Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Is dat niet hetzelfde als iemand die 2meter + is en te horen krijgt: "Goei weer daar vanboven?" of "Dat moet plezant zijn op een concert" enz
Is dat kwetsend bedoeld? Soms wel, soms niet zou ik denken. Eerder onwetendheid.
Als er nu eenmaal eigenschappen zijn die van de 'norm' afwijken, zullen de commentaren ook zonder twijfel blijven komen, al dan niet kwetsend;
Nu kunnen we discussiëren over wat de 'norm' is natuurlijk
Of 'kunde gij niet achteraan gaan staan want achter u zien we niets'

Of in de winkel door vrouwelijke verkoopsters: 'sorry uw maat hebben we hierin niet' op een toon precies of ik de enige ben die die maat heeft

Ik neem aan dat de Cats zelf nog wel mogen kiezen hoe erg ze dit vinden? En zelf mogen bepalen wat ze redelijk zouden vinden van de VRT of Demarez om te doen?

Ik ben ook al duidelijk geweest over wat ik de betere weg zou vinden, maar het is ook niet omdat de Cats iets vragen dat het sowieso ook moet en zal gebeuren, hè. Maar als zij gekwetst zijn hierdoor, en vinden dat er een sterk signaal moet staan tegenover het signaal dat Demarez en de VRT zouden geven als dit gewoon zou mogen passeren, dan mogen ze dat toch wel zeggen?
Ze mogen zich enkel beledigd voelen. Zij moeten geen sancties bepalen nee.

Om daarna zelf het vliegtuig op te stappen naar landen waar wetten bestaan tegen homo's om centen te gaan verdienen? Komaan dat is gewoon huichelarij van het ergste soort dat ze nu aan het doen zijn!
Allee, nog een scheve vergelijking... Aan hoeveel zitten we al ondertussen? Dus omdat ze werken in een land waar antihomowetten bestaan, moeten ze nu zwijgen telkens ze beledigd worden vanwege hun uiterlijk, geslacht of seksuele voorkeur? Binnenkort mag alleen Jezus Christus nog z'n mond opentrekken, want al de rest heeft ooit wel eens iets verkeerd gedaan en is daardoor zogenaamd hypocriet.

Eddy is geen Rus. Wat Eddy heeft gezegd, verandert niet. Of de Cats nu in Rusland spelen of niet.

Ze mogen zich enkel beledigd voelen. Zij moeten geen sancties bepalen nee.

Klopt. Dat staat hier dus al verschillende keren ook zo, toch? Ik denk niet dat Sheldon dat vindt. Ik vind het alvast ook niet. Sir.Killalot heeft precies datzelfde gezegd.

Reus, kolos, potato patato dat is toch allemaal hetzelfde?
Of is dat enkel bij een vrouw een verwijt?

Mijn achternaam wordt ook regelmatig bewust foutief uitgesproken, sommige collega's gebruiken zelfs enkel dat om me aan te spreken
En ja dan is dat een vrouwennaam, don't care
Niet hetzelfde, Kolos gaat namelijk over "gezet" zijn, wat bij vrouwen wel als negatief wordt aanzien. Moesten ze u nu ne lange zwabber noemen, dat is ongeveer hetzelfde.

En er is een verschil tussen samen met iemand lachen, en achter iemand zijn rug iemand beledigen. Mijn collega's lachen ook soms met mijn kapsel/baard, don't care. Maar moesten ze achter mijn rug, onder elkaar beledigingen daarover maken, zou ik dat wel erg vinden.

En er is een verschil tussen samen met iemand lachen, en achter iemand zijn rug iemand beledigen. Mijn collega's lachen ook soms met mijn kapsel/baard, don't care. Maar moesten ze achter mijn rug, onder elkaar beledigingen daarover maken, zou ik dat wel erg vinden.
Newsflash: als dat in uw gezicht gebeurt, dan doen ze dat achter uw rug ook.

Allee, nog een scheve vergelijking... Aan hoeveel zitten we al ondertussen? Dus omdat ze werken in een land waar antihomowetten bestaan, moeten ze nu zwijgen telkens ze beledigd worden vanwege hun uiterlijk, geslacht of seksuele voorkeur? Binnenkort mag alleen Jezus Christus nog z'n mond opentrekken, want al de rest heeft ooit wel eens iets verkeerd gedaan en is daardoor zogenaamd hypocriet.

Eddy is geen Rus. Wat Eddy heeft gezegd, verandert niet. Of de Cats nu in Rusland spelen of niet.
Dat is helemaal geen scheve vergelijking. Als je u daar zo aan stoort dan ga je niet naar landen waar dat dergelijke zaken bestaan.

Niet hetzelfde, Kolos gaat namelijk over "gezet" zijn, wat bij vrouwen wel als negatief wordt aanzien. Moesten ze u nu ne lange zwabber noemen, dat is ongeveer hetzelfde.

Waarom zou dat bij een vrouw als negatief aanzien worden? Of dat nu over een man als Lukaku gezegd wordt of over een vrouw als Billey zou geen verschil mogen maken
Lange zwabber zal er ook wel al bijgezeten hebben ik hoor dat niet altijd tot hierboven :unsure:

Ik heb gewoon geen geduld met extreme dommigheid dus de JC beweging, racisten, homofoben, anti-vaxxers, bol af. Hypocriet? Idgaf

Je kan niet tegen dommigheid, maar ik mag wel niet oordelen wat ik ervaar als homofoob omdat ik hetero ben. Dan wordt het natuurlijk wel zeer lastig. Zeggen dat mensen het moeten afbollen, maar ook niet toelaten dat ze een standpunt innemen… Ik hoop dat je zelf ook beseft dat het zo wel zeer lastig wordt om een discussie te voeren.

Eens zien wat er zal gebeuren als ik morgen zeg tegen een homo man dat hij niet weet hoe ik mij voel als hetero man omdat hij zich niet kan inleven in mijn wereld. Het kot zal snel te klein zijn.

Al lachend zegt ne zot zij mening.
Ge leeft in een compleet hypocriete maatschappij, denkt ge nu werkelijk dat er achter uw rug niemand over U gaat roddelen ?
Zolang ge niet weet wat ze achter uw rug aan het roddelen zijn, prijs U gelukkig.
Laat dit nu net het nadeel zijn van "beroemd" te zijn, die krijgen meestal alle baggercommentaren recht in hun gezicht (en ook de adoraties natuurlijk).

Newsflash: als dat in uw gezicht gebeurt, dan doen ze dat achter uw rug ook.
Nee hoor, want dat zijn gewoon mopjes omdat ik haar heb en zij kaal zijn... Dat is gewoon humor onder elkaar.
Waarom zou dat bij een vrouw als negatief aanzien worden? Of dat nu over een man als Lukaku gezegd wordt of over een vrouw als Billey zou geen verschil mogen maken
Lange zwabber zal er ook wel al bijgezeten hebben ik hoor dat niet altijd tot hierboven :unsure:
Omdat "Kolos" nu eenmaal bij vrouwen niet als compliment aanzien wordt. Net zoals "Magere Hein" bij mannen ook geen compliment is.

Tuurlijk hebben de cats het recht het ontslag te eisen. Ik zou ook zwaar op mijn tenen getrapt zijn mocht iemand zo achter mijn rug praten.
Maar je kan niet ontkennen dat de manier waarop het hier doorgeduwd wordt als homofoob en gekaderd wordt in een zogezegd breed maatschappelijk probleem dat bijna niemand publiek zijn mond nog open durft te trekken om te zeggen: "Jongens, kom. Wat hij deed was fout maar laat ons eerlijk zijn dat iedereen in zijn privé al eens dat soort uitspraken over anderen doet. Daarvoor moeten we die man zijn leven niet ruïneren. Laat staan dat dit dan perse aantoont dat iemand homofoob is of dat dit een zogezegd groter probleem aantoont".

Wees maar zeker dat Demarez en co achter de schermen ook al eens lachen met Mertens zijn lengte (vermits het live ook al gebeurt) of Neymar die bij de minste scheet gaat liggen. Dat wil ook niet zeggen dat daar perse per definitie een groter probleem is.

En dan die politici die willen dat er meer vrouwen op de sportredactie werken. Tja dan gaan die vrouwen gewoon dezelfde uitspraken doen over mannen, et alors?
Er is vandaag geen enkele vrouw die gehinderd wordt om te gaan werken op een sportredactie, of gaan we daar nu ook al quota gaan opleggen?

Je kan niet tegen dommigheid, maar ik mag wel niet oordelen wat ik ervaar als homofoob omdat ik hetero ben. Dan wordt het natuurlijk wel zeer lastig. Zeggen dat mensen het moeten afbollen, maar ook niet toelaten dat ze een standpunt innemen… Ik hoop dat je zelf ook beseft dat het zo wel zeer lastig wordt om een discussie te voeren.

Eens zien wat er zal gebeuren als ik morgen zeg tegen een homo man dat hij niet weet hoe ik mij voel als hetero man omdat hij zich niet kan inleven in mijn wereld. Het kot zal snel te klein zijn.
Maar dat zegt Sheldon niet, dat is ervan gemaakt in een paar volgende posts. Er stond gewoon:

First of all hebt gij als hetero geen recht van spreken over wat wel en niet homofoob is. Dat het voor u zo niet overkomt wil letterlijk niks zeggen.
Als reactie op Knarf die zei:
Voor mij is er geen verschil tussen wat hij nu heeft gezegd of als hij gezegd zou hebben : Daar zal wel serieus gepoept zijn, want op één na allemaal hetero.

Knarf gaat een vergelijking maken met "het is hetzelfde alsof hij dit en dit zou hebben gezegd, dus niet homo-onvriendelijk". Terwijl de Cats zeggen dat het wel degelijk anders overkomt bij hén (degene die geviseerd zijn) en Sheldon zegt dat het ook anders overkomt bij hem (precies wat de Cats dus zeggen, dat veel meer mensen daar dagelijks last van hebben). En op Twitter genoeg mensen zeggen dat ze er elke dag mee te maken krijgen, en hoe hen dat precies beïnvloedt. En dat dat genormaliseerd wordt als je dat op tv gewoon toelaat.

Dan kun je toch zeggen dat de mening van iemand die daarbuiten staat, niet geviseerd wordt in de uitspraak en ook geen enkele backlash zal voelen van die uitspraak, er in het dagelijkse leven ook niet mee geconfronteerd wordt, misschien iets minder waarde heeft dan wat die anderen ervan vinden, die het elke dag meemaken? Ik vind in ieder geval van wel. Ik heb niet het idee dat mijn mening daarin even zwaar moet doorwegen als die van de Cats of van mensen die daarmee te maken hebben dagelijks.

Er is vandaag geen enkele vrouw die gehinderd wordt om te gaan werken op een sportredactie, of gaan we daar nu ook al quota gaan opleggen?
Uit het nieuwsblad: "Ook in de politiek maken ze zich zorgen. “In de beheersovereenkomst van de VRT staat een belangrijk luik over diversiteit”, zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen). “We zullen er nauw op toezien dat het ook zo gebeurt.”"

Ja dus, er komen/zijn quota.

Uit het nieuwsblad: "Ook in de politiek maken ze zich zorgen. “In de beheersovereenkomst van de VRT staat een belangrijk luik over diversiteit”, zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen). “We zullen er nauw op toezien dat het ook zo gebeurt.”"

Ja dus, er komen/zijn quota.
Laat die quota maar eens zien dan.

Maar dat zegt Sheldon niet, dat is ervan gemaakt in een paar volgende posts. Er stond gewoon:

Als reactie op Knarf die zei:

Knarf gaat een vergelijking maken met "het is hetzelfde alsof hij dit en dit zou hebben gezegd, dus niet homo-onvriendelijk". Terwijl de Cats zeggen dat het wel degelijk anders overkomt bij hén (degene die geviseerd zijn) en Sheldon zegt dat het ook anders overkomt bij hem (precies wat de Cats dus zeggen, dat veel meer mensen daar dagelijks last van hebben). En op Twitter genoeg mensen zeggen dat ze er elke dag mee te maken krijgen, en hoe hen dat precies beïnvloedt. En dat dat genormaliseerd wordt als je dat op tv gewoon toelaat.

Dan kun je toch zeggen dat de mening van iemand die daarbuiten staat, niet geviseerd wordt in de uitspraak en ook geen enkele backlash zal voelen van die uitspraak, er in het dagelijkse leven ook niet mee geconfronteerd wordt, misschien iets minder waarde heeft dan wat die anderen ervan vinden, die het elke dag meemaken? Ik vind in ieder geval van wel. Ik heb niet het idee dat mijn mening daarin even zwaar moet doorwegen als die van de Cats of van mensen die daarmee te maken hebben dagelijks.
Het gaat niet over "iets minder waarde", het gaat over "geen recht van spreken". LETTERLIJK wat Sheldon gezegd heeft.

En het filmpje was ook misplaatste humor onder elkaar.

klinkt seksistisch :unsure: Vrouwen dit, mannen dat.. :unsure:
Met dat verschil dat mijn collega's weten dat ik daar ook mee kan lachen. Net zoals ik weet dat zij er ook mee kunnen lachen als ik over hun gebrek aan haar praat...

En dat is niet seksistisch, de Cats geven zelf aan dat ze dat kwetsend vinden. Lukaku heeft (voor zover ik weet) nog nooit gezegd dat hij het erg vindt om "kolos" of iets dergelijks genoemd te worden.

Laat die quota maar eens zien dan.

:unsure:

edit, en uit de huidige beheersovereenkomst (2021-2025)

KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde video-aanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is):-Geslacht: van 40% vrouwen naar 48% in 2025,-Afkomst: van 7,5% personen met buitenlandse herkomst17naar 9,5% in 2025,-Handicap: van 1,5% naar 2% in 2025. Betrokken streefcijfers vormen uitdrukkelijk niet het voorwerp van (positieve) discriminatie. De evolutie inzake de realisatie ervan wordt nagegaan via representatieve steekproeven, niet op grond van rigide tel-of turfsystemen.
KPI 11.De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden:-Minstens 40% vrouwen voor het gehele personeelsbestand,-Genderevenwicht voor hoger kader in 2025,-Minstens 7% voor personen met buitenlandse herkomst18in 2025,-Minstens 2% voor personen met een handicap en re-integratie van chronisch zieken.

Met dat verschil dat mijn collega's weten dat ik daar ook mee kan lachen. Net zoals ik weet dat zij er ook mee kunnen lachen als ik over hun gebrek aan haar praat...
En misschien konden de Cats er ook mee lachen, maar dat wist hij niet op voorhand toch? Plus het was niet express naar hen gericht, dus: "onder elkaar"
En dat is niet seksistisch, de Cats geven zelf aan dat ze dat kwetsend vinden. Lukaku heeft (voor zover ik weet) nog nooit gezegd dat hij het erg vindt om "kolos" of iets dergelijks genoemd te worden.
Maakt niet uit, gij bepaalt hier hoe vrouwen en mannen zich beledigd moeten voelen op basis van stereotypen. Da's letterlijk seksisme :)

Terug
Bovenaan