Ik denk daar toch wel eerder aan de isolatienormen, hoogrendementsglas of driedubbel glas, ventilatie, ...
Als ik dat hoor/zie bij vrienden die net gebouwd hebben is dat natuurlijk van een heel andere grootte-orde dan huizen van de jaren '90 of begin '00.
Wij hebben een huis van rond 1930 en eerlijk, binnenkort een nieuw dak en we zijn gesteld. Uiteraard is die isolatie (welke?) in de muren niet meer van deze tijd, en zijn radiators tegen de muur niet hetzelfde als vloerverwarming, maar het is een rijhuis wat al de stookkosten eigenlijk sterk doet meevallen. Ik ben er (zoals veel mensen) ook van overtuigd dat we gewoon geluk hebben gehad met een huis te vinden dat weg moest (successierechten).
Ben het daarmee eens hoor, zie mijn reactie op contextbinder z'n post.
De overheid is bezig om via dergelijke normen zijn milieudoelen te halen met een zware extra kost voor al wie nieuwbouw zet of koopt, die ze daar de eerste 10 à 15 jaren niet meer uithalen, terwijl die mensen daar ook nog eens 21% BTW op moeten betalen.
Dit terwijl wie oude rommel koopt nauwelijks verplichtingen krijgt opgelegd en maar mag doen en laten wat die wilt behalve bij grote verbouwingen. Er is intussen eindelijk sprake van geen nieuwe mazoutketels meer toe te laten, maar wie een beetje slim is kan dat verbod natuurlijk alweer omzeilen omdat de regelgeving in België niet echt waterdicht is.
Ik heb het al eerder elders gezegd op dit forum: maar op oude huizen die men verkoopt zou men gerust ook taksen mogen heffen omwille van hun energie-inefficiëntie of ze gewoon verkopen met slooppremies. De vraag is hoe je die kost richting de verkopers dwingt en niet de kopers nog extra belast.
Laatste jaren wordt veel open ruimte bebouwd.
.