Fusetea
Active member
@Sylverscythe De potgrond lijkt door het binnen staan intussen iets droger, en door het (voorlopige) betere weer is hij terug buiten gezet. 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Iemand tips (product en een goeie druksproeier) om mos en groenaanslag van een dolomiet pad (0/15 fractie) te verwijderen?
Veel spijt dat we hier dolomiet laten leggen hebben. Had het kunnen weten in onze boomrijke omgeving.
Wij zijn daar content van. Het enige wat ik doe qua onderhoud (naast af en toe eens met de bladblazer bladeren verwijderen) is er jaarlijks enkele producten opspuiten in de lente waaronder die groenaanslagverwijderaar en voor de rest is het onderhoudsvrij. Eigenlijk is die groenaanslagverwijderaar niet jaarlijks nodig, maar ik hou het liever bij. Groenaanslag heb je niet zo snel op split in vergelijking met andere verharding, want het water blijft er niet opstaan. Veel bomen staan hier niet (enkele kleine bomen), maar er ligt wel een stuk split op het Noorden waar niet veel zon bijkomt. Ik heb dit jaar voor het eerst onze split eens gebleekt met javel, want na de algendoder zag ik nog een lichte zwarte aanslag (dode algen?) op de split in het Noorden.Thanks!
Tevreden van die yellow split? Vergt dat nog meer onderhoud dan enkel spuiten? Ook schaduw en boomrijke omgeving?
).Dus heesters of andere vaste planten (bodembedekkers?) die geschikt zijn voor een zonnige standplaats? En er ligt schors rond, wat volgens mij weinig uitmaakt.Ik heb in mijn voortuin (zuidgericht, quasi hele dag zon) een 17m2 waar vandaag alleen een boom instaat en ik zou daar graag onderhoudsvriendelijke planten/siergrassen zetten. Er ligt ook een 9-10cm boomschors, dus iets dat daar ook tegenkan.
Wat kan daar goed gedeien?

Dus heesters of andere vaste planten (bodembedekkers?) die geschikt zijn voor een zonnige standplaats? En er ligt schors rond, wat volgens mij weinig uitmaakt.
Dat lijkt me nu wel een heel groot aantal mogelijkheden te geven.
Persoonlijke noot: siergras is voor mensen die beter op een appartement zouden wonen.
.
Wil zeker geen schade doen aan de boom.
Ondertussen doet de appelboom het terug beter, maar nu zei m'n schoonmoeder dat naar boven groeiende takken bij fruitbomen nutteloos zijn omdat daar geen fruit aankomt. Ze zegt dat ik die 2 takken die omhoog groeien moet afbuigen met een touw zodat ze zijwaarts groeien.
Wortels afzagen zou ik mee oppassen (vooral ook naar stabiliteit toe), maar die nieuwe stukken die daaruit groeien mogen uiteraard afgezaagd worden.Heb hier vanachter een grote rode beuk staan (diam. 72cm). Heb gezien dat hier en daar de wortels boven de grond uitsteken en blijkbaar groeien daar nieuwe bomen uit. Kan ik deze gewoon afzagen?
Ik zou namelijk een platform op 4 palen met boomhut op willen maken en deze zitten wat in de wegWil zeker geen schade doen aan de boom.
1 paal komt ook op ca. 1m van de stam, zou dit kwaad kunnen? Hier ga ik waarschijnlijk wat wortels toucheren maar de kastanjepalen zijn maar diam. 15cm (geen betonfundering) dat ik in de grond ga kloppen (voorgeboord).
![]()
![]()
Hey allemaal,
Ze gaan binnenkort beginnen bouwen op onze grond. Nu zou ik graag al een berg zwarte grond laten leveren voor wanneer de bouw klaar is aangezien het na de bouw heel moeilijk (lees praktisch onmogelijk) om achter het huis te geraken met een grote vrachtwagen/tractor.
nu is mijn vraag of het kwaad kan dat ik die zwarte grond op een grote berg laat liggen gedurende de bouw. Ik veronderstel als ik het al wat laat uitspreiden dat alles vol met onkruid zal gaan staan terwijl dat bij een berg alleen de bovenste laag zal zijn.
Verliest die zwarte grond zijn 'vruchtbaarheid' voor gazon als ik die zo lang gewoon zou laten liggen?
Het regelmatig omzetten en afdekken zal idd beter zijn, maar lijkt me niet per se nodig.Zwarte grond (ook wel humusrijke of organisch rijke grond) kan zijn vruchtbaarheid lang behouden als het op een hoop ligt, maar de duur hangt af van verschillende factoren:
Een goede praktijk is om de grond af en toe om te zetten en te beschermen met een dekzeil of organische mulch om de vruchtbaarheid zo lang mogelijk te bewaren.
- Bescherming tegen elementen: Als de hoop grond goed beschermd is tegen wind, regen en directe zon, kan het organische materiaal minder snel afbreken. Te veel regen kan voedingsstoffen uitspoelen, terwijl zon kan leiden tot uitdroging en oxidatie van organisch materiaal.
- Micro-organismen: Zwarte grond is vaak rijk aan micro-organismen die helpen bij de afbraak van organisch materiaal. Als de omstandigheden goed blijven (vochtigheid, temperatuur, beluchting), blijven deze organismen actief en zal de vruchtbaarheid van de grond behouden blijven.
- Beluchting: Zwarte grond die goed belucht is, behoudt beter zijn vruchtbaarheid. Als de grond te compact wordt, kan het zuurstofniveau afnemen, waardoor de biologische activiteit afneemt en de kwaliteit van de grond sneller achteruitgaat.
- Duur: Over het algemeen kan zwarte grond zijn vruchtbaarheid jarenlang behouden als hij in gunstige omstandigheden ligt, maar naarmate de tijd verstrijkt, kan er wel wat verlies optreden door uitloging van voedingsstoffen of afbraak van organische stoffen.
Niemand hier die fruitbomen heeft?Ondertussen doet de appelboom het terug beter, maar nu zei m'n schoonmoeder dat naar boven groeiende takken bij fruitbomen nutteloos zijn omdat daar geen fruit aankomt. Ze zegt dat ik die 2 takken die omhoog groeien moet afbuigen met een touw zodat ze zijwaarts groeien.
Klopt dit? En zo ja, hoe pak ik dit best aan?
Sorry, gelezen maar vergeten antwoorden. Het uitbuigen is vooral voor de vorm en heeft geen invloed op de vruchtzetting. Wat je wel gaat hebben op je hoofdtakken zijn "waterloten". Dat zijn die dunne twijgen die recht omhoog groeien, daar komt idd niets op en zorgen ervoor dat je boom toegroeit en er geen licht en lucht in het centrum kan. Die moet je wel uitknippen.Niemand hier die fruitbomen heeft?
Bedankt voor de info! Is idd een goed idee, ik zal eens op een appelboomgaard een kijkje gaan nemen hier in de buurt.Sorry, gelezen maar vergeten antwoorden. Het uitbuigen is vooral voor de vorm en heeft geen invloed op de vruchtzetting. Wat je wel gaat hebben op je hoofdtakken zijn "waterloten". Dat zijn die dunne twijgen die recht omhoog groeien, daar komt idd niets op en zorgen ervoor dat je boom toegroeit en er geen licht en lucht in het centrum kan. Die moet je wel uitknippen.
Je kan dus wat kiezen, snoeien is een kunst, dus ga even kijken in de buurt als je geen mooie appelbomen ziet en pak wat foto's. Het is makkelijker om het vanaf het begin vorm te geven dan achteraf