Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand tips wat te doen met een stuk voortuin (16mx0,4m). Momenteel gewoon aarde en zeer veel onkruid.
Ben het beu om elke maand distels te trekken, wat dan wel zichtbaar is aangezien het al enkele maanden geleden was. Zo'n kloefers dat daar uit komen, jezus.
Dan maar aan het denken om het onderhoudsvriendelijk te maken met worteldoek + schors.
Hoe diep moet dat liggen, moet eerst alle aarde uitgegraven worden, welke basis?

Edit: ik haat tuinieren.
Persoonlijk vind ik een worteldoek en schors zonde. Volgens mij ook een een bron van microplastics zo'n worteldoek, ik zou het niet doen.

Staat dat stuk in de zon/halfzon/schaduw? Het is nogal smal om iets hoog in te zetten, dus misschien gewoon volplanten met een type geranium dat goed dichtgroeit? Dan heb je een groen tapijt waar ook in het juiste seizoen veel bloemen opkomen. Zie:

De beste bodembedekkende geraniums zijn G. macrorrhizum en G. cantabrigiense (beschikbaar in verschillende soorten). Zelf gebruik ik ook Geranium phaeum en Geranium 'Tiny Monster' als bodembedekker. Ik heb hier een twintigtal Geraniums in de tuin staan, en ik moet bij de meeste toch ieder jaar flink wat wieden.

Alternatieve bodembedekkers voor volle zon: Salvia officinalis (volgens mij gewoon de beste bodembedekker in volle zon, omdat die ook perfect wintergroen is) en Scuttelaria tournefortii (maar die laatste ga je nergens vinden). Verder zeker nog Alchemilla mollis en Aster ageratoides
Eventueel nog schors tussenleggen om minder werk te hebben.

Magnolia staat niet graag nat als ik mij niet vergis. Als dat heel het jaar door nattere grond is dan een andere boom zoeken jammer genoeg.
Dan is dat toch een serieuze misser geweest van de tuinarchitect, die wist heel goed de bodemgesteldheid. Hij wijt het nu aan vorstschade en dat valt uiteraard niet onder plantgarantie. 300 euro zuur weggesmeten

Heb je tips voor een andere boom? Liefst een boom die niet te groot wordt.

Klein vraagje hier als leek zijnde:
Ik word bena instant happy als ik de geur ruik die (van wat ik weet) komt van een jasmijn klimplant.
Zijn er hiervoor ook andere niet overwoekerende alternatieven?
Een klimplant wil ik dus niet maar als er bloemen/struikjes zijn die ook deze heerlijke geur afgeven hoor ik het graag..

Ik word bena instant happy als ik de geur ruik die (van wat ik weet) komt van een jasmijn klimplant.
Een klimplant wil ik dus niet maar als er bloemen/struikjes zijn die ook deze heerlijke geur afgeven hoor ik het graag..
Boerenjasmijn is een gewone struik, verschillende cultivars hebben verschillende groottes. Ruikt goed maar weet niet of het even sterk is als klassieke jasmijn.

Dan is dat toch een serieuze misser geweest van de tuinarchitect, die wist heel goed de bodemgesteldheid. Hij wijt het nu aan vorstschade en dat valt uiteraard niet onder plantgarantie. 300 euro zuur weggesmeten

Heb je tips voor een andere boom? Liefst een boom die niet te groot wordt.

Wat mij binnenschiet: liquidambar styraciflua 'Worplesdon' (12m), Amelanchier lamarckii (6 - 10m), Quercus pontica (6m). Er zullen waarschijnlijk nog wel bomen zijn voor een nattere grond.

Als het erg nat is dan kan je altijd extra compost of grind (klein formaat) toevoegen bij het planten.

Toscaanse jasmijn woekert niet zo fel hoor, en kan eventueel gesnoeid worden zodat die niet te groot wordt. Bij mij staat die aan de voordeur in een pot met. Wel bescherming nodig bij strenge vorst.

Wilde kamperfoelie (in de avond) en schijnhulst (bloei is in april-mei) heeft ook zo’n typische geur.

En als je de ideale ruimte hebt qua overwintering: citrus bomen, bloeit bijna heel het jaar door en de geur is bedwelmdend zoals jasmijn.

edit: je hebt ook de nachtjasmijn, die moet je wel eerder als kamerplant behandelen of in de winter vorstvrij bewaren zoals citrus bomen.

Laatst bewerkt:
We gaan onze tuin heraanleggen en de tuinarchitect heeft het voorontwerp afgeleverd. Dat gaat dus over concept/indeling en nog niet de concrete planten. Wel de invulling waar gazon, waar bomen, waar borders,...

Nu willen we dat voorontwerp natuurlijk kritisch beoordelen. Maar heeft iemand daar tips voor? :unsure:

Op het eerste zicht ziet het er goed uit omdat er rekening is gehouden met de wensen. Dan dacht ik er nog aan om bepaalde zaken al eens te simuleren met koord om de ruimte "aan te voelen" maar verder echt geen flauw idee hoe ik zo iets kan beoordelen buiten mijn wensen dienik genoteerdnheb

Ik wil een nieuwe spade kopen .
Degene die ik momenteel gebruik is niet veel waard. Gisteren in de tuin gewerkt en wou een wortel van een plant los maken met de spade en het metaal plooit.
K zie dat er spades zijn in inox en staal. Waar moet ik op letten?

tuin wat heraangelegd met nieuwe bomen/boompjes

- 2023: boom 1 geplant (Amerikaanse Amberboom) naar het einde van de winter. Boom ontkiemt lichtjes en valt dan stil na een maandje.

Geen probleem, plantgarantie.

- 2024: nieuwe boom aangeplant (al iets kleinder dan de initiele boom, maarbon) boom trekt goed aan, ontkiemt, blaadjes zijn er. Hosee, we zijn vertrokken. Echter, de laatste weken begint die opeens te hangen, blaadjes worden zwart en nu lijkt het of het officieel voorbij is terwijl hij nog niet goed en wel gestart was.

Vraag me ook wel af aan wat het ligt, vooral wetende dat hij goed vertrokken was de tweede keer.

Plantgarantie, hoeveel keer kan je daar mee afkomen :s

Nu willen we dat voorontwerp natuurlijk kritisch beoordelen. Maar heeft iemand daar tips voor? :unsure:

Kijken of er rekening is gehouden met kijk- en looplijnen? Alsook met de stand van de zon (ochtend, middag en avond) en wat er op die plek staat (klein terrasje/bankje bv).

Je hebt ook van die markering spuitbussen, eventueel dat gebruiken om het ontwerp uit te zetten.

We gaan onze tuin heraanleggen en de tuinarchitect heeft het voorontwerp afgeleverd. Dat gaat dus over concept/indeling en nog niet de concrete planten. Wel de invulling waar gazon, waar bomen, waar borders,...

Op het eerste zicht ziet het er goed uit omdat er rekening is gehouden met de wensen. Dan dacht ik er nog aan om bepaalde zaken al eens te simuleren met koord om de ruimte "aan te voelen" maar verder echt geen flauw idee hoe ik zo iets kan beoordelen buiten mijn wensen dienik genoteerdnheb
Wij zijn iets gelijkaardigs van plan. Hoeveel tel je ongeveer neer voor zoiets? En als het ontwerp je niet aanstaat, kan je dan gewoon afhaken? Als laatste vraag: houden zij ook rekening met terras die je wilt heraanleggen?

Wij zijn iets gelijkaardigs van plan. Hoeveel tel je ongeveer neer voor zoiets? En als het ontwerp je niet aanstaat, kan je dan gewoon afhaken? Als laatste vraag: houden zij ook rekening met terras die je wilt heraanleggen?
Prijzen varieren sterk, maar wij hebben er eentje die werkt per grootte van het perceel. 8are 850euro voor uiteindelijk een volledig legplan, dus planten en afmetingen. Houdt met alles rekening wat we zeiden. Kan beginnen van een wit blad, of kan beginnen van elementen dat je wil behouden.

Na het plan hebben we nog de mogelijkheid om het eventueel door hun te laten aanleggen, maar is zeker geen verplichting. Heb ook bedrijven gehad waar het 2500euro kostte, maar dat je dat dan kon "terugvorderen" door het bij hun te doen... Goed zoeken is sowieso de boodschap.

Hangt er sterk vanaf. Als ge dat vraagt aan iemand die dat in hoofdberoep doet... ettelijke duizenden euro's afhankelijk van de grootte van de tuin.

Wij hebben een volledig plan laten tekenen, incl. beplantingsplan etc. door iemand die dat in bijberoep deed. Het was in totaal ~€750 of iets dergelijks. Die mens is hier geweest om te luisteren wat we exact wouden (met nen uitgebreide lijst vragen die hem echt wel in de goei richting stuurden), die is nadien alles komen opmeten en dan zijn we bij hem thuis geweest als het plan klaar was. We hebben nog een kleine aanpassing laten doen maar eigenlijk was dat er redelijk boenk op. Moest het totaal niet goed geweest zijn had hij voor hetzelfde geld gewoon opnieuw begonnen, maar zijn vragenlijst is zo goed dat dat waarschijnlijk quasi nooit voor valt. Als je alles optelt zal dat gene fantastische hourly rate zijn maar ge zag aan die mens dat dat echt passie was, eentje waarmee hij nog iets verdiende.

Voor mensen uit de regio rond Deinze alleszins nen aanrader imo.

Dit was min of meer het resultaat (perceel is ~540m²):

Hangt er sterk vanaf. Als ge dat vraagt aan iemand die dat in hoofdberoep doet... ettelijke duizenden euro's afhankelijk van de grootte van de tuin.

Wij hebben een volledig plan laten tekenen, incl. beplantingsplan etc. door iemand die dat in bijberoep deed. Het was in totaal ~€750 of iets dergelijks. Die mens is hier geweest om te luisteren wat we exact wouden (met nen uitgebreide lijst vragen die hem echt wel in de goei richting stuurden), die is nadien alles komen opmeten en dan zijn we bij hem thuis geweest als het plan klaar was. We hebben nog een kleine aanpassing laten doen maar eigenlijk was dat er redelijk boenk op. Moest het totaal niet goed geweest zijn had hij voor hetzelfde geld gewoon opnieuw begonnen, maar zijn vragenlijst is zo goed dat dat waarschijnlijk quasi nooit voor valt. Als je alles optelt zal dat gene fantastische hourly rate zijn maar ge zag aan die mens dat dat echt passie was, eentje waarmee hij nog iets verdiende.

Voor mensen uit de regio rond Deinze alleszins nen aanrader imo.

Dit was min of meer het resultaat (perceel is ~540m²):
Kan je de gegevens doorsturen via pm aub? We zitten daar in de regio en zijn op zoek naar zo iemand :)

Ik heb de gegevens doorgestuurd. Sla mij niet dood als de prijs niet dezelfde is :tongue: die was wat afhankelijk van de grootte van het perceel en er zijn intussen wel een paar indexaanpassingen geweest ookmaar het zal alleszins wel een pak goedkoper zijn dan bij de meeste anderen.

Iemand ervaring met vlinderstruiken? Bij onze kippen heb ik een vlinderstruik staan, deze heeft 2 jaar mooi gebloeid maar dit jaar blijft hij op hetzelfde niveau. Zoals elk jaar heb ik hem gesnoeid zodat hij goed kan bloeien. Er zijn terug knoppen op gegroeid maar daar is het gestopt begin mei. Als ik Google kom ik erop uit dat er weinig ziektes zijn voor de vlinderstruik, het enige dat ik kan vermoeden is de vele regen van de laatste maanden. Iemand met gelijkaardige ervaring?

Foto 1
Foto 2

Iemand ervaring met vlinderstruiken? Bij onze kippen heb ik een vlinderstruik staan, deze heeft 2 jaar mooi gebloeid maar dit jaar blijft hij op hetzelfde niveau. Zoals elk jaar heb ik hem gesnoeid zodat hij goed kan bloeien. Er zijn terug knoppen op gegroeid maar daar is het gestopt begin mei. Als ik Google kom ik erop uit dat er weinig ziektes zijn voor de vlinderstruik, het enige dat ik kan vermoeden is de vele regen van de laatste maanden. Iemand met gelijkaardige ervaring?

Foto 1
Foto 2
Ik vermoed dat het inderdaad aan het weer ligt. De mijne staan er iets beter bij, maar hebben ook nog geen enkele bloem.

Wij hebben momenteel een (te grote) voortuin van +/- 110m2, enkel gras.
Deze willen we klimaatvriendelijk en minder saai maken door bodembedekkers, 4-seizoensbloemen en kleurrijk in te richten + een wadi.
Liefst ook nog onderhoudsvriendelijk

Enkele vragen:
- Is enkel de graszoden verwijderen voldoende, of moet ook alles kapotgespoten worden? (geen voorkeur voor)
- Iemand een grof idee wat dit zou kosten als je het zelf zou doen vs via een tuinbedrijf?

Terug
Bovenaan