Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Ik denk daar toch wel eerder aan de isolatienormen, hoogrendementsglas of driedubbel glas, ventilatie, ...

Als ik dat hoor/zie bij vrienden die net gebouwd hebben is dat natuurlijk van een heel andere grootte-orde dan huizen van de jaren '90 of begin '00.

Wij hebben een huis van rond 1930 en eerlijk, binnenkort een nieuw dak en we zijn gesteld. Uiteraard is die isolatie (welke?) in de muren niet meer van deze tijd, en zijn radiators tegen de muur niet hetzelfde als vloerverwarming, maar het is een rijhuis wat al de stookkosten eigenlijk sterk doet meevallen. Ik ben er (zoals veel mensen) ook van overtuigd dat we gewoon geluk hebben gehad met een huis te vinden dat weg moest (successierechten).

Ben het daarmee eens hoor, zie mijn reactie op contextbinder z'n post.

De overheid is bezig om via dergelijke normen zijn milieudoelen te halen met een zware extra kost voor al wie nieuwbouw zet of koopt, die ze daar de eerste 10 à 15 jaren niet meer uithalen, terwijl die mensen daar ook nog eens 21% BTW op moeten betalen.

Dit terwijl wie oude rommel koopt nauwelijks verplichtingen krijgt opgelegd en maar mag doen en laten wat die wilt behalve bij grote verbouwingen. Er is intussen eindelijk sprake van geen nieuwe mazoutketels meer toe te laten, maar wie een beetje slim is kan dat verbod natuurlijk alweer omzeilen omdat de regelgeving in België niet echt waterdicht is.

Ik heb het al eerder elders gezegd op dit forum: maar op oude huizen die men verkoopt zou men gerust ook taksen mogen heffen omwille van hun energie-inefficiëntie of ze gewoon verkopen met slooppremies. De vraag is hoe je die kost richting de verkopers dwingt en niet de kopers nog extra belast.

45.000 is veel geld, zeker en vast. Echter, op de woningmarkt vertegenwoordigt dat niet echt veel waarde. Of je nu 250 of 295 kan lenen maakt daar niet zoveel uit... je blijft in dezelfde klasse shoppen.

45K is veel geld, maar de prijsstijging sinds corona is hiermee vaak nog niet gedekt.
Er was in 2018 (pre-corona dus) een zeer goed artikel in De Tijd, staat ook nog steeds op hun website.

Ik citeer even de essentie van dat artikel (hopelijk geen al te uitgebreide quote):

Bron: https://multimedia.tijd.be/2018/wonen-is-duur/

Nu goed, zoals je zelf al aanhaalt: er is een verschil in comfort/afwerking/verwachtingen ten opzichte van vroeger (hoewel jaren '70 en zeker jaren '90 centrale verwarming ook niet abnormaal was, en internetaansluiting is uiteindelijk gewoon coax kabel) en zeker de veranderende rente zal ook een rol spelen, maar van een factor 3,5 naar een factor 12 lijkt mij toch een evolutie die die factoren sterk overschrijdt.
Hoeveel jaarinkomens zou dat nu zijn? 10 voor rijhuis, 15 voor halfopen?

Hoeveel jaarinkomens zou dat nu zijn? 10 voor rijhuis, 15 voor halfopen?

Geen idee, globaal voor ons land kan je dat nog wel eenvoudig opzoeken (wil ik vanavond na m'n werk eventueel nog wel eens doen) via Statbel etc.

Wat dat artikel van De Tijd zo interessant maakt is dat de regionale extremen natuurlijk nog een pak erger zijn. Ik heb dan nog het "geluk" dat ik graag in Limburg wou blijven. Al beperkt dat wel mijn carrière-opties en moet ik nu ver pendelen met de trein (in niet-corona-tijden).

Ben het daarmee eens hoor, zie mijn reactie op contextbinder z'n post.

De overheid is bezig om via dergelijke normen zijn milieudoelen te halen met een zware extra kost voor al wie nieuwbouw zet of koopt, die ze daar de eerste 10 à 15 jaren niet meer uithalen, terwijl die mensen daar ook nog eens 21% BTW op moeten betalen.

Dit terwijl wie oude rommel koopt nauwelijks verplichtingen krijgt opgelegd en maar mag doen en laten wat die wilt behalve bij grote verbouwingen. Er is intussen eindelijk sprake van geen nieuwe mazoutketels meer toe te laten, maar wie een beetje slim is kan dat verbod natuurlijk alweer omzeilen omdat de regelgeving in België niet echt waterdicht is.

Ik heb het al eerder elders gezegd op dit forum: maar op oude huizen die men verkoopt zou men gerust ook taksen mogen heffen omwille van hun energie-inefficiëntie of ze gewoon verkopen met slooppremies. De vraag is hoe je die kost richting de verkopers dwingt en niet de kopers nog extra belast.
Ik snap uw punt wel, hiernaast zijn ze ook een oud huis aan het "opknappen", als in gewoon de binnenkant strippen en heropbouwen, omdat die geen vergunningplicht hebben wegens geen uitbreiding moeten die zich aan geen enkele norm houden. Ze moeten enkel zien dat het geïsoleerd is en de elektriciteit conform gekeurd wordt voor verhuur (en zelfs dat is dubieus, want verhuur zonder contract gebeurt denk ik ook nog wel veel).

Langs de andere kant zijn er mensen die zo'n verbouwing doen en voor zichzelf beslissen om sowieso correct te isoleren e.d., maar ervoor kiezen om niet exact die hedendaagse normen te hanteren omdat die compleet erover gaan.

Als je de mensen die een "goedkoper" oud huis kopen trouwens nog eens extra gaat belasten gaan we er trouwens toch alleen voor zorgen dat er niemand meer (buiten de echte rijken) nog een huis kunnen kopen? Veel mensen kopen nu eenmaal een oud huis om dat dan stelselmatig op te knappen en dat naar de huidige (comfort)normen te brengen.

Ah ja?
Hier (Schoten) worden alle huizen opgekocht en zodra er twee naast elkaar in handen zijn van een Immoboer worden daar luxe-appartementen gebouwd. Heel het centrum gaat zo naar de zak. :frown: Laatste jaren wordt veel open ruimte bebouwd.
Hier net hetzelfde. Laatste tijd wordt het nog gortiger met blokken van 30 appartementen.
Ik ben niet tegen het verdichten van kernen maar laat een dorp een dorp blijven en zorg dat er een evenwicht is. En zorg voor een gevarieerd aanbod: appartement met 1 slaapkamer die 500k kosten, trekken geen jonge gezinnen aan. Wat de bouwpromotor in kwestie ook mag beweren.

Veel mensen kopen nu eenmaal een oud huis om dat dan stelselmatig op te knappen en dat naar de huidige (comfort)normen te brengen.
Idd - en ook opmerken dat dit meestal ook mensen zijn met "handen aan hun lijf" die niet noodzakelijk hoog opgeleid zijn of veel verdienen, dat is niet voor iedereen weggelegd maar dat model werkt wel prima voor die groep mensen. Jonge bouwvakkers lijken de stap naar aankoop van een woning sneller te zetten.

Als je de mensen die een "goedkoper" oud huis kopen trouwens nog eens extra gaat belasten gaan we er trouwens toch alleen voor zorgen dat er niemand meer (buiten de echte rijken) nog een huis kunnen kopen? Veel mensen kopen nu eenmaal een oud huis om dat dan stelselmatig op te knappen en dat naar de huidige (comfort)normen te brengen.
Een bijkomend effect zou dan ook nog eens kunnen zijn dat men nog meer gaat vragen voor nieuwbouw, enkel omdat het kan, want oude huizen kosten plots veel meer.

Puur alleen al grondprijzen vergelijken zou al heel veel zeggend zijn denk ik. En daar maakt het dan weinig bij uit wat de "afwerking" ed. is.

praktisch voorbeeld van een bouwgrond van 10,69 are in de buurt, dat is om van te duizelen maar zeer Vlot verkocht, stuk is ongeveer 9 are groot bytheway

Laatst bewerkt:
Hier aan de kust heb je het côte d'azur effect. Vastgoed is meer en meer in handen van binnenlanders, die zelf gewone huizen in woongebied kopen als tweede verblijf. Dat gaat dan om woningen die eigenlijk voor jonge
gezinnen bedoeld zijn.

Er stond lang een 90's villa te koop aan de duinen. Uiteindelijk is die verkocht geraakt en begonnen de grote werken, de kraan er in, van zadeldak naar witte strakke blok met crepi, ingedeeld in enkele vakantiewoningen, alles door dure stielmannnen uitgevoerd.

Nu viel mijn oog op een bordje van een vennootschap dat aan de fancy brievenbus/omheining hing. Na wat opzoekwerk kwam ik uit bij een schijnzelfstandige consultant ingenieur die volgens linkedin al bijna heel zijn carriére voor dezelfde firma werkt. Via hun site verhuren ze allerlei vakantiewoningen hier aan de kust. Ik vermoed (aan de hand van zijn balans) dat die panden ook in zijn vennootschap zitten, voor zover ik goed opgelet heb in de lessen ondernemen op school.

praktisch voorbeeld van een bouwgrond van 9 are in de buurt, dat is om van te duizelen maar zeer Vlot verkocht, stuk is ongeveer 9 are groot bytheway
313 000 euro voor een bouwgrond :eek: .

Compleet absurde prijzen. Ter vergelijking, wij hebben hier (Kempen) 6/7 jaar geleden een HOB gekocht op 8are voor 230 000 euro. Geen groot huis, maar we hebben het (zoals ik eerder zei, zoals veel jonge koppels) door de jaren verbouwd/verbeterd.

313 000 euro voor een bouwgrond :eek: .

Compleet absurde prijzen. Ter vergelijking, wij hebben hier (Kempen) 6/7 jaar geleden een HOB gekocht op 8are voor 230 000 euro. Geen groot huis, maar we hebben het (zoals ik eerder zei, zoals veel jonge koppels) door de jaren verbouwd/verbeterd.
Kempen is er zelf ook niet op verbeterd hoor.

Woon zelf ook in de kempen en hier een beetje verder op gaan horen voor een bouwgrond (3 stuks). Door de vele vraag naar die bouwgronden werken ze met biedingen, bieden vanaf €295.000 voor 9are. Veronderstel dat die 3 gronden uiteindelijk ook makkelijk verkocht zijn boven de €300.000 per stuk.

Zelf ben ik afgehaakt, ik had een budget voorzien van €285.000 voor hier een bouwgrond te kopen (voor open bebouwing op 800-1000m²).

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de kost van ruwe bouwmaterialen altijd zo is gestegen. Als je vergelijkt met vele andere zaken, daar wordt toch alles altijd steeds efficienter en (in verhouding) goedkoper?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de kost van ruwe bouwmaterialen altijd zo is gestegen. Als je vergelijkt met vele andere zaken, daar wordt toch alles altijd steeds efficienter en (in verhouding) goedkoper?
Net zoals met alles in de vastgoedsector: vraag & aanbod vooral.
En dat was ook al zo voor de schaarste aan grondstoffen door productieproblemen tijdens de coronacrisis.

voor degene zoals ik, die 5 jaar terug hebben gebouwd, heeft dit dan weer een keerzijde van de medaille:

mijn buren hebben quasi hetzelfde huis als ik (sleutel op deur firma), en hebben vorige week hun huis verkocht, met zomaar eventjes 25 % winst.
gekocht aan 350.000 incl notariskosten, verkocht aan 439.000 . nooit gedacht dat ze het kwijt gingen geraken aan die hoge prijs. en toch: heeft amper 3 weken te koop gestaan.

now that's awesome investments....

voor degene zoals ik, die 5 jaar terug hebben gebouwd, heeft dit dan weer een keerzijde van de medaille:

mijn buren hebben quasi hetzelfde huis als ik (sleutel op deur firma), en hebben vorige week hun huis verkocht, met zomaar eventjes 25 % winst.
gekocht aan 350.000 incl notariskosten, verkocht aan 439.000 . nooit gedacht dat ze het kwijt gingen geraken aan die hoge prijs. en toch: heeft amper 3 weken te koop gestaan.

now that's awesome investments....
Ze gaan dan een andere gelijkaardige pand kopen in een andere locatie?.....Daar zal het dan ook 25% gestegen zijn ongeveer. Break even dus. Ze maken enkel profijt als ze kleiner woner of verhuizen naar een goedkopere locatie.

Ze gaan dan een andere gelijkaardige pand kopen in een andere locatie?.....Daar zal het dan ook 25% gestegen zijn ongeveer. Break even dus. Ze maken enkel profijt als ze kleiner woner of verhuizen naar een goedkopere locatie.
Dit is iets dat de meesten vergeten. Zolang je op dezelfde markt blijft zitten (lees: je gaat een nieuwe woning kopen), maakt het eigenlijk niks uit of woningen nu stijgen of dalen in prijs.
Je haalt daar enkel winst uit als je
1) gaat huren, en de huurprijzen zijn niet mee gestegen
2) verhuist naar een ander land
3) het niet de enige woning is, en je nadien uw geld ergens anders in steekt.
4) Ze kunnen wachten op een correctie van de markt (die er de voorbije decennia nooit is geweest).

En dat geldt niet alleen voor vastgoed he, als je crypto koopt en je verkoopt het omdat ze hoog staan, heeft het geen nut om met uw winst terug crypto te kopen op hetzelfde moment

Hier net hetzelfde. Laatste tijd wordt het nog gortiger met blokken van 30 appartementen.
Ik ben niet tegen het verdichten van kernen maar laat een dorp een dorp blijven en zorg dat er een evenwicht is. En zorg voor een gevarieerd aanbod: appartement met 1 slaapkamer die 500k kosten, trekken geen jonge gezinnen aan. Wat de bouwpromotor in kwestie ook mag beweren.
Het wordt er inderdaad de laatste tijd niet beter op en inderdaad relatief gortig.

Er zijn meer irritante dingen dat bouw promotors, project ontwikkelaars, etc... doen de dag van vandaag. Onder andere:

Debiel grote betonblokken zetten en die dan volstampen met een mix van 3, 2 en 1 slaapkamer appartementen. Lekker ideaal voor hun verkoop waarde, de kleintjes verkopen voor een schone premium. Grootste appartementen dan op de beneden en boven allemaal kiekenkoten. Waarna menig VME tijdens de algemene vergadering tot 2u 's nachts in de clinch ligt met elkaar. Eigenaars versus verhuurders, eigenaars die hun comfort willen verhogen, verhuurders die hun winst willen maximaliseren. Ofwel zet ge kiekenkoten, ofwel zet ge woonbare appartementen die volume hebben.

En dan super luxueuze één slaapkamer appartementen maken die totaal op niets slaan om zo een nog hogere prijs te kunnen vangen. In den tijd had onze aannemer ook de badkamer in de slaapkamer geplaatst, zijn excuus was: in luxe villa's staat dat toch ook in de slaapkamer? Neenee jongen, zo kopen wij dat niet. Ge hebt gelijk dat in een luxe villa de badkamer aan de slaapkamer vast hangt, maar dit is dan wel de 8ste badkamer, niet de enigste. Ik wil niet dat mijn bezoek door mijn slaapkamer moet voor te gaan kakken. Allesjanse dat er dan nog door een leuke herschikking een extra slaapkamer en een losse badkamer kon. Meneer "zenne stoef" allemaal opzij en gekozen voor een effectief nuttige indeling. Resultaat twee slaapkamer appartement met losstaande badkamer. Ge hebt geen balzaal nodig in uw keuken.

Of hele "wijken" plaatsen. Privé domein met een privé straatje om zo geen % van de huizen moeten af te geven aan de lokale woonmaatschappij als sociale woning. Plezant ze, dat betonnen straatje daar, wel dat is niet van de gemeente. Van die 23 huizen dat daar staan moogt gelle allemaal jullie post vanvoor aan het straat gaan halen uit de brievenbus. Want dat is privé, meneer de postbode komt hier niet. Zelfde met huisvuil ophaling, wij rijden niet tot vanachter breng maar al jullie vuilnis tot vanvoor. Groene bak, grijze bak, glas, PMD, karton. Wij rijden die straat niet in. Verlichting? Ook voor jullie. Andere nutsvoorzieningen? You guessed it... A propos omdat jullie een privé domein zijn duwen we jullie ook in een VME zo kunnen jullie elk jaar ambras maken over waar jullie de centen gaan halen om het veel te goedkope betondek van jullie straat terug te laten asfalteren. Ma kom, niet zeuren, je woont wel mooi e.

Ik kan me ergens vinden in het hele verhaal van compacter gaan wonen, type grootsteden. Ik heb zelf in het buitenland in een grootstad gewoond. Maar een appartement à la Belgique leefbaar voor lange termijn, no way. Daar is onze gemiddelde aannemer te groen voor achter de oren, met winstbejag op de achtergrond want bij die trukken is de gemiddelde koper altijd de klos.

Laatst bewerkt:
Het wordt er inderdaad de laatste tijd niet beter op en inderdaad relatief gortig.

Er zijn meer irritante dingen dat bouw promotors, project ontwikkelaars, etc... doen de dag van vandaag.

Ik kan me ergens vinden in het hele verhaal van compacter gaan wonen, type grootsteden. Ik heb zelf in het buitenland in een grootstad gewoond. Maar een appartement à la Belgique leefbaar voor lange termijn, no way. Daar is onze gemiddelde aannemer te groen voor achter de oren, met winstbejag op de achtergrond want bij die trukken is de gemiddelde koper altijd de klos.
Groot gelijk... die benepen nieuwbouw woningen die overal opduiken op sites van voormalige kantoorgebouwen, fabrieken, loodsen, ... zijn vaak van een onwaarschijnlijke lelijkheid, hebben geen enkele visie en doen me eigenlijk denken aan de moderne versie van woontorens in communistische landen...

Hier zo'n voorbeeldje in mijn streek: https://www.living-stone.be/nl/limonadefabriek-in-meerbeke/4343522/beschikbaarheid

Volgens mij zijn dat toekomstige getto's.

Over 30 jaar misschien een ghetto, als de eerste generatie oude sjarels dood gevallen is in de 100m² appartementjes en de waarde van de 60 à 80m² gestokt is door een verhoging van algemene kosten door vernieuwingen (aan het dak) die dringend nodig zijn.

Hoogst waarschijnlijk de eerste jaren de grote appartementen vol gepensioneerden, kleintjes opgekocht door mensen die zich blind staren op het halsstarrige gezegde van grootmoeder zaliger dat huur opbrengst goede opbrengst is. En in realiteit vierkant blauw betalen aan gemeenschappelijke kosten en verplichte keuringen en extra belastingen die ze nog moeten uitvinden type turteltaks (dat was ook ne schone 100 euro voor een lampje te laten branden in de gemeenschappelijke delen).

Ik snap niet dat mensen zoiets blijven kopen. Ge kunt uw bezoek horen schijten tijdens het eten. 't Is maar te hopen dat ge geen Mexicaans gemaakt hebt. Zitten er nog enkele tussen met toch wel enkele leuke kluchten zoals liftkokers naast slaapkamers e.d. Dat is dus allemaal gewoon het resultaat van propwerk en zoveel mogelijk appartementen per vierkante meter. Onder de 100m² zit ge echt wel te klein comfort te realiseren en zijt ge compromissen aan het zoeken.

Laatst bewerkt:
Kempen is er zelf ook niet op verbeterd hoor.

Woon zelf ook in de kempen en hier een beetje verder op gaan horen voor een bouwgrond (3 stuks). Door de vele vraag naar die bouwgronden werken ze met biedingen, bieden vanaf €295.000 voor 9are. Veronderstel dat die 3 gronden uiteindelijk ook makkelijk verkocht zijn boven de €300.000 per stuk.

Zelf ben ik afgehaakt, ik had een budget voorzien van €285.000 voor hier een bouwgrond te kopen (voor open bebouwing op 800-1000m²).

Succes! Wij hebben 2 jaar geleden onze bouwgrond gekocht in Zoersel voor rond de 220.000€ vraagprijs (dikke 1000m², Zoersel)
Was het laatste lot van een verkaveling van 6 stukken grond.. van chanceke gesproken toen.

Prijs niet te bespreken, optie gevraagd van 1 dag om alles even op een rijtje te zetten en te beslissen :)

Terug
Bovenaan