Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Welke organische meststof gebruiken jullie voor de planten in de siertuin?
Is het aangewezen om voor mijn haag (fagus sylvatica), de specifieke meststof voor hagen te gebruiken, of volstaat de algemene organische meststof?
Ik gebruik geen meststoffen. Ook geen organische. Nergens in de tuin.
Ik verspreid wel homegrown compost door de tuin. Maar haagplanten, neen dus, die krijgen geen compost. Ik zie niet in waarom ik die nog sneller zou moeten laten groeien.

Ik gebruik geen meststoffen. Ook geen organische. Nergens in de tuin.
Ik verspreid wel homegrown compost door de tuin. Maar haagplanten, neen dus, die krijgen geen compost. Ik zie niet in waarom ik die nog sneller zou moeten laten groeien.
Bedankt voor je antwoord.
Als ik sommige van mijn planten bekijk, kunnen ze wel wat extra voeding gebruiken.
Die haag is inderdaad geen must.

Is die specifieke duurder? Geen idee wat er speciaal aan is maar mss om de bladeren wat meer glans te geven :unsure:

Niet iedereen heeft homegrown compost, ik doe ook alles via organische meststoffen

Is die specifieke duurder? Geen idee wat er speciaal aan is maar mss om de bladeren wat meer glans te geven :unsure:

Niet iedereen heeft homegrown compost, ik doe ook alles via organische meststoffen
Meststof toedienen zonder voorafgaande bodemanalyse is (volgens mij) vrij zinloos.

Meststof toedienen zonder voorafgaande bodemanalyse is (volgens mij) vrij zinloos.
Mja maar als ik het goed heb is meststof ook deels compost (combinatie van dierlijke mest en compost) en heeft elke grond wel iets van extra's nodig voor bodemleven goed te houden (als dat niet van nature komt). Probeer daar wel niet mee te overdrijven :)

Niet optimaal, dat waarschijnlijk wel. Maar zinloos?

Mijn grasveld is momenteel zodanig schraal dat eender welke vorm van voeding de bodem zal verbeteren, daar heb ik geen bodemtest voor nodig om dat te zien (het verschil met een stuk dat opgevuld is is gigantisch in grasgroei bv).

Het is uiteindelijk allemaal geen exacte wetenschap, met de standaard volkswijsheden kom je al ver imho

Blijkt niet echt veel specialer te zijn, ook niet duurder.
Ik houd het bij de gewone, algemene, organische meststof (van DCM).

Ik was van plan 2 boompjes in onze tuin te zetten:
Een amberboom (Liquidambar styraciflua "Gum Ball") -> Bolboom ipv een Catalpa, deze ben ik zeker van dat er komt
Maar ik ben ook aan het twijfelen tussen een Prunus serrulata 'Kanzan' (Japanse kerselaar) of een Magnolia
Pro of contra voor de ene of de andere ? Helpt me misschien met kiezen :)

En dan het belangrijkste. Wanneer kan ik deze planten ?

Er komt ook nog een vlinderstruik (tip van hier op het forum) in een grote pot op het terras

Hier zijn de grassen vorig weekend ook gesnoeid en ik vond dat wij al laat waren. Hoe later je dit doet, hoe meer kans dat je de nieuwe scheuten meeneemt tijdens het snoeien.

Doe maar, die van mij zijn sinds dit weekend af. Theoretisch kan het nog wat vriezen maar komende dagen al niet dus gaan!

Nu ze nog verzetten, zie er tegen op :shutup:

Is het niet makkelijker om ze eerst te verplaatsen en dan te snoeien? Dan heb je toch meer houvast aan de plant?
Eventueel een deeltje eraf doen kan misschien wel helpen, maar tot tegen de grond snoeien lijkt me onhandig om ze te verplaatsen.

Ik was van plan 2 boompjes in onze tuin te zetten:
Een amberboom (Liquidambar styraciflua "Gum Ball") -> Bolboom ipv een Catalpa, deze ben ik zeker van dat er komt
Maar ik ben ook aan het twijfelen tussen een Prunus serrulata 'Kanzan' (Japanse kerselaar) of een Magnolia
Pro of contra voor de ene of de andere ? Helpt me misschien met kiezen :)

En dan het belangrijkste. Wanneer kan ik deze planten ?

Er komt ook nog een vlinderstruik (tip van hier op het forum) in een grote pot op het terras

Opgelet met de soort vlinderstruik he, mijne wordt elk jaar kort geknipt tot op 30cm en tegen het einde van het seizoen is die gewoon terug 2,5 meter.

Als je voor de Magnolia gaat zelfde advies, opgelet sommige soorten worden enorm...

Zaterdagnacht geven ze -4 :unsure:

Bwa allemaal relatief, ik had net m'n boerenjasmijn verzet en die avond vorst, geen enkel probleem, heeft zelfs al blad ondertussen.

Hier zijn de grassen vorig weekend ook gesnoeid en ik vond dat wij al laat waren. Hoe later je dit doet, hoe meer kans dat je de nieuwe scheuten meeneemt tijdens het snoeien.

Is het niet makkelijker om ze eerst te verplaatsen en dan te snoeien? Dan heb je toch meer houvast aan de plant?
Eventueel een deeltje eraf doen kan misschien wel helpen, maar tot tegen de grond snoeien lijkt me onhandig om ze te verplaatsen.

bwa tzijn al stevige jongens dus grip genoeg maar de putten die ik moet graven zullen navenant zijn, zeker nu het al dagen geregend heeft 🥵
Maar bon, tis voor de goeie zaak, ze staan nu wat stiefmoederlijk in een hoekje met wat weinig zon...

Laatst bewerkt:
Opgelet met de soort vlinderstruik he, mijne wordt elk jaar kort geknipt tot op 30cm en tegen het einde van het seizoen is die gewoon terug 2,5 meter.

Als je voor de Magnolia gaat zelfde advies, opgelet sommige soorten worden enorm...
Heb ik nog al gehoord, wou hem eerst in volle grond zetten, maar de pot is meer dan groot genoeg en zorgt voor kleur en wat leven op het terras
Magnolia zou een meter of 2-3 wel voldoende moeten zijn :) Weet alleen niet welke van de 2.

Ik heb iets nodig dat in een pot kan (van max 50 cm diameter) en niet hoger dan 2m en voornamelijk in de zon staat
Liefst iets met bloei in periode tussen maart en juli
Dacht mss iets van heester op stam ofzo, Iemand tips?

Terug
Bovenaan