
Migratie is deel van het probleem, maar lost absoluut niet de kernproblemen van de bouwsector. De andere problemen staan hier helemaal onafhankelijk van. Zoals je zelf zegt... Het is een en/en verhaal.Dat de bouwsector niet kan volgen is al reden genoeg om het gaspedaal in te duwen.
En uiteraard ligt dat ook deels aan beleid.
Maar ook het migratietempo ligt simpelweg veel te hoog. Je kan beiden aanpakken, het is geen of/of verhaal.
En dan heb ik het nog niet over de impact op de publieke diensten en op de Canadese cultuur/high-trust society.
--
Hoezo selectief quoten? Ik heb de link er telkens bij gezet. Het staat je vrij om het allemaal te lezen. Uiteraard haal ik er de belangrijkste stukken uit die ik onder de aandacht wil brengen. Of moet ik hier telkens het hele artikel copy pasten?
Ik heb echt geen probleem met het bespreken van de nadelen of dingen die fout gaan bij migratie. Maar waar ik wel compleet gek van word, is als mensen dingen posten zonder ook maar één feit of cijfer, alleen maar populistische praat om migratie of immigranten te bashen.Trouwens, een algemene bemerking: toegeven dat er een groot migratieprobleem is in het Westen (zowel qua volume als integratie) is toch niet des duivels? Sommigen proberen zich in zoveel bochten te wringen om toch maar niet in te moeten zien/te moeten toegeven dat er grote problemen rond bestaand die dringend aangepakt dienen te worden.
Heb ik daarmee gezegd dat alle problemen het rechstreekse gevolg zijn van migratie? Uiteraard niet.
Precies alsof er sinds 1993 geen 100 andere zaken meespelen. Net zoals bij migratie en de impact op wonen. Dat mes snijdt aan 2 (ideologische) kanten. Zo kan ik ook zeggen, buikgevoel deze stelling?Canada had gedurende lange tijd wel betaalbare woningen dankzij investeringen in sociale huisvesting. Vanaf 1993 is de Conservatieve Partij die financiële steun geleidelijk aan beginnen afbouwen onder het idee dat de vrije markt het wel zou oplossen en is men huizen gaan beschouwen als commoditeit in plaats van een sociaal goed.
Misschien dat daar eens naar gekeken kan worden.
Ik denk dat het topic migratie al voldoende aan bod komt in dit topic, geen idee waarom je aanstoot neemt dat ik ook de commodificatie van woningen als probleem bestempel.Precies alsof er sinds 1993 geen 100 andere zaken meespelen. Net zoals bij migratie en de impact op wonen. Dat mes snijdt aan 2 (ideologische) kanten. Zo kan ik ook zeggen, buikgevoel deze stelling?
Migratie (nodig voor economie en bevolkingsgroei op lange termijn)? Geen probleem mee. Massamigratie jaren een stuk? Mag gerust eens nog veel scherper naar gekeken worden.