Veldritseizoen 2024-2025

Ik snap de kritiek op de andere veldrijders echt niet.

MVDP is een genetisch fenomeen
In de paardensport moet je serieus dokken om zo een kruising te krijgen zelf 😅

De gewone wegwielrenners krijgen die kritiek niet als ze geen meter meekunnen

Laat ons eerlijk zijn, de Belgen waren buiten Nys echt niet goed.
Dat is geen schande, maar wel vreemd voor een zeer belangrijke afspraak. Iserbyt kwam er niet aan te pas, Vanthourenhout al snel uit de voorgrond verdwenen, Sweeck zich al vlug overdaan.
Ze waren gewoon niet goed en ik hoop dat ze dat ook beseffen.

Nieuwenhuis die amper gereden heeft dit jaar die was gewoon top. Nys rijdt ook een zeer goeie cross. Die mogen trots zijn.

En laat ons ook niet vergeten dat MVDP een crosser in hart en nieren is. De beste crosser tout court.
Tel daar nog een top fysiologie bij en dan krijg je dit natuurlijk. Dan is de kloof gewoon groot.
We moeten iemand zoals hem gewoon koesteren. Hij moet dit niet doen, hij doet dit omdat hij hier zin in heeft en hier eer uit haalt. En alleen dat al is lovenswaardig.

WVA is ook gepokt en gemazeld in de cross en heeft ook een betere fysiologie dan de crossers, hij bewijst hier dat hij in zeer goeie doen is. En alleen dat al is de moeite om een uur te kijken.

Laat ons eerlijk zijn, de Belgen waren buiten Nys echt niet goed.
Dat is geen schande, maar wel vreemd voor een zeer belangrijke afspraak. Iserbyt kwam er niet aan te pas, Vanthourenhout al snel uit de voorgrond verdwenen, Sweeck zich al vlug overdaan.
Ze waren gewoon niet goed en ik hoop dat ze dat ook beseffen.

Nieuwenhuis die amper gereden heeft dit jaar die was gewoon top. Nys rijdt ook een zeer goeie cross. Die mogen trots zijn.

En laat ons ook niet vergeten dat MVDP een crosser in hart en nieren is. De beste crosser tout court.
Tel daar nog een top fysiologie bij en dan krijg je dit natuurlijk. Dan is de kloof gewoon groot.
We moeten iemand zoals hem gewoon koesteren. Hij moet dit niet doen, hij doet dit omdat hij hier zin in heeft en hier eer uit haalt. En alleen dat al is lovenswaardig.

WVA is ook gepokt en gemazeld in de cross en heeft ook een betere fysiologie dan de crossers, hij bewijst hier dat hij in zeer goeie doen is. En alleen dat al is de moeite om een uur te kijken.

De rest van de Wereldcoureurs waren ook niet goed in de ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix.

Maar daar wordt dan niet zo een commentaar op gegeven dat het sukkelaars zijn (er heeft niemand zitten zeggen dan naesen of Teuns niet goed waren).

Ook de redenering dat al die andere Belgen niet goed waren kloppen ook niet.
Enkel Iserbyt en Vandeputte waren niet goed. Vandeputte wrsclk nog last van lichte ziekte en Iserbyt is Iserbyt dit seizoen.

Aerts 3 lekke banden.
Wyseure door pech als laatste weg
Verstrynge meer dan goed voor zijn leeftijd ook
Sweeck en Vanthourenhout gewoon op niveau maar niet speciaal.

Nieuwenhuis was vorig seizoen ook vaak een pak beter dan onze Belgische veldrijders

Een grap toch hoop ik? :thinking: 7 Belgen bij de eerste 10 in de uitslag dat zijn de feiten. Neen, de Belgen waren niet goed. Vreemde kromme redeneringen hebt u vooral. De feiten spreken u tegen helaas.

Ook niet moeilijk gezien de nogal sterke vertegenwoordiging van de Belgen in het veldrijden.
Anders gezegd de top zijn vooral mannen met de Belgische nationaliteit. We stonden hier ook aan de start met 9 Belgen.

De rest van de Wereldcoureurs waren ook niet goed in de ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix.

Maar daar wordt dan niet zo een commentaar op gegeven dat het sukkelaars zijn (er heeft niemand zitten zeggen dan naesen of Teuns niet goed waren).

Ook de redenering dat al die andere Belgen niet goed waren kloppen ook niet.
Enkel Iserbyt en Vandeputte waren niet goed. Vandeputte wrsclk nog last van lichte ziekte en Iserbyt is Iserbyt dit seizoen.

Aerts 3 lekke banden.
Wyseure door pech als laatste weg
Verstrynge meer dan goed voor zijn leeftijd ook
Sweeck en Vanthourenhout gewoon op niveau maar niet speciaal.

Nieuwenhuis was vorig seizoen ook vaak een pak beter dan onze Belgische veldrijders

Zeer vreemde vergelijking die niet opgaat. Want de tegenstand was wel degelijk goed in de ronde en Roubaix, MVDP was gewoon beter.

Je kan toch oprecht niet zeggen dat de Belgen buiten Nys en WVA een goeie en overtuigende cross gereden hebben?
Ze kwamen in het stuk niet voor, er was nauwelijks strijd voor de ereplaatsen van hun uit.
En voor alle duidelijk reken ik Emiel Verstrynge er niet bij, want ja Emiel Verstrynge rijdt een goeie cross gezien zijn leeftijd ja.

Ook niet moeilijk gezien de nogal sterke vertegenwoordiging van de Belgen in het veldrijden.
Anders gezegd de top zijn vooral mannen met de Belgische nationaliteit. We stonden hier ook aan de start met 9 Belgen.

Zeer vreemde vergelijking die niet opgaat. Want de tegenstand was wel degelijk goed in de ronde en Roubaix, MVDP was gewoon beter.

Je kan toch oprecht niet zeggen dat de Belgen buiten Nys en WVA een goeie en overtuigende cross gereden hebben?
Ze kwamen in het stuk niet voor, er was nauwelijks strijd voor de ereplaatsen van hun uit.
En voor alle duidelijk reken ik Emiel Verstrynge er niet bij, want ja Emiel Verstrynge rijdt een goeie cross gezien zijn leeftijd ja.

Let me fix that for you:
Zeer vreemde vergelijking die niet opgaat. Want de tegenstand was wel degelijk goed op het WK , MVDP was gewoon beter.

-------

Heb je wel gekeken naar de cross
Wyseure zat door pech helemaal achteraan, en plaatst nog mooi top 10

Toon Aerts had 3 lekke banden
Sweeck presteert meestal maar top als er zandstrook in het parcours ligt.

Joris Nieuwenhuis was trouwens ook gewoon favoriet voor die bronzen medaille. Nys heeft dat gelukkig voor de Belgen kunnen voorkomen

De 4 favorieten van de bookies zijn hier gewoon ook 1-2-3-4
Met 3 en 4 omgewisseld in het resultaat
----

In Roubaix zet hij een enorme solo op en zet iedereen op grote achterstand.
Op het WK rijdt hij zelf die andere halfgod op korte tijd op ferme achterstand (hij mag zelf de grond effen kussen).
En nog zoveel andere voorbeelden van MVDP zijn superioriteit op een fiets. (Als hij in vorm zit en goesting heeft).

Je kunt de tijdsverschillen niet tegen over elkaar zetten van cyclocross en weg , maar wel de manier waarop.

Maar de wegwielrenners worden niet afgeschilderd als wielertoeristen (wat ook niet moet) zoals er wel wordt gedaan bij de veldrijders.

Mvdp rijdt de veldrijders inderdaad aan frieten, maar dat doet MVDP ook bij de wegwielrenners als hij goesting heeft.

Wat een fenomeen toch die Mathieu. De logica zelve dat hij hier het record evenaart, maar je moet het nog altijd wel doen. Dat gaat ook weer een ferm voorjaar worden, als die gespaard blijft van pech.

Knappe koers toch ook van Wout. Uiteindelijk is hij toch weer best of the rest, ondanks die dramatische start. 3x goud en 5x zilver, dat zijn toch ook gewoon fenomenale cijfers op een WK. Chapeau ook voor zijn grootsheid in de nederlaag en zijn respect naar Mathieu toe.

Meer van dat op de weg graag :)

Ik snap de kritiek op de andere veldrijders echt niet.

MVDP is een genetisch fenomeen
In de paardensport moet je serieus dokken om zo een kruising te krijgen zelf 😅

De gewone wegwielrenners krijgen die kritiek niet als ze geen meter meekunnen
Klopt. Gelukkig voor MVDP is Pogacar 4j jonger. Daar had hij dan gestaan als genetisch fenomeen in de klassiekers met nog een grotere uitzondering naast hem. De koersen die Pogacar dit jaar zal meedoen als WK gaat hij in mijn ogen zo goed als geen tegenstand hebben, ook niet van MVDP.

Bewonderenswaardig om te zien, dat zeker, maar ik vind er geen hol aan als ze meedoen.

Laatst bewerkt:
Tot Pogacar tijdens de Ronde bij de eerste passage op de Oude Kwaremont weg knalt en direct een gat creëert van 1 minuut terwijl de achtervolgers elkaar bekijken.
Wout en Mathieu gaan elkaar niet bekijken hoor, die halen ook alles uit de kast dan (zie 2 jaar geleden)

Maakt mij niet uit. Ik hoop gewoon dat iedereen zijn kansen eerlijk kan verdedigen en dat Wout en Mathieu ook dan de vorm kunnen etaleren die ze nu al hebben laten zien.

Als er dan iemand een minuut van wegknalt, dan is dat maar zo. Hoe spannender hoe beter natuurlijk 🙂

Zo lang er voor gestreden wordt is het goed, maar ik krijg het op mijn heupen van koersen waarbij de tegenstand onmiddellijk capituleert en begint te pokeren voor de plaatsen twee en drie.

Zo lang er voor gestreden wordt is het goed, maar ik krijg het op mijn heupen van koersen waarbij de tegenstand onmiddellijk capituleert en begint te pokeren voor de plaatsen twee en drie.

Soms is het ook van niet beter kunnen natuurlijk.
Tegenwoordig weet elke renner wat hij kan voor hoelang. Als je dan ziet dat je nog maar weinig marge hebt en iemand 3 tanden groter van u met marge wegrijdt dan weet je dat je daar toch niet aankan. Je kan dan proberen met grote kans dat je geen ereplaats haalt, of beredeneerd blijven rijden en kans blijven maken op die ereplaats.
Hetgeen je vroeger zag dan men volledig stilviel dat zie je amper tot nooit meer, net omdat men zo goed weet dat men kan.

Uiteraard ontbreekt de durf om het te proberen en zichzelf te overstijgen ook natuurlijk in sommige gevallen.

Net een vergelijksfilmpje gezien van wva en mvdp bij dat technische stukje. Zoals ik al vermoedde: Wout verliest enkel op dat stukje ongeveer 5 seconden..

Fysiek zit het helemaal ok bij wva maar mvdp is technische een pak beter.

Net een vergelijksfilmpje gezien van wva en mvdp bij dat technische stukje. Zoals ik al vermoedde: Wout verliest enkel op dat stukje ongeveer 5 seconden..

Fysiek zit het helemaal ok bij wva maar mvdp is technische een pak beter.
Zal toch niet elke ronde zo zijn. 8 ronden * 5 sec = 40sec. Aangezien er meerdere technische stukken waren op het parcours zou hij dus op techniek bijna 2 minuten verliezen? Leuk om weten dat hij dan een pak sneller kan rijden dan MVDP op niet technische stukken aangezien hij zover niet geëindigd is.

Het straffe is dat VDP ondanks het minder crossen toch nog altijd het meeste van alle renners voordeel haalt uit zijn techniek. Bij alle andere crossers die meer op de weg zijn gaan rijden zie je dat ze kracht winnen maar technisch veel minder worden door het gebrek aan crossgevoel. Bij VDP niks van dat. Als je oude crossen herbekijkt zie je hem zelfs vaker fouten maken dus zijn techniek is effectief beter geworden. Misschien omdat hij met zoveel overschot rondrijdt dat hij veel relaxter zich kan focussen op technische moeilijkheden?

Ik denk wel dat daar een deel van de verklaring zit ja, die is dit jaar gewoon zelden aan 100 procent moeten gaan in het veld denk ik... . Als je in 't rood zit komen die fouten ook sneller... .

Link?
Wel geïnteresseerd om dat ook te zien
Zal om onderstaande zijn.
Maar zoals gezegd , dit was gewoon een slechte passage van WVA en een goede MVDP
MVDP heeft daar zeker ook 1 keer voet aan grond moeten zetten in de race.

Daarnaast denk ik dat er wel veldrijders zullen zijn met zeker gelijkwaardige techniek als MVDP
Maar de rest is dan een pak minder.

VDP heeft een zeer goeie techniek bij het dalen ook, vooral dat sturen met de skid is een techniek die toch vooral bij mountainbikers te zien is.

Terug
Bovenaan