Trump wil Canada en Groenland annexeren

Wat bereiken we daarmee? Die handelsdeal was toch maar enkel om nog slechter te voorkomen? Als we nu de deal niet ratificeren, dan dreigt alleen maar meer en nieuwe tarievenchaos?

Misschien zijn ze het aan't uitstellen in afwachting van de uitspraak van SCOTUS over de legaliteit van de tariffs, zodat ze er niet aan vasthangen?

Als Europa zijnde moet ge dit toch benoemen zoals het is: "een idioot idee dat niet uitvoerbaar is." en daaraan toevoegen: "fuck off, idiote wouldbe president"

Hoeveel procent van de Amerikaanse militairen zit eigenlijk vast op een basis in de EU?
De moment dat Trump Groenland binnenvalt, leg je toch gewoon al die basissen plat?

Wat bereiken we daarmee? Die handelsdeal was toch maar enkel om nog slechter te voorkomen? Als we nu de deal niet ratificeren, dan dreigt alleen maar meer en nieuwe tarievenchaos?

Het kwam over alsof ze stelden dat als Trump zich niet houdt aan de tarieven die er overeengekomen zijn eens dat er een nieuw issue is in de ogen van Trump, dan heeft het geen zin om een deal te sluiten waaraan je vasthangt, ook doordat je er dan aan vasthangt bij een andere president. En zo eenvoudig is het afschaffen van verdragen niet (zie ook maar bij de deal van America en Canada die Trump in zijn vorige legislatuur heeft voorzien waardoor hij niet de druk kon opvoeren op Canada zoals hij wilde...)

Want als Trump toch het recht en de mogelijkheid heeft om er op terug te komen wanneer hij er zin in heeft en waar wij dan moeten in meegaan ongeacht de afgesloten overeenkomst. Dan is er niet echt een upside aan of lijkt er dan aan te zijn.

Handelsverdragen sluit je af voor continuïteit. Indien die continuïteit er niet is...
En het gevoel over dit handelsverdrag is nog altijd dat we gerold worden, maar dat we het met lange tanden aanvaarden om die continuïteit effectief vast te leggen. Dus erger voorkomen.

Hoeveel procent van de Amerikaanse militairen zit eigenlijk vast op een basis in de EU?
De moment dat Trump Groenland binnenvalt, leg je toch gewoon al die basissen plat?
Holslag heeft een tijd geleden eens van een Franse generaal gehoord dat de Amerikanen het gros van de snelle inzetbare troepen vormen in het geval van een dreiging van bv Rusland. Ik meen me te herinneren uit dat artikel dat die 70 percent van de gevechtsklare soldaten op Europees grondgebied vertegenwoordigden. Zonder die Amerikanen verliezen we heel veel slagkracht.

Laatst bewerkt:
Op zich zou Europa zichzelf als geheel moeten kunnen verdedigen los van de Amerikanen, samenwerking ok nog.
Een Europese divisie, snel inzetbaar, onder commando van Frankrijk / Duitsland + kernwapens zonder Amerikaanse tussenkomst ( zoals bij UK duikboten zeker?) zou al lang prioriteit moeten zijn.

Moeten we ons nu allemaal Groenlander maken? 300.000 dollar tjing tjing :tongue:

Bij militair ingrijpen van US in Groenland stel ik mij toch ook de impact op us basissen en materiaal in Europa in vraag?

Op zich zou Europa zichzelf als geheel moeten kunnen verdedigen los van de Amerikanen, samenwerking ok nog.
Een Europese divisie, snel inzetbaar, onder commando van Frankrijk / Duitsland + kernwapens zonder Amerikaanse tussenkomst ( zoals bij UK duikboten zeker?) zou al lang prioriteit moeten zijn.

Moeten we ons nu allemaal Groenlander maken? 300.000 dollar tjing tjing :tongue:

Bij militair ingrijpen van US in Groenland stel ik mij toch ook de impact op us basissen en materiaal in Europa in vraag?
Dit moesr al van de start van de oorlog in Oekraiene zo geweest zijn. We hebben veel te lang liggen slapen en dat is niet enkel de schuld van de politiek, maar ook van de bevolking.

Dit moesr al van de start van de oorlog in Oekraiene zo geweest zijn. We hebben veel te lang liggen slapen en dat is niet enkel de schuld van de politiek, maar ook van de bevolking.
Start van de oorlog? Achteraf bekeken hadden we al moeten wakker schieten na de annexatie van de Krim. Niet in de mate zoals het nu moet gebeuren, maar er had toch al een deftige basis gelegd kunnen worden om na 2021 op verder te bouwen.

Haha, de Duitse verkenners op Groenland kiezen al direct het hazenpad bij de eerste vermelding van nieuwe tariffs door Trump.

Start van de oorlog? Achteraf bekeken hadden we al moeten wakker schieten na de annexatie van de Krim. Niet in de mate zoals het nu moet gebeuren, maar er had toch al een deftige basis gelegd kunnen worden om na 2021 op verder te bouwen.
Dat men dan niet full force wakker schoot kan ik nog begrijpen hoewel ik dat ook liever anders gezien had. Maar de start van de oorlog in Oekraïne is in mijn ogen wel de wake up call geweest die we gewoon genegeerd hebben. Zowel op militair als economisch vlak.

Laatst bewerkt:
Er is, althans op vlak van herbewapening, wel een immense inhaalbeweging bezig. Als je de bevestigde orders van oa de Scandinavische landen, Duitsland, Polen en Nederland ziet, die zijn echt gigantisch. En ook voor het overgrote deel Europees. Alleen gaat dat wel jaren nodig hebben om effectief geleverd te worden.

Dat men dan niet full force wakker schoot kan ik nog begrijpen hoewel ik dat ook liever anders gezien had. Maar de start van de oorlog in Oekraïne is in mijn ogen wel de wake up call geweest die we gewoon genegeerd hebben. Zowel op militair als economisch vlak.
Dat klopt. En het is pas als Trump zich daar beginnen roeren is dat men daar wakker geschoten is. Als er een pluim is die hem op zijn hoed mag steken is het die toch wel.
De missie zou reeds klaar zijn.
De Duitsers met een blitz... :unsure:
Er is, althans op vlak van herbewapening, wel een immense inhaalbeweging bezig. Als je de bevestigde orders van oa de Scandinavische landen, Duitsland, Polen en Nederland ziet, die zijn echt gigantisch. En ook voor het overgrote deel Europees. Alleen gaat dat wel jaren nodig hebben om effectief geleverd te worden.
Dat valt niet te ontkennen dat er ontzettend veel orders zijn en nog zullen volgen de komende tijd. Dat zal inderdaad niet morgen geleverd zijn. Maar ook opleiding en training met het nieuwe materiaal zal tijd in beslag nemen. Hopelijk kunnen ze in afwachting de nodige structuren, divisies en manschappen op poten zetten zodat het allemaal efficiënt gaat en in zo min mogelijk tijd operationeel.

Misschien maar best dat we zoveel mogelijk Europees kopen. Want als je moet afhangen van de VS… bovendien is het ook beter voor de eigen economie

Ongeacht dat het een verkenningsmissie was wat die 'der gepardkommandant' op twitter zei moet ik nu toch ook concluderen dat of all people magnette het ook maar een schaamtelijke vertoning vond.
"Het Atlantische bondgenootschap bestaat niet meer en de Europeanen kunnen alleen nog op zichzelf rekenen", concludeert PS-voorzitter Paul Magnette na de nieuwe dreigementen van de Amerikaanse president Trump.

Trump kondigde zaterdag aan dat de Verenigde Staten vanaf 1 februari een importheffing invoeren voor Denemarken, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Finland, omdat ze militairen naar Groenland sturen. De heffing wordt op 1 juni opgetrokken tot 25 procent.

De Amerikaanse president zegt al maanden dat de VS de controle over Groenland willen, desnoods via de militaire weg. Groenland is een autonoom land binnen het koninkrijk Denemarken en maakt dus deel uit van de Navo.

Verschillende Europese landen stuurden de voorbije week troepen naar Groenland in het kader van een verkenningsmissie. Ook België stuurt een verbindingsofficier naar Groenland.

Dat ons land één militair naar Groenland stuurt, vindt PS-voorzitter Magnette "belachelijk op een moment dat Trump ermee dreigt Europees grondgebied te annexeren".
Als Trump alleen maar opkijkt naar mensen met macht zoals hier al verscheidene keren geopperd is dan is het mss eens niet slecht om die macht te tonen.

Ja, men lijkt nu wel de ernst van de situatie in te zien maar moesten we wat vroeger wakker geworden zijn ging men ons niet zo in hachelijke posities kunnen wringen. Maar captain hindsight wint dan ook altijd.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan