@ThomasMore
Wel mijn excuses dat was niet beledigend bedoeld.
Die "Oost-Europese" principes zijn duidelijk: selectief zijn in welke migratie je nog toelaat en welke niet,
opvang buiten Europa en liefst in de eigen regio, en tout court minder migratie. In Polen verdedigt zelfs de linkse/liberale Tusk een beleid dat naar Belgische normen conservatief (genre N-VA) is.
Spreekt bijna voor zich uit mijn vorige post dat jij en ik het gewoon niet eens met al de rest dat jij schrijft.
Europa kan onmogelijk verantwoordelijk gesteld worden voor verdere radicalisering buiten onze regio.
Cru gesteld: indien deze terreur zich "verplaatst" naar buiten onze regio (of in de context van die verijdelde aanslag in Duitsland, buiten onze regio blijft), is dat zéér jammer voor die andere regio's, maar de plicht van een natie of een groep van naties zoals de EU is in de eerste plaats de eigen bevolking te beschermen.
Ik hoop voor de duidelijkheid ook niet dat extremisme/terreur buiten Europa toeneemt en wens die regio's ook "vrede op aarde" toe, maar dat is voor hun eigen bestuur om te bewerkstelligen, niet het onze.
Stoute nevengedachte overigens: als we wél die verantwoordelijkheid daarover zouden opnemen en daarin meer bestuurlijke slagkracht op zouden nemen, is dat dan niet gewoon datzelfde kolonialisme wat ons tegenwoordig zo hard verweten wordt?
In dat hypothetisch scenario dat die mensen dan via een legaal visum naar hier vliegen om een aanslag te plegen? Daar zou ik het nog normaal vinden dat de politie/inlichtingendiensten zo'n aanslagen moeten tegenhouden, bv. door die dan op de luchthaven tegen te houden, wat nog altijd beter is dan ze te moeten gaan zoeken in je eigen bevolking.
En finaal die dreiging "acceleratie van radicalisering" in Europa? Dat is gewoon de wereld op z'n kop en je migratiebeleid schrijven op basis van een vorm van chantage/capitulatie om zeer kleine een groep potentiële extremisten niet voor het hoofd te stoten? Zo kan je niet op een democratische manier aan politiek doen. We zouden het drugsgeweld in Antwerpen ook kunnen oplossen, door geen douane-controles meer te doen als de drugsmaffia's in ruil beloven geen granaten meer te gooien? Desondanks geen goed idee denk ik dan.
Ik ben het overigens ook niet mee eens dat iedereen die recent naar hier gemigreerd zou zijn, aanstoot zou nemen aan een strenger beleid in de toekomst. Veel van die mensen hebben evenzeer last van zaken als tekort op de woningmarkt om maar eens een ander voorbeeld te nemen, het moet ook niet altijd over extremisme/terreur gaan.
Het siert je wel dat je zoveel geeft om dat bredere, wereldwijde kader. Ik ben toegegeven de hypocriet die vooral bekommerd is om mijn eigen regio, géén probleem mee om dat toe te geven: als ik zou kunnen kiezen tussen géén kerstterreur in de eigen regio, versus minder terreurrisico wereldwijd maar wél iets meer in de eigen regio onder het motto van de lasten wat te delen... dan vrees ik dat de egoïstische keuze maak.
Het enige dat wij het hierin nog in eens zijn is dat het ideaal uiteraard zou zijn: geen terreur eender waar op aarde is het ideaal, maar over de oorzaken & aanpak daarvan gaan we het nooit eens worden vrees ik.