Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Blijkbaar is er ook een verschil tussen houtsnippers en schors. Houtsnippers is misschien minder esthetisch, maar zou wel beter zijn voor de bodem. De link die @SomeDude deelde heb ik onder andere gelezen tijdens m'n research en mij leek het idd niet bewezen dat het slecht zou zijn voor de bodem.

Over het esthetische aspect kunnen we discussiëren natuurlijk, maar ik vind het alleszins netter dan al het onkruid dat tussen de rhodos, grassen en hagen omhoog schieten. :p

Ik heb op één plaats nu de moeite gedaan om een deel grond weg te scheppen, maar ik verschiet ervan hoeveel kruiwagens ik kan vullen met zo'n beetje grond. Dus nu moet ik dat nog zien kwijt te geraken ook op een eenvoudig manier. Het is alleszins netter zonder die berg snippers, maar het is echt wel veel gedoe. Daarom vroeg ik me af hoe de rest dit eigenlijk doet. Misschien ben ik iets te perfectionistisch. 😁
Klein onkruid stoor ik me niet zo aan, ik trek doorheen het seizoen wel redelijk veel onkruid als ik in de tuin ben. Heb ook al gemerkt dat een laagje compost wonderen doet, maar dan moet je opletten dat je de bladeren van de planten niet verbrandt.. ik gooi jaarlijks een laagje compost tussen de beukenhagen. Die bladeren komen niet in contact met de grond en de haag blijft mooi onkruidvrij.

Klein onkruid stoor ik me niet zo aan, ik trek doorheen het seizoen wel redelijk veel onkruid als ik in de tuin ben. Heb ook al gemerkt dat een laagje compost wonderen doet, maar dan moet je opletten dat je de bladeren van de planten niet verbrandt.. ik gooi jaarlijks een laagje compost tussen de beukenhagen. Die bladeren komen niet in contact met de grond en de haag blijft mooi onkruidvrij.
Compost is misschien ook wel een optie dan. Maar ook in dat geval zal je ofwel een hoopje compost hebben, of graaf je een stuk grond weg om de compost gelijk te leggen met de omliggende grond. Ik vermoed dat de meesten het gewoon bij een hoopje houden dat ze er gewoon opgooien?

Compost is misschien ook wel een optie dan. Maar ook in dat geval zal je ofwel een hoopje compost hebben, of graaf je een stuk grond weg om de compost gelijk te leggen met de omliggende grond. Ik vermoed dat de meesten het gewoon bij een hoopje houden dat ze er gewoon opgooien?
Ik gooi het er gewoon op.

Hier ook een hoop schors tussen mijn planten in de borders, wij hebben waar nodig Ecolat gebruikt om deze te verhogen.
Zowel schors als houtsnippers zorgen niet voor een verzuring van je bodem...

Hier ook een hoop schors tussen mijn planten in de borders, wij hebben waar nodig Ecolat gebruikt om deze te verhogen.
Hoger leggen is idd ook een optie. Nadeel is dan wel dat je moeilijk de graskanten kan afrijden als de borders naast je gazon liggen.

Dat verzuren gebeurt zeer miniem en hangtook nog af van de houtsoort maar ik zou er je er echt niet druk in maken.

Ik ben zelf geen fan van de looks ervan maar ga het dit jaar wel eens proberen, grond droogt hier nogal makkelijk uit en met die hitte vorig jaar zeer veel nieuwe planten die het niet goed deden.

Ik gebruik zowat overal bodembedekkende planten.
En in 't voorjaar overal wieden heh. De eerste keer ben ik 7-8 dagen in de weer om alles te wieden. En dan nadien nog af en toe eens rondgaan. Mulchen doe ik met een laag homegrown compost.

In een oversized composteringsopstelling. Ik ben en blijf een wetenschapper. Ik zet compost om in vier keer. Zijn vier bakken van 2 m3. Ik meng groen en bruin voldoende en haksel mijn hout voor ik het inzet. Dat maakt omzetten comfortabeler

Ik heb hier een twintigtal druivelaars staan en amper last van wespen. Er bestaan beschermende zakjes om druiventrossen van vogels en insectenvraat te beschermen (zelf gebruik ik die niet).
Jarenlang geen wesp gezien bij mijn druivelaars, vorig jaar massaal. Nu allemaal goed gevoed overwinterd waarschijnlijk...:help:

Iemand die een goedkoper alternatief weet voor die ecoboarding afsluiting voor borders? Wil hier graag wat ronde borders plaatsen in de tuin en da's ideaal daarvoor, maar wel vrij prijzig :p

Heeft iemand een goed gras schema, wanneer je wat moet doen? Is nu ongeveer de eerste bemesting zeker, maar lijkt me nog wat te koud?

Ik vond geen gras-topic, verplaats gerust..

Mijn plan is/was:
* Begin maart wat overbodig kruid weggedaan en kalk gegooid.
* Deze week zou ik het een eerste keer willen afrijden als het wat droog wordt
* De week erop wat mos verwijderen, kale plekken bijzaaien en bemesten

Welke organische meststof gebruiken jullie voor de planten in de siertuin?
Is het aangewezen om voor mijn haag (fagus sylvatica), de specifieke meststof voor hagen te gebruiken, of volstaat de algemene organische meststof?

Mijn plan is/was:
* Begin maart wat overbodig kruid weggedaan en kalk gegooid.
* Deze week zou ik het een eerste keer willen afrijden als het wat droog wordt
* De week erop wat mos verwijderen, kale plekken bijzaaien en bemesten
ik heb nogal schrale grond, plan is om dit jaar daar eens champost op te doen om zo de bodem een beetje te verbeteren. dat gaat ook een dezer weken gebeuren

Terug
Bovenaan