Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

First of all hebt gij als hetero geen recht van spreken over wat wel en niet homofoob is. Dat het voor u zo niet overkomt wil letterlijk niks zeggen.
Second of all is die discussie waarschijnlijk meer voer voor het homohaat topic.
Ik ben niet hetero maar ik kan zeggen dat dit niet homofoob was imo.. Was het beledigend? Ja. Onrespectvol? Ja. Maar zeker geen fobie voor homos/lesbiennes, da woord is net als racisme volledig uit zijn betekenis getrokken.

Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;
Small minds discuss people.

Volgens Ann Wauters hoort dit soort praat ook niet thuis op café, maar volgens mij krijg je dat er nooit ofte nimmer uit. Net als racistische opmerkingen naast een voetbalveld, of in het algemeen opmerkingen naar mensen die 'anders' zijn dan u. Gewoon omdat er altijd mensen zullen zijn die niet slimmer zijn dan dat.

Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;
Small minds discuss people.

Volgens Ann Wauters hoort dit soort praat ook niet thuis op café, maar volgens mij krijg je dat er nooit ofte nimmer uit. Net als racistische opmerkingen naast een voetbalveld, of in het algemeen opmerkingen naar mensen die 'anders' zijn dan u. Gewoon omdat er altijd mensen zullen zijn die niet slimmer zijn dan dat.

Dat hoort ook niet thuis op café, dat hoort nergens thuis. Maar ik denk niet dat het de betrachting is van Ann Wauters om het ook op café gaan te controleren en bestraffen, hoor...

Ik ben niet hetero maar ik kan zeggen dat dit niet homofoob was imo.. Was het beledigend? Ja. Onrespectvol? Ja. Maar zeker geen fobie voor homos/lesbiennes, da woord is net als racisme volledig uit zijn betekenis getrokken.
Homofobie gaat dan ook niet enkel over angst voor holebi's he (ook al stamt het woord daarvan af). Net als xenofobie niet gaat over angst voor vreemdelingen. In de moderne context staat het woord "fobie" voor angst of haat.

Ik neem aan dat Demarez ook niet mocht blijven werken als hij had gezegd dat Abdi beter terug naar Somalië ging omdat hij hier niet thuishoort...

die uitspraken getuigen niet van enige homohaat is eigenlijk gewoon roddel en toogpraat. hij heeft pech dat de micro nog aanstond en ongeacht de plaats is dit eigenlijk nog steeds in de kern een onnozele privé conversatie.

Raar ook dat over de 2 anderen niet gesproken wordt want die zaten er ook mee te lachen is dus non verbale bevestiging van hetgeen gezegd wordt en dus zouden die even hard moeten aangepakt worden.

ergste van al is dat de media nu iedere niet-heteroseksueel om zijn mening is aant vragen die in die zaak niks te maken hebben buiten het feit dat ze niet-heteroseksueel zijn.

is zijne geloofwaardigheid aangetast , ja , moet hij daarom ontslagen worden ik denk van niet maar een interne mutatie is misschien meer op zijn plek naar een plaats zonder publieke interactie gezien zijn werkgever.

voelt aan als BLM , als blanke kan je niet weten wat een zwarte meemaakt dus bek houden of u schuldig voelen .
Het probleem is gewoon dat veel mensen hun eigen empathie gewoon zwaar overschatten. Je moet soms gewoon zelf in een negatieve situatie hebben gezeten om écht te beseffen hoe dat is.
Mensen zouden dus wat meer mogen beseffen dat ze zich niet alles kunnen voorstellen.

Dat wil niet zeggen dat dat je over zo'n dingen niet mag meepraten. Het gewicht ervan wegnemen is gewoon niet gepast.
Als de bomma den bompa is verloren ga je haar ook niet zeggen "maar bomma, zo erg is dat allemaal niet hé".

Homofobie gaat dan ook niet enkel over angst voor holebi's he (ook al stamt het woord daarvan af). Net als xenofobie niet gaat over angst voor vreemdelingen. In de moderne context staat het woord "fobie" voor angst of haat.

Ik neem aan dat Demarez ook niet mocht blijven werken als hij had gezegd dat Abdi beter terug naar Somalië ging omdat hij hier niet thuishoort...
Die opmerkingen zijn noch angst noch haat

Is roddelen en lachen met andere mensen niet de grootste hobby van de Vlaming dan ? Ik heb zo een vriendin die wat klein van gestalte is , hoeveel mensen er niet achter haar rug daar zitten mee te lachen , ik kom daar echt vies van , maar wat kan je er aan doen ?

Is roddelen en lachen met andere mensen niet de grootste hobby van de Vlaming dan ? Ik heb zo een vriendin die wat klein van gestalte is , hoeveel mensen er niet achter haar rug daar zitten mee te lachen , ik kom daar echt vies van , maar wat kan je er aan doen ?
Ontslaan natuurlijk.

Uitspraken zijn not done op de openbare omroep. Wat hij thuis zit te zeveren, maakt in principe niks uit als hij dezelfde kansen biedt tijdens zijn werk, met name correct & objectief becommentariëren.
Na deze uitspraken kan je zijn privé & werk helaas niet meer van elkaar scheiden, dus dan is functie als commentator niet de juiste keuze.
Maar in plaats van non-actief of ontslag, kan je hem misschien in een andere functie inschakelen

Niks doen, zeggen dat het allemaal zo erg nog niet is en dat het maar cafépraat is. Blijkbaar is dat de oplossing...

Heel veel Vlamingen doen dat inderdaad.
Maar uw voorbeeld verschilt omdat:
1) Die mensen dat met uw vriendin lachen zitten niet een functie waar er geacht wordt dat ze respect of neutraliteit zouden moeten hebben t.o.v. vriendin (tenzij het haar dokter is bv. en dan veronderstel ik dat ge zijn functie ook in twijfel gaat trekken).
2) Het gaat hier niet om een maatschappelijk probleem. Kleine mensen worden niet systematisch benadeeld en gekleineerd.

Edit: en los daar van vind ik nog altijd niet dat ze met haar gestalte moeten lachen.

1) Die mensen dat met uw vriendin lachen zitten niet een functie waar er geacht wordt dat ze respect of neutraliteit zouden moeten hebben t.o.v. vriendin (tenzij het haar dokter is bv. en dan veronderstel ik dat ge zijn functie ook in twijfel gaat trekken).
2) Het gaat hier niet om een maatschappelijk probleem. Kleine mensen worden niet systematisch benadeeld en gekleineerd.
Pun intended? :p

over punt 2) niet in the face misschien .

Dat hoort ook niet thuis op café, dat hoort nergens thuis. Maar ik denk niet dat het de betrachting is van Ann Wauters om het ook op café gaan te controleren en bestraffen, hoor...
Dat heb ik ook niet beweerd he. Ik zeg gewoon dat je er nooit van af zal geraken.

De vraag is dan eerder: wat kan je er wel tegen doen? Wel, zoals nu het geval is: zien dat BV's duidelijk aangeven dat dit niet ok is, in de hoop dat 'jan met de pet' zichzelf ook niet meer grappig of stoer vindt wanneer hij de volgende keer op café erover wilt beginnen. Dat kan helpen, maar nogmaals, je gaat altijd mensen blijven hebben die het wel doen.

En hoe ga je de fouten goed maken in dit geval? Zijn excuses waren al erg genoeg, u niet excuseren over uw uitspraken, maar over het feit dat ze niet bedoeld waren om publiek uitgezonden te worden...
Denk je echt dat er een neo-nazi bij de VRT mag werken ook al uit hij zijn mening enkel als de micro niet aanstaat?
Is het dan een onvergeeflijke zonde om een fout te maken tegen lgbtq normen?
Meteen alle banden doorknippen, kruisigen, de restanten op de brandstapel smijten, de as verzuipen in het moeras, en bidden dat zijn ziel naar de diepste krochten van de hel verdwijnt waar voor eeuwig het moment dat hij besefte dat de micro nog aanstond zich op repeat afspeelt.

Er moet toch iets zijn dat hij kan doen om zijn fouten goed te maken. Het gaat hier over foute moppen, niet om haat.
Hij kan voor de rest van zijn carriere x percent van zijn loon aan goede doelen voor gelijkheid doneren, confronteer hem met mensen die het slachtoffer zijn van homohaat, maak er een praatpromma van zoals hier al geopperd werd, ... Er zal wel iets creatiever en productiever zijn dan hem simpelweg te ontslaan.
Het zijn veranderende tijden en hij komt nu eenmaal uit een generatie die op dat vlak met quasi tegenovergestelde standpunten is opgegroeid. Dit gaat nog vaak gebeuren, en het is niet constructief om iedereen die in de fout gaat buiten te smijten.

Roepen naar ontslag vind ik wel extreem. Daarmee verkloot je potentieel iemand zijn leven.
Staat imo niet in verhouding tot de misstap.

Die journalist best ook ontslagen dan, die vergelijkt Lukaku ook met een beest!

En de trainer van de cats best ook ineens zijn C4 geven, die heeft ook een grote fout gemaakt tegen de jappen op einde door inworp niet vanaf de middenlijn te laten plaatsvinden en die wordt ook met overheidsgeld betaald!

Terug
Bovenaan