UEFA Champions League 2024/25

Wat vind jij van het nieuwe format?

• Totaal aantal stemmers
    117
Niets tegen de kleintjes uiteraard maar CL zou er toch moeten bovenuit steken qua niveau. Met die poules werd de lat al serieus lager gelegd tegenover de vroegere EC1 maar met de nieuwe format is het hek helemaal van de dam.
Er zijn simpelweg veel te veel matchen en daardoor te veel affiches niet van CL niveau, wat deze formule uitholt.
Is het niet ironisch om te zeggen dat de EC1 beter was, waar de discussie begon of de kampioen van Oostenrijk wel het niveau van de CL waardig is?

Ik vind het net goed dat die kleinere clubs er terug inzitten.
De CL was voor mij een saai geeuwfestijn van telkens dezelfde clubs.
Nu is die groeps fase terug wat leuk om zien. Eens daar voorbij zal mijn interesse in de competitie weer tot 0 herleid worden.

Daarom vond ik de conference league ook wel leuk, eens niet dagdagelijkse affiches, leuke verplaatsingen waar je anders niet komt.

Is het niet ironisch om te zeggen dat de EC1 beter was, waar de discussie begon of de kampioen van Oostenrijk wel het niveau van de CL waardig is?
Neen want die hadden er toen sowieso na ronde 1 ook al uitgelegen. Nu heb je in het slechtste geval 8 kansloze en overbodige matchen in een al overvolle kalender.

Ik vind het net goed dat die kleinere clubs er terug inzitten.
De CL was voor mij een saai geeuwfestijn van telkens dezelfde clubs.
Nu is die groeps fase terug wat leuk om zien. Eens daar voorbij zal mijn interesse in de competitie weer tot 0 herleid worden.

Daarom vond ik de conference league ook wel leuk, eens niet dagdagelijkse affiches, leuke verplaatsingen waar je anders niet komt.
Jamaar die Conference League en Europa League zijn er nog steeds hé, dat verandert niets.
Wat je zegt is net een argument om in uw topcompetitie het niveau te gaan verhogen i.p.v. iedereen minstens 8 matchen te laten spelen.
Niemand zit te wachten op wedstijden op UCL niveau in de CL.

Kijk ik kan me inbeelden dat je dat als supporter van een kleine club (op Europees niveau dan) in de CL allemaal wel fun&games vindt maar op die manier is het qua aantal wedstrijden toch ook allemaal niet houdbaar.

Jamaar die Conference League en Europa League zijn er nog steeds hé, dat verandert niets.
Wat je zegt is net een argument om in uw topcompetitie het niveau te gaan verhogen i.p.v. iedereen minstens 8 matchen te laten spelen.
Niemand zit te wachten op wedstijden op UCL niveau in de CL.

Kijk ik kan me inbeelden dat je dat als supporter van een kleine club (op Europees niveau dan) in de CL allemaal wel fun&games vindt maar op die manier is het qua aantal wedstrijden toch ook allemaal niet houdbaar.
Dat hoog aantal matchen is toch net omdat ze quasi de hele linkerkolom van de populaire competities in hun Europese cups willen meepakken? En toch niet omdat een aantal ploegen die kampioen spelen in een competitie die minder sexy is in China en andere afzetmarkten verdiend aantreden in de "champions" league?

Je kan die CL een pak simpeler maken qua aantal matchen hoor: de 15 kampioenen vd landen met hoogste coëfficient (alle respect voor de kampioen van pakweg de Faroer eilanden maar dat daar niemand op zit te wachten wil ik nog snappen) + de winnaar van vorig jaar. Als die toevallig de dubbel haalt in zijn land mag daar de 2e ook mee, of de verliezend finalist.

Commercieel natuurlijk een pak minder interessant, en dat is meteen ook de enige reden dat het dit format is. Alsof ze bij de uefa wakker liggen van het niveau van deze matchen.

Uiteraard is de hele insteek van de nieuwe formule 100% een commerciële beslissing en de UEFA mag dan idd. niet wakker liggen van het niveau, ik mag die nivellering naar beneden dan toch nog steeds jammer vinden?
De grotere clubs klagen ook steen en been over het aantal wedstijden en die hebben dan nog een grote kern. Maar tegen de centen zeggen ze ook geen neen natuurlijk :giggle:

Dat hoog aantal matchen is toch net omdat ze quasi de hele linkerkolom van de populaire competities in hun Europese cups willen meepakken? En toch niet omdat een aantal ploegen die kampioen spelen in een competitie die minder sexy is in China en andere afzetmarkten verdiend aantreden in de "champions" league?

Je kan die CL een pak simpeler maken qua aantal matchen hoor: de 15 kampioenen vd landen met hoogste coëfficient (alle respect voor de kampioen van pakweg de Faroer eilanden maar dat daar niemand op zit te wachten wil ik nog snappen) + de winnaar van vorig jaar. Als die toevallig de dubbel haalt in zijn land mag daar de 2e ook mee, of de verliezend finalist.

Commercieel natuurlijk een pak minder interessant, en dat is meteen ook de enige reden dat het dit format is. Alsof ze bij de uefa wakker liggen van het niveau van deze matchen.
Niemand in Spanje, Engeland of Italië zit te wachten op matchen tegen de Belgische of Nederlandse kampioen.
Ons uitsluiten zorgt voor minder matchen.
Commercieel ook interessanter want topmatchen gegarandeerd.

Ik heb hier heel die discussie niet gevolgd, maar ik zag de opmerking over nivellering naar beneden en die slaagt toch nergens op? Die nieuwe format die nodigt toch niet plots een hoop shit teams meer uit?
Er is 1 (!!) kampioen uit de voorrondes extra, that's fucking it. Dus ja, Slovan Bratislava lijkt het logische slachtoffer in dit geval. Maar die zijn er ook enkel maar bij omdat ze de Deense kampioen verslaan hebben. In de editie van vorig jaar zouden die er dus ook bij zitten eigenlijk. Want vorig seizoen won de Deense kampioen in de laatste voorronde en eindigde overigens 2e in de groep achter Bayern Munchen en voor Galatasaray (uitgeschakeld door YB Bern) en Man United.

Celtic doet toch elk jaar mee, Dinamo Zagreb zit er ook om de 2 jaar bij, Salzburg zit er ook elk jaar bij, een Zwitserse club evenzeer, etc. Gewoon toevallig dat die clubs dit jaar ontzettend zwak presteren. Salzburg speelt vaak aantrekkelijk voetbal, Basel/Bern spelen ook vaak interessant voetbal en konden in het verleden vaak verrassen.
De rest van de ploegen zijn toch ploegen uit de top-5 landen? Stuttgart, Girona, Bologna, Brest, etc zijn niet de ploegen die het hart sneller doen slaan, maar hebben zich wel op legitieme wijze gekwalificeerd en zouden in voorgaande edities toch ook altijd meedoen?
En 't is toch Atletico Madrid dat gisteren ook met 4-0 verloren heeft, dus ja...

Het enige wat wel klopt, is dat er veel meer David vs Goliath matchen zijn. De topploegen krijgen ipv 2 matchen (heen en terug) tegen een oude pot-4 ploeg, plots 3 of misschien zelfs 4 matchen tegen zo'n clubs.

Aston Villa toch ondertussen geen kleintje. Als je je in de premier league kan kwalificeren voor de CL ben je toch een topploeg.

Zijn al paar jaren aan het bouwen met Emery aan het roer. Vorig jaar tegen Lille eruit in de conference, hopelijk gebruiken ze de ervaring voor Europees dit jaar.

Zullen zien hoe ze het doen tegen het einde vant seizoen. Terug top 5 zou al heel goed zijn met die Europese kalender erbij...

Nadeel is wel moeilijker om te kunnen gaan kijken 😐 vroeger elk seizoen 2 matchen gedaan.

Niemand in Spanje, Engeland of Italië zit te wachten op matchen tegen de Belgische of Nederlandse kampioen.
Ons uitsluiten zorgt voor minder matchen.
Commercieel ook interessanter want topmatchen gegarandeerd.

Juist daarom is het tijd dat er een Europese Superliga met open systeem en meerdere tiers komt: een first division met 20 teams waarvan de laatste 3 degraderen naar de second division. Dan kunnen clubs met grote aanhang uit kleinere landen ook Europese topclubs worden als ze goed besturen. Clubs genre Celtic, Ajax, Benfica en wie weet ook Club Brugge zouden dan niet meer tegen een glazen plafond botsen en de Europese top kunnen bestormen. Clubs die slechts besturen kunnen in zo'n geval gewoon degraderen.

Matchen allemaal in het weekend en op woensdag dan een mini nationale competitie met 8 teams of zo.

Voorwaarde is dan wel dat de Financial Fairplay op de letter wordt toegepast en dat de regels qua contracten overal in Europa op dezelfde manier worden toegepast.

Ik denk zelfs dat zo'n systeem gewoon niet te vermijden is. Als morgen door het Europees Hof wordt beslist dat het transfersysteem volledig op de schop gaat, dan zal dat een ramp zijn voor de Belgische en Nederlandse doorverkoopclubs en zullen de topclubs nog machtiger worden aangezien ze veel kleinere transfersommen zullen moeten betalen voor de topspelers. De Nederlandse clubs zullen dan wel bijdraaien en alsnog voor een Beneliga kiezen om de inkomsten uit TV-rechten te vergroten. De Oostenrijkers en Zwitser gaan dan reageren door een Alpine League te starten. Daarna komt dan de Scandinavean League. Toch zal er nog steeds niemand aan de Premier League kunnen raken. Dan gaan al die kleinere landen zich verenigen tot de Atlantic League: een competitie met Ajax, PSV, Feyenoord, Celtic, Rangers, Kopenhagen, RB Salzburg, Benfica, Porto, Sporting, Olympiakos, Sparta Praag, Club Brugge, Anderlecht, Genk, ... Dat wordt meteen dé topcompetitie en dan komen de clubs uit de grote 5 landen met hangende pootjes vragen of ze mogen meedoen. De kleinere landen zeggen dan, ok maar wij bepalen de voorwaarden. De open Superliga is geboren.

Terug
Bovenaan