Unia dient klacht in tegen Brusselmans wegens antisemitisme

Als je iemand citeert is het misschien best dat je gewoon gewoon letterlijk quote, en niet zelf iets verzint.
Ik heb gezocht en kan niet vinden waar KoC dit zegt.

Maar los daarvan, op welke manier hebben joden het dan op zich afgeroepen dat een standbeeld voor de gruweldaden jegens Joden symbool staat voor het zionisme?
En again, niet elke jood is een zionist. Laat staan dat elke Israëliër een zionist is.
Maar even voor de context, bij de daden waarmee deze escalatie gestart zijn was misschien zelfs geen enkele zionist betrokken. Slachtoffers die allesbehalve joods laat staan zionisten zijn.
Veel Israëliërs hebben geen flikker met het conflict en zijn perfect te vinden voor een tweestaten oplossing. Maar langs de andere kant wonen zij wel in een land die langs alle kanten belaagd wordt door de moslimsbuurlanden en de gemeenschap. Natuurlijk dat deze mensen dat niet willen, het gaat ook om hun eigen veiligheid. En Netanyahu slaagt daar in, dus zo onlogisch is het niet dat hij stemmen krijgt ook van niet zionisten en niet-joden. Maar dat wil niet zeggen dat defacto de kolonisatieagenda ook gesteund wordt.
Ik had verwijzen moeten zeggen inplaats van citeren. Dat was fout. Voor de rest weet je perfect waar ik het gehaald heb en wat hij gezegd heeft.

Ik ga geen discussie voeren over die mensen hun gedachtengoed. Ik ben ze ook niet gestart. Ik heb enkel duiding gegeven.
Dat je niet akkoord bent met hen kan zijn. Feit is wel dat dit zich niet in een vacuüm afspeelt. De holocaust en de Joodse staat zijn nu eenmaal met elkaar verbonden. En de gewone Jood in de straat voelt daar blijkbaar de gevolgen van.

Ik had verwijzen moeten zeggen inplaats van citeren. Dat was fout. Voor de rest weet je perfect waar ik het gehaald heb en wat hij gezegd heeft.

Ik ga geen discussie voeren over die mensen hun gedachtengoed. Ik ben ze ook niet gestart. Ik heb enkel duiding gegeven.
Dat je niet akkoord bent met hen kan zijn. Feit is wel dat dit zich niet in een vacuüm afspeelt. De holocaust en de Joodse staat zijn nu eenmaal met elkaar verbonden. En de gewone Jood in de straat voelt daar blijkbaar de gevolgen van.

De Joodse staat ook wel Israël genaamd is ontstaan na de tweede wereldoorlog ja, dat klopt.
Maar het zionisme bestaat al veel langer dan dat, het zionisme is niet ontstaan door de holocaust mocht je dat denken.

En nee dit speelt zich niet in een vacuüm af. Dit speelt zich af in een wereld waar mensen die pro Gaza zijn niet het verschil kunnen maken tussen iemand van Joodse religie, een standbeeld in nagedachtenis van de holocaust en een staat die nationalistisch is en gedreven is tot het starten van een conflict.
Want dat is het uiteraard wel, Israël is uitgedaagd geweest en moest reageren op de gruweldaden van Hamas. De verdere escalaties dat is iets anders.
Maar er speelt meer in de moslimswereld dan enkel maar dat natuurlijk. We weten allebei dat Iran geen flikker geeft om de Palestijnen en hun verliezen. Zij gebruiken gewoon het conflict als uitvlucht om zelf Israël aan te vallen.

Brusselmans neemt iedereen in de zeik. Moet kunnen in een vrije maatschapij!

Zijn bekendste personage is trouwens Guggenheimer, een Jood.

Arnon Grunberg stapt op als columnist bij HUMO omwille van de lauwe reactie van de hoofdredactie. Hij claimt dat Brusselmans een SA-lied parafraseerde:
In een opiniestuk in De Standaard gisteren, schetst Grunberg de parallellen tussen die zin en een SA-lied uit de jaren 30: “Wenn das Judenblut vom Messer spritzt, / Dann geht’s noch mal so gut.” Hij voegt eraan toe dat Gaza wat hem betreft een schaamlapje is voor revisionisme: “Toen moest het Jodenbloed van het mes spatten vanwege tegelijkertijd het bolsjewisme en het kapitalisme, nu vanwege Gaza. Dat zijn details die het revisionistische karakter van de huidige satire niet kunnen verhullen.”
“Het staat jullie vrij revisionisme in jullie blad te bagatelliseren en te verwelkomen, maar dat betekent niet dat ik naast de revisionist wens te publiceren”, schrijft hij.
Arnon Grunberg stapt na 25 jaar op als ‘Humo’-columnist na column Herman Brusselmans (paywall)

Arnon Grunberg stapt op als columnist bij HUMO omwille van de lauwe reactie van de hoofdredactie. Hij claimt dat Brusselmans een SA-lied parafraseerde:

Arnon Grunberg stapt na 25 jaar op als ‘Humo’-columnist na column Herman Brusselmans (paywall)
Ik snap die reactie nu toch echt niet van iemand die toch erg open minded blijkt te zijn. Als we nu eens hypothetisch de situatie omdraaien, en een Moslim schiet Arnon zijn familie neer omdat ze Joods zijn. Zou die dan beweren dat die als eerste reactie *niet* zou denken "verdorie ze mogen hier alle moslims afknallen"? Al is het maar voor een paar seconden? Dat is toch maar menselijk?

In feite is dat hetzelfde wat een heel land nu ook aan het doen is, wat volgens mij ook is wat Herman Brusselmans probeert aan te kaarten.

En zou de reactie van ons hetzelfde geweest zijn? We hebben best wel wat moslimaanslagen te verwerken gekregen maar ik kan me toch geen dergelijke columns herinneren.

Ik denk niet dat het stuk zelf antisemitisch bedoeld is maar dat hoe tolerant we hiervoor zijn in een maatschappij die toch wel heel gevoelig is geworden voor dit soort zaken, toch wat hint naar antisemitisme.

En zou de reactie van ons hetzelfde geweest zijn? We hebben best wel wat moslimaanslagen te verwerken gekregen maar ik kan me toch geen dergelijke columns herinneren.

Ik denk niet dat het stuk zelf antisemitisch bedoeld is maar dat hoe tolerant we hiervoor zijn in een maatschappij die toch wel heel gevoelig is geworden voor dit soort zaken, toch wat hint naar antisemitisme.
Komt dat niet doordat de initiele potentiele aggressieve gedachte naar extreme moslims op dat moment meer mainstream was? Een column houdt vaak de maatschappij een spiegel voor. Het benadrukt mogelijks onpopulaire gedachten die wel een kern van waarheid bevatten. In dit geval dat het slachtoffer Israel met het militaire optreden mogelijks/waarschijnlijk een hele generatie aan het creeren is in de regio die Israel en bij uitbreiding "de Joden" veel sterker zal haten, omdat er heel wat burger slachtoffers vallen.

Volgens mij een correcte analyse.

Uitstekend artikel van Apache omtrent dit zaakje.

Ik kan mij vinden in het “het is niet hij, het is een karakter en hij gebruikt hyperbolen”.
Maar het artikel is toch echt wel weer hoogdravendheid dat enkel op Apache kan bestaan.

Trouwens wat de beweegreden ook is, dat wil daarom niet zeggen dat mensen er geen aanstoot aan kunnen nemen en het daarom maar geoorloofd is.

Ik kan mij vinden in het “het is niet hij, het is een karakter en hij gebruikt hyperbolen”.
Maar het artikel is toch echt wel weer hoogdravendheid dat enkel op Apache kan bestaan.

Trouwens wat de beweegreden ook is, dat wil daarom niet zeggen dat mensen er geen aanstoot aan kunnen nemen en het daarom maar geoorloofd is.
je kan in dat stuk ook op heel wat plaatsen moslims en terrorisme invullen ipv de oorlog in Gaza, en je krijgt een typisch rechtse verdediging van racisme, alleen wat eloquenter geschreven.

"Grunberg kan begrip opbrengen voor Brusselmans’ woede over de situatie in Gaza, maar "door de context en Europese geschiedenis zijn bepaalde dingen zo precair dat je ze niet zou moeten willen opschrijven. Dat je ze denkt is één ding, maar dat je ze publiceert in een blad als Humo is misschien een stap te ver." "

Voila, het woord is eruit. Zoals bij elke discussie over antisemitisme wordt er weer geschermd met de Holocaust, iets wat 80 jaar geleden gebeurd is en de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niks mee te maken heeft.

Dit lezen van Grunberg terwijl er elke dag beelden op televisie komen van wat Israël NU aan het doen is in Gaza is tenenkrommend.
Ik denk dat die beelden in Gaza en acties van Israël nu veel meer aanleiding zullen geven tot geweld of haat tegen Joden dan wat er 80 jaar geleden is gebeurd, maar toch moet de Holocaust uiteraard nog eens vermeld worden.

Voila, daar gaan we weer. Weeral wordt de Holocaust erbij betrokken.

"Een reeks organisaties heeft nu beslist om samen naar het parket te stappen en wordt daarin bijgestaan door de advocaten Sven Mary en David Szafran. In hun mededeling schuwen ze de grote woorden niet. “Alle ogen zijn op de rechtbank gericht. We hopen dat de rechters de omvang zullen inzien van de ophitsing tegen de Joden in België, die doet denken aan die van de jaren 1930, die uiteindelijk leidde tot de Holocaust.”"

De ironie is dat dit artikel het tegelijkertijd beseft: want de auteur maakt de vergelijking met de racistische memes van Schild en Vrienden, die waren uiteraard géén satire, géén hyperbolen of stijlfiguren, maar wél onversneden racisme want een rechter heeft het gezegd!
Herman Brusselmans moet zich nu toch ook eerst voor de rechter gaan verantwoorden?

Ik neig naar het standpunt dat dit soort walgelijke meningen nog steeds moeten kunnen, mits de caveat dat ik ze niet moet lezen, laat staan ervoor betalen of ze zelfs maar respecteren.
Het "begrijpend lezen/stijlfiguren/hyperbolen"-excuus kan echter ook niet tot in het oneindige opgaan denk ik dan weer, want dan geef je gewoon een exclusieve vrijgeleide aan mensen als Herman Brusselmans om te schofferen omdat dat hun metier is terwijl je kwallen zoals DVL wel gaat veroordelen, terwijl fundamenteel een rechter ook geen gedachten kan lezen natuurlijk, terwijl de grens feitelijk vrij dun wordt dan.

De nuance die hierbij ook wel eens belicht mag worden is dat antisemitisme naast een erfzonde te zijn bij (extreem)rechts, cfr. bijvoorbeeld de Europese lijsttrekker van Vlaams Belang afgelopen verkiezingen, antisemitisme ook goed vertegenwoordigd is bij een aantal linkse politieke bewegingen en linkse culutuurmakers, zie onder andere Labour in het Verenigd Koninkrijk. Kijk naar hoe sommigen uit de Vlaamse culturele sector op social media ageren tegen de genocide in Gaza, maar scroll dan terug naar oktober 2023... en quid de verantwoordelijkheid van Hamas? Denk je dan toch.

"Grunberg kan begrip opbrengen voor Brusselmans’ woede over de situatie in Gaza, maar "door de context en Europese geschiedenis zijn bepaalde dingen zo precair dat je ze niet zou moeten willen opschrijven. Dat je ze denkt is één ding, maar dat je ze publiceert in een blad als Humo is misschien een stap te ver." "

Voila, het woord is eruit. Zoals bij elke discussie over antisemitisme wordt er weer geschermd met de Holocaust, iets wat 80 jaar geleden gebeurd is en de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niks mee te maken heeft.

Dit lezen van Grunberg terwijl er elke dag beelden op televisie komen van wat Israël NU aan het doen is in Gaza is tenenkrommend.
Ik denk dat die beelden in Gaza en acties van Israël nu veel meer aanleiding zullen geven tot geweld of haat tegen Joden dan wat er 80 jaar geleden is gebeurd, maar toch moet de Holocaust uiteraard nog eens vermeld worden.

Als je serieus gaat beweren dat de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niets te maken had met de Holocaust, dan denk ik toch dat je best eens een geschiedenisboek opraapt... over de Europese bevolking in het hier en nu kan je nog een discussie voeren, want zonden zijn natuurlijk niet erfelijk van mens op mens, cultureel mogen we wel kritisch blijven.
Bovendien met diezelfde logica zou je moeten beseffen dat een random jood in Gent ook géén enkele schuld treft aan wat Israël nu in Gaza doet, desondanks is dat de link wat Herman Brusselmans via een handige omweg legt, en waar nu kritiek op is.

Grunberg heeft hier een zeer mooie mening, hij bepleit zelfs de vrijspraak van Brusselmans maar brengt wel de nuance dat het niet is omdat Brusselmans een gortige mening heeft, dat hij daarom het platform met hem moet delen.

Voila, daar gaan we weer. Weeral wordt de Holocaust erbij betrokken.

"Een reeks organisaties heeft nu beslist om samen naar het parket te stappen en wordt daarin bijgestaan door de advocaten Sven Mary en David Szafran. In hun mededeling schuwen ze de grote woorden niet. “Alle ogen zijn op de rechtbank gericht. We hopen dat de rechters de omvang zullen inzien van de ophitsing tegen de Joden in België, die doet denken aan die van de jaren 1930, die uiteindelijk leidde tot de Holocaust.”"

In de thread over het conflict tussen Israël en Hamas, werd er continu op gewezen dat je de aanslagen van oktober 2023 niet in een vacuüm mocht zien, en dat de daarom de acties van Israël buitenproportioneel zijn...
Maar waarom moeten we dit dan eigenlijk wel allemaal gaan loskoppelen van de Holocaust?
Een genocide waarbij de joden géén strijdende partij waren, en waarbij in Europa 2/3 van de joodse populatie werd omgebracht. Hence de noodzaak voor een vrijhaven voor het joodse volk in de wereld.
Omdat dat ongemakkelijk is voor degenen die graag kritiek leveren Israël?

In Gaza, waar Hamas wel degelijk een strijdende partij is, is tot dusver een kleine 1,8% van de bevolking in Gaza gestorven, de kaap van 40 000 is deze week overschreden, een groot deel onschuldigen, maar ook minstens een deel strijders... we moeten erop hopen dat dat conflict snel terug ten einde komt, maar los daarvan: op geen enkele wijze is een (fictieve) willekeurige jood in Gent echter verantwoordelijk voor dat conflict, en niets rechtvaardigt het idee om die te gaan neersteken met een mes, waarbij er blijkbaar toeval of niet nog een link is met een lied van de SA (Sturmabteilung).
Hij verwijst daarbij naar de gelijkenis tussen Brusselmans’ zin over ‘een puntig mes in de keel van iedere Jood rammen’ en een zin uit een lied van de Sturmabteilung, de door Adolf Hitler opgerichte knokploeg. In dat lied uit de jaren dertig klinkt het: “Wenn das Judenblut vom Messer spritzt, / Dann geht’s noch mal so gut” ofwel: “Als het Joodse bloed van het mes spat, / Dan gaat het nog beter.”
Meestal leggen schrijvers dubbele bodems natuurlijk bewust... maar accidentjes kunnen natuurlijk ook.

Als je serieus gaat beweren dat de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niets te maken had met de Holocaust, dan denk ik toch dat je best eens een geschiedenisboek opraapt... over de Europese bevolking in het hier en nu kan je nog een discussie voeren, want zonden zijn natuurlijk niet erfelijk van mens op mens, cultureel mogen we wel kritisch blijven.
Bovendien met diezelfde logica zou je moeten beseffen dat een random jood in Gent ook géén enkele schuld treft aan wat Israël nu in Gaza doet, desondanks is dat de link wat Herman Brusselmans via een handige omweg legt, en waar nu kritiek op is.

Grunberg heeft hier een zeer mooie mening, hij bepleit zelfs de vrijspraak van Brusselmans maar brengt wel de nuance dat het niet is omdat Brusselmans een gortige mening heeft, dat hij daarom het platform met hem moet delen.

Ik schreef "de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niks mee te maken heeft."
De holocaust is 80 jaar geleden gebeurd, de meeste mensen die toen leefden zijn al lang dood. Dus ja, de overgrote meerderheid van de huidige Europese bevolking heeft helemaal niets te maken met de Holocaust. Want hoe ver moet je teruggaan in de tijd? De Duitsers tijdens WO2? De Fransen na de revolutie? De Habsburgers? De Spaanse Nederlanden? De Romeinen? Als we bij al die afstammelingen van die volkeren nog ons gram moeten halen...

Waar het mij om gaat is dat er te vaak en te onpas verwezen wordt naar de Holocaust. Wat daar gebeurde is vreselijk en totaal onmenselijk, op een dermate grote schaal dat simpelweg niet te bevatten is, iets wat gewoon onbegrijpelijk is. Maar door de ongepaste verwijzingen naar de Jodenvervolgingen in de jaren '30 wordt dat begrip van Holocaust volledig uitgehold, en iets wat zo verschrikkelijk en beladen is wordt gewoon een woord zoals een ander. om dergelijke dingen nooit meer te laten gebeuren moeten we heel goed opletten en dat woord zorgvuldig blijven benaderen.

Herman Brusselmans die een column schrijft in de Humo nota bene gaat geen aanleiding geven tot een nieuwe Jodenvervolging op dezelfde schaal als in de jaren '30, waarom worden die woorden dan gebruikt vraag ik me af.

Ik schreef "de overgrote meerderheid van de Europese bevolking niks mee te maken heeft."
De holocaust is 80 jaar geleden gebeurd, de meeste mensen die toen leefden zijn al lang dood. Dus ja, de overgrote meerderheid van de huidige Europese bevolking heeft helemaal niets te maken met de Holocaust. Want hoe ver moet je teruggaan in de tijd? De Duitsers tijdens WO2? De Fransen na de revolutie? De Habsburgers? De Spaanse Nederlanden? De Romeinen? Als we bij al die afstammelingen van die volkeren nog ons gram moeten halen...

Waar het mij om gaat is dat er te vaak en te onpas verwezen wordt naar de Holocaust. Wat daar gebeurde is vreselijk en totaal onmenselijk, op een dermate grote schaal dat simpelweg niet te bevatten is, iets wat gewoon onbegrijpelijk is. Maar door de ongepaste verwijzingen naar de Jodenvervolgingen in de jaren '30 wordt dat begrip van Holocaust volledig uitgehold, en iets wat zo verschrikkelijk en beladen is wordt gewoon een woord zoals een ander. om dergelijke dingen nooit meer te laten gebeuren moeten we heel goed opletten en dat woord zorgvuldig blijven benaderen.

Herman Brusselmans die een column schrijft in de Humo nota bene gaat geen aanleiding geven tot een nieuwe Jodenvervolging op dezelfde schaal als in de jaren '30, waarom worden die woorden dan gebruikt vraag ik me af.

De ironie van in deze kwestie van 'op dezelfde schaal' te gebruiken ontgaat je blijkbaar, ik zou zeggen herlees de cijfers in m'n vorige post eens, en kijk eens kritisch naar het taalgebruik dat men gebruikt om Israël te bekritiseren.
Dat is ook een uitholling/verandering van de betekenis van begrippen.

Humo zegt dat het fout was om de colum offline te halen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...ngsfout-toe-na-omstreden-column-van-herman-b/

Was er maar een manier om die fout ongedaan te maken....
Dat is toch ook maar gewoon commerciële zever imo.
Er komt wat ophef of kritiek, dus ze halen het offline voor de zekerheid. Nu blijkt dat er meer kritiek komt op het offline halen en de klager dan op het artikel zelf, dus ze hebben zogezegd spijt van het offline halen. Het is maar wat de verkoopcijfers helpt natuurlijk.

Dat is toch ook maar gewoon commerciële zever imo.
Er komt wat ophef of kritiek, dus ze halen het offline voor de zekerheid. Nu blijkt dat er meer kritiek komt op het offline halen en de klager dan op het artikel zelf, dus ze hebben zogezegd spijt van het offline halen. Het is maar wat de verkoopcijfers helpt natuurlijk.
Dat is zeker mogelijk. Vooral omdat ze het niet terug online zetten... Jammer...

Terug
Bovenaan