Trump wil Canada en Groenland annexeren

Op mij moeten ze geen indruk maken hoor maar bedankt voor de persoonlijke aanval :D
Ge vond het nochtans belangrijk genoeg om te vermelden, het is gewoon een reactie op uw eigen woorden hoor, 'persoonlijke aanval'. :rolleyes:

zwarten zei:
Allez tzijn grote woorden en een belangrijk signaal blijkbaar maar de snelheid waarmee ze 1 of 2 militairen laten meedoen aan een nato oefening is best wel een schaamtelijke vertoning van het Europese militaire apparaat. Not impressed feitelijk.

Nogmaals, het gaat helemaal niet om een symboolactie en ook niet om indruk maken op Trump. Het is de praktische eerste stap voor het inzetten van een grotere troepenmacht in Groenland.
Het feit dat ze dit nu moeten doen toont gewoon al aan dat ze de beveiliging van groenland al langere tijd niet serieus nemen. Ma bon... just an opinion.

Het feit dat ze dit nu moeten doen toont gewoon al aan dat ze de beveiliging van groenland al langere tijd niet serieus nemen. Ma bon... just an opinion.
En zoals hier intussen al elvendertig keer gestaan heeft, heeft de VS al sinds WO 2 alle toegang die ze nodig heeft in Groenland om in te staan voor hun eigen defensie en de veiligheid van het Noordpoolgebied, maar hebben ze er de laatste jaren - zelf - voor gekozen om hun aanwezigheid daar af te bouwen tot een 150-tal soldaten (komende van een 15.000). Ook binnen het kader van de NAVO, waar de VS de facto de leider van is (zeker onder Trump), werd er niet gepushd om meer troepen op Groenland te gaan stationeren.

Dat de actie weinig indruk zal maken op Trump is een feit, maar da's in de eerste plaats omdat veiligheid een drogreden is. Dat is wat Trump moet zeggen om het te kunnen verkopen aan de Amerikaanse bevolking, maar that's it. Moesten de Amerikanen echt grote zorgen hebben over hun nationale veiligheid via het Noordpoolgebied, dan kunnen ze in Groenland nu al probleemloos terug 15.000 man stationeren via de bestaande verdragen met Denemarken en de NAVO. Ze moeten het allicht niet eens vragen.

Groenland is militair en economisch op strategisch vlak heel belangrijk, maar de Amerikanen maken nu al niet gebruik van de vele mogelijkheden die ze hebben om op militair vlak het Noordpoolgebied te controleren. Wat Europa nu probeert te doen is dat narratief van (inter)nationale veiligheid (nog meer) lek prikken. Ze gaan er Trump zelf niet mee overtuigen, die wil gewoon de geschiedenis in gaan als de president die Amerika groter heeft gemaakt. Maar het is het enige dat ze kunnen doen om de steun voor zijn plannen bij de Amerikanen te temperen.

Er is trouwens geen steun voor die plannen, 17% steunt dat folietje volgens de laatste polling.

En er loopt ook een bipartisan voorstel om Trump proactief te blokkeren van om het even wel NAVO lid aan te vallen. Het zou het ook de facto illegaal maken voor een Amerikaanse militair om dat bevel op te volgen.

En hij heeft er binnen zijn eigen partij zelfs amper steun voor, een paar zotten niet uitgesloten.

Gezien de afbouw van manschappen en basissen van de VS zelf in Groenland door de jaren heen, veronderstel ik dat zij zelf ook de beveiliging van Groenland al langer niet meer serieus namen.

Ik blijf wel overtuigd dat door veel te roepen dat de Russen en de Chinezen op ons azen, dat we dat op den duur ook gaan geloven. Maar das gewoon koude oorlog-tactieken he. Hoe meer ge iets roept, hoe meer mensen het geloven.

Denkt er iemand hier dat Rusland ook maar een beetje op iets van ons gebied aast dat NAVO is? Ze krijgen het met moeite al rond in Oekraine, laat staat dat ze zich met NAVO gaan moeien. De Chinezen zijn met veel, maar dan moeten we even goed schrik krijgen van India (2e grootste leger). Allee, ik denk niet dat hier een land zo zot is om iets van een ander af te pakken dat met de NAVO te maken heeft.

We kunnen wel klagen en zagen over onze defensie. Het grootste probleem is dat we met verschillende legers zitten en niet met een Europees leger. Anders zouden wij zeker niet moeten onderdoen voor de VS qua aantallen. Qua tech, daar ga ik mij niet over uitspreken..

Bangmakerij eerste klasse..

Groenland is 3 keer zo groot als Oekraïne, de oppervlakte waarvoor Oekraïne schat dat ze ongeveer een half miljoen soldaten nodig hebben om het tegen de Russen te verdedigen. Wat had Groenland moeten doen dan? Er 10.000 man extra stationeren? Er 100.000 man extra zetten? 1 miljoen? Het zou voor Trump toch nooit genoeg zijn.
Pure drogreden dit hoor. Zoals toen hij de drugstrafiek uit Venezuela wilde stoppen. Loop toch niet met je ogen open in dat narratief.

De grootste verdedigingsmuur die ooit gebouwd is, heet de NAVO. Val 1 NAVO-land aan en artikel 5 maakt dat je direct de grootste supermacht ter wereld tegen je kan krijgen. Niemand durft dit. Niemand heeft dit in 80 jaar gedurfd. Niemand zal dit ooit doen, als men een beetje collectief blijft denken in NAVO-verband.

Pure afpersing en mafiapraktijken.
Gezamenlijk een "NO!" antwoorden en voor de rest negeren die kerel met zijn wensdromen.

De Amerikaanse president Donald Trump overweegt handelsmaatregelen te nemen tegen landen die zich verzetten tegen zijn plannen rond Groenland. Zo zou hij invoerheffingen kunnen inzetten als drukkingsmiddel tegen staten die niet meegaan in het Amerikaanse standpunt.

Tijdens een verklaring in het Witte Huis benadrukte Trump opnieuw dat Groenland volgens hem van cruciaal belang is voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten.

Groenland is 3 keer zo groot als Oekraïne, de oppervlakte waarvoor Oekraïne schat dat ze ongeveer een half miljoen soldaten nodig hebben om het tegen de Russen te verdedigen. Wat had Groenland moeten doen dan? Er 10.000 man extra stationeren? Er 100.000 man extra zetten? 1 miljoen? Het zou voor Trump toch nooit genoeg zijn.
Pure drogreden dit hoor. Zoals toen hij de drugstrafiek uit Venezuela wilde stoppen. Loop toch niet met je ogen open in dat narratief.

De grootste verdedigingsmuur die ooit gebouwd is, heet de NAVO. Val 1 NAVO-land aan en artikel 5 maakt dat je direct de grootste supermacht ter wereld tegen je kan krijgen. Niemand durft dit. Niemand heeft dit in 80 jaar gedurfd. Niemand zal dit ooit doen, als men een beetje collectief blijft denken in NAVO-verband.
Bijkomend is er niets op Groenland om te verdedigen.
Ik vraag me af welke gek daar ooit een invasieleger gaat naar toe sturen.
Een paar vliegtuigen en er blijft niets of niemand recht.
Er is geen enkele manier dat een land zijn leger daar actief kan ondersteunen.
Om in Nuuk te geraken met een schip moet je voorbij Noorwegen, Ijsland en Canada. Dat is waanzin.
De enige andere optie is om aan de noordkant te landen. En dan een trek van 2000km maken door het ijs en over bergketens. Welke gek verzin zoiets.

Er is geen enkel conventioneel militair nut aan Groenland. Het valt niet te beschermen en er is totaal niets van waarde om te bezetten.
Putin lacht zich een breuk als die ziet hoe Europa nu middelen moet verspillen aan een blok ijs.

Denkt er iemand hier dat Rusland ook maar een beetje op iets van ons gebied aast dat NAVO is?
Ik stel mij dan de grote vraag: Is het economisch en politiek van belang voor Rusland en/of China van de EU bevolking 'ooit' te onderwerpen en er één grote dictatuur van te maken? Je moet er veel tijd en geld (en geweld) insteken en je hebt de bevolking ook gewoon tegen (verzet .. sabotage ...). Niet dat het ooit gaat gebeuren maar stel ..

En er is ook zoiets als: "Too big to control / manage"

Het is wel interessant om de EU in de tang te krijgen zodat zijzelf er economisch (en politiek) beter van worden.

Trump is nu toch echt een volslagen idioot. Zijn bondgenoten afpersen en zijn eigen land is hij naar de knoppen aan het helpen. Nuja, zo iemand is in feite geen bondgenoot meer.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan