Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Ik heb dezelfde en die haalde net overal zijn debiet met een klein beetje marge in stand 3. In die stand werd er gekeurd.
Op stand 2 heb ik voldoende afzuiging als ik met een CO2 meter alles nameet in de kamers.

Awel, met co2 meter na een nachtje slapen in de kamer van men vrouw en mij staat het op 1201.
In de badkamer als we er met 2 (of soms 3 zijn, dochter van 3( gaan we naar 900ppm binnen de 10 minuten.

Dochter haar kamer is mooi 500ppm.

Living, bureau, speelkamer,... Allemaal goed

Als je een rf toestel hebt (ik heb de Zehnder comfoair q) dan kan je gewoon deze afstandsbediening aansluiten https://www.ventilatieland.be/nl_BE...K6XBhV_VU3HlwRORoA91ChK3MJDhIE70aAq6REALw_wcB

Ik heb deze ook, aangesloten op 5 minuten en ik zet die manueel hoger als we douchen.
Hoe weet je of je een rf versie hebt?
Volgens factuur is het een zhender comfoair q450

De enige manier om dat aan home assistant te hangen is die lan module denk ik?

Hoe weet je of je een rf versie hebt?
Volgens factuur is het een zhender comfoair q450

De enige manier om dat aan home assistant te hangen is die lan module denk ik?
Normaal heeft elke q450 dat.
Op pagina 6 kan je de mogelijke afstandsbedieningen vinden voor uw toestel. Sommige hebben een tussenstuk nodig, die ik eerst toonde niet. Naargela´g hoe je het wilt bedienen.

Gisteren is de epb verslaggever de ventilatie komen controleren. Eerste meting kwam op 400m3 aanvoer in totaal en 211 M3 afvoer in totaal (som van alle ventielen). Eerst dachten we dat de leidingen verkeerd waren aangesloten of ergens een verstopping zat maar toen schoot me binnen dat ik 2 maanden terug de filter van de aanzuiging had vervangen en die van de afzuiging niet. Die was pikzwart en was ook een F7 wat niet nodig is voor afzuiging. Alle filters vervangen F7 aanvoer en F4 voor afvoer en opeens was het volume afvoer meer dan verdubbeld. Toestel is Vasco dx6. Dus les geleerd om de filters tijdig te vervangen.

Gisteren is de epb verslaggever de ventilatie komen controleren. Eerste meting kwam op 400m3 aanvoer in totaal en 211 M3 afvoer in totaal (som van alle ventielen). Eerst dachten we dat de leidingen verkeerd waren aangesloten of ergens een verstopping zat maar toen schoot me binnen dat ik 2 maanden terug de filter van de aanzuiging had vervangen en die van de afzuiging niet. Die was pikzwart en was ook een F7 wat niet nodig is voor afzuiging. Alle filters vervangen F7 aanvoer en F4 voor afvoer en opeens was het volume afvoer meer dan verdubbeld. Toestel is Vasco dx6. Dus les geleerd om de filters tijdig te vervangen.
Dacht dat afvoer toch G4 was.

Voor afvoer inderdaad G4 in plaats van F7. Dat geeft minder restrictie en vervuilt minder snel (houdt minder partikels tegen). Steekt op zich voor afvoer ook zo nauw niet qua partikels tegenhouden, zolang er maar geen smeerlapperij door de warmtewisselaar wordt geblazen die er zou blijven vastzitten.

Voor aanvoer wil je wel fijner gaan zodat pollen en de (grotere) fijnstof deeltjes ook tegengehouden worden en niet in uw huis komen.

Geen idee of dit al gevraagd is wnati k vind het niet. Maar heeft er nog iemand last van geurhinder van houtstoven in de buurt?
Het is weer het seizoen dat iemand in de buurt elke avond een houtkachel aansteekt waardoor wij een verbrande hout geur binnen trekken.
Momenteel is mijn oplossing de toevoer uit te zetten op Zhender, maar dit doe ik pas als ik her ruik, en het in de kinderkamers dus al redelijk fel aan het stinken is.
Er zit een actieve kool filter in, maar dit doet niets... Is er nog iets wat ik zou kunnen doen hier aan?
Ondertussen was ik het zo beu dat ik ben beginnen automatiseren...
Mijn eerste idee was een een wifi module te kopen van Zehnder zelf en dit al te gebruiken, maar meer als 300 euro was me toch iets te veel van het goede...
Dan bij het rond zoeken dit gevonden: https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair en wie niet waagt niet wint...

30 euro en uurtje van tijd later is het mij gelukt om deze in home assistant te krijgen! :cheer:
Em3ZPiE.jpeg

Volgende stap is er nu nog een air quality sensor er bij aanhangen en de setup is compleet.... gedaan met de nare geurtjes in de winter...

Mijn eerste idee was een een wifi module te kopen van Zehnder zelf en dit al te gebruiken, maar meer als 300 euro was me toch iets te veel van het goede...
Dan bij het rond zoeken dit gevonden: https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair en wie niet waagt niet wint...

30 euro en uurtje van tijd later is het mij gelukt om deze in home assistant te krijgen! :cheer:
Em3ZPiE.jpeg

Volgende stap is er nu nog een air quality sensor er bij aanhangen en de setup is compleet.... gedaan met de nare geurtjes in de winter...
Welke hardware heb je gekocht?

Omdat ik een redelijke noob ben in microcontrollers heb ik de guide gewoon gevolgd:
  • M5Stack AtomS3 Lite
  • M5Stack Mini CAN Unit
Ik had nog een hoop dupont male-male kabeltjes liggen bij mijn raspberryPi's dus die ik heb gebruikt voor de Mini CAN Unit dan te verbinden met de zehnder.

beide zaken besteld bij https://openelab.io/ vorige week dinsdag, en donderdag had ik ze in huis.

En omdat ik de smaak te pakken heb, heb ik dan ook maar beslist om de luchtkwaliteitssensor ook maar zelf te maken via ESPHome en Home Assistant. Maar hier ben ik nog aan het wachten op de onderdelen, als dat gelukt is zal ik hier ook een update van plaatsen.

Laatst bewerkt:

Em3ZPiE.jpeg

Merci om dit te delen! Ik dacht er al lang aan om die module te kopen, maar voor 300euro vond ik het wat veel terwijl de ventilatie eigenlijk wel goed zijn werk doet in de auto stand.

Maar voor dat geld begin ik ook aan het projectje :D Ik had destijds als eens iets gelijkaardig gezocht maar niks gevonden.

Persoonlijk ga voor de M5Stack hardware gaan. Dan heb je geen aparte power supply nodig.

Dit is volgens mij alles wat je nodig hebt. Ik ga het vanmiddag bestellen.

Persoonlijk ga voor de M5Stack hardware gaan. Dan heb je geen aparte power supply nodig.

Dit is volgens mij alles wat je nodig hebt. Ik ga het vanmiddag bestellen.
Dit is inderdaad alles wat je nodig hebt, moest je nog kabeltjes hebben liggen van een ander projectje of zo kan je daar een beetje op besparen. maar zeker niet de grote winst.
Stuur maar een prive bericht moest je hulp nodig hebben met de setuo in home assistant en zo ;-)

Dit is inderdaad alles wat je nodig hebt, moest je nog kabeltjes hebben liggen van een ander projectje of zo kan je daar een beetje op besparen. maar zeker niet de grote winst.
Stuur maar een prive bericht moest je hulp nodig hebben met de setuo in home assistant en zo ;-)
Merci! Ik heb geen ervaring met ESPHome. Met Home Assistant wel.

Ik heb alvast ESPHome geïnstalleerd en als een build gedaan met de juiste wifi credentials. Op de volgende warning na niks tegengekomen. Geen idee als die warning ook echt breaking is:

WARNING GPIO35 is used by the PSRAM interface on ESP32-S3R8 / ESP32-S3R8V and should be avoided on these models

Dus als alles goed gaat is het enkel ik gewoon nog uploaden/flash op de PCB, inpluggen op de Zehnder en dan zou HA een auto discovery moeten doen. Zeg ik dat juist?
En om die templates in HA te importeren voor het dashboard moet ik ook eens zien. Zoiets heb ik nog niet gebruikt, maar ik hoop er mijn weg in te vinden.

Omdat ik een redelijke noob ben in microcontrollers heb ik de guide gewoon gevolgd:
  • M5Stack AtomS3 Lite
  • M5Stack Mini CAN Unit
Ik had nog een hoop dupont male-male kabeltjes liggen bij mijn raspberryPi's dus die ik heb gebruikt voor de Mini CAN Unit dan te verbinden met de zehnder.

beide zaken besteld bij https://openelab.io/ vorige week dinsdag, en donderdag had ik ze in huis.

En omdat ik de smaak te pakken heb, heb ik dan ook maar beslist om de luchtkwaliteitssensor ook maar zelf te maken via ESPHome en Home Assistant. Maar hier ben ik nog aan het wachten op de onderdelen, als dat gelukt is zal ik hier ook een update van plaatsen.
NIce thx, was niet neteen duidelijk wat het simpelste was van de 2 opties. Bij mij is de geur geen probleem, hier ergens al eens gepost, maar die Fresh Scent Filter Set werkt op zich goed genoeg voor ons, soms ruik ik nog een heel klein beetje, maar echt een verschil met vorig jaar. En als ik buiten kom ruik je het op dat moment super hard.
Maar de droogte is wel een probleem, we hebben al de enthalpie wisselaar, maar ik heb het gevoel dat de auto mode iets te hard blijft gaan. Een uurtje nadat iedereen het huis uit is zou ik die graag naar minimum (nog niet afwezig) laten gaan, of via co2 sensors. Ook geen idee waarop "auto" is gebaseerd, de comfoair heeft toch geen co2 sensor dacht ik?

NIce thx, was niet neteen duidelijk wat het simpelste was van de 2 opties. Bij mij is de geur geen probleem, hier ergens al eens gepost, maar die Fresh Scent Filter Set werkt op zich goed genoeg voor ons, soms ruik ik nog een heel klein beetje, maar echt een verschil met vorig jaar. En als ik buiten kom ruik je het op dat moment super hard.
Maar de droogte is wel een probleem, we hebben al de enthalpie wisselaar, maar ik heb het gevoel dat de auto mode iets te hard blijft gaan. Een uurtje nadat iedereen het huis uit is zou ik die graag naar minimum (nog niet afwezig) laten gaan, of via co2 sensors. Ook geen idee waarop "auto" is gebaseerd, de comfoair heeft toch geen co2 sensor dacht ik?
Ik heb het ook geprobeerd met die fresh scent set, maar dat lijkt hier niet veel uit te halen...

auto heb ik ook niet echt een idee van, weet alleen dat hij harder begint te blazen als wij een douche hebben genomen, dus ik gok puur op luchtvochtigheid

Mijn bestelling van TinyTronics is al aangekomen. Software gecompiled, geflashed en dan kabeltjes aangesloten. Lijkt voor zover top te werken want ik zie alle info in HA van de Zehnder.

Dit (communiceren met de ComfoAir Q350) en dan communiceren met de Somfy IO screens staan al sinds den beginne op mijn radar, en iedere proprietary oplossing kostte rond de 200-300 euro voor een "enabling" bakske.

Merci om deze oplossing te delen, ik ga ze binnenkort ook wel proberen

pfieuw als totale leek toch niet zo simpel als gedacht.
Ben al 2u met chatgpt aan het proberen de compile in orde te krijgen, blijf de ene na de andere error krijgen :(
Heb je de hardware gekocht die ik gepost had?

Ik heb letterlijk de repo uitgechecked, YAML file aangepast met mijn Wifi gegevens, ESPHome op mijn Macbook geïnstalleerd met brew en uv bleek ook een vereiste. Daarna die compile gedaan en de upload.

Dit zijn de 5 commando's die ik gedaan heb om het werkend te krijgen. Na het eerste commando wel even de juiste wifi gegevens invullen.
Stappen op Windows zijn wellicht net iets anders, maar het lijkt me niet veel complexer?

gh repo clone yoziru/esphome-zehnder-comfoair
brew install esphome
brew install uv
make compile
make upload

Misschien best om hierna verder te gaan in het home automation topic? Want dit is misschien teveel offtopic voor het algemene ventilatie topic :p

Heb je de hardware gekocht die ik gepost had?

Ik heb letterlijk de repo uitgechecked, YAML file aangepast met mijn Wifi gegevens, ESPHome op mijn Macbook geïnstalleerd met brew en uv bleek ook een vereiste. Daarna die compile gedaan en de upload.

Dit zijn de 5 commando's die ik gedaan heb om het werkend te krijgen. Na het eerste commando wel even de juiste wifi gegevens invullen.
Stappen op Windows zijn wellicht net iets anders, maar het lijkt me niet veel complexer?

gh repo clone yoziru/esphome-zehnder-comfoair
brew install esphome
brew install uv
make compile
make upload

Misschien best om hierna verder te gaan in het home automation topic? Want dit is misschien teveel offtopic voor het algemene ventilatie topic :p
De items van Tinytronics idd.

Ik heb zoals de guide zei eerst esphome gedownload.
Eerst had ik de .14 versie gedownload die werkte niet.
Dan de .13 versie gedownload.
De secrets.yaml gecopy pasted en aangepast.
Alle stappen proberen volgend op https://esphome.io/guides/getting_started_command_line/

Make compile geeft hier dat "make" geen command is.

Chat gpt erbij betrokken met links naar de guides.
In gitcmd het project gestart, alles ingevuld en dan run esphome....

Dan kreeg ik een error dat de api key password leeg was, daar key's liggen genereren (weer tool moeten downloaden) en liggen copy pasten
Dan kreeg ik een andere error die volgens de logs lag aan het feit dat ik python .13 gebruikte ipv .11
.11 geinstalleerd en .13 verwijderd.
Andere error.
Gefixt met visual studio te downloaden en ninja en cake te installeren.
En nu weer een error...

Straks na het eten met een frisse kop is volledig opnieuw beginnen...

Terug
Bovenaan