Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Je kan op Windows misschien Docker proberen. Op Mac kun je het USB device niet doorgeven aan containers, dus ik heb het lokaal geïnstalleerd.

Dat make niet geen commando is, is omdat het niet in je environment variablen zit. Als je het volledige pad naar het commando gebruikt, zou het moeten werken.

ik heb de stappen die jij gaf geprobeerd, maar dan krijg ik errors bij de make compile (hiervoor heb ik in powershell vanalles moeten installeren om die make commando's te doen werken).
terug wat met chatgpt bezig, nu is het commando "esphome run zehnder_comfoair.yaml" aan het lopen.
Meestal eindigt dit commando in een of andere error

edit het lijkt te werken, hij heeft het gecompiled en is het nu aan het uploaden

edit 2: ik krijg effectief de wifi verbinding te zien in de logs, lijkt dus gewerkt te hebben?

Morgen is proberen aan de ventilatieunit te hangen en zien of het werkt

Edit 3: in home assistant kwam het tussen de intigraties, dus spannend of het morgen effectief werkt

Laatst bewerkt:
Ondertussen was ik het zo beu dat ik ben beginnen automatiseren...
Mijn eerste idee was een een wifi module te kopen van Zehnder zelf en dit al te gebruiken, maar meer als 300 euro was me toch iets te veel van het goede...
Dan bij het rond zoeken dit gevonden: https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair en wie niet waagt niet wint...

30 euro en uurtje van tijd later is het mij gelukt om deze in home assistant te krijgen! :cheer:
Em3ZPiE.jpeg

Volgende stap is er nu nog een air quality sensor er bij aanhangen en de setup is compleet.... gedaan met de nare geurtjes in de winter...
Bij deze is ook al de frankenstein versie van de kwaliteitsensor af, ben nog even aan het wachten op een CO2 sensor nog van aliexpres, maar ik zie nu door de particle sensor toch al een spike als er buiten gestookt wordt....
nStG3Ke.jpeg

Nu gaat deze dus al automatisch de inflow uitzetten als hij partikels begint waar te nemen, met de CO2 sensor er bij ga ik hem automatisch laten boosten zodat dat ook snel ververst kan worden.

Alles bij een kost deze sensor +- 35 euro (prijzen variëren nogal van dag tot dag) maar daardoor wel een volledig automatische ventilatie ineens.

Bij deze is ook al de frankenstein versie van de kwaliteitsensor af, ben nog even aan het wachten op een CO2 sensor nog van aliexpres, maar ik zie nu door de particle sensor toch al een spike als er buiten gestookt wordt....
nStG3Ke.jpeg

Nu gaat deze dus al automatisch de inflow uitzetten als hij partikels begint waar te nemen, met de CO2 sensor er bij ga ik hem automatisch laten boosten zodat dat ook snel ververst kan worden.

Alles bij een kost deze sensor +- 35 euro (prijzen variëren nogal van dag tot dag) maar daardoor wel een volledig automatische ventilatie ineens.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Als je alleen nog afzuigt, gaat je huis onder een onderdruk staan en komt de buitenlucht langs de kieren naar binnen.
En als uw huis heel lucht dicht is, zal die ventilator draaien, maar weinig lucht bewegen. Met als gevolg dat CO2 stijgt en ge toch gaat moeten optoeren.

Zijn aangepaste filters niet beter in uw situatie?

Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Als je alleen nog afzuigt, gaat je huis onder een onderdruk staan en komt de buitenlucht langs de kieren naar binnen.
En als uw huis heel lucht dicht is, zal die ventilator draaien, maar weinig lucht bewegen. Met als gevolg dat CO2 stijgt en ge toch gaat moeten optoeren.

Zijn aangepaste filters niet beter in uw situatie?
Waarschijnlijk wel, maar deze uitleg kan ik gebruiken voor mijn vrouw zodat ik al die componenten kan kopen 🙃

@Sonaryr,

Je air sensor, meet die ook co²?

Want allemaal fijn dat men ventilatie op auto staat, maar als ik het juist begrijp is het enige "auto" hieraan dat de vochtsensor de ventilatie kan verhogen verlagen?

Je kan blijkbaar wel (uiteraard weer kostelijk) een co meter inbouwen die dan op vlak van co de ventilatie gaat verhogen/verlagen.

Ik was aan het denken of dit niet te automatiseren valt met ikea alpstuga sensors en home asssitant...

Want bv nu is er niemand thuis de gehele dag, en die ventilatie "vertraagt" niet, terwijl volgens mij die nu toch trager zou mogen draaien?

@Sonaryr,

Want allemaal fijn dat men ventilatie op auto staat, maar als ik het juist begrijp is het enige "auto" hieraan dat de vochtsensor de ventilatie kan verhogen verlagen?

Je kan blijkbaar wel (uiteraard weer kostelijk) een co meter inbouwen die dan op vlak van co de ventilatie gaat verhogen/verlagen.

Ik was aan het denken of dit niet te automatiseren valt met ikea alpstuga sensors en home asssitant...

Want bv nu is er niemand thuis de gehele dag, en die ventilatie "vertraagt" niet, terwijl volgens mij die nu toch trager zou mogen draaien?
Kan perfect. Die printplaat aan de Zehnder kan hem enkel sturen via HA. Dus als jij een CO2 sensor hebt van gelijk welk merk en een scriptje maakt die de unit stuurt, dan zou dat moeten werken.

Ik laat de mijne gewoon altijd in auto draaien zoals de voorbije 2 jaar, maar als we weg van huis zijn, zakt hij na 45min naar stand 1. Met het gedacht dat er dan een beetje minder vochtverlies is in de winter en minder vocht winning in de zomer. Maar geen idee als dat zoveel helpt... Soit, voor die 30euro is het zeker leuk om de unit te kunnen monitoren en evt. te sturen.

@Sonaryr,

Hey,

Ja, ik heb daar een SCD30 sensor in steken een PMS7003.

Eerste is voor temperatuur/vochtigheid en CO2
tweede is voor partikels. Deze gebruik ik dan voor een automation dat mijn ventilatie gaat boosten bij hoge co2 en partikels (intake uitzetten heb ik gemerkt dat niet zo goed is voor de CO2). Intake uitzetten heb ik momenteel enkel zo gezet dat hij doet als hij in de slaapkamers een hoge densiteit meet (want ik heb er ondetussen al 4 draaien in huis). Want dan weet ik dat het van buiten komt en niet van binnen.

het was vooral een leuk projectje om zaken van bij te leren.

Ik heb zelf de comfo lan c module gekocht met een korting was dit 170€ wat eigenlijk nog schandalig duur was. Heb deze in HA gestoken en heb hetzelfde probleem dat als de buren stoken dat het binnenkomt, dan zet ik deze in stand "uit" (dan draait deze nog een heel klein beetje by default) in putje winter zet ik hem af en toe helemaal uit met een slim stopcontact.
Heb zelf een particle sensor klaar liggen maar zelf zonder sensor kan ik al voorspellen of er roet binnenkomt adh van de buitentemp en windsnelheid. (vanaf 20kmh zal je zelden roet/stook geuren waarnemen)

Ik heb zelf de comfo lan c module gekocht met een korting was dit 170€ wat eigenlijk nog schandalig duur was. Heb deze in HA gestoken en heb hetzelfde probleem dat als de buren stoken dat het binnenkomt, dan zet ik deze in stand "uit" (dan draait deze nog een heel klein beetje by default) in putje winter zet ik hem af en toe helemaal uit met een slim stopcontact.
Heb zelf een particle sensor klaar liggen maar zelf zonder sensor kan ik al voorspellen of er roet binnenkomt adh van de buitentemp en windsnelheid. (vanaf 20kmh zal je zelden roet/stook geuren waarnemen)
Heb je al eens gekeken naar jouw CO2 waarden op het moment dat je de ventilatie lager of uit zet? Hier schiet dat als een rakket de hoogte in naar ongezonde waarden.

Heb je al eens gekeken naar jouw CO2 waarden op het moment dat je de ventilatie lager of uit zet? Hier schiet dat als een rakket de hoogte in naar ongezonde waarden.
Ik heb geen co2 meter dus ik zou het niet weten, ik heb wel tamelijk grote ruimtes dus ik gok dat het wel mee valt.
De meeste mensen stoken ook maar tot ze gaan slapen dus eventueel kan je die om 1 uur snachts weer laten opspringen.

Ik heb geen co2 meter dus ik zou het niet weten, ik heb wel tamelijk grote ruimtes dus ik gok dat het wel mee valt.
De meeste mensen stoken ook maar tot ze gaan slapen dus eventueel kan je die om 1 uur snachts weer laten opspringen.
Ik zou dat toch maar eens testen want in een luchtdichte nieuwbouw gaat het snel. Ook al zijn de ruimtes groot.

Zijn er mensen die hun ventilatiemonden hebben ingebouwd in inbouwkast met wegneembaar stukje ? Twijfel voor esthetische reden

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die hun ventilatielonden hebben ingebouwd in inbouwkast met wegneembaar stukje ? Twijfel voor esthetische reden
Wat zijn ventilatielonden? Bedoel je de ventielen?

Kies gewoon mooie zodat ze goed werken. Het heeft weinig zin om veel geld tegen zo’n systeem aan te gooien en het dan in te kasten met als gevolg een slechte luchtkwaliteit en schimmels in huis.

Wat zijn ventilatielonden? Bedoel je de ventielen?

Kies gewoon mooie zodat ze goed werken. Het heeft weinig zin om veel geld tegen zo’n systeem aan te gooien en het dan in te kasten met als gevolg een slechte luchtkwaliteit en schimmels in huis.
Monden* inderdaad, ventielen dus. Ik snap wat je bedoelt ...

Monden* inderdaad, ventielen dus. Ik snap wat je bedoelt ...
Je moet die echt strategisch plaatsen en in de ruimte en niet te veel esthetiek kijken. Het hoort nu eenmaal bij een moderne woning. En in de plafond valt dat niet teveel op hoor. Er bestaan trouwens ook overschilderbare ventielen mocht het niet passen bij de kleur van het plafond. Of evt. een ventiel dat ingebouwd zit in het plafond. Daar zie je ook weinig van.

Laat ze juist wel al plaatsen en afstellen voordat de keuring komt. Als je achteraf ventielen gaat wisselen, gaat je heel het systeem opnieuw moeten afstellen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad best gewoon ingewerkte ventielen (bv Prado) of overschilderbare nemen, dat is nog een mooie balans tussen esthetiek en functie. Die typische mottige witte ventielen kwamen er hier ook niet in.

Terug
Bovenaan