Dan geef je putin e.d. een gouden kans die ze nooit meer krijgen, heel de rest van Europa ligt te grabbel. Lijkt me geen ideale situatie in het huidige klimaat.
En wat gaat Putin misschien doen?
Als we over een grote militaire oefening spreken, dan gaat dat over misschien 50,000 tot 70,000 militairen.
Dat is pakweg 5% van het totaal aantal militairen in Europa, zelfs als we de 65000 Amerikaanse troepen hier even wegcijferen.
De grootste Nato oefening ooit was Steadfast Defender in 2024, en dat was 90,000 militairen. Toen is Putin ook niet plots Europa beginnen veroveren.
Als natuurlijk Trump hierover een ouright oorlog met Europa wil mee starten, dan geen idee wat er gaat gebeuren.
Ik twijfel er sterk aan of hij dat kan, daar gaat denk ik (allee, hoop ik) intern in Amerika zoveel tegendruk op komen dat het niet gaat gebeuren.
Rusland is voor ons vooral gevaarlijk met hun hybride oorlogsvoering, desinformatie, hackers (infrastructuur!), destabilisatie via drones, noem maar op, en een militaire oefening van het formaat van 2024 gaat daar niet veel aan veranderen.
Als we daarentegen niets doen, en Trump zijn gang maar laten gaan en Groenland overnemen, al dan niet manu militari, dan is dat eerder een vrijgeleide voor de grote spelers (US, China, Rusland, en misschien een beetje India) dat ze kunnen doen wat ze willen.
Dat gaat een véél grotere motivatie zijn voor Rusland om misschien maar gelijk Moldavië, Estland, Letland en Litouwen in te lijven, dan plakt gelijk Kaliningrad terug aan Rusland.