Verhuren binnen de 3 jaar na aankoop

Rob!n

Active member
Ik heb samen met mijn moeder vorig jaar een appartementsblok gekocht nu heeft haar vriend net een huis gekocht en zou ze er bij intrekken. Haar appartement komt dus vrij en ze zou dit willen verhuren maar als je binnen de 3 jaar verhuist kom je in een hogere registratierechten schijf terecht 6% ipv 3%.

De schijf van 6% is recent verlaagd naar 3% dus iemand die nu een huis koopt kan het dus over enkele maanden gewoon verhuren zonder die "boete" te betalen dan zou ze dit toch ook moeten kunnen doen.

Heb al contact gehad met notaris en die stuurt gewoon een link naar een website over verhuren.

Je moeder genoot van 3% (?) registratiebelasting onder bepaalde voorwaarden, zoals dat het de enige eigen woning betrof en de inschrijving in het bevolkingsregister. Blijkt achteraf dat deze voorwaarden niet werden voldaan, dan zullen de verschuldigde registratierechten (+20% boete) moeten worden betaald.

Indien iemand anders van die 3% wil kunnen genieten, dan zal hij aan diezelfde voorwaarden moeten voldoen. Dus neen, kopen aan 3% registratierechten en dan verhuren gaat niet.

Ik heb samen met mijn moeder vorig jaar een appartementsblok gekocht nu heeft haar vriend net een huis gekocht en zou ze er bij intrekken. Haar appartement komt dus vrij en ze zou dit willen verhuren maar als je binnen de 3 jaar verhuist kom je in een hogere registratierechten schijf terecht 6% ipv 3%.

De schijf van 6% is recent verlaagd naar 3% dus iemand die nu een huis koopt kan het dus over enkele maanden gewoon verhuren zonder die "boete" te betalen dan zou ze dit toch ook moeten kunnen doen.

Heb al contact gehad met notaris en die stuurt gewoon een link naar een website over verhuren.
6m domicilie er hebben gehad is voldoende, dan is er geen teruggave van belastingen of boete.

3j was onder de oude regeling van het klein beschrijf, maar die is al enkele jaren afgeschaft ondertussen.

Terug
Bovenaan