Trump wil Canada en Groenland annexeren

Als de VS een NAVO land aanvalt of en passant annexeert is dat automatisch het einde van de NAVO zoals het nu is.

Uiteraard en terecht maar er gaan onmiddellijk een deel van de Europese landen voor een v2 met de USA gaan. En ik denk dat altijd ook nog 1 vd grote redenen is dat Groenland ook zal ingenomen worden uit elkaar halen van de EU en dan kleinere nato opbouwen met meer daadkracht

Waarom zouden bots nu kritische reacties geven? Gaat dat het doel niet wat voorbij?

Misschien om Democratische lurkers een vals gevoel van veiligheid te geven door hen te laten denken dat de MAGA-base niet zo hersenloos is als ze denken, waardoor die Democraten minder moeite gaan doen om hen te bekampen?!

WV3k1bw.png

Ik denk dat het precies een goed moment zou zijn om snel grootschalige militaire oefeningen met zowat alle Europese legers als deelnemers op poten te zetten in en rond Groenland.

Onder leiding van de legers van de koudere landen (Scandinavië, Baltische landen, ...) de arctische taktieken wat aanscherpen...

Volgens mij de enige kans om Trump te doen afzien van zijn plannen, ik denk toch dat hij intern (congres, legerleiding) gaat tegendruk krijgen als het erop zou lijken dat een militaire overname van Groenland een conflict met zowat elk Europees leger zou betekenen.
Zelfs al kunnen ze dat militair makkelijk aan, zou dat een defacto mini (en vermoedelijk zeer korte) WW3 betekenen tussen landen die eigenlijk aan dezelfde kant zouden moeten staan.

Verkopen doen de Denen sowieso niet, en als MAGA Groenland "geforceerd" inneemt, is het gewoon wachten tot de democraten weer aan de macht komen zeker? Zou maar raar zijn als de democraten Groenland dan niet weer zouden "afgeven".

Ik denk dat het precies een goed moment zou zijn om snel grootschalige militaire oefeningen met zowat alle Europese legers als deelnemers op poten te zetten in en rond Groenland.

Onder leiding van de legers van de koudere landen (Scandinavië, Baltische landen, ...) de arctische taktieken wat aanscherpen...

Volgens mij de enige kans om Trump te doen afzien van zijn plannen, ik denk toch dat hij intern (congres, legerleiding) gaat tegendruk krijgen als het erop zou lijken dat een militaire overname van Groenland een conflict met zowat elk Europees leger zou betekenen.
Zelfs al kunnen ze dat militair makkelijk aan, zou dat een defacto mini (en vermoedelijk zeer korte) WW3 betekenen tussen landen die eigenlijk aan dezelfde kant zouden moeten staan.
Hij gaat eerst een voorstel aan de Groenlanders doen. Wie weet is dat echt wel zo geweldig dat ze zich vrijwillig in zijn armen storten :)

Hij gaat eerst een voorstel aan de Groenlanders doen. Wie weet is dat echt wel zo geweldig dat ze zich vrijwillig in zijn armen storten :)
Als hij ze wat geld toestopt misschien wel. Ik snap het ook allemaal niet zo goed. Ze hebben daar een stevige basis, als ze willen kunnen ze in samenwerking met Denemarken die basis verder uitbreiden en investeringen doen om de exploitatie van grondstoffen op te starten. Dat gaat wellicht wat protest opleveren van milieuorganisaties, maar Trump kan toch perfect binnen de huidige samenwerkingsverbanden ervoor zorgen dat Groenland geen potentiële bedreiging vormt?

Als hij ze wat geld toestopt misschien wel. Ik snap het ook allemaal niet zo goed. Ze hebben daar een stevige basis, als ze willen kunnen ze in samenwerking met Denemarken die basis verder uitbreiden en investeringen doen om de exploitatie van grondstoffen op te starten. Dat gaat wellicht wat protest opleveren van milieuorganisaties, maar Trump kan toch perfect binnen de huidige samenwerkingsverbanden ervoor zorgen dat Groenland geen potentiële bedreiging vormt?
Allemaal correct.
Dus de echte motivatie van Trump is ergens anders te zoeken!
Expansiedrang en totale controle over de Western Hemisphere (Monroe doctrine).
Is sowieso de reden waarom ze ginder vinden dat Groenland bij hen hoort en niet bij Denemarken/Europa.
Zie maar de recentste uitspraken van zijn chief of staff, Miller.

Volgens die logica kan hij ook Ijsland erbij nemen (en zelfs een stukje UK, Schotland en Ierland) 😅

Maar bij Trump spelen de potentiële centjes ook natuurlijk, en die rare earth metals steken zijn ogen uit, niettegenstaande zeer twijfelachtig dat je daar iets kan aan verdienen wegens enorme ontginningskosten!

Het doel is de EU uit elkaar laten vallen. Dit wordt onze echte test, het ziet er alleen niet zo goed uit voor ons.

Allemaal correct.
Dus de echte motivatie van Trump is ergens anders te zoeken!
Expansiedrang en totale controle over de Western Hemisphere (Monroe doctrine).
Is de reden waarom ze ginder vinden dat Groenland bij hen hoort en niet bij Denemarken/Europa.
Zie maar de recentste uitspraken vqn zijn chief of staff, Miller.

Volgens die logica kan hij ook Ijsland erbij nemen (en zelfs een stukje UK, Schotland en Ierland).

Maar bij Trump spelen de potentiële centjes ook natuurlijk, en die rare earth metals steken zijn ogen uit, niettegenstaande zeer twijfelachtig dat je daar iets kan aan verdienen wegens enorme ontginningskosten!
Monroe indeed. Die grondstoffen gaan zeker geld opbrengen, maar gezien de opstartkosten zal dat pas gebeuren als hij al lang onder de grond steekt.

Het doel is de EU uit elkaar laten vallen. Dit wordt onze echte test, het ziet er alleen niet zo goed uit voor ons.
Waarom zou de EU uit elkaar vallen als de USA Groenland manu militari inneemt?
Dat zou de Europese landen noodzakelijkerwijs alleen maar dichter bij elkaar brengen, gezien dan ook de NATO in feite dood en begraven is.

En een verwerving via diplomatieke weg zou helemaal geen reden tot uit elkaar vallen zijn. Dan wordt het gewoon een gemaakte "deal" met de USA.

Waarom zou de EU uit elkaar vallen als de USA Groenland manu militari inneemt?
Dat zou de Europese landen noodzakelijkerwijs alleen maar dichter bij elkaar brengen, gezien dan ook de NATO in feite dood en begraven is.

En een verwerving via diplomatieke weg zou helemaal geen reden tot uit elkaar vallen zijn. Dan wordt het gewoon een gemaakte "deal" met de USA.
We zullen het zien, worst case worden we netjes door de grootmachten ingedeeld volgens invloedsfeer. Staan er bij en kijken ernaar met het betuttelende vingertje. Enige drukmiddel dat we (momenteel) nog hebben is onze economische slagkracht, maar die wordt ook langs alle kanten ondermijnd. Een grootmacht heeft nu eenmaal militaire kracht nodig om hun waarden staalhard te verdedigen/aan anderen op te leggen. 19e eeuwse toestanden.

We zullen het zien, worst case worden we netjes door de grootmachten ingedeeld volgens invloedsfeer. Staan er bij en kijken ernaar met het betuttelende vingertje. Enige drukmiddel dat we (momenteel) nog hebben is onze economische slagkracht, maar die wordt ook langs alle kanten ondermijnd. Een grootmacht heeft nu eenmaal militaire kracht nodig om hun waarden staalhard te verdedigen/aan anderen op te leggen. 19e eeuwse toestanden.
Als we dan toch verwijzen naar de 19de eeuw zijn wij het China van de 19de eeuw. De eeuw van vernederingen.

Als we dan toch verwijzen naar de 19de eeuw zijn wij het China van de 19de eeuw. De eeuw van vernederingen.
Dan is het maar de hopen dat Europa inderdaad niet uit elkaar brokkelt. Gezien de huidige militaire opbouw kan ook zoiets dan wel eens heel verkeerd aflopen.

Dan is het maar de hopen dat Europa inderdaad niet uit elkaar brokkelt. Gezien de huidige militaire opbouw kan ook zoiets dan wel eens heel verkeerd aflopen.
Als we dan terug naar China kijken ziet het er inderdaad niet zo rooskleurig uit. Maar hey, nadien volgt de herrijzing!

Interessant weetje, heel dat Groenlandverhaal is hoogstwaarschijnlijk gewoon het gevolg van een jarenlange Russische informatiecampagne om bepaalde beïnvloedbare figuren in de VS ervan te overtuigen dat Groenland deel wil uitmaken van de States.

Van 2019, maar het gaat dus om een vervalste brief die naar senator Cotton werd gestuurd, een van de figuren die Trump onder andere op basis daarvan ervan overtuigd heeft (oa op basis van het idee dat China ook pushte om daar basissen op te richten) om toen al avances te maken richting Denemarken om Groenland te kopen.

Ondertussen is de Deense inlichtingendienst er vrijwel zeker van dat heel dat verhaal een psyop is van de Russen.

Dan geef je putin e.d. een gouden kans die ze nooit meer krijgen, heel de rest van Europa ligt te grabbel. Lijkt me geen ideale situatie in het huidige klimaat.

Dan geef je putin e.d. een gouden kans die ze nooit meer krijgen, heel de rest van Europa ligt te grabbel. Lijkt me geen ideale situatie in het huidige klimaat.
En wat gaat Putin misschien doen?
Als we over een grote militaire oefening spreken, dan gaat dat over misschien 50,000 tot 70,000 militairen.
Dat is pakweg 5% van het totaal aantal militairen in Europa, zelfs als we de 65000 Amerikaanse troepen hier even wegcijferen.

De grootste Nato oefening ooit was Steadfast Defender in 2024, en dat was 90,000 militairen. Toen is Putin ook niet plots Europa beginnen veroveren.

Als natuurlijk Trump hierover een ouright oorlog met Europa wil mee starten, dan geen idee wat er gaat gebeuren.
Ik twijfel er sterk aan of hij dat kan, daar gaat denk ik (allee, hoop ik) intern in Amerika zoveel tegendruk op komen dat het niet gaat gebeuren.

Rusland is voor ons vooral gevaarlijk met hun hybride oorlogsvoering, desinformatie, hackers (infrastructuur!), destabilisatie via drones, noem maar op, en een militaire oefening van het formaat van 2024 gaat daar niet veel aan veranderen.

Als we daarentegen niets doen, en Trump zijn gang maar laten gaan en Groenland overnemen, al dan niet manu militari, dan is dat eerder een vrijgeleide voor de grote spelers (US, China, Rusland, en misschien een beetje India) dat ze kunnen doen wat ze willen.

Dat gaat een véél grotere motivatie zijn voor Rusland om misschien maar gelijk Moldavië, Estland, Letland en Litouwen in te lijven, dan plakt gelijk Kaliningrad terug aan Rusland.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan