Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

je kan reageren en dramatiseren. In dit geval is men aan het dramatiseren. Eddy schopt tegen de scheentjes van de holibigemeenschap en men wil als straf zijn been amputeren. Want hij moet zijn ontslag krijgen aldus de Cats...
"de scheentjes" ik vermoed dat je goeie vrienden zou zijn met Eddy...

En dat is niet dramatiseren, hij werkt bij een bedrijf dat gelijkheid en diversiteit als bedrijfswaarde zien. Daar heb je niks te zoeken na zo'n opmerkingen.

Welke negatieve beoordeling?
De opmerking over 'meesteman', Meeseman is hetero als ik het goed heb?

En waarom moeten die uberhaupt een eigen gemeenschap hebben? Dat is net een manier om u uit de normale maatschappij te zetten
Dus omdat iemand hetero is, is het oké om ze te beledigen omdat je denkt dat ze lesbisch is? Dat is hetzelfde zeggen "die jeanette van een Neymar" bvb ...

Het gevolg van de woke cultuur is ook dat niemand van belang meer durft om Demarez zijn daden publiekelijk te relativeren. Er wordt een zwart/wit verhaal van gemaakt, en als je niet akkoord bent mag je mee op de brandstapel. Er is geen plaats meer in het medialandschap voor mensen die niet laaiend enthousiast zijn over lgbtq en black lives matter, wat goed bedoeld is maar ik toch een onrustwekkende evolutie vind.
In dat kader vond ik Kris Van den Abbeele zijn comment dan nog best verfrissend, tussen alle compleet overdreven brandstapelachtige comments van de Linde Merckpoels van deze wereld. "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen."

Het is toogpraat. Van een bedenkelijk niveau. Alleen, naast uiteraard het feit dat hij de pech had dat het uitgezonden is, vond het niet plaats aan de toog, maar op de werkvloer. En dan nog op de werkvloer van de VRT, een overheidsinstelling die uiteraard andere waarden uitdraagt.

Dat hij daarvoor moet worden aangepakt, absoluut. Maar het roepen om ontslag door de Belgian Cats en de bond, dat is gewoon veel te verregaand en compleet logeslagen, zonder ook maar enige reflectie naar de ernst van de feiten.

Daarnaast past dit wel helemaal in het overgevoelige imago van de LGBTQ... gemeenschap. Als je door deze uitspraken al zo hard op je paard zit, dan vrees ik dat het nooit echt gaat goedkomen. Want dergelijke grappen, hoe slecht en flauw ze ook zijn, gaan altijd blijven gemaakt worden. Die worden ook gemaakt over iemand die te dik, te kort of te lang is. Of over eender welke eigenschap van iemand, hoe klein ook. Maar om het met de woorden van Hans Teeuwen te zeggen: je ontwikkeld daar een schild voor, want dat doe je in een vrije maatschappij waar je het recht hebt om grappen te maken die ook best beledigend kunnen zijn. Want dat stoort mij het meest aan alle tweets en berichten van zij die nu op de bres springen voor de Cats en de sfeer dat anno 2021 zulke uitspraken niet meer mogen. Zulke uitspraken mogen wel. Je mag grappen maken over eender wat. Dat hoort bij de vrije meningsuiting en onze vrije maatschappij. In dit geval zijn imo niet de uitspraken op zich het probleem, maar wel de plaats en het moment, en die gevolgen moet Eddy Demarez maar dragen. Maar de teneur is nu dat niemand dus nog een grappige (in hun ogen dan, ik laat in het midden wat grappig is) opmerking mag maken over iemand zijn of haar geaardheid. En dat vind ik dus fout en niet passen in onze vrije wereld.

Waarschijnlijk zetten ze hem paar maand in de kelder van de VRT, zoals ze gedaan hebben met Wuyts

Misschien moeten ze Demarez gewoon aanhouden en vanaf nu elke keer aankondigen als "onze macho met een klein pietje". Eens kijken hoe lang hij dat leuk zou vinden om zo genoemd te worden...

Voor zover ik weet is Emma hetro? Maar bon, uiteindelijk is het de privésfeer en hebben we er niet zoveel zaken mee (tenzij ze het zelf in de media gooit).
Of Emma hetero is of niet doet er niet echt toe, het feit dat hij die vrouwen "koosnaampjes" geeft en de sexuele voorkeur o.a. op basis van uiterlijk laat impliceren is een héél stuk erger.
Alsof het problematisch zou zijn dat je op café wat zit te lullen op die manier. Mensen die dit een probleem vinden, gaan die eigenlijk ooit op café? Zitten die dan nooit te lullen met de vrienden?
zat hij op café? of was hij aan het werk?

mac-bc zei:
Net zoals je onderling tussen collega's ook weleens durft roddelen over de stinkbek van klant x. Dat is ook geen probleem, tot dat geroddel per ongeluk bij de desbetreffende klant terechtkomt. Dan is het ook normaal dat je teruggefloten wordt door uw baas.
En dat je een ontslag riskeert als die klant x belangrijk is of de fout écht wel erg beschouwd wordt zodat andere klanten er ook problemen mee hebben.

Uiteindelijk zullen er enkel verliezers zijn aan dit verhaal. Den Eddy die misschien zijn job kwijt is en de Cats / holebigemeenschap die nu scheef bekeken zal worden door Jan "ik heb niets tegen holebi's MAAR..." Modaal.

Net zoals in de racismediscussie heb ik een hekel aan het de manier waarom met dat woordje 'maar' wordt omgegaan. Bepaalde strekkingen zijn keihard op het gebruik van die 'maar' gesprongen, waardoor de hele discussie volledig gepolariseerd is. Het gebruik van het woordje 'maar' laat in dergelijke uitspraken ruimte voor nuancering, maar het woordje is door links een gecontesteerd item op zichzelf geworden.

En dat is niet dramatiseren, hij werkt bij een bedrijf dat gelijkheid en diversiteit als bedrijfswaarde zien. Daar heb je niks te zoeken na zo'n opmerkingen.

Ik vind het even fout om een cultuur te creëeren waarin je bij iets dat beledigend wordt opgevat meteen naar de vergeetput verdwijnt. Als je hem ontslaat krijgt hij niet eens de kans om zijn fouten goed te maken.

Dan creëer je een maatschappij waarin uit schrik voor de repercussies iedereen doet alsof hij super pro lgbtq is, maar niet werkelijk een mentaliteitsshift is doorgevoerd. Dat lijkt mij ook geen gezonde situatie.

First of all hebt gij als hetero geen recht van spreken over wat wel en niet homofoob is. Dat het voor u zo niet overkomt wil letterlijk niks zeggen.
Second of all is die discussie waarschijnlijk meer voer voor het homohaat topic.
Bon, graag alle hetero's uit het topic. Misschien kunnen de mods even de geaardheid verifiëren vooraleer er hier iets gezegd wordt in het topic? Het zou maar triestig zijn dat een hetero ook een mening heeft.

Snap ik dat homo's meer raakt, omdat wij als hetero er niet mee geconfronteerd worden? Absoluut. Maar wat voor een absolute kut/lullige (ge moogt zelfs kiezen) uitspraak is dat in godsnaam.

Ging je zo een reactie ook geplaatst hebben op Loser, JPV of één van de andere hier die je steunden? Tuurlijk niet, want dat past binnen je kraam.

Top dit :thumb: Gaat heel interessante discussies geven. Ofwel ben je homo of het eens met de uitspraken als hetero, ofwel zwijg je.

Ik had gereageerd in een ander topic op de hele Demarez discussie, maar mijn post is daar verwijderd, dus hier maar een nieuwe poging wagen.

Losstaand van het feit dat wat Demarez heeft gezegd niet door de beugel kan, erger ik mij er mateloos aan dat iedereen zich weer geroepen voelt/gaat voelen om zijn/haar standpunt publiek te maken. Ik vind het ook jammer dat onze basketvrouwen nu dreigen met juridische stappen. Het was toch grootser geweest als ze het anders hadden aangepakt, eerst in discussie gaan en dan oplossingen zoeken.

In een ander topic heb ik overigens 1 van de meest degoutante posts ooit gelezen. Blijkbaar is het tegenwoordig als hetero niet toegestaan om mee te geven wat ik ervaar als homofoob omdat ik persoonlijk niet met die problematiek in contact kom. Dan ga ik ervan uit dat ik ook niet meer mag oordelen wat racistisch is omdat ik zelf niet het slachtoffer ben van racistische handelingen/daden.

Ik krijg echt meer en meer de algemene indruk dat het binnenkort als hetero, blanke man gewoon onmogelijk zal worden om ook maar iets normaal te communiceren omdat ik in geen enkel hokje pas dat het slachtoffer zou zijn van negatieve reacties. Zeer verontrustende algemene tendens in mijn ogen.

EDIT: Wat hierboven wordt gezegd dus.

Laatst bewerkt:
Het is toch niet aan jou om te beslissen of het dramatiseren is of niet? Hoe vaak heb jij last van discriminatie op de werkvloer vanwege je seksualiteit? Denigrerende uitspraken over je uiterlijk en je seksualiteit? Foute clichébeelden die vasthangen aan je uiterlijk maar voor waar aannemen (grote, gespierde vrouw = kolos = lesbo)? Hoe vaak in je leven heb jij al te maken gehad met die kwetsende uitspraken telkens opnieuw, die dan ineens ook nog eens op de openbare omroep komen?

Dus de slachtoffers mogen de straf bepalen?

zat hij op café? of was hij aan het werk?

Op het werk natuurlijk. Maar als je nu op kantoor zit met collega's waar je goed mee overeenkomt en uw baas is er niet en de klant is er ook niet. Dan is het toch normaal dat je eventjes zit te zeveren tussen de collega's zonder onmiddellijk naar artikel 32.4bis van het arbeidsreglement te grijpen, die stelt dat dergelijk gedrag op de werkvloer niet gepast is?

We blijven bovenal gewoon mensen van vlees en bloed voor wie de boog ook niet altijd gespannen kan staan.

En dat je een ontslag riskeert als die klant x belangrijk is of de fout écht wel erg beschouwd wordt zodat andere klanten er ook problemen mee hebben.

Tja, elke werkgever zal daar op zijn manier moeten over oordelen. En daar heb ik op zich niet in tussen te komen. Maar de overdreven manier waarop hier gereageerd wordt, zet de VRT nu wel onder druk om zulke drastische maatregelen te nemen. Ikzelf zou dat overdreven vinden.

Ik vind het even fout om een cultuur te creëeren waarin je bij iets dat beledigend wordt opgevat meteen naar de vergeetput verdwijnt. Als je hem ontslaat krijgt hij niet eens de kans om zijn fouten goed te maken.

Dan creëer je een maatschappij waarin uit schrik voor de repercussies iedereen doet alsof hij super pro lgbtq, maar niet werkelijk een mentaliteitsshift is doorgevoerd. Dat lijkt mij ook geen gezonde situatie.
En hoe ga je de fouten goed maken in dit geval? Zijn excuses waren al erg genoeg, u niet excuseren over uw uitspraken, maar over het feit dat ze niet bedoeld waren om publiek uitgezonden te worden...
Denk je echt dat er een neo-nazi bij de VRT mag werken ook al uit hij zijn mening enkel als de micro niet aanstaat?

Los van het feit dat die discussie hier niet thuishoort..

Zeggen dat al die vrouwen lesbisch zijn en dat die het "manneke" is en dat er niet gaat gepoept zijn. Da's gewoon kinderachtig, seksistisch en homofoob. Dat veel mensen het willen afdoen als cafépraat is gewoon part of the problem.

Denk je nu echt niet dat je op uw werk zou buiten vliegen moest je zo'n praat over pakweg een belangrijke klant verkopen na een meeting waarbij uw micro nog op staat? Denk je dat die klant nog bij uw firma zou blijven na zoiets? Nee, en ik denk niet dat nog veel vrouwen zin gaan hebben in een interview met Demarez.

Feit alleen al dat zoveel mannen dat een fait divers vinden toont gewoon aan hoe dom en plat de gemiddelde Vlaming is.
Uw eigen commentaar op uw collega('s) hier al eens gelezen?

Nina zit hier niet in het topic, hè. Verschillende mensen zeggen hier dat die uitspraken niet kunnen. Jouw reactie is: "en die trainers van Nina mogen wel aanblijven?" Dat zegt niemand hier, en is een redelijk scheve discussietechniek.
Nee het gaat over het feit dat een journalist die wat roddelgeklap doet meteen moet ontslagen worden volgens de sporters waarover geroddeld werd (terwijl hij geen conmentaar doet bij hun sport) maar trainers die jaren atleten (vaak nog kinderen) mentaal mishandeld hebben die laten we gewoon op post omdat er nu een gouden medaille behaald werd en die sporter wil dat ze aanblijven (en gewoon verleden dus compleet negeert) en dat heeft niets te maken met dit forum
Dus omdat iemand hetero is, is het oké om ze te beledigen omdat je denkt dat ze lesbisch is? Dat is hetzelfde zeggen "die jeanette van een Neymar" bvb ...
Enkel Deschacht werd toch als jeanette uitgemaakt?
En op eerste zie hieronder dat heeft er niets mee te maken
Of Emma hetero is of niet doet er niet echt toe, het feit dat hij die vrouwen "koosnaampjes" geeft en de sexuele voorkeur o.a. op basis van uiterlijk laat impliceren is een héél stuk erger.zat hij op café? of was hij aan het werk?
Koosnaampjes nu al :lol:
Ze waren gewoon de ploeg aan het overlopen en gokken wie lesbisch en wie niet zou zijn en in bepaalde takken van de sport heb je nu eenmaal vaak vrouwen die wat mannelijker zijn (oa basket), maar sporten waar mannen die wat vrouwelijker zijn vaker voorkomen bestaat ook wss wel

Op het werk natuurlijk. Maar als je nu op kantoor zit met collega's waar je goed mee overeenkomt en uw baas is er niet en de klant is er ook niet. Dan is het toch normaal dat je eventjes zit te zeveren tussen de collega's zonder onmiddellijk naar artikel 32.4bis van het arbeidsreglement te grijpen, die stelt dat dergelijk gedrag op de werkvloer niet gepast is?

We blijven bovenal gewoon mensen van vlees en bloed voor wie de boog ook niet altijd gespannen kan staan.
Er is geen enkel art. X nodig om te weten dat zo'n gedrag niet gepast is. Zowel juridisch als menselijk.
mac-bc zei:
Tja, elke werkgever zal daar op zijn manier moeten over oordelen. En daar heb ik op zich niet in tussen te komen. Maar de overdreven manier waarop hier gereageerd wordt, zet de VRT nu wel onder druk om zulke drastische maatregelen te nemen. Ikzelf zou dat overdreven vinden.
Vraag jezelf eens af of hij nog veel interviews zal kunnen doen met topsportvrouwen ongeacht de sport? En vraag je af of hij daar met zijn gedrag voor verantwoordelijk is? Dan weet je of hij nog kan aanblijven.

Het is niet de "woke" gemeenschap die zijn gedrag erg vindt, het zijn de spelers van verschillende sporten zelf.

Via Gavin nog eens attent gemaakt op deze quote:
Wat humor betreft is het nochtans simpel imo.
Een mop heeft een zender, een ontvanger, en een context. Als er aan één van die zaken iets schort, is er een probleem.
Eigenlijk Eddy de pech dat de ontvanger zijn "mopjes" niet de ontvanger was die hij bedoelde. De stream bleef open staan en in plaats van zijn collega's, waren ineens alle kijkers de ontvanger.

Imo mogen mensen onder elkaar zeggen wat ze willen; hoe achterlijk en debiel ik sommige uitspraken ook vind.
De reactie van de VRT snap ik ook: hun werknemer doet (op de werkvloer) uitspraken die niet stroken met hun waarden. Terecht dat die daar voor wordt aan gepakt.

De reactie van de Cats is er imo over. Ja, het was misplaatst en niet grappig (serieus, wie die Meesteman grap goed vindt moet zich dringend eens laten nakijken) maar zo werkt de wereld nu eenmaal: mensen zeggen nu eenmaal kwestende dingen over een ander.
Je kan gerust reageren en zeggen dat het kwetsend is en dat het jammer is dat een boegbeeld van de sportredactie zo'n dingen verkonidigd en dat dat op een bepaalde manier legitimiteit verleent aan anderen om dat ook te doen. Maar zijn ontslag eisen is imo een stap te ver; het ging immers over een uitgelekt privégesprek.

een bedrijf die een bep. politieke partij nauwelijks aan bod laat komen of laat uitspreken zou ik nu niet meteen gelijkstellen aan "gelijkheid en diversiteit". Maar dat is misschien een andere discussie.

Het doet me toch pijn welke zever hier constant gespuid wordt.

Ik kan er niet bij dat Demarez hier nu door een hele bende verdedigd wordt alsof zijn leven er van af hangt.

Maar bon, kijk even los van het type van wanspraak: Demarez becommentarieert hier een ploeg waar hij duidelijk héél weinig respect voor heeft.

Hoe kan die man ooit nog een wedstrijd van een vrouwenploeg becommentariëren? De geloofwaardigheid is volledig weg.

En gezien zijn lak aan respect denk ik dat het voor hem nog een beloning zou zijn om enkel nog maar mannensport te becommentariëren...

Het is natuurlijk wel waar hé, héél véél mannen hebben al wel eens zo'n praat verkocht. Ik ook moet ik toegeven (gelukkig wel niet zoveel voze praat aan elkaar geregen). Maar die vent zit in een functie waar hij respect moet hebben voor de spelers die hij becommentarieerd. Een bouwvakker of een IT'er zit NIET in zo een positie.

Zouden we nog naar Michel Wuyts willen luisteren als we wisten dat die alle coureurs "domme randdebielen" vindt?

Haal het seksisme en homofobie weg uit de uitspraken van Demarez en vervang ze door een andere vorm van uitlachen en zijn geloofwaardigheid is nog steeds geschaad.

Ik had gereageerd in een ander topic op de hele Demarez discussie, maar mijn post is daar verwijderd, dus hier maar een nieuwe poging wagen.

Losstaand van het feit dat wat Demarez heeft gezegd niet door de beugel kan, erger ik mij er mateloos aan dat iedereen zich weer geroepen voelt/gaat voelen om zijn/haar standpunt publiek te maken. Ik vind het ook jammer dat onze basketvrouwen nu dreigen met juridische stappen. Het was toch grootser geweest als ze het anders hadden aangepakt, eerst in discussie gaan en dan oplossingen zoeken.

In een ander topic heb ik overigens 1 van de meest degoutante posts ooit gelezen. Blijkbaar is het tegenwoordig als hetero niet toegestaan om mee te geven wat ik ervaar als homofoob omdat ik persoonlijk niet met die problematiek in contact kom. Dan ga ik ervan uit dat ik ook niet meer mag oordelen wat racistisch is omdat ik zelf niet het slachtoffer ben van racistische handelingen/daden.

Ik krijg echt meer en meer de algemene indruk dat het binnenkort als hetero, blanke man gewoon onmogelijk zal worden om ook maar iets normaal te communiceren omdat ik in geen enkel hokje pas dat het slachtoffer zou zijn van negatieve reacties. Zeer verontrustende algemene tendens in mijn ogen.

EDIT: Wat hierboven wordt gezegd dus.
voelt aan als BLM , als blanke kan je niet weten wat een zwarte meemaakt dus bek houden of u schuldig voelen .

The Cats gaan erover met ontslag vragen , krediet verspeelt bij deze .

Uiteraard zou je van een sportjournalist bij de VRT verwachten dat hij doordringt is door de inclusiviteitswaarden , helaas niets is minder waar , het is allemaal een façade .

Een ontslag is naar mijn aanvoelen noch juist noch proportioneel. Anderzijds heeft hij met zijn uitspraken zichzelf wel onmogelijk gemaakt in de zin dat je hem moeilijk volgende week vrouwelijke wedstrijden kan laten becommentariëren of vrouwelijke sporters laat interviewen.

@mac-bc hij doet zijn uitspraken niet alleen op het werk, maar ook in bijzijn van een externe gastcommentator. Dat is gewoon deontologisch een grote fout. Had het gebleven bij de niet gepoept opmerking, tot daar. De blijvende denigrerende persoonlijke uitspraken zijn gewoon echt niet oké in een professionele setting (daarbuiten ook niet, imo, maar bon).

VRT is bovendien een bedrijf met een paar duizend personeelsleden, daar lopen wel wat lgbtq's rond ook. Fijn voor de (lesbische) vrouwen die op de sportdienst (willen) rondlopen, wetende wat een boegbeeld/je baas over je denkt. Gezien Demarez zo vrijlijk sprak, zal het ook niet de eerste keer geweest zijn en zal dat soort 'toogpraat' daar redelijk courant zijn. Fijne cultuur om in te werken. Daar zou natuurlijk al veel langer tegen moeten opgetreden zijn, vandaar dat de reactie van zo'n Karl behoorlijk hypocriet is. Nu het volledig in de openbaarheid is ozgekomen, kan je wel echt niet anders dan een duidelijk signaal geven.

Een ontslag lijkt me niet de juiste oplossing, omdat dat op zich niets wijzigt aan de cultuur die daar heerst. Dat zou nu veeleer een signaal zijn van je had maar niet betrapt moeten worden. Plus dat als hij nog geen klachten had gekregen, dat je moeilijk voor een mogelijk eenmalige uitschuiver iemand kan ontslaan.

En verder. Ik vind het toch zeer raar dat velen die uitspraken normaliseren. Ik zou dat misschien 15 jaar geleden als puber op café ook gedaan hebben. Maar we zijn niet 15 jaar geleden, we zijn geen pubers meer en we zitten hier niet op café.

Je kan de Cats dan ook echt niets verwijten dat ze nu om dat ontslag vragen. Die zijn terecht zeer kwaad. Maar het is niet omdat zij dat ontslag nu vragen, dat dat de beste oplossing is.

Terug
Bovenaan