Trump wil Canada en Groenland annexeren

Daar rekenen ze ook op. Dat Europa toch niets zal doen. En dat zal waarschijnlijk ook het geval zijn. Europa zal voornamelijk economisch reageren maar we hebben onszelf zo afhankelijk gemaakt van Amerikaans gas, Amerikaans militair materieel, intel hulp van VS aan Oekraïne, etc... dat we in feite heel weinig leverage hebben. Het zullen voornamelijk symbolische (economische) maatregelen zijn maar de VS gaan dat gewoon negeren (of bijkomend tegenmaatregelen nemen economisch).

Scandinavië heeft een veelvoud aan arctische troepen vergeleken met de VS maar als ze daar niet geraken door de US Navy & Airforce die alles blokkeren, ben je er niets mee natuurlijk.
Die hadden er al lang moeten zitten, het is niet dat dit iets nieuws is. Trump en Co zeggen al jaren wat ze willen en het stond ook direct op de agenda bij zijn wederaantreding.

De Europeanen moeten echt eens stoppen met hun "de soep zal wel niet zo heet gegeten worden" instelling.

Die hadden er al lang moeten zitten, het is niet dat dit iets nieuws is. Trump en Co zeggen al jaren wat ze willen en het stond ook direct op de agenda bij zijn wederaantreding.

De Europeanen moeten echt eens stoppen met hun "de soep zal wel niet zo heet gegeten worden" instelling.
Ge kunt ze daar misschien zetten maar qua logistiek moet je die ook constant kunnen bevoorraden he en zonder supplies zouden die op termijn een vogel voor de kat zijn door die blokkades.

Europa moest al veel langer hun eigen nucleair arsenaal uitgebouwd hebben en net zoals Rusland hun policy duidelijk gemaakt hebben dat als een EU lidstaat (of territorium zoals Groenland) aangevallen/ingenomen wordt dat dit gelijkstaat aan oorlog en dat Europa mag reageren met nucleaire wapens. Klaar.

Al dat soft gedoe van de voorbije decennia hielp niet en zal nooit helpen. Maar de meesten hebben het nog steeds niet begrepen...

Ge kunt ze daar misschien zetten maar qua logistiek moet je die ook constant kunnen bevoorraden he en zonder supplies zouden die op termijn een vogel voor de kat zijn door die blokkades.

Europa moest al veel langer hun eigen nucleair arsenaal uitgebouwd hebben en net zoals Rusland hun policy duidelijk gemaakt hebben dat als een EU lidstaat (of territorium zoals Groenland) aangevallen/ingenomen wordt dat dit gelijkstaat aan oorlog en dat Europa mag reageren met nucleaire wapens. Klaar.

Al dat soft gedoe van de voorbije decennia hielp niet en zal nooit helpen. Maar de meesten hebben het nog steeds niet begrepen...
Tjah, jammer genoeg heb je nog ltijd veel mensen in Europa die het Amerikaanse narratief napraten en weigeren om zelf toegiften te doen om Europa meer slagkracht te geven.

En ge kunt zeggen dat Frankrijk over nucleaire wapens beschikt en als paraplu voor heel Europa kan dienen maar iedereen weet dat dat blufpoker is en dat dat holle woorden zijn. Die retoriek & het geloof dat ge die gaat gebruiken als puntje bij paaltje komt is iets dat ge moet opbouwen over vele jaren en decennia. Ge kunt niet decennialang buigen & kruipen voor alles en iedereen en heel voorzichtig zijn in je woorden om dan opeens te zeggen dat ge nucleaire wapens gaat gebruiken. Niemand gelooft dat.

Groenland is al verloren (in het beste geval kunt ge de prijs voor de VS zo hoog mogelijk maken) maar er kan erger voorkomen worden als ze die stap nu zetten.

Laatst bewerkt:
Het helpt Europa ook natuurlijk niet dat een land als Duitsland dat op alle vlak een van de toonaangevende landen van Europa is door alle verdragen van na WO2 geen kernwapens mag hebben... Je kan je natuurlijk gaan afvragen als een aantal van die landen die bij die verdragen betrokken waren allerlei verdragen schendt, waarom zij dat dan ook niet zouden doen?

Laatst bewerkt:
En waar stopt Trump na Groenland? Ijsland daarna want dat ligt dicht bij Groenland? Of Svalbard? Want de Noren dragen er toch geen zorg voor?

Het helpt Europa ook natuurlijk niet dat een land als Duitsland dat op alle vlak een van de toonaangevende landen van Europa is door alle verdragen van na WO2 geen kernwapens mag hebben... Je kan je natuurlijk gaan afvragen als een aantal van die landen die bij die verdragen betrokken waren allerlei verdragen schendt, waarom zij dat dan ook niet zouden doen?
Kleine nuance toch toevoegen: Het is niet enkel door WO2, maar ook door latere, bewuste (!) keuzes zoals NPT en grondwettelijke beperkingen. If anything, is het meer zelfbinding dan wat anders. Of dit vandaag de dag nog een juiste keuze is, laat ik even terzijde.

Hoe zou het in zijn werk gaan om Groenland in te nemen? Dat is immens groot. Vliegdekschipje voor de kust en gedaan? Gaat rusland of china dit laten begaan, of beginnen ze daar ook oorlog voor?

Als Groenlander zou ik eerlijk gezegd meer vertrouwen hebben in de Amerikanen om mij te verdedigen tegen de Russen of de Amerikanen dan in Denemarken en de rest van Europa.

En waar stopt Trump na Groenland? Ijsland daarna want dat ligt dicht bij Groenland? Of Svalbard? Want de Noren dragen er toch geen zorg voor?
Antarctica, Nova Zembla, Spitsbergen

Laatst bewerkt:
Als Groenlander zou ik eerlijk gezegd meer vertrouwen hebben in de Amerikanen om mij te verdedigen tegen de Russen of de Amerikanen dan in Denemarken en de rest van Europa.
Militair misschien, maar ik denk niet dat de meeste niet-geïncorporeerde gebieden nu zo gezegend zijn door op die manier bij de VS te horen. En ik vermoed dat dit het lot van Groenland zou worden.

Is er tot voor Trump aan de macht kwam ooit maar de vraag geweest in Groenland of ze überhaupt beschermd moesten worden? Op de VS na is er niemand geïnteresseerd in het manu militari innemen van Groenland.

Het is trouwens een complete non-discussie of de Groenlanders meer vertrouwen hebben in de VS dan in Denemarken/EU om zich tegen Russen of Chinezen te verdedigen, want dankzij de NATO zouden zowel EU als VS hen verdedigen en noch China noch Rusland zou de NATO aanvallen.

Ik denk dat de vraag eerder is, hoe geinteresseerd is Rusland in Groenland?
Geintereseerd tot op zeker niveau, absoluut, maar geinteresseerd op "militair annexeren" niveau?
En dan is er nog een vershil tussen willen en kunnen!
Trump creert graag redenen die de echte reden van zijn acties beter verkoopbaar maken bij zijn achterban. Zoals de drugtrrafiek van Venezuela, en na de eigenlijke actie zo goed als toegeven dat het de olie is...

De Chinezen zijn ook geinteresseerd, maar dat is zuiver buisiness. Makkelijkere handelsroutes voor hun producten hier te krijgen.

Trump is volgens mij verblind door die natural resources, $$ tekentjes in zijn ogen.
Dat het economisch niet erg haalbaar is, gaat er bij hem vermoedelijk niet in.

Net zoals hij nu wat tegen een muur botst met de oliebedrijven die niet echt geinteresseerd zijn in die heavy sour crude oil van Venezuela, aan de huidige olieprijzen kan je door de dure verwerking ervan er niet echt aan verdienen, en Trump wil de prijzen nog lager...
Nog niet te spreken over de immense investeringen in een land waar het maar de vraag is of het stabiel is/gaat blijven!

Alles wat Trump doet is gebaseerd op wat er gebeurd in zijn imaginaire alternatieve realiteit waar hij in vertoeft, en die komt maar héél weinig overeen met de echte realiteit!

Ik denk dat het meer gaat om een strategische uitvalssbasis te hebben in het noordpoolgebied dan echt het pure grondgebied van Groenland. Dat is iets dat de VS nu mist en Rusland en China wel hebben.

Ik begrijp wel niet wat de VS met deze forcing meer zou kunnen krijgen dan gewoon een verregaande samenwerking met Denemarken of de NAVO. Ze hebben hun militaire basissen daar zelf al stelselmatig afgebouwd de afgelopen decennia. Ik vermoed dat ze die met zelfs de huidige overeenkomsten gewoon terug kunnen opschalen.

Ik denk dat het meer gaat om een strategische uitvalssbasis te hebben in het noordpoolgebied dan echt het pure grondgebied van Groenland. Dat is iets dat de VS nu mist en Rusland en China wel hebben.

Ik begrijp wel niet wat de VS met deze forcing meer zou kunnen krijgen dan gewoon een verregaande samenwerking met Denemarken of de NAVO. Ze hebben hun militaire basissen daar zelf al stelselmatig afgebouwd de afgelopen decennia. Ik vermoed dat ze die met zelfs de huidige overeenkomsten gewoon terug kunnen opschalen.
De VS heeft toch een basis op Groenland, dat is een van de redenen waarom deze "eis" rond het grondgebied van een bondgenoot zo Trumpesk en absurd is.

Tuurlijk, onder de huidige nog steeds geldende overeenkomsten hadden ze daar gedurende de koude oorlog duizenden militair personeel.
Ze hebben dat zelf afgebouwd naar de dikke 100 die er nu zitten.
Die overname/annexatie is gewoon expansiedrang, Monroe doctrine, alles in de Western hemisphere is van de USA, niet enkel controle, maar eigendom, inclusief natural resources.

Eigendom is ook later lastig af te nemen, overeenkomsten darentegen kunnen stopgezet worden.

Geintereseerd tot op zeker niveau, absoluut, maar geinteresseerd op "militair annexeren" niveau?
Trump creert graag redenen die de echte reden van zijn acties beter verkoopbaar maken bij zijn achterban. Zoals de drugtrrafiek van Venezuela, en na de eigenlijke actie zo goed als toegeven dat het de olie is...

De Chinezen zijn ook geinteresseerd, maar dat is zuiver buisiness. Makkelijkere handelsroutes voor hun producten hier te krijgen.

Trump is volgens mij verblind door die natural resources, $$ tekentjes in zijn ogen.

Net zoals hij nu wat tegen een muur botst met de oliebedrijven die niet echt geinteresseerd zijn in die heavy sour crude oil van Venezuela, aan de huidige olieprijzen kan je door de dure verwerking ervan er niet echt aan verdienen, en Trump wil de prijzen nog lager...
Nog niet te spreken over de immense investeringen in een land waar het maar de vraag is of het stabiel is/gaat blijven!

Alles wat Trump doet is gebaseerd op wat er gebeurd in zijn imaginaire alternatieve realiteit waar hij in vertoeft, en die komt maar héél weinig overeen met de echte realiteit!
Ik vraag me soms ook wel af of het niet de ballontjes die rusland en china in groenland oplaten trump stuurt naar de annexatie van groenland
Maybe its the plan all along om tweespalt te zaaien tussen de VS en de EU.

Laatst bewerkt:

Grootspraak is natuurlijk wel lekker gemakkelijk.

Trump kan ook zeggen: 'Na Groenland is Canada aan de beurt. En daarna? Rusland is een gevaar en de EU doet niks! Dus weet je wat? We gaan de EU overnemen. Liefst met diplomatie maar desnoods met geweld! De hele EU is van mij! En we gaan olie boren mannen, we gaan boren!" :LOL:

Zeggen <> doen. Echter van Trump schrik ik niet meer. Het grootste probleem bij Trump = Doet ie het of doet ie het niet (is hij zo gek om ..)? Je weet het na een tijdje niet meer. :tongue:

Het wordt hier inderdaad al vermeld, er is helemaal geen nood aan verdediging. Pure windowdressing van Trump om een excuus te verzinnen zijn nakende inval te vergoeilijken (vooral intern dan want met de rest van de wereld houdt Trump geen rekening). De man heeft al vaker zijn bewondering voor expanderende leiders zoals Putin niet onder stoelen of banken gestoken en wilt nu in zijn finale termijn all the way gaan.

Groenland is helemaal niet bedreigd. Er varen wat schepen door, who cares. Het is NAVO-grondgebied, als de Chinezen of de Russen daar ooit iets doen, hebben ze de hele NAVO tegen zich. Als de NAVO zich gewoon aan hun basisfilosofie houdt tenminste. No way dat de Russen tegen een normaal werkend NAVO-grondgebied iets zou overwegen. Probleem is dat Trump dat hele concept afzwakt en de deur openzet.

Allemaal irrelevant dus. Mensen die klakkeloos in dit verhaaltje meegaan zitten diep in het rabbit-hole.

Ik vraag me soms ook wel of of het niet de ballontjes die rusland en china in groenland oplaten trump stuurt naar de annexatie van groenland
Maybe its the plan all along om tweespalt te zaaien tussen de VS en de EU.
Laat de "maybe" maar vallen. Het is toch overduidelijk dat zowel Rusland als China er wel bij varen als de VS in woorden, economisch, of militair actie onderneemt tegen de EU, en dan ook nog eens een bom legt onder de NAVO.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan