Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand tips (product en een goeie druksproeier) om mos en groenaanslag van een dolomiet pad (0/15 fractie) te verwijderen?

Veel spijt dat we hier dolomiet laten leggen hebben. Had het kunnen weten in onze boomrijke omgeving.

Iemand tips (product en een goeie druksproeier) om mos en groenaanslag van een dolomiet pad (0/15 fractie) te verwijderen?

Veel spijt dat we hier dolomiet laten leggen hebben. Had het kunnen weten in onze boomrijke omgeving.

Eender welke groenaanslagverwijderaar met didecyldimethylammoniumchloride. Ik denk dat dat in de meeste groenaanslagverwijderaars wel de werkzame stof is, dus zie dat je geen te duur merk neemt. Gebruik ik hier jaarlijks op ons pannendak, gevel en alle verharding waaronder ook onze yellow sun split.

Qua druksproeier vind ik deze prijs/kwaliteit een hele goeie:
https://www.toolstation.be/talen-tools-drukspuit-professioneel/p17564

Thanks!
Tevreden van die yellow split? Vergt dat nog meer onderhoud dan enkel spuiten? Ook schaduw en boomrijke omgeving?

Thanks!
Tevreden van die yellow split? Vergt dat nog meer onderhoud dan enkel spuiten? Ook schaduw en boomrijke omgeving?
Wij zijn daar content van. Het enige wat ik doe qua onderhoud (naast af en toe eens met de bladblazer bladeren verwijderen) is er jaarlijks enkele producten opspuiten in de lente waaronder die groenaanslagverwijderaar en voor de rest is het onderhoudsvrij. Eigenlijk is die groenaanslagverwijderaar niet jaarlijks nodig, maar ik hou het liever bij. Groenaanslag heb je niet zo snel op split in vergelijking met andere verharding, want het water blijft er niet opstaan. Veel bomen staan hier niet (enkele kleine bomen), maar er ligt wel een stuk split op het Noorden waar niet veel zon bijkomt. Ik heb dit jaar voor het eerst onze split eens gebleekt met javel, want na de algendoder zag ik nog een lichte zwarte aanslag (dode algen?) op de split in het Noorden.

Meer info over mijn ervaring van de Yellow Sun kan je hier vinden:

Binnenkort ga ik klimop (Hedera Helix) planten om onze omheining dicht te laten groeien. Graag had ik daar ook wat klimplanten met bloemen gezet, mijn eerste idee was 4 Hedera Helixen en 1 Clematis per meter.

Ik lees nu dat Clematis nogal giftig is voor honden, als hondeneigenaar en met buren die honden hebben neem ik het risico liever niet.

Heeft iemand aanraders van niet giftige klimplanten met bloemen die tussen klimop kunnen leven en zeker in de zomer vrijwel constant in de volle zon staan (wanneer die schijnt ;) ).

Ik heb in mijn voortuin (zuidgericht, quasi hele dag zon) een 17m2 waar vandaag alleen een boom instaat en ik zou daar graag onderhoudsvriendelijke planten/siergrassen zetten. Er ligt ook een 9-10cm boomschors, dus iets dat daar ook tegenkan.
Wat kan daar goed gedeien?

Ik heb in mijn voortuin (zuidgericht, quasi hele dag zon) een 17m2 waar vandaag alleen een boom instaat en ik zou daar graag onderhoudsvriendelijke planten/siergrassen zetten. Er ligt ook een 9-10cm boomschors, dus iets dat daar ook tegenkan.
Wat kan daar goed gedeien?
Dus heesters of andere vaste planten (bodembedekkers?) die geschikt zijn voor een zonnige standplaats? En er ligt schors rond, wat volgens mij weinig uitmaakt.

Dat lijkt me nu wel een heel groot aantal mogelijkheden te geven.
Persoonlijke noot: siergras is voor mensen die beter op een appartement zouden wonen.

We hebben in de zomer 's morgens de zon op onze 2 keukenramen staan (pal op het oosten georiënteerd), de tijd dat de zon op deze ramen staat = de enige momenten dat ons huis opwarmt..
Screens hebben we overwogen als optie, maar we vonden dit esthetisch toch niet de beste oplossing, daarom waren we aan het kijken naar bomen om de zon op te vangen.

Heeft iemand dit al gedaan met bomen? Tuinman zegt dat dit moet lukken met 2 bomen met stamhoogte 2m, een 8-tal meter van de gevel. Mensen hier ervaring mee? We willen tijdens juli-agustus wel de zon buitenhouden, maar willen daar niet een heel jaar lang zicht op de tuin voor opofferen... Is een afstand van 8m te doen om zulke bomen te zetten? Moeten uiteraard geen mastodonten zijn, maar mid-sized boompjes.

Hopelijk hier wat ervaringen met bomen iets dichter tegen de gevel :unsure:

Dus heesters of andere vaste planten (bodembedekkers?) die geschikt zijn voor een zonnige standplaats? En er ligt schors rond, wat volgens mij weinig uitmaakt.

Dat lijkt me nu wel een heel groot aantal mogelijkheden te geven.
Persoonlijke noot: siergras is voor mensen die beter op een appartement zouden wonen.

Ja wel... Het moet onderhoudsarm zijn. Hoe minder werk, hoe beter.

Persoonlijke noot: Appartementen voelen voor mij aan als overbevolkte gevangenissen, dat is nooit een optie geweest :).

Ons tuinhuis staat op instorten en hadden we graag vernieuwd. Iemand al een dergelijk project uitgevoerd? Bedrijven die jullie kunnen aanbevelen? Wij hadden graag iets uniek gezet in de plaats, en niet zo'n prefab ding. Wij hebben een hoekwoning dus er zijn wel wat mogelijkheden en het huidige tuinhuis staat op bouwgrond.
Ik twijfel om er eventueel een volledig home/office kantoor van te maken, maar we hebben kamers op overschot in onze woning, dus echt nodig is het niet.

Heb hier vanachter een grote rode beuk staan (diam. 72cm). Heb gezien dat hier en daar de wortels boven de grond uitsteken en blijkbaar groeien daar nieuwe bomen uit. Kan ik deze gewoon afzagen?
Ik zou namelijk een platform op 4 palen met boomhut op willen maken en deze zitten wat in de weg :crazy: Wil zeker geen schade doen aan de boom.
1 paal komt ook op ca. 1m van de stam, zou dit kwaad kunnen? Hier ga ik waarschijnlijk wat wortels toucheren maar de kastanjepalen zijn maar diam. 15cm (geen betonfundering) dat ik in de grond ga kloppen (voorgeboord).

LKiUkx0.jpeg
oq34Ack.jpeg

Iemand een idee wat er aan de hand is met deze appelboom? In het voorjaar (ergens in maart denk ik) geplant.
Ik wist dat fruitbomen vatbaar zijn voor ziektes, maar dit is toch wel heel snel.

Ondertussen doet de appelboom het terug beter, maar nu zei m'n schoonmoeder dat naar boven groeiende takken bij fruitbomen nutteloos zijn omdat daar geen fruit aankomt. Ze zegt dat ik die 2 takken die omhoog groeien moet afbuigen met een touw zodat ze zijwaarts groeien.

Klopt dit? En zo ja, hoe pak ik dit best aan?

Hey allemaal,

Ze gaan binnenkort beginnen bouwen op onze grond. Nu zou ik graag al een berg zwarte grond laten leveren voor wanneer de bouw klaar is aangezien het na de bouw heel moeilijk (lees praktisch onmogelijk) om achter het huis te geraken met een grote vrachtwagen/tractor.

nu is mijn vraag of het kwaad kan dat ik die zwarte grond op een grote berg laat liggen gedurende de bouw. Ik veronderstel als ik het al wat laat uitspreiden dat alles vol met onkruid zal gaan staan terwijl dat bij een berg alleen de bovenste laag zal zijn.

Verliest die zwarte grond zijn 'vruchtbaarheid' voor gazon als ik die zo lang gewoon zou laten liggen?

Heb hier vanachter een grote rode beuk staan (diam. 72cm). Heb gezien dat hier en daar de wortels boven de grond uitsteken en blijkbaar groeien daar nieuwe bomen uit. Kan ik deze gewoon afzagen?
Ik zou namelijk een platform op 4 palen met boomhut op willen maken en deze zitten wat in de weg :crazy: Wil zeker geen schade doen aan de boom.
1 paal komt ook op ca. 1m van de stam, zou dit kwaad kunnen? Hier ga ik waarschijnlijk wat wortels toucheren maar de kastanjepalen zijn maar diam. 15cm (geen betonfundering) dat ik in de grond ga kloppen (voorgeboord).

LKiUkx0.jpeg
oq34Ack.jpeg
Wortels afzagen zou ik mee oppassen (vooral ook naar stabiliteit toe), maar die nieuwe stukken die daaruit groeien mogen uiteraard afgezaagd worden.
Hey allemaal,

Ze gaan binnenkort beginnen bouwen op onze grond. Nu zou ik graag al een berg zwarte grond laten leveren voor wanneer de bouw klaar is aangezien het na de bouw heel moeilijk (lees praktisch onmogelijk) om achter het huis te geraken met een grote vrachtwagen/tractor.

nu is mijn vraag of het kwaad kan dat ik die zwarte grond op een grote berg laat liggen gedurende de bouw. Ik veronderstel als ik het al wat laat uitspreiden dat alles vol met onkruid zal gaan staan terwijl dat bij een berg alleen de bovenste laag zal zijn.

Verliest die zwarte grond zijn 'vruchtbaarheid' voor gazon als ik die zo lang gewoon zou laten liggen?

Ik ben geen expert, maar ik ga er vanuit dat dat geen ramp is. Je kan altijd nog voeding bijgeven eens het graszaad ontkiemt is. Onkruidzaden gaan natuurlijk wel op de hoop terechtkomen en ontkiemen en dat onkruid gaat dan op zijn beurt weer zaad verspreiden. Maar onkruid ga je bij een beginnend gazon sowieso genoeg hebben gezien de open structuur (tenzij met grasmatten, daar kan je het beperken maar heb ik geen ervaring mee gezien ik dat veel te duur vind voor het beperkte voordeel). Frequent maaien gaat het onkruid iets terugdringen en het gras laten aandikken. Zonder bestrijdingsmiddelen (of elke week op je knieën onkruid te trekken) moet je er sowieso vanuit gaan dat je altijd een deel onkruid in je gazon zal hebben.

Zoals je zelf aangeeft is er na de bouw geen optie om de zwarte grond achter je huis te krijgen, dus dan moet je het nu al wel doen.

En als ik bij ChatGPT check, lijkt het idd niet echt een probleem te zijn:

Zwarte grond (ook wel humusrijke of organisch rijke grond) kan zijn vruchtbaarheid lang behouden als het op een hoop ligt, maar de duur hangt af van verschillende factoren:

1. Bescherming tegen elementen: Als de hoop grond goed beschermd is tegen wind, regen en directe zon, kan het organische materiaal minder snel afbreken. Te veel regen kan voedingsstoffen uitspoelen, terwijl zon kan leiden tot uitdroging en oxidatie van organisch materiaal.
  2. Micro-organismen: Zwarte grond is vaak rijk aan micro-organismen die helpen bij de afbraak van organisch materiaal. Als de omstandigheden goed blijven (vochtigheid, temperatuur, beluchting), blijven deze organismen actief en zal de vruchtbaarheid van de grond behouden blijven.
  3. Beluchting: Zwarte grond die goed belucht is, behoudt beter zijn vruchtbaarheid. Als de grond te compact wordt, kan het zuurstofniveau afnemen, waardoor de biologische activiteit afneemt en de kwaliteit van de grond sneller achteruitgaat.
  4. Duur: Over het algemeen kan zwarte grond zijn vruchtbaarheid jarenlang behouden als hij in gunstige omstandigheden ligt, maar naarmate de tijd verstrijkt, kan er wel wat verlies optreden door uitloging van voedingsstoffen of afbraak van organische stoffen.
Een goede praktijk is om de grond af en toe om te zetten en te beschermen met een dekzeil of organische mulch om de vruchtbaarheid zo lang mogelijk te bewaren.
Het regelmatig omzetten en afdekken zal idd beter zijn, maar lijkt me niet per se nodig.

Ondertussen doet de appelboom het terug beter, maar nu zei m'n schoonmoeder dat naar boven groeiende takken bij fruitbomen nutteloos zijn omdat daar geen fruit aankomt. Ze zegt dat ik die 2 takken die omhoog groeien moet afbuigen met een touw zodat ze zijwaarts groeien.

Klopt dit? En zo ja, hoe pak ik dit best aan?
Niemand hier die fruitbomen heeft?

Niemand hier die fruitbomen heeft?
Sorry, gelezen maar vergeten antwoorden. Het uitbuigen is vooral voor de vorm en heeft geen invloed op de vruchtzetting. Wat je wel gaat hebben op je hoofdtakken zijn "waterloten". Dat zijn die dunne twijgen die recht omhoog groeien, daar komt idd niets op en zorgen ervoor dat je boom toegroeit en er geen licht en lucht in het centrum kan. Die moet je wel uitknippen.
Je kan dus wat kiezen, snoeien is een kunst, dus ga even kijken in de buurt als je geen mooie appelbomen ziet en pak wat foto's. Het is makkelijker om het vanaf het begin vorm te geven dan achteraf

Sorry, gelezen maar vergeten antwoorden. Het uitbuigen is vooral voor de vorm en heeft geen invloed op de vruchtzetting. Wat je wel gaat hebben op je hoofdtakken zijn "waterloten". Dat zijn die dunne twijgen die recht omhoog groeien, daar komt idd niets op en zorgen ervoor dat je boom toegroeit en er geen licht en lucht in het centrum kan. Die moet je wel uitknippen.
Je kan dus wat kiezen, snoeien is een kunst, dus ga even kijken in de buurt als je geen mooie appelbomen ziet en pak wat foto's. Het is makkelijker om het vanaf het begin vorm te geven dan achteraf
Bedankt voor de info! Is idd een goed idee, ik zal eens op een appelboomgaard een kijkje gaan nemen hier in de buurt.

Ik ben deze zomer verhuisd, en mijn grond werd intussen genivelleerd en ingezaaid. Duurder dan ik dacht maar we hebben nu wel een mooie start met goeie grond. Een meidoornhaag en veldesdoornhaag zijn besteld via de gemeente maar nu zoek ik heel veel bomen. iemand tips regio Mechelen?

Terug
Bovenaan