Ik ga KnightOfCydonia citeren.
Als mensen dat beeld dat symbool staat voor de gruweldaden van de holocaust niet meer los kunnen zien van het zionisme hebben de Joden dat, naargelang je standpunt, mede over zichzelf afgeroepen.
Dit is helemaal géén citaat van mij. Zelfs geen juiste parafrasering.
Ik heb inderdaad de term "over zichzelf afgeroepen" gebruikt, maar in een geheel andere context, als in een verwijzing naar het feit dat Hamas een deel is van Palestina/Gaza, en daar wel degelijk een significante steun geniet (zowel het winnen van de laatste verkiezingen in 2006 als opiniepeilingen:
"Despite the devastation, 57% of respondents in Gaza and 82% in the West Bank believe Hamas was correct in launching the October attack, the poll indicated"), en dat een deel van de slachtoffers daar dan ook gewoon een deel van de strijdende partij zijn... er vallen gewoon door de aard van het conflict in zo'n gebied en de manier waarop Israël terugslaat, zeer veel burgerslachtoffers, en je kan daar terecht boos om zijn, maar deze discussie gaat over die woede vervolgens richten op mensen die er weinig tot niets mee te maken hebben.
De slachtoffers van de Holocaust verhouden zich echter niet op dezelfde manier tot de nazi's,
als de Palestijnen dat doen ten opzichte van het moderne Israël, buiten wat nobele verzetsdaden waren de joden nooit een strijdende partij tegen nazi-Duitsland.
Ik vind het frappant hoe jij nu al een paar keer de bekladding van het beeld van Anne Frank wil framen als een aanval op een klein onschuldig meisje.
Dat beeld staat als symbool voor de overlevers van de holocaust. Het is niet in hoofdzaak bedoeld als grafzerk voor de persoonlijke nagedachtenis van haar alsof het een Romeinse keizer zou zijn.
Het bekladden van dat beeld is dan ook te zien als aanklacht tegen de daden van het volk dat voortgekomen is uit de overlevers van, cynisch genoeg, een genocide.
'Framen'? Wat dacht je gewoon van de werkelijkheid beschrijven?
Het is gewoon effectief vandalisme van een beeld van een onschuldig meisje/slachtoffer van de Holocaust, en door de populariteit van haar dagboek staat zij inderdaad vaak ook symbool voor een vermenselijking van dat grote lijden, dus kan je niet eens ongelijk geven dat zo'n beeld de persoonlijke nagedachtenis overstijgt, zelfs al staan in Amsterdam ook nog andere holocaust-monumenten. Maar fijn ik zal je dat krediet geven, want het maakt de rest van je mening eigenlijk erger...
Het bekladden van dat beeld door Pro-Palestijnse daders is wel degelijk zoals ik zei een voorbeeld van hoe velen tegenwoordig - inclusief Herman Brusselmans of toch minstens z'n fictieve alter ego (
handig om achter te schuilen natuurlijk) - antizionisme en antisemitisme niet los van elkaar kunnen zien. Feitelijk doe jij net hetzelfde door dat bekladden van dat beeld te verdedigen.
Anne Frank heeft niets maar dan ook niets met militaire beleid van het huidige Israël te maken. Herman Brusselmans z'n fictieve jood in Gent ongetwijfeld ook niet.
De daden van dat volk dat voortgekomen is uit het overleven van de Holocaust, zijn hoe graag sommigen het maar al te vaak proberen, en ondanks de wandaden die er tussen zitten, nog steeds moreel noch cijfermatig niet het equivalent van hetgeen het joodse volk tijdens de Tweede Wereldoorlog overkomen is: dat was inderdaad een genocide, waarbij de slachtoffers geen strijdende partij waren, maar systematisch en op industriële wijze werden uitgemoord, en 63% van alle Europese joden uiteindelijk gestorven is...
Je hebt hier en elders ook heel wat mensen die vinden dat in Gaza ook een genocide plaatsvindt (
noot: er is nog steeds geen uitspraak van het ICJ, dus ja: een claim, plus één die niet ondersteund wordt door een aantal van onze belangrijkste democratische bondgenoten) maar die beschuldiging is alvast niet gebaseerd op vergelijkbare cijfers van doden (daar is het eerder 1 op 75 dan 2 op 3), en op een definitie van onder meer gedwongen volksbewegingen en het voorkomen van geboortes door het uitschakelen van ziekenhuisinfrastructuur (waar Hamas echter wel zich in de buurt van schuilhoudt volgens Israël en andere bronnen), etc.