Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Hier gewoon buis naar buiten, ik ben enorm gevoelig aan geurtjes dus ik blaas alles naar buiten, dat er dan wat tocht wordt binnengetrokken boeit mij niet eigenlijk.

De sifons leegtrekken daardoor.. zo potdicht is ons huis nu ook weer niet geïsoleerd en dat hoeft voor mij ook niet :D

En dat snap ik zelfs niet echt want dat maakt toch geen overdruk eerder onderdruk?
Idd, je trekt dan wat lekkere geurtjes door de siphons. Niet meer, niet minder.
Maar zo'n vaart gaat het wel niet lopen. Ik denk niet dat een dampkap het water in uw siphons omhoog krijgt...

Let er ook wel op dat uw debiet mogelijks niet voldoende kan zijn voor de dampkap als uw huis goed afgesloten is en er niet voldoende lucht langs kieren naar binnen komt. Dan moet je een raam openzetten, maar gezellig is dat niet in de winter imo...

Hier een Bora X Pure, en eerlijk gezegd nog nooit die katoenen filter vervangen na een kleine drie jaar gebruik nu.

Het rooster en de metalen filter kan je gewoon in de vaatwasser steken, dus die maken we proper wanneer nodig.

Nooit in mijn kop gehaald om een gat naar buiten te maken in onze nieuwbouw voor de dampkap, leek me absurd.

Idd, je trekt dan wat lekkere geurtjes door de siphons. Niet meer, niet minder.
Maar zo'n vaart gaat het wel niet lopen. Ik denk niet dat een dampkap het water in uw siphons omhoog krijgt...

Let er ook wel op dat uw debiet mogelijks niet voldoende kan zijn voor de dampkap als uw huis goed afgesloten is en er niet voldoende lucht langs kieren naar binnen komt. Dan moet je een raam openzetten, maar gezellig is dat niet in de winter imo...

Vasco had vroeger een openhaard instelling,
Ik heb een extra voorzetfilterhuis met koolfilter besteld. Kost dikke 500euro.
Niet leuk maar is het niet waard om ambras voor te gaan maken met de buren. En hopelijk helpt het natuurlijk, ik hou jullie op de hoogte.
Het gebeurd zeker niet elke dag, maar elke keer als de rookgeur binnenkomt is mijn humeur instant om zeep.
Heb je daar een foto van zoals het geïnstalleerd is, en hoe vaak moet je die vervangen en wat kost dat?

Mijn ventilatie C werkt nog steeds niet naar behoren. Te veel geluid.
Hebben op 1 slaapkamer een douche (maar die afzuiging stoort als de dochter gaat slapen)
Dus de motor staat niet aan (Ducobox)
Kan ik dat rooster vervangen door een ventilator met vochtsensor (op batterij)?
Of zijn er firmas die daar wel voor langs komen? Om alles aftestellen? (huis zo gekochts)

kunt ge het debiet niet regelen? Hier zit daar een 3 standen schakelaar tussen.
Normaal kan je daar ook regelkleppen tussensteken.
Probleem is dat ik er totaal niets van ken.
Heb eens een filmpje gevolgd dat ik gevonden had op YT, maar dat deed ook niets.
Paar firma’s gecontacteerd, maar voor zo een klein klusje komt niemand of ze rekenen keihard door.

Hebben op 1 slaapkamer een douche (maar die afzuiging stoort als de dochter gaat slapen)
Of zijn er firmas die daar wel voor langs komen? Om alles aftestellen? (huis zo gekochts)
Is het de unit zelf die lawaai maakt of de ventielen? Normaal heeft zo'n unit toch ook verschillende standen, zit er geen afstandsbediening bij?

Dan staat die wrs continu op vol vermogen te blazen.
Heb je er geen handleiding bij? Kan je zeggen over welk type het exact gaat?
Mogelijks kan je op de printplaat een draadje versteken dat het vermogen beperkt. Of een Standenschakelaar ertussen aansluiten (op de print) zodat ge op bepaalde momenten (snachts) het vermogen wat kan terugschroeven.
Maar daarvoor moet je wel het elektrisch schema hebben.

En dat is wanneer er gedouched wordt of permanent? Normaal gezien moet die optoeren als hij vocht detecteert en dan terug trager draaien als het vocht weg is. Tijdens het douchen is het normaal dat het wat luider is. Dat is hier ook wanneer de unit op vol debiet draait tijdens een douchke.

Hier is dat het eenvoudigste c systeem dat er is. Een Standenschakelaar (die ik zelf gestoken heb) bepaalt het debiet.
Hier staat die gewoon constant volledig open en je hoort die enkel op de badkamer en de toiletten. In de rest van het huis zo goed als onhoorbaar. Ik zet die enkel lager of uit als 1 van de buren het nodig vindt om rommel in zijn haard te verbranden.

Iemand een idee of het kwaad kan om de ventilatie d regelmatig uit te zetten met een slimme stekker?
Of toch beter de netwerk module kopen om de ventilatie vanop afstand te bedienen?

Iemand een idee of het kwaad kan om de ventilatie d regelmatig uit te zetten met een slimme stekker?
Of toch beter de netwerk module kopen om de ventilatie vanop afstand te bedienen?
Ze hebben mij gezegd om het het altijd aan te laten en enkel afwezigheid mode te gebruiken ipv afzetten omdat er anders geurtjes in de kanalen kunnen ontstaan door het vocht.

Ja dat is het hem eigenlijk.
Ik kan de unit enkel bedienden op het toestel zelf.
Daarvoor moet ik momenteel (offertes voor trap naar de zolder lopen) een vouwladder nemen en om de zolder kruipen/me op trekken.
Je kan de LAN module installeren. Maar eigenlijk laat je dat best gewoon 24/7 op auto draaien.

En je kan die bediening niet verlengen ?
Ja lan module kopen.
Ik was dus aant twijfelen wat ik best deed
Je kan de LAN module installeren. Maar eigenlijk laat je dat best gewoon 24/7 op auto draaien.
Dan draait dat ding 24/7 op stand 2 van de 3 of soms 3 van de 3.

Tbh wat teleurgesteld in het toestel (zhender comfoair 450) ik denk een beetje onder gedimisioneerd.
Kerel die het geïnstalleerd heeft kreeg het met moeite naar de normen

Ja lan module kopen.

Tbh wat teleurgesteld in het toestel (zhender comfoair 450) ik denk een beetje onder gedimisioneerd.
Ik heb dezelfde en die haalde net overal zijn debiet met een klein beetje marge in stand 3. In die stand werd er gekeurd.
Op stand 2 heb ik voldoende afzuiging als ik met een CO2 meter alles nameet in de kamers.

Ja lan module kopen.

Als je een rf toestel hebt (ik heb de Zehnder comfoair q) dan kan je gewoon deze afstandsbediening aansluiten https://www.ventilatieland.be/nl_BE...K6XBhV_VU3HlwRORoA91ChK3MJDhIE70aAq6REALw_wcB

Ik heb deze ook, aangesloten op 5 minuten en ik zet die manueel hoger als we douchen.

Terug
Bovenaan