Verkoopwaarde wagen

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoe schatten jullie tegenwoorden de resterende waarde van je eigen wagen in? Met andere woorden, als je vandaag je wagen zou verkopen, hoe zou je de prijs bepalen?

En misschien minstens even belangrijk, hoe lang rijden jullie met dezelfde (nieuwe) wagen? Is er een soort optimale leeftijd, waarop je je wagen zou verkopen om nog een redelijke prijs te krijgen?

Ik heb de vragenlijst ingevuld op wijkopenuwauto.be (die sturen u dan een prijs) en dan ook eens gekeken naar gelijkaardige wagens met ongeveer zelfde kilometerstand, zelfde bouwjaar, zelfde motor en ongeveer dezelfde opties op 2dehands en autoscout. Op basis daarvan een richtprijs gemaakt, maar "onderhandelbaar" he.

Ik heb 4 jaar met de Volvo XC90 gereden, 130.000km gedaan, maar 't is dat de VAA zo duur is en de herstellingen enzo.. en aftrekbaarheid is gewoon bijna niks meer. En nu kan ik er nog een redelijke prijs voor krijgen, die wagen kan zeker en vast de 300.000km aan, of meer. Maar de regering duwt de "arme" zelfstandige ook gewoon richting EV he.. Met de EV zal ik 5 jaar rijden, allez ja, 't is te zien hoe de markt enzo evolueert. (lees: als fiscaliteit nog verandert, of als de electriciteit ineens pokkeduur wordt, of de taksen.. ). We weten ook nog niet hoe die batterij gaat degraderen, en wat de restwaarde gaat zijn binnen 5 jaar he. Allemaal nog veel "wat als" vragen, dus we bekijken het binnen een paar jaar wel.

1/ Daar zijn verschillende tools voor (o.a. op Autoscout) maar die zijn vaak nogal optimistisch in hun waardebepaling. Vraagprijzen op autosites zeggen ook niet veel want die zijn meestal veel te hoog en je weet nooit voor hoeveel die uiteindelijk worden verkocht. Laat je je wagen gewoon over zonder de aankoop van een nieuwe, dan is het meestal gene vette qua overnameprijs.
2/Hangt er van af als je particulier bent of zelfstandige (met vennootschap). Als particulier best je goesting kopen en zo lang mogelijk mee rijden. Zelfstandigen kijken naar aftrekbaarheid en worden idd. (al dan niet tegen hun zin) gedwongen richting (PH)EV. Doe je dat niet, dan ben je 2 keer gejost, eerste keer op niveau met je vennootschap (lage aftrekbaarheid) en een tweede keer privé met een hoog VAA.
Maar rij je vooral veel beroeps km en weinig privé km dan is het interessant zijn om gewoon je goesting privé te kopen en jezelf per gereden km belastingvrij 0,43€ uit te keren.

Ik ga zelf zoeken op 2dehands en autoscout en plak er dan een prijs op. Het is geen vaste wetenschap natuurlijk, indien je merkt dat er na 2 weken nog geen enkele interesse is dan staat je prijs wat te hoog.

Laatst bewerkt:
Ik kijk ook naar de tweedehandsprijzen van gelijkaardige auto's. Het is bijna onmogelijk om een met dezelfde motorisatie, opties en kmstand te vinden, maar het geeft toch altijd een richtlijn.
Hoe lang ik er mee rij, hangt af van hoe graag ik er mee rij. Ik rij nu bv al 10 jaar met dezelfde en de restwaarde is dus een bijzaak. Ik wil gewoon zo lang mogelijk rijden er mee.
Mijn vorige auto's waren telkens na 2-4 jaar weg, gewoon omdat ik ze beu raakte of er miserie mee had. Dat waren sowieso al oudere occasies toen ik ze kocht, dus nooit veel verlies op gemaakt.
Een auto nieuw kopen en na een paar jaar vervangen, komt financieel volgens mij toch nooit goed uit, buiten hier en daar een uitzondering.

Terug
Bovenaan