Persoonlijk vind ik een worteldoek en schors zonde. Volgens mij ook een een bron van microplastics zo'n worteldoek, ik zou het niet doen.Iemand tips wat te doen met een stuk voortuin (16mx0,4m). Momenteel gewoon aarde en zeer veel onkruid.
Ben het beu om elke maand distels te trekken, wat dan wel zichtbaar is aangezien het al enkele maanden geleden was. Zo'n kloefers dat daar uit komen, jezus.
Dan maar aan het denken om het onderhoudsvriendelijk te maken met worteldoek + schors.
Hoe diep moet dat liggen, moet eerst alle aarde uitgegraven worden, welke basis?
Edit: ik haat tuinieren.
Staat dat stuk in de zon/halfzon/schaduw? Het is nogal smal om iets hoog in te zetten, dus misschien gewoon volplanten met een type geranium dat goed dichtgroeit? Dan heb je een groen tapijt waar ook in het juiste seizoen veel bloemen opkomen. Zie:
Eventueel nog schors tussenleggen om minder werk te hebben.De beste bodembedekkende geraniums zijn G. macrorrhizum en G. cantabrigiense (beschikbaar in verschillende soorten). Zelf gebruik ik ook Geranium phaeum en Geranium 'Tiny Monster' als bodembedekker. Ik heb hier een twintigtal Geraniums in de tuin staan, en ik moet bij de meeste toch ieder jaar flink wat wieden.
Alternatieve bodembedekkers voor volle zon: Salvia officinalis (volgens mij gewoon de beste bodembedekker in volle zon, omdat die ook perfect wintergroen is) en Scuttelaria tournefortii (maar die laatste ga je nergens vinden). Verder zeker nog Alchemilla mollis en Aster ageratoides

die was wat afhankelijk van de grootte van het perceel en er zijn intussen wel een paar indexaanpassingen geweest ookmaar het zal alleszins wel een pak goedkoper zijn dan bij de meeste anderen.