Trump wil Canada en Groenland annexeren

De Groenlandse premie en de Deense premier hebben net een gezamenlijke persconferentie gegeven.

Langs Deense zijde wordt gewezen op de onaanvaardbare druk vanuit de USA. Vanuit Groenland komt in duidelijke bewoordingen dat ze geen deel wensen uit te maken van de USA. En dat men de huidige situatie verkiest, dus Groenland als een onderdeel van het Deense koninkrijk.

Morgen zitten de buitenlandministers samen met Trump en Vance in het Witte Huis. Wat gaat dat worden vraag ik me af. Gaan die laatsten het nog enigzins diplomatisch aanpakken of volgen er directe aanvallen en bolwassingen? Blijft altijd moeilijk in te schatten.

De Groenlandse premie en de Deense premier hebben net een gezamenlijke persconferentie gegeven.

Langs Deense zijde wordt gewezen op de onaanvaardbare druk vanuit de USA. Vanuit Groenland komt in duidelijke bewoordingen dat ze geen deel wensen uit te maken van de USA. En dat men de huidige situatie verkiest, dus Groenland als een onderdeel van het Deense koninkrijk.

Morgen zitten de buitenlandministers samen met Trump en Vance in het Witte Huis. Wat gaat dat worden vraag ik me af. Gaan die laatsten het nog enigzins diplomatisch aanpakken of volgen er directe aanvallen en bolwassingen? Blijft altijd moeilijk in te schatten.
De Groenlanders en Denen weten ondertussen wel al waar ze zich aan kunnen verwachten na Trump zijn voorgaande farces met oa Oekraïne en Zuid-Afrika. Ik ga er van uit dat ze goed voorbereid zijn.

Ik vraag me wel af of het diplomatisch verstandig was van zo een persconferentie te doen vóórdat de partijen al samen gaan zitten. Want dan kan zo een meeting enkel maar slecht starten én eindigen.

Als Trump Groenland binnenvalt, wordt het in Europa ook wel opletten geblazen. Poolse regering is pro-EU maar president is een Trump hielenlikker en is opperbevelhebber van het leger. Dat wordt dus een onbetrouwbare bondgenoot in de rug.
En als dat gebeurt, zie je binnen dit en een paar jaar Servië weer streven naar een Groot-Servië en Hongarije naar een Groot-Hongarije. Sowieso dat Orban dan Oekraïne binnenvalt voor hun stukje daar.

Ik vraag me wel af of het diplomatisch verstandig was van zo een persconferentie te doen vóórdat de partijen al samen gaan zitten. Want dan kan zo een meeting enkel maar slecht starten én eindigen.
Trump mag al weken zijn zeg doen over wat hij met Groenland van plan is, dan mag er al eens een vuist(je) gemaakt worden door de tegenpartij zodat die lunatics in de VS op z'n minst beseffen dat men als 1 stem op visite komt.

Stilletjes hoop ik dat ze er morgen met een 'NO' tegen Trump vanaf komen, maar die man gaat geen gezichtsverlies willen lijden... .
Als ze zo tekeer gaan als tegen Zelensky dan hoop ik op z'n minst dat die van Groenland en Denemarken rechtstaan en het afbollen (liefst met nog een handvol verwijten naar Trump, het moet gedaan zijn met poepehollekes vol te laten duwen) EN dat de andere EU landen en de NAVO ook direct antwoorden met een duidelijke 'NO'.

Langs de andere kant, liever de Amerikanen dan de Russen in bezit van Groenland.

Ergens was het wel bound to happen dat dergelijke grote landmassa met zo'n kleine bevolking ooit eens in deze situatie ging terechtkomen.
Misschien denkt Trump hetzelfde, beter nu Groenland inpalmen alvorens de Russen stappen zetten. Ergens snap ik het wel vanuit zijn perspectief 🥲. Low hanging fruit.

Zo verbaast het me ook dat de VS nog geen aanstalten hebben gemaakt op Antarctica.
Wie gaat daar manschappen voor opofferen wanneer Trump een zet maakt? En gezien de klimaatverandering kan dat binnen enkele decennia nog wat verrassingen tevoorschijn tonen.

Langs de andere kant, liever de Amerikanen dan de Russen in bezit van Groenland.

Ergens was het wel bound to happen dat dergelijke grote landmassa met zo'n kleine bevolking ooit eens in deze situatie ging terechtkomen.
Misschien denkt Trump hetzelfde, beter nu Groenland inpalmen alvorens de Russen stappen zetten. Ergens snap ik het wel vanuit zijn perspectief 🥲. Low hanging fruit.

Zo verbaast het me ook dat de VS nog geen aanstalten hebben gemaakt op Antarctica.
Wie gaat daar manschappen voor opofferen wanneer Trump een zet maakt? En gezien de klimaatverandering kan dat binnen enkele decennia nog wat verrassingen tevoorschijn tonen.

Vanwaar zouden de Russen plots Groenland gaan bezitten? Groenland is NAVO ! Gaat Rusland effe NAVO aanvallen, denk je?

Dat Rusland verhaal over Groenland is nérgens op gebaseerd, een letterlijke hoax uit de mouw van de Russische propaganda om NATO te verzwakken.

PS: De VS moet Groenland niet inpalmen om dat te doen, het heeft al het recht om militaire basissen te hebben op het eiland, had daar tijdens de Koude Oorlog duizenden militairen gestationeerd en heeft dat sindsdien stelselmatig afgebouwd, oa. tijdens Trump I. Meer zelfs, het oude verdrag is nog altijd geldig dus ze kunnen dat gewoon terug opbouwen.

Denemarken is NAVO.
Over Groenland kan je discussiëren. Er zijn altijd wel mogelijkheden, enkele Russen laten vehuizen en een referendum houden ofzo.
Neen, je kan daar niet over discussiëren. Groenland blijft wettelijk gezien ondanks een bepaalde autonomie deel van Denemarken en is dus ook lid van de NAVO.

Denemarken is NAVO.
Over Groenland kan je discussiëren. Er zijn altijd wel mogelijkheden, enkele Russen laten vehuizen en een referendum houden ofzo.

Wat een geniaal idee: gewoon massaal Russen verhuizen, snel een “referendum” organiseren en zo gebieden claimen.

Groenland is voor Trump geen strategie, maar ego: megalomanie verpakt als wereldpolitiek. Het is/lijkt groot dus hij moet het bezitten. Zelfs het Huis en de Senaat lijken vooral te hopen dat Trumps obsessie met Groenland verschuift naar iets anders. Zo diep is de wereldpolitiek gezonken dat men moet hopen dat het kleuterachtig ego van een president zich weer op iets anders richt. Helaas zien sommigen binnen de administratie Trumps obsessie met Groenland als een uitgelezen kans om de NAVO te verzwakken. Die gaan er wel gretig in mee.

Groenland heeft niets te maken met Amerikaanse veiligheid. Ze hebben al sinds WO II militaire toegang tot het eiland, maar ze hebben hun aanwezigheid er de laatste jaren quasi volledig afgebouwd. Welke dreiging is er dan voor Amerika, als ze in de praktijk het eiland niet bemannen terwijl ze daar alle legale mogelijkheden toe hebben.

Ook qua grondstoffen hebben ze nu al toegang tot het eiland, en is het in de praktijk ook nog altijd niet haalbaar noch rendabel om die massaal te gaan ontginnen. De vaarroutes kunnen ze nu ook al probleemloos gebruiken en controleren.

De énige echte reden is dat Trump en zijn kliek de VS territoriaal wil uitbreiden. De EU en de NAVO kunnen dus met zoveel argumenten komen om hem 'gerust te stellen' over de veiligheid etc, maar dat is allemaal zinloos, want daar draait het gewoon niet om. Misschien kunnen ze hem paaien door het land tijdelijk Trumpland te noemen ofzo.

Wat een geniaal idee: gewoon massaal Russen verhuizen, snel een “referendum” organiseren en zo gebieden claimen.

Euhm ja?
Oekraïne, Georgië, Moldavië, ...
Ik zeg niet dat ze dat gaan doen bij Groenland, maar indien Trump zijn slag slaat zal Poetin ook wel wat rondkijken wat mogelijk is.

Wel benieuwd hoeveel fronten de VS aankan.
Venezuela, Oekraïne (?), Groenland (?), Taiwan (?), Gaza, Somalië, Iran, ....

Op een gegeven moment gaat er toch ergens een zwakke link komen en gaat er iemand bloed ruiken.

Laatst bewerkt:
bah fronten, de enige fronten die hij momenteel aan het bestoken is Internet .
In Venezuela is er niet een troepenmacht, Oekraine ook niet, Groenland ook niet, Taiwan ook niet, Gaza ook niet en Somalie en Iran ook niet.
Boots on the grounds dan officieel. (buiten de gewone bases).
Veel lawaai, maar daar blijft het bij.
Ik zie ze Venezuela echt niet gaan binnenvallen. Iemand daar ontvoeren of het bezetten is echt wel iets anders.

We hebben gezien hoe dat in Afghanistan ging.

Euhm ja?
Ik zeg niet dat ze dat gaan doen bij Groenland, maar indien Trump zijn slag slaat zal Poetin ook wel wat rondkijken wat mogelijk is.
En dat zijn allemaal NAVO-Landen?

Edit: op je laatste post: welke fronten? VS heeft nergens een front waar ze op dit moment aanwezig zijn.

Euhm ja?
Drie niet-NAVO landen die een landsgrens hebben/hadden (Moldavië niet meer ondertussen) met Rusland. Denk je dat ze de Russen per boot op Groenland kunnen afzetten? 😅 😅

Groenlandse premier: "Eén ding moet voor iedereen duidelijk zijn: Groenland wil niet eigendom zijn van de Verenigde Staten, Groenland wil niet geleid worden door de VS, Groenland wil niet tot de VS behoren. (...) Wij verkiezen het Groenland van vandaag, en dat is deel van het Deense koninkrijk."
Trump: "Dat kan wel eens een groot probleem worden", reageerde Trump. "Dat is hun probleem. Ik ben het oneens met hem. Ik weet niet wie die man is en ik weet niets over hem, maar dit gaat een groot probleem voor hem zijn."

:crazy:

@AgeofAI @Guglielmo Wat denken we daarvan? Hoewel ik het vaak oneens ben met jullie standpunten, zit er wel altijd een rationele gedachtegang achter itt anderen aan uiterst conservatieve zijde op dit forum. Dus benieuwd hoe jullie daar naar kijken.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan